eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I


53

Art. 51. 1. Organ inspekcyjny wydaje zakaz wejścia do
portu na czas nieokreślony statkowi, który został
zatrzymany po otrzymaniu uprzednio dwukrotnie zakazu
wejścia do portu.
2. Organ inspekcyjny, w drodze decyzji, cofa zakaz, o
którym mowa w ust. 1, jeżeli od daty wydania tego zakazu
upłynęły 24 miesiące oraz spełnione zostały łącznie
następujące warunki:
1) statek podnosi banderę państwa, które nie znajduje się na
czarnej ani na szarej liście, o których mowa w art. 32;
2) certyfikaty są wydane przez państwo, które nie znajduje
się na czarnej ani na szarej liście, o których mowa w art. 32,
a świadectwo klasy zostało wydane przez uznaną
organizację;
3) przedsiębiorstwo odpowiedzialne za eksploatację statku
w rozumieniu Kodeksu ISM posiada wysoki poziom
działalności w regionie Memorandum Paryskiego,
określony na podstawie wska nika uchybień i zatrzymań
eksploatowanych przez nie statków, będący elementem
określającym profil ryzyka w systemie THETIS;
4) zostały spełnione wymagania, o których mowa w art. 49
ust. 1-5 i 7-9, a w wyniku ponownej inspekcji statku nie
stwierdzono uchybień.
3. Decyzji, o której mowa w ust. 2, nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności.

Art. 52. 1. Organ inspekcyjny wydaje zakaz wejścia do
portu na stałe statkowi, który:
1) po upływie 24 miesięcy od daty wydania zakazu, o
którym mowa w art. 51 ust. 1, nie spełnia warunków
koniecznych do jego cofnięcia, lub
2) został zatrzymany, po otrzymaniu uprzednio trzykrotnie
zakazu wejścia do portu.
2. Decyzji wydanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1
pkt 1, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności, a
decyzji wydanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt
2, nadaje się taki rygor z chwilą uzyskania przez statek
zgody na wyjście z portu. Zgodę na wyjście z portu wydaje

54
się po usunięciu uchybień, które doprowadziły do
zatrzymania statku.
Art. 17 Po zakończeniu inspekcji, bardziej szczegółowej inspekcji T
art. 42. Art. 42. Po zakończeniu inspekcji, o której mowa w art. 39
lub rozszerzonej inspekcji inspektor opracowuje protokół,
ust. 1, inspektor inspekcji państwa portu sporządza raport i
zgodnie z załącznikiem IX. Kopia protokołu z inspekcji
doręcza go kapitanowi statku.
zostaje dostarczona kapitanowi statku.

Art.
18
Wszystkie skargi są przedmiotem wstępnej oceny
T
Art. 56 Art. 56. 1. Podmioty zainteresowane bezpieczeństwem
dokonywanej w krótkim terminie przez właściwy organ.
statku mogą poinformować właściwy organ inspekcyjny, o
Ocena ta umożliwia określenie, czy skarga jest uzasadniona.
tym że:
Jeżeli skarga jest uzasadniona, właściwy organ nadaje
1) stan statku wykazuje braki, które mogą zagrażać jego
skardze odpowiedni dalszy bieg, w szczególności
bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu osób na nim
zapewniając, aby każdy, kogo ta skarga dotyczy
przebywających;
bezpośrednio, mógł przedstawić swoje uwagi.
2) statek nie spełnia wymagań w zakresie warunków życia i
W przypadku gdy właściwy organ uzna skargę za wyra nie
pracy na morzu;
nieuzasadnioną, informuje skarżącego o swojej decyzji i jej
3) statek może stanowić zagrożenie zanieczyszczeniem
powodach.
środowiska morskiego.
Tożsamość osoby składającej skargę nie jest ujawniana
2. Jeżeli w wyniku wstępnej oceny informacji zaistnieją
kapitanowi ani właścicielowi statku, którego to dotyczy.
podstawy do wszczęcia postępowania, organ inspekcyjny,
Inspektor zapewnia poufność podczas wszystkich rozmów z
zapewniając w szczególności, aby każdy kogo sprawa
członkami załogi. Państwa członkowskie informują
dotyczy mógł przedstawić swoje uwagi, podejmuje decyzję
administrację państwa bandery o skargach, które nie zostały
o przeprowadzeniu inspekcji statku, zmianie zakresu
uznane za wyra ne nieuzasadnione, i o działaniach podjętych
zaplanowanej inspekcji lub przekazaniu informacji, o
w ich następstwie, oraz, w stosownych przypadkach,
których mowa w ust. 1, organowi inspekcyjnemu państwa
przekazują kopię tych informacji Międzynarodowej
portu właściwemu dla następnego portu zawinięcia statku.
Organizacji Pracy (MOP).
3. Jeżeli organ inspekcyjny stwierdzi bezzasadność

złożonych informacji, informuje zainteresowane podmioty
o swojej decyzji wraz z jej uzasadnieniem.
4. Tożsamości podmiotu składającego informację nie
ujawnia się kapitanowi i armatorowi statku, którego
dotyczy sprawa.
5. Inspektor organu inspekcyjnego zapewnia poufność
informacji otrzymanych od członków załogi statku, którego
dotyczy sprawa.
6. Organ inspekcyjny informuje państwo bandery statku
oraz Międzynarodową Organizację Pracy, w sprawach
dotyczących jej właściwości, o informacjach, które zostały
uznane przynajmniej w części za uzasadnione, oraz o
działaniach podjętych w ich następstwie.

55
Art. 19 1. Właściwy organ zapewni, że wszelkie braki potwierdzone T Art.
43 Art. 43. 1. W przypadku stwierdzenia w wyniku inspekcji,
lub wykryte w drodze inspekcji są lub będą naprawione tak,

że:
aby odpowiadały normom określonym w konwencjach.

1) stan statku lub sposób jego załadowania stwarza
2. W przypadku braków, które stwarzają wyra ne zagrożenie

zagrożenie dla bezpieczeństwa statku, osób na nim
bezpieczeństwa, zdrowia lub środowiska, właściwy organ

przebywających lub dla środowiska morskiego, organ
państwa portu, w którym statek jest poddawany inspekcji,

inspekcyjny, w drodze decyzji, biorąc pod uwagę stopień
zapewnia, aby statek został zatrzymany lub też zawieszona

stworzonego zagrożenia, zatrzymuje statek lub wstrzymuje
została praca, podczas której braki zostały wykryte. Nakaz

operacje, podczas których zostały stwierdzone
zatrzymania statku lub zawieszenia pracy zostanie zniesiony

nieprawidłowości, wskazując jednocześnie uchybienia,
dopiero, gdy zagrożenie zostanie usunięte lub też gdy organ

które należy usunąć;
ten stwierdzi, że statek może, przy spełnieniu wszystkich

2) statek nie jest wyposażony w sprawny rejestrator danych
niezbędnych warunków, wypłynąć na morze lub że

z podróży (VDR) lub uproszczony rejestrator danych z
działalność można kontynuować bez zagrożenia

podróży (S-VDR), gdy statek podlega takiemu
bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów lub załogi, lub

obowiązkowi, organ inspekcyjny, w drodze decyzji,
zagrożenia innych statków oraz bez nadmiernego zagrożenia

zatrzymuje statek.
skażeniem środowiska morskiego.

2. Decyzjom, o których mowa w ust. 1, nadaje się rygor
3. Podejmując decyzję o zatrzymaniu statku, inspektor

natychmiastowej wykonalności.
stosuje kryteria określone w załączniku X.

3. W przypadku, gdy ogólny stan statku znacząco odbiega
4. Właściwy organ wydaje decyzję o zatrzymaniu statku, jeśli

od wymagań w zakresie bezpieczeństwa, inspektor w
inspekcja wykaże, że statek nie jest wyposażony w sprawny

oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie zawodowe może
rejestrator danych z podróży, wymagany zgodnie z

wstrzymać inspekcję do czasu, gdy zostaną podjęte
dyrektywą 2002/59/WE..

niezbędne działania dla zapewnienia, aby statek spełniał
Jeśli taki brak nie może zostać z łatwością usunięty w porcie

odpowiednie wymagania określone w umowach
zatrzymania, właściwy organ może zezwolić, aby statek udał

międzynarodowych.
się do odpowiedniej stoczni remontowej, leżącej najbliżej

4. W przypadku wydania decyzji o zatrzymaniu statku
portu zatrzymania, gdzie brak może zostać sprawnie

organ inspekcyjny, niezwłocznie po zakończeniu inspekcji,
usunięty, lub może nakazać, aby brak został usunięty w

doręcza decyzję kapitanowi statku, informując o jej
terminie maksymalnie 30 dni, przewidzianym w wytycznych

wydaniu administrację państwa bandery statku albo
opracowanych w memorandum paryskim. Do tych celów

konsula, bąd najbliższe przedstawicielstwo dyplomatyczne
stosuje się procedury określone w art. 21.

tego państwa, a także, jeśli ma to zastosowanie, podmioty
5. W wyjątkowych okolicznościach, kiedy ogólny stan statku

które wydały statkowi świadectwo klasy lub odpowiednie
w oczywisty sposób nie odpowiada normom, właściwy organ

certyfikaty. Do decyzji o zatrzymaniu statku organ
może wstrzymać inspekcję do czasu, kiedy odpowiedzialne

inspekcyjny załącza raport z przeprowadzonej inspekcji.
strony podejmą kroki niezbędne dla zapewnienia, że statek

5. W celu zmniejszenia zatłoczenia statków w porcie, organ
odpowiada stosownym wymaganiom określonym w

inspekcyjny może wydać zgodę, o ile nie stwarza to
konwencjach.

zagrożenia, na przemieszczenie zatrzymanego statku do
6. W przypadku zatrzymania statku właściwy organ

innej części portu. Przy podejmowaniu decyzji o
niezwłocznie powiadamia pisemnie, załączając protokół z

zatrzymaniu statku lub o zwolnieniu statku z zatrzymania
inspekcji, administrację państwa bandery lub, gdy nie jest to

organ inspekcyjny nie uwzględnia istniejącego lub

56
możliwe, konsula lub, w przypadku jego nieobecności,

mogącego powstać zatłoczenia.
najbliższe przedstawicielstwo dyplomatyczne tego państwa, o

6. Jeżeli uchybienia stwierdzone w trakcie inspekcji nie
wszystkich okolicznościach, w których interwencja została

mogą zostać naprawione w porcie zatrzymania, organ
uznana za konieczną. Ponadto w razie konieczności

inspekcyjny, w drodze decyzji, zezwala statkowi na wyjście
powiadamia się również wyznaczonych kontrolerów lub

z portu w celu dokonania naprawy w najbliższej stoczni
uznane organizacje, odpowiedzialne za wydawanie

remontowej, w której może być dokonana naprawa,
świadectw klasy lub świadectw ustawowych zgodnie z

uzgodnionej z kapitanem lub armatorem statku, po
konwencjami.

spełnieniu uzgodnionych z właściwymi władzami państwa
7. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla

bandery statku warunków gwarantujących, że statek w
dodatkowych wymogów określonych w konwencjach

czasie przejścia morzem nie będzie stanowił zagrożenia dla
dotyczących zawiadamiania i procedur sprawozdawczych

bezpieczeństwa morskiego i osób na nim przebywających
związanych z kontrolą przeprowadzaną przez państwo portu.

oraz dla innych statków, oraz zagrożenia dla środowiska
8. Podczas wykonywania kontroli przeprowadzanej przez

morskiego.
państwo portu na mocy niniejszej dyrektywy dokłada się

7. O warunkach, o których mowa w ust. 6, organ
wszelkich starań, aby żaden statek nie został bezpodstawnie

inspekcyjny informuje właściwe władze państwa portu, w
zatrzymany lub opó niony. Jeśli statek zostanie

którym znajduje się stocznia remontowa, oraz właściwe
bezpodstawnie zatrzymany lub opó niony, jego właściciel

władze państwa bandery statku albo najbliższe
lub armator jest uprawniony do rekompensaty wszelkich

przedstawicielstwo dyplomatyczne tego państwa, a także
poniesionych strat lub zniszczeń. W każdym przypadku

podmioty, które wydały statkowi świadectwo klasy lub
podejrzenia bezpodstawnego zatrzymania lub opó nienia

odpowiednie certyfikaty.
odpowiedzialność za wyjaśnienie sprawy spoczywa na

8. W przypadku, gdy stocznia remontowa, o której mowa w
właścicielu lub armatorze statku.

ust. 6, znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
9. W celu zmniejszenia zatorów w porcie właściwy organ

organ inspekcyjny właściwy ze względu na położenie
może zezwolić na przestawienie zatrzymanego statku do

stoczni przekazuje informację o podjętych działaniach
innej części portu, jeżeli nie stwarza to zagrożenia. Ryzyko

organowi inspekcyjnemu, wydającemu zezwolenie na
związane z zatorem w porcie nie może być jednak brane pod

wyjście z portu w celu dokonania naprawy w tej stoczni.
uwagę przy podejmowaniu decyzji o zatrzymaniu lub

9. W przypadku, gdy decyzja, o której mowa w ust. 6,
wypuszczeniu statku. Władze lub organy portu współpracują

podejmowana jest z powodu niespełniania przez statek
z właściwym organem w celu ułatwienia rozlokowania

przepisów IMO w sprawie programu rozszerzonych
zatrzymanych statków.

inspekcji w odniesieniu do przeglądów masowców i
10. Władze lub organy portu zostają zawiadomione przy

zbiornikowców ), albo w zakresie dokumentacji statku, albo
najbliższej sposobności o wydaniu decyzji o zatrzymaniu.

z powodu wad konstrukcyjnych lub uchybień w tym


zakresie, organ inspekcyjny może wymagać


przeprowadzenia koniecznych pomiarów grubości poszycia


kadłuba statku zanim statek opuści port, w którym został


zatrzymany.


10. W przypadku, gdy uchybienie polega na braku


wyposażenia statku w sprawny rejestrator danych z podróży


(VDR) lub uproszczony rejestrator danych z podróży (S-

57

VDR) i nie może ono zostać usunięte w porcie zatrzymania,

organ inspekcyjny postępuje zgodnie z ust. 6 i 7 albo

zezwala, w drodze decyzji, na wyjście statku z portu,

nakazując usunięcie uchybienia w terminie 30 dni od dnia

zakończenia inspekcji.

11. Przy wykonywaniu obowiązków organ inspekcyjny

podejmuje wszelkie środki, aby uniknąć bezpodstawnego

zatrzymania lub opó nienia statku w porcie. W przypadku,

gdy statek jest bezpodstawnie zatrzymany lub opó niony,

armatorowi statku przysługuje odszkodowanie, zgodnie z

przepisami Kodeksu cywilnego. W każdym przypadku

zarzutu bezpodstawnego zatrzymania lub opó nienia statku,

ciężar dowodu spoczywa na armatorze statku.

12. Koszty postoju statku w porcie powstałe w związku z

zatrzymaniem statku pokrywa armator w wysokości

określonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 20

grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z

2010 r. Nr 33, poz. 179). Organ inspekcyjny wydaje zgodę

na wyjście statku z portu po uiszczeniu przez armatora

pełnej opłaty związanej z postojem statku w porcie lub po

przedłożeniu przez armatora listu gwarancyjnego o

pokryciu kosztów postoju w porcie.
Art. 45 Art. 45. 1. Decyzję o zwolnieniu statku z zatrzymania oraz
ust. 1 decyzję o cofnięciu wstrzymania operacji wydaje organ

inspekcyjny po ponownej inspekcji, podczas której
stwierdzono usunięcie uchybień.
Art. 20 1. Właściciel lub armator statku, lub też jego przedstawiciel T art.
43
11. Przy wykonywaniu obowiązków organ inspekcyjny
w państwie członkowskim, posiada prawo do odwołania się
ust. 11 podejmuje wszelkie środki, aby uniknąć bezpodstawnego
od decyzji o zatrzymaniu lub od odmowy dostępu podjętej
i 12
zatrzymania lub opó nienia statku w porcie. W przypadku,
przez właściwy organ. Złożenie odwołania nie powoduje

gdy statek jest bezpodstawnie zatrzymany lub opó niony,
zawieszenia decyzji o zatrzymaniu statku lub o odmowie

armatorowi statku przysługuje odszkodowanie, zgodnie z
dostępu.

przepisami Kodeksu cywilnego. W każdym przypadku
2. Państwa członkowskie ustanawiają i stosują w tym celu

zarzutu bezpodstawnego zatrzymania lub opó nienia statku,
odpowiednie procedury zgodnie z ustawodawstwem

ciężar dowodu spoczywa na armatorze statku.
krajowym.

12. Koszty postoju statku w porcie powstałe w związku z
3. Właściwy organ odpowiednio informuje kapitana statku, o

zatrzymaniem statku pokrywa armator w wysokości
którym mowa w ust. 1, o prawie do odwołania i o

określonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 20
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: