Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-cz-I
48
masowce, starsze niż 12 lat,
2) statków pasażerskich, zbiornikowców olejowych,
— statki o wysokim profilu ryzyka lub statki pasażerskie,
gazowców, chemikaliowców lub masowców, starszych niż
tankowce, gazowce, chemikaliowce lub masowce, starsze niż
12 lat – w przypadku inspekcji okresowych;
12 lat, w przypadkach wystąpienia czynników nadrzędnych
3) statków, o których mowa w pkt 1 i 2 – w przypadku
lub nieprzewidzianych okoliczności,
inspekcji dodatkowych, jeżeli konieczność
— statki podlegające reinspekcji po wydaniu nakazu
przeprowadzenia inspekcji rozszerzonej wynika z wiedzy i
odmowy dostępu, zgodnie z art. 16.
doświadczenia zawodowego inspektora;
2. Armator lub kapitan takiego statku zapewniają, aby w
4) statków podlegających inspekcji ponownej, którym
harmonogramie eksploatacyjnym statku był przewidziany
wydano zakaz wejścia do portu.
wystarczający czas na przeprowadzenie rozszerzonej
2. Armator, kapitan lub przedstawiciel kapitana statku
inspekcji. Bez uszczerbku dla środków kontroli wymaganych
podlegającego inspekcji rozszerzonej, przynajmniej na trzy
do celów ochrony, statek taki pozostaje w porcie do czasu
dni przed spodziewanym zawinięciem do portu lub przed
zakończenia inspekcji.
wyjściem z ostatniego portu, jeśli podróż ma trwać krócej
3. Po otrzymaniu wstępnego zgłoszenia statku, który
niż trzy dni, przekazuje organowi inspekcyjnemu
kwalifikuje się do okresowej rozszerzonej inspekcji,
informacje dotyczące:
właściwy organ informuje statek, jeżeli rozszerzona inspekcja
1) identyfikacji statku;
nie zostanie przeprowadzona.
2) planowanego czasu postoju statku w porcie;
4. Zakres rozszerzonej inspekcji, obejmujący wymagane
3) planowanych operacji, w tym operacji przeładunkowych
obszary ryzyka, określony został w załączniku VII. Zgodnie z
i bunkrowania;
procedurami, o których mowa w art. 31 ust. 2, Komisja
4) planowanych inspekcji państwa bandery, przeglądów
przyjmuje środki niezbędne do wdrożenia załącznika VII.
oraz prac remontowych;
5) daty ostatniej rozszerzonej inspekcji w porcie państwa-
strony Memorandum Paryskiego;
6) rodzaju konstrukcji kadłuba, stanu zapełnienia
zbiorników ładunkowych i balastowych oraz ilości i
rodzaju ładunku – w przypadku zbiornikowców.
3. Po otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 2, w
przypadku gdy inspekcja rozszerzona nie zostanie
przeprowadzona, organ inspekcyjny niezwłocznie
informuje statek o tym fakcie.
4. Armator lub kapitan statku podlegającego inspekcji
rozszerzonej zapewnia, aby w harmonogramie
eksploatacyjnym statku przewidziany został czas
wystarczający na przeprowadzenie tej inspekcji.
5. Statek pozostaje w porcie do czasu zakończenia inspekcji
rozszerzonej, z zachowaniem środków kontroli w zakresie
ochrony żeglugi i portów.
6. Przepisy ust. 2-5 stosuje się odpowiednio w przypadku
inspekcji specjalnych przeprowadzanych dla promów
49
pasażerskich typu ro-ro oraz szybkich statków
pasażerskich.
Art. 15 1. Państwa członkowskie zapewniają, aby ich inspektorzy T Art.
35
4. Inspektorem inspekcji państwa portu może być osoba,
przestrzegali procedur i wytycznych określonych w
ust. 4
która posiada kwalifikacje i doświadczenie z zakresu
załączniku VI.
wymagań dotyczących bezpieczeństwa statków
2. W odniesieniu do kontroli ochrony państwa członkowskie
określonych przez umowy międzynarodowe oraz wiedzę
stosują procedury określone w załączniku VI do niniejszej
dotyczącą procedur przeprowadzania inspekcji państwa
dyrektywy do wszystkich statków, o których mowa w art. 3
portu.
ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 Parlamentu
Europejskiego i Rady ( 1 ), zawijających do ich portów i
Art. 47 Art. 47.1. Inspekcje specjalne przeprowadzane w ramach
kotwicowisk, chyba że podnoszą banderę państwa portu
ust. 1
inspekcji wstępnej oraz okresowej promów pasażerskich
przeprowadzającego inspekcję.
typu ro-ro oraz szybkich statków pasażerskich,
3. Przepisy art. 14 niniejszej dyrektywy dotyczące
uprawiających żeglugę regularną, oznacza się w systemie
rozszerzonych inspekcji mają zastosowanie do promów typu
THETIS jako inspekcje bardziej szczegółowe lub
ro-ro i szybkich statków pasażerskich, o których mowa w art.
rozszerzone. Inspekcje te uwzględnia się przy określaniu
2 lit. a) i b) dyrektywy 1999/35/WE. Jeżeli państwo
profilu ryzyka statku, częstotliwości inspekcji, wyborze
przyjmujące, które nie jest państwem bandery statku,
statków do inspekcji oraz przy wyznaczaniu stopnia
dokonało na statku przeglądu zgodnie z art. 6 i 8 dyrektywy
wykonania zobowiązań inspekcyjnych Rzeczypospolitej
1999/35/WE, wówczas przegląd specjalny może zostać
Polskiej w systemie THETIS.
zapisany w bazie danych wyników inspekcji odpowiednio
jako bardziej szczegółowa lub rozszerzona inspekcja i
uwzględniony do celów art. 10, 11 i 12 niniejszej dyrektywy
oraz do wyznaczania stopnia wykonania zobowiązania
inspekcyjnego każdego państwa członkowskiego na tyle, na
ile spełnione zostały wszystkie punkty, o których mowa w
załączniku VII do niniejszej dyrektywy.
Nie naruszając zakazu użytkowania promów typu ro-ro i
szybkich statków pasażerskich wydanego zgodnie z art. 10
dyrektywy 1999/35/WE, mają zastosowanie odpowiednio
przepisy niniejszej dyrektywy dotyczące usuwania braków,
zatrzymania, decyzji o odmowie dostępu, działań
podejmowanych w konsekwencji inspekcji, zatrzymań i
decyzji o odmowie dostępu.
4. W razie konieczności Komisja może, zgodnie z procedurą,
o której mowa w art. 31 ust. 2, przyjąć zasady ujednoliconego
wdrażania ust. 1 i 2 niniejszego artykułu.
Art. 16 1. Państwo członkowskie odmawia dostępu do swoich
T Art.
48 Art. 48. 1. Organ inspekcyjny wydaje statkowi zakaz
portów każdemu statkowi, który:
- 52
wejścia do portu, jeżeli statek został zatrzymany przez
50
— podnosi banderę państwa, którego wska nik zatrzymań
organ inspekcyjny lub organ ten zakazał używania statku, w
kwalifikuje je na czarną listę przyjętą zgodnie z
przypadku gdy jest to:
memorandum paryskim na podstawie informacji zapisanych
1) trzeci z kolei zakaz używania statku lub trzecie
w bazie danych wyników inspekcji i publikowaną corocznie
zatrzymanie w państwie-stronie Memorandum Paryskiego
przez Komisję, oraz został zatrzymany lub wydano w
w ciągu ostatnich 36 miesięcy, a zatrzymany statek podnosi
stosunku do niego zakaz użytkowania zgodnie z dyrektywą
banderę państwa, które znajduje się na czarnej liście, o
1999/35/WE więcej niż dwukrotnie w okresie ostatnich 36
której mowa w art. 32, albo
miesięcy w porcie lub kotwicowisku państwa
2) trzeci z kolei zakaz używania statku lub trzecie
członkowskiego lub państwa sygnatariusza memorandum
zatrzymanie w państwie-stronie Memorandum Paryskiego
paryskiego, lub
w ciągu ostatnich 24 miesięcy, a zatrzymany statek podnosi
— podnosi banderę państwa, którego wska nik zatrzymań
banderę państwa, które znajduje się na szarej liście, o której
kwalifikuje je na szarą listę przyjętą zgodnie z memorandum
mowa w art. 32.
paryskim na podstawie informacji zapisanych w bazie danych
2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, organ
wyników inspekcji i publikowaną corocznie przez Komisję,
inspekcyjny powiadamia na piśmie kapitana statku o swoim
oraz został zatrzymany lub wydano w stosunku do niego
zamiarze, informując jednocześnie, iż decyzji nadany
zakaz użytkowania zgodnie z dyrektywą 1999/35/WE więcej
będzie rygor natychmiastowej wykonalności z chwilą
niż dwukrotnie w okresie ostatnich 24 miesięcy w porcie lub
uzyskania przez statek zgody na wyjście z portu. Zgodę na
kotwicowisku państwa członkowskiego lub państwa
wyjście z portu wydaje się po usunięciu uchybień, które
sygnatariusza memorandum paryskiego, z wyjątkiem sytuacji
doprowadziły do zatrzymania statku.
określonych w art. 21 ust. 6. Decyzja o odmowie dostępu
zaczyna obowiązywać od chwili, gdy statek opuścił port lub
Art. 49. 1 Organ inspekcyjny przeprowadza ponowną
kotwicowisko, w którym został zatrzymany po raz trzeci i w
inspekcję statku na wniosek armatora statku, któremu
którym wydano decyzję o odmowie dostępu.
wydano zakaz wejścia do portu. Ponowna inspekcja statku
2. Decyzja o odmowie dostępu zostaje cofnięta dopiero po
ma miejsce w porcie uzgodnionym pomiędzy organem
upłynięciu okresu trzech miesięcy od daty jej wydania, jeżeli
inspekcyjnym a armatorem statku. Do wniosku armator
spełnione zostały warunki w pkt 3–9 załącznika VIII. Jeżeli
statku załącza:
statek jest przedmiotem drugiej decyzji o odmowie dostępu,
1) dokument wydany przez administrację państwa bandery
okres ten wynosi dwanaście miesięcy.
statku po przeprowadzeniu inspekcji przez inspektora
3. Każde kolejne zatrzymanie w porcie lub kotwicowisku w
odpowiednio upoważnionego przez administrację państwa
obrębie Wspólnoty prowadzi do wydania decyzji o odmowie
bandery, potwierdzający jej przeprowadzenie oraz
dostępu na czas nieokreślony do każdego portu lub
spełnianie przez statek wymagań umów
kotwicowiska we Wspólnocie. Taka trzecia decyzja o
międzynarodowych;
odmowie dostępu na czas nieokreślony może zostać cofnięta
2) zaświadczenie wydane przez organizację po
po upływie okresu 24 miesięcy od jej wydania, wyłącznie
przeprowadzeniu przeglądu przez inspektora tej organizacji,
jeżeli:
potwierdzające,
że statek odpowiada przepisom
— statek podnosi banderę państwa, którego wska nik
klasyfikacyjnym tej organizacji, oraz dokumenty
zatrzymań nie kwalifikuje go na czarną lub szarą listę, o
potwierdzające, że przegląd statku został przeprowadzony.
której mowa w ust. 1,
2. Za zgodą organu inspekcyjnego ponowna inspekcja może
— certyfikaty ustawowe i świadectwa klasy statku zostały
być również przeprowadzona przez organ inspekcyjny
51
wydane przez organizację lub organizacje uznane zgodnie z
właściwy dla uzgodnionego portu, zgodnie z ust. 1. Organ
rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
inspekcyjny, który wydał zakaz wejścia do portu uzgadnia z
391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych
organem inspekcyjnym właściwym dla uzgodnionego portu
reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji
warunki przeprowadzenia ponownej inspekcji co najmniej
i przeglądów na statkach,
na 14 dni przed przewidywanym terminem jej
— statek jest zarządzany przez przedsiębiorstwo o wysokim
przeprowadzenia.
poziomie działalności zgodnie z załącznikiem I część 1
3. W przypadku, gdy uzgodniony port znajduje się na
sekcja 1, oraz
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organ inspekcyjny
— statek spełnia warunki określone w załączniku VIII pkt 3–
właściwy dla tego portu może na wniosek organu
9. Jakikolwiek statek niespełniający kryteriów określonych w
inspekcyjnego, który wydał statkowi zakaz wejścia do
niniejszym ustępie po upływie 24 miesięcy po wydaniu
portu, zezwolić statkowi na wejście do uzgodnionego portu
nakazu otrzymuje stałą odmowę dostępu do jakiegokolwiek
w celu przeprowadzenia ponownej inspekcji.
portu i kotwicowiska we Wspólnocie.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, statek nie może
4. Jakiekolwiek pó niejsze zatrzymanie danego statku w
podjąć operacji przeładunkowych w uzgodnionym porcie,
porcie lub kotwicowisku we Wspólnocie po trzeciej odmowie
dopóki wydany uprzednio zakaz wejścia do portu nie
dostępu powinno prowadzić do stałej odmowy dostępu do
zostanie cofnięty.
jakiegokolwiek portu i kotwicowiska we Wspólnocie.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, ponowną
5. Do celów niniejszego artykułu państwa członkowskie
inspekcję przeprowadza organ inspekcyjny, który wydał
stosują się do procedur ustanowionych w załączniku VIII.
statkowi zakaz wejścia do portu lub, za jego zgodą, organ
inspekcyjny właściwy dla uzgodnionego portu.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli organ
inspekcyjny właściwy dla uzgodnionego portu
przeprowadził ponowną inspekcję i nie stwierdził uchybień,
organ ten dostarcza organowi inspekcyjnemu, który wydał
statkowi zakaz wejścia do portu, potwierdzenie spełniania
przez statek wymagań umów międzynarodowych.
7. W przypadku, gdy zatrzymanie statku, skutkujące
wydaniem zakazu wejścia do portu, spowodowane było
uchybieniami w zakresie budowy statku, organowi
inspekcyjnemu udostępnia się odpowiednie pomieszczenia
statku, łącznie z pomieszczeniami ładunkowymi i
zbiornikami, w celu ich kontroli podczas przeprowadzania
ponownej inspekcji statku.
8. Ponowna inspekcja ma zakres inspekcji rozszerzonej.
Ponowną inspekcję przeprowadza się po uiszczeniu przez
armatora kosztów związanych z jej przeprowadzeniem
obejmujących diety, a także koszty przejazdów, dojazdów,
przewozu bagażu oraz noclegów, w wysokości ustalonej
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 775 § 2
52
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z
1998 r. Nr 21, poz. 94, z pó n. zm. )).
9. Organ inspekcyjny cofa, w drodze decyzji, zakaz
wejścia do portu, jeżeli w wyniku ponownej inspekcji
statku nie stwierdzono uchybień, a od daty wydania tego
zakazu upłynęło odpowiednio 3 miesiące albo 12 miesięcy -
jeżeli zakaz ten został wydany jako drugi z kolei. Decyzji
nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Art. 50. 1. Organ inspekcyjny wydaje zakaz wejścia do
portu również statkowi, który:
1) po uprzednim zatrzymaniu opuścił port państwa
członkowskiego Unii Europejskiej bez spełnienia
warunków, o których mowa w art. 43 ust. 1 lub 6;
2) nie zawinął do portu, w którym znajduje się uzgodniona
stocznia remontowa, o której mowa w art. 43 ust. 6.
2. Przed wydaniem statkowi decyzji, o której mowa w ust.
1, organ inspekcyjny może przeprowadzić konsultacje z
właściwymi władzami państwa bandery statku.
3. Jeżeli port, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, znajduje się na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organ inspekcyjny
niezwłocznie zawiadamia organy inspekcyjne państw
członkowskich Unii Europejskiej.
4. Jeżeli statek nie zawinął do portu położonego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w którym znajduje
się uzgodniona stocznia remontowa, organ inspekcyjny
właściwy ze względu na położenie stoczni remontowej
niezwłocznie zawiadamia organy inspekcyjne państw
członkowskich Unii Europejskiej.
5. W przypadku, gdy organ inspekcyjny uzyskał
informację, że statek nie zawinął do uzgodnionej stoczni
remontowej położonej na terytorium państwa trzeciego,
organ ten niezwłocznie zawiadamia organy inspekcyjne
państw członkowskich Unii Europejskiej.
6. Organ inspekcyjny, w drodze decyzji, cofa zakaz wejścia
do portu, wydany w przypadkach, o którym mowa w ust. 1,
jeżeli armator statku wykaże, że statek spełnia wymagania
umów międzynarodowych. Decyzji nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik