eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I

 


2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane zmiany będą miały pozytywny wpływ na rynek pracy poprzez podniesienie
atrakcyjności polskiej bandery, poprawę jakościową floty i konkurencyjność w stosunku do
krajów trzecich. Wprowadzenie odpowiednich przepisów w zakresie bezpieczeństwa żeglugi
jachtów komercyjnych może stworzyć nowe miejsca pracy na obszarach nadmorskich, dzięki
pojawieniu się nowego rodzaju działalności turystycznej.

3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy nie generuje obciążeń administracyjnych. Regulacje nie będą
powodowały obciążenia dla sektora przedsiębiorców w sektorze gospodarki morskiej,
ponieważ zgodnie z zapisami dyrektyw oraz umów międzynarodowych, nowe obowiązki
nakładane są w zdecydowanej większości na administrację morską.
Projektowane zmiany pozytywnie wpłyną na konkurencyjność gospodarki poprzez
podniesienie atrakcyjności polskiej bandery, poprawę jakościową floty i konkurencyjność
w stosunku do krajów trzecich.
Podniesienie atrakcyjności bandery może służyć zachęceniu armatorów polskich do rejestracji
swojej działalności gospodarczej pod banderą narodową. Bandera o wysokim współczynniku
działalności może również zachęcić armatorów zagranicznych, w związku z faktem, że statki
podnoszące taką banderę będą rzadziej poddawane kontrolom inspekcji państwa portu (PSC).
Zachęcające dla armatorów może być również wprowadzenie systemów zarządzania jakością
w całej administracji morskiej, co sprawi, że jej działania staną się jednolite i bardziej
przejrzyste dla podmiotów zewnętrznych.
Wprowadzenie odpowiednich regulacji w zakresie jachtingu komercyjnego pozwoli na
dostosowanie przepisów polskich do poziomu, jaki obowiązuje w innych państwach UE.
Uregulowanie spraw jachtingu komercyjnego ma na celu de facto zmniejszenie wymagań,
jakie powinny być obecnie stosowane w odniesieniu do jachtów sportowych uprawiających
działalność polegającą w szczególności na przewozie osób. Zostanie otwarty nowy rynek
usług o regulacjach bardziej liberalnych (w szczególności zmniejszone zostaną obciążenia
finansowe i administracyjne) niż ma to miejsce w przypadku pełnomorskiej żeglugi
45 
 
 
pasażerskiej obowiązujące zgodnie z przepisami Kodeksu morskiego (które traktują jednostki
sportowe prowadzące działalność, o której mowa w niniejszym projekcie ustawy, jako
normalne statki handlowe). Aby natomiast zapewnić bezpieczeństwo osób korzystających
z usług w zakresie żeglarstwa komercyjnego, niezbędne jest określenie minimalnych
przepisów dotyczących wymagań technicznych, jakie muszą spełniać przedmiotowe jachty.
Podkreślić należy, że jednocześnie utrzymana zostaje liberalizacja w zakresie żeglarstwa
rekreacyjnego. Co więcej, poprzez wprowadzenie możliwości prowadzenia nadzoru nad
stanem technicznym jachtów rekreacyjnych przez podmioty inne niż instytucje
klasyfikacyjne, rynek ww. usług zostanie otwarty i stanie się bardziej konkurencyjny pod
względem cenowym i jakościowym.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowane zmiany nie wpłyną na sytuację i rozwój regionalny.

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), projekt ustawy został
udostępniony na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury oraz Rządowego Centrum Legislacji. W czasie prac nad projektem nie
wpłynęły żadne zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem w trybie ustawy
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Stosownie do § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.) projekt ustawy nie podlega notyfikacji.
46 
 
 


07/11rch
47 
 


TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r.
zmieniająca dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o
ruchu statków
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w
sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na
statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich,
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w
sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)

Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniec
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
zność
red.
uwzględnienia
wdro e
(*)
w projekcie
nia
przepisów

wykraczający
T / N
ch poza
minimalne
wymogi
prawa UE
(**)

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/21 WE

Art. 1
1. Celem niniejszej dyrektywy jest:
N

a) zapewnienie skutecznego i spójnego wypełniania przez
państwa członkowskie ich obowiązków jako państw bandery;
oraz
b) poprawa bezpieczeństwa i zapobieganie
zanieczyszczeniom pochodzącym ze statków podnoszących
banderę państwa członkowskiego.
2. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla
morskich przepisów wspólnotowych wymienionych w art. 2
ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2099/2002 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r.

2
ustanawiającego Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i
Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS)
oraz dyrektywy Rady 1999/63/WE z dnia 21 czerwca 1999 r.
dotyczącej Umowy w sprawie organizacji czasu pracy
marynarzy przyjętej przez
Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA)
i Federację Związków Zawodowych Pracowników
Transportu w Unii Europejskiej (FST).
Art. 2 Niniejsza dyrektywa stosuje się do administracji państwa N

członkowskiego, którego banderę podnosi statek.
Art. 3 Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące N

pkt a
definicje:
a) „statek” oznacza statek lub jednostkę podnoszące banderę
państwa członkowskiego, które objęte są zakresem
odpowiednich konwencji IMO i które objęte są wymogiem
posiadania zaświadczenia;
Art. 3 b) „administracja” oznacza właściwe organy państwa N

pkt b
członkowskiego, którego banderę podnosi statek;
Art. 3 c) „uznana organizacja” oznacza organizację uznaną zgodnie T Art.
5
17) uznanej organizacji - należy przez to rozumieć
pkt c
z rozporządzeniem (WE) nr 391/2009 Parlamentu
pkt 17 organizację uznaną przez Komisję Europejską zgodnie z
Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
przepisami Unii Europejskiej w zakresie wspólnych reguł i
wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji

norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i
dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach
przeglądów statków;
Art. 3 d) „certyfikaty” oznaczają oficjalne certyfikaty wydane T Art.
5
21) certyfikacie – należy przez to rozumieć dokument
pkt d
zgodnie z odpowiednimi konwencjami IMO
pkt 21 bezpieczeństwa wydany dla statku zgodnie z przepisami
ustawy oraz umów międzynarodowych;
Art. 3 e) „audyt IMO” oznacza audyt przeprowadzony zgodnie z T
Art. 9 Art. 9. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
pkt e
przepisami rezolucji A.974(24) przyjętej przez zgromadzenie
składa co najmniej raz na 7 lat do Sekretarza Generalnego
IMO w dniu 1 grudnia 2005 r.
Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) wniosek o
przeprowadzenie audytu IMO zgodnie z przepisami IMO
dotyczącymi systemu dobrowolnego audytu państw
członkowskich IMO ). Po przeprowadzeniu audytu minister
publikuje jego wyniki na stronie internetowej ministerstwa i
nadzoruje usunięcie stwierdzonych uchybień.
2. Urzędy, służby i inne podmioty realizujące zadania i
obowiązki wynikające z przepisów IMO - Kodeks
wdrażania obowiązkowych instrumentów IMO ), poddaje
się audytowi IMO w zakresie wypełniania tych
obowiązków.
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: