eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I


43
nadzwyczajne okoliczności:
5.00, z tym że w przypadku statków regularnie
a) w opinii właściwego organu przeprowadzenie inspekcji
zawijających tylko w porze nocnej inspekcja powinna
stanowiłoby ryzyko dla bezpieczeństwa inspektorów, statku,
zostać przeprowadzona w tej porze.
jego załogi lub portu, lub też środowiska morskiego; lub
b) statek zawija do portu wyłącznie w porze nocnej. W takim
wypadku państwa członkowskie podejmują niezbędne środki
w celu zapewnienia, aby na statkach zawijających do portu
regularnie w porze nocnej były przeprowadzane inspekcje.
3. Jeżeli nie przeprowadzono inspekcji statku na
kotwicowisku, nie liczy się ona jako inspekcja
nieprzeprowadzona, jeżeli:
a) statek zostaje poddany inspekcji w innym porcie lub
kotwicowisku w obrębie Wspólnoty lub w regionie
podlegającym memorandum paryskiemu zgodnie z
załącznikiem I w terminie do 15 dni; lub
b) statek zawija do portu wyłącznie w porze nocnej lub jego
pobyt w porcie jest zbyt krótki, by dobrze przeprowadzić
inspekcję, i przyczyna nieprzeprowadzenia inspekcji została
wprowadzona do bazy danych wyników inspekcji; lub
c) w opinii właściwego organu przeprowadzenie inspekcji
stanowiłoby ryzyko dla bezpieczeństwa inspektorów, statku,
jego załogi lub portu, lub też środowiska morskiego i
przyczyna nieprzeprowadzenia inspekcji została
wprowadzona do bazy danych wyników inspekcji.
4. rodki mające na celu zmianę elementów innych niż
istotne niniejszej dyrektywy poprzez uzupełnienie jej,
związane z przepisami wykonawczymi do niniejszego
artykułu przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną
połączona z kontrolą, o której mowa w art. 31 ust. 3.
Art. 9 1. Armator, agent lub kapitan statku kwalifikującego się T Art.
41 2. Armator, kapitan lub przedstawiciel kapitana statku
ust. 1
zgodnie z art. 14 do rozszerzonej inspekcji i który zmierza do
ust.2-5 podlegającego inspekcji rozszerzonej, przynajmniej na trzy
portu lub kotwicowiska w państwie członkowskim, zgłasza
dni przed spodziewanym zawinięciem do portu lub przed
swoje przybycie zgodnie z przepisami określonymi w
wyjściem z ostatniego portu, jeśli podróż ma trwać krócej
załączniku III.
niż trzy dni, przekazuje organowi inspekcyjnemu

informacje dotyczące:
1) identyfikacji statku;
2) planowanego czasu postoju statku w porcie;
3) planowanych operacji, w tym operacji przeładunkowych
i bunkrowania;

44
4) planowanych inspekcji państwa bandery, przeglądów
oraz prac remontowych;
5) daty ostatniej rozszerzonej inspekcji w porcie państwa-
strony Memorandum Paryskiego;
6) rodzaju konstrukcji kadłuba, stanu zapełnienia
zbiorników ładunkowych i balastowych oraz ilości i
rodzaju ładunku – w przypadku zbiornikowców.
3. Po otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 2, w
przypadku gdy inspekcja rozszerzona nie zostanie
przeprowadzona, organ inspekcyjny niezwłocznie
informuje statek o tym fakcie.
4. Armator lub kapitan statku podlegającego inspekcji
rozszerzonej zapewnia, aby w harmonogramie
eksploatacyjnym statku przewidziany został czas
wystarczający na przeprowadzenie tej inspekcji.
5. Statek pozostaje w porcie do czasu zakończenia inspekcji
rozszerzonej, z zachowaniem środków kontroli w zakresie
ochrony żeglugi i portów.
Art. 9 2. Po otrzymaniu zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 T Art.
41
2. Armator, kapitan lub przedstawiciel kapitana statku
ust. 2
niniejszego artykułu oraz w art. 4 dyrektywy 2002/59/WE
ust 2
podlegającego inspekcji rozszerzonej, przynajmniej na trzy
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r.

dni przed spodziewanym zawinięciem do portu lub przed
ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i

wyjściem z ostatniego portu, jeśli podróż ma trwać krócej
informacji o ruchu statków, właściwe władze lub organ portu

niż trzy dni, przekazuje organowi inspekcyjnemu
albo władza lub organ wyznaczone do tego celu przekazują te

informacje dotyczące:
informacje

1) identyfikacji statku;
właściwemu organowi.

2) planowanego czasu postoju statku w porcie;

3) planowanych operacji, w tym operacji przeładunkowych

i bunkrowania;

4) planowanych inspekcji państwa bandery, przeglądów

oraz prac remontowych;

5) daty ostatniej rozszerzonej inspekcji w porcie państwa-

strony Memorandum Paryskiego;

6) rodzaju konstrukcji kadłuba, stanu zapełnienia

zbiorników ładunkowych i balastowych oraz ilości i

rodzaju ładunku – w przypadku zbiornikowców.


Art. 87 2. Kapitan portu po otrzymaniu informacji, o której mowa
ust. 2
w ust. 1, niezwłocznie informuje o tym organ inspekcyjny.
Art. 9 Wszelkie
informacje, o których mowa w niniejszym artykule, N




45
ust. 3
przekazuje się w miarę możliwości drogą elektroniczną.
Art. 9 4. Procedury i formaty opracowane przez państwa N

ust. 4
członkowskie do celów załącznika III do niniejszej
dyrektywy są zgodne z odpowiednimi przepisami zawartymi
w dyrektywie 2002/59/WE dotyczącymi zgłaszania statków.
Art.
10 1. Wszystkim statkom zawijającym do portu lub
N

kotwicowiska państwa członkowskiego należy w bazie
danych wyników inspekcji przypisać profil ryzyka statku,
który określa priorytet danego statku w odniesieniu do
przeprowadzenia na nim inspekcji, częstotliwość inspekcji i
ich zakres.
2. O profilu ryzyka statku decyduje kombinacja
następujących ogólnych i historycznych parametrów:
a) Parametry ogólne
Parametry ogólne odnoszą się do rodzaju, wieku i bandery
statku, zainteresowanych uznanych organizacji i działalności
przedsiębiorstwa, zgodnie z załącznikiem I część I sekcja 1
oraz załącznikiem II.
b) Parametry historyczne Parametry historyczne oparte są na
liczbie braków i zatrzymań w określonym czasie, zgodnie z
załącznikiem I część I sekcja 2 oraz załącznikiem II.
Art. 11 Statki zawijające do portów lub kotwicowisk w obrębie T Art.
5
28) profilu
wysokiego,
profilu
średniego lub profilu
Wspólnoty podlegają następującym inspekcjom okresowym
pkt 28 niskiego ryzyka – należy przez to rozumieć element
lub dodatkowym:

systemu THETIS opisujący statek w zależności od
a) statki podlegają inspekcjom okresowym z uprzednio

parametrów określonych w przepisach Unii Europejskiej w
ustaloną częstotliwością uzależnioną od ich profilu ryzyka

sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu,
zgodnie z załącznikiem I część I. Okres pomiędzy kolejnymi

decydujący o priorytecie inspekcji statku, zakresie i
inspekcjami okresowymi wzrasta wraz z obniżeniem się

częstotliwości jej przeprowadzania;
ryzyka. W odniesieniu do statków wysokiego ryzyka okres


ten nie przekracza sześciu miesięcy;
Art. 38 Art. 38. 1. Organ inspekcyjny przeprowadza inspekcje:
b) statki podlegają inspekcjom dodatkowym niezależnie od

1) okresowe – w odstępach czasu zależnych od profilu
okresu, jaki upłynął od ich ostatniej inspekcji okresowej, w

ryzyka statku wynikających z systemu THETIS;
następujących przypadkach:

2) dodatkowe – niezależnie od czasu, jaki upłynął od
— właściwy organ zapewnia przeprowadzenie inspekcji

ostatniej inspekcji okresowej, w przypadku statków, do
statków, do których mają zastosowanie czynniki nadrzędne

których mają zastosowanie czynniki nadrzędne określone w
wymienione w załączniku I część II sekcja 2A,

przepisach wydanych na podstawie art. 58 pkt 5;
— może zostać przeprowadzona inspekcja statków, do

3) ponowne – po usunięciu przez statek uchybień, które
których mają zastosowanie nieprzewidziane okoliczności

doprowadziły do zatrzymania statku lub zakazu wejścia do
wymienione w załączniku I część II sekcja 2B. O

portu;

46
konieczności przeprowadzenia dodatkowej inspekcji

4) specjalne – dla promów pasażerskich typu ro-ro oraz
decyduje właściwy organ na podstawie swojej fachowej

szybkich statków pasażerskich, uprawiających żeglugę
oceny.

regularną.

2. Inspekcję dodatkową przeprowadza się również w

przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności

określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 58

pkt 5, jeżeli konieczność jej przeprowadzenia wynika z

wiedzy i doświadczenia zawodowego inspektora.
Art. 12 Właściwy organ zapewnia wybór statków do inspekcji na T
art. 58 Art. 58. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
podstawie ich profilu ryzyka określonego zgodnie z
określi, w drodze rozporządzenia:
załącznikiem I część I oraz gdy mają zastosowanie czynniki
1)
sposób funkcjonowania inspekcji państwa portu,
nadrzędne lub nieprzewidziane okoliczności określone w
2) tryb
przeprowadzania
inspekcji przez inspektora
załączniku I część II sekcja 2A i 2B. Mając na uwadze
inspekcji państwa portu,
inspekcję statków, właściwy organ:
3)
zakres i sposób przeprowadzania poszczególnych
a) wybiera statki, których inspekcja jest obowiązkowa,
rodzajów inspekcji,
określone jako „statki o priorytecie I” zgodnie ze schematem
4) listę dokumentów podlegających inspekcji,
wyboru określonym w załączniku I część II sekcja 3A;
5) czynniki
nadrzędne i nieprzewidziane okoliczności
b) może wybrać statki, które mogą podlegać inspekcji,
uzasadniające przeprowadzenie inspekcji dodatkowej,
określone jako „statki o priorytecie II” zgodnie ze schematem
6)
sposób kwalifikowania statków do inspekcji,
wyboru określonym w załączniku I część II sekcja 3B.
7) okoliczności przeprowadzania inspekcji bardziej
szczegółowej,
8) szczegółowe kryteria uzasadniające zatrzymanie
statku i wstrzymanie operacji,
9) szczegółowe kwalifikacje wymagane od inspektora
inspekcji państwa portu,
10) wzór dokumentu identyfikacyjnego inspektora
inspekcji państwa portu,
11)
sposób przekazywania informacji, o których mowa
w art. 60,
12)
wzory decyzji, o których mowa w art. 43 ust. 1 i 6,
art. 45 ust. 1, art. 46 ust. 1 i 3, art. 48 ust. 1, art. 49 ust. 9,
art. 50 ust. 1 oraz w art. 54 ust. 1
- kierując się koniecznością realizacji zadań organów
inspekcyjnych określonych w ustawie, Memorandum
Paryskim oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących
inspekcji państwa portu, a także potrzebą podniesienia
poziomu bezpieczeństwa morskiego, ochrony środowiska
morskiego oraz warunków życia i pracy na statkach
morskich

47
Art. 13 Państwa członkowskie zapewniają, aby statki, które zostały T
art. 40 Art. 40. 1. Organ inspekcyjny przeprowadza inspekcję
wybrane do inspekcji zgodnie z art. 12, zostały poddane
wstępną w celu sprawdzenia czy statek posiada wymagane
inspekcji wstępnej lub inspekcji bardziej szczegółowej
w umowach międzynarodowych dokumenty dotyczące
zgodnie z następującymi przepisami:
bezpieczeństwa i ochrony statku, ochrony środowiska
1) podczas każdej wstępnej inspekcji statku właściwy organ
morskiego, kontroli ogólnego stanu statku, w tym
zapewnia, aby inspektor przynajmniej:
warunków życia i pracy na statku oraz czy uchybienia
a) sprawdził świadectwa i dokumenty wymienione w
wykazane podczas poprzedniej inspekcji państwa portu
załączniku IV, które zgodnie ze wspólnotowym prawem
zostały usunięte.
morskim oraz konwencjami odnoszącymi się do
2. Organ inspekcyjny przeprowadza inspekcję bardziej
bezpieczeństwa i ochrony powinny znajdować się na
szczegółową w każdym przypadku, gdy w wyniku inspekcji
pokładzie;
wstępnej występują wyra ne powody, aby stwierdzić, że
b) sprawdził w odpowiednich przypadkach, czy usunięte
stan statku, jego wyposażenia lub skład i kwalifikacje
zostały braki wykryte podczas poprzedniej inspekcji
załogi nie spełniają wymagań określonych w umowach
przeprowadzonej przez państwo członkowskie lub państwo
międzynarodowych.
sygnatariusza memorandum paryskiego;
3. Zakres inspekcji, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz
c) zweryfikował ogólny stan statku, w tym warunki
wyra ne powody do przeprowadzenia inspekcji bardziej
higieniczne, także w maszynowni oraz pomieszczeniach
szczegółowej, określają przepisy wydane na podstawie art.
mieszkalnych;
58.
2) w przypadku gdy po inspekcji, o której mowa w pkt 1,
braki, które mają zostać usunięte w kolejnym porcie, zostały
wpisane do bazy danych wyników inspekcji, właściwy organ
tego portu może zadecydować o nieprzeprowadzeniu
weryfikacji, o których mowa w pkt 1 lit. a) i c);
3) bardziej szczegółowa inspekcja obejmująca dokładniejsze
sprawdzenie zgodności z pokładowymi wymaganiami
eksploatacyjnymi przeprowadzana jest w każdym przypadku,
gdy po inspekcji, o której mowa w ust. 1, występują wyra ne
powody, aby sądzić, że stan statku, jego wyposażenia lub
załogi w znacznym stopniu nie spełnia stosownych wymagań
określonych w konwencji.
„Wyra ne powody” istnieją wówczas, gdy inspektor
stwierdza istnienie oznak, które w jego fachowej ocenie dają
podstawy do przeprowadzenia bardziej szczegółowej
inspekcji statku, jego wyposażenia lub załogi. Przykłady
„wyra nych powodów” są podane w załączniku V.
Art. 14 1. Następujące kategorie statków podlegają rozszerzonej T Art.
41 Art. 41.1. Organ inspekcyjny przeprowadza rozszerzoną
inspekcji zgodnie z załącznikiem II część I sekcja 3A i 3B:

inspekcję statku należącego do kategorii:
— statki o wysokim profilu ryzyka,

1) statków o profilu wysokiego ryzyka – w przypadku
— statki pasażerskie, tankowce, gazowce, chemikaliowce lub

inspekcji okresowych;
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: