Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-cz-I
– ok. 20 tys. zł – opracowanie dokumentacji projektowej dla utworzenia bazy danych
statków,
– ok. 260 tys. zł – zakup sprzętu, oprogramowania oraz integracja z istniejącymi
systemami bezpieczeństwa żeglugi,
– ok. 20 tys. zł – szkolenie operatorów systemu.
Wykonawcą bazy danych będzie jeden z urzędów morskich (obecnie trwają ostateczne
ustalenia, który z UM podejmie się projektu i będzie beneficjentem ww. kwoty).
2) systemu zarządzania jakością (ok. 70 tys. zł na rozszerzenie systemu oraz
ok. 30 tys. zł rocznie w związku z kosztami przeprowadzania audytów odnowieniowych) –
ww. kwota stanowi koszty administracyjne trzech urzędów morskich;
3) morskiej służby asysty telemedycznej – corocznie ok. 100 tys. zł, w tym:
– ok. 60 tys. zł – koszty osobowe dla lekarzy pełniących całodobowy dyżur
(obejmujące wynagrodzenie wraz z pochodnymi, dla minimum 3 lekarzy pracujących
w systemie zmianowym),
– ok. 40 tys. zł – koszty lokalowe (wynajęcie oraz utrzymanie pomieszczenia do
pełnienia dyżurów) oraz koszty opłat za połączenia telefoniczne i transmisje danych.
Beneficjentem ww. kwoty będzie wyznaczone w ustawie Uniwersyteckie Centrum Medycyny
Morskiej i Tropikalnej, mając na uwadze, że pracujący w tym zakładzie lekarze, którzy
udzielać będą porad drogą radiową, posiadają doświadczenie morskie lub przeszkolenie
w zakresie podstaw medycyny morskiej i tropikalnej. Służba nie będzie stanowić odrębnej
jednostki organizacyjnej, a będzie jedynie zorganizowanym systemem dyżurów odpowiednio
przeszkolonych lekarzy świadczących porady medyczne drogą telefoniczną lub radiową dla
załóg statków morskich. Nadzór nad działaniem służby sprawował będzie minister właściwy
do spraw zdrowia. Ww. kwota potrzebna corocznie na funkcjonowanie służby będzie
finansowana z części 21 budżetu państwa. Nie przewiduje się dodatkowych środków
związanych z utworzeniem służby, ponieważ podstawowe wyposażenie i miejsce do pełnienia
służby powinien zapewnić wybrany instytut.
W związku z dyrektywą 2009/21/WE pojawią się również koszty audytu Międzynarodowej
Organizacji Morskiej (VIMSAS), ponoszone co 7 lat. W kwietniu 2010 r. odbył się audyt
IMO, stąd konieczność ponoszenia kosztów z tym związanych nastąpi w roku 2016 lub 2017.
Koszty przeprowadzenia takiego audytu w roku 2010 wyniosły ok. 50 tys. zł.
40
W związku z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w sprawie kontroli
państwa portu, z uwagi na wprowadzenie nowego reżimu inspekcyjnego państwa portu,
konieczna będzie poprawa stanu zatrudnienia inspektorów inspekcji państwa portu (PSC)
(problemy z obsadą z braku chętnych) w celu dostosowania liczby inspektorów do
obowiązków państwa portu nałożonych ww. dyrektywą. Będzie również istniała konieczność
zapewnienia odpowiedniego wyposażenia i szkoleń dla inspektorów.
W związku z dyrektywą 2009/17/WE zmieniającą dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą
wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków, według wstępnej oceny,
skutki finansowe, jakie spowodowane zostaną wdrożeniem dyrektywy, będą obejmować
następujące zagadnienia:
– w Urzędzie Morskim w Szczecinie należy przewidzieć koszty wyposażenia stanowiska do
obsługi systemów monitorowania ruchu statków (SafeSeaNet i LRIT) – sprzęt komputerowy
oraz biurowy, które wyniosą około 12 tys. zł, a także koszt adaptacji pomieszczenia dla ww.
stanowiska z uwzględnieniem kontroli dostępu i ochrony danych, co wyniesie około
10 tys. zł, koszt ten zostanie pokryty z budżetu państwa,
– w Urzędzie Morskim w Gdyni przewidywane są wydatki na dostosowanie Narodowego
Systemu Monitorowania Ruchu Statków i Przekazywania Informacji (Narodowego Systemu
SafeSeaNet), szczególnie w zakresie podsystemów tego Systemu, tj. systemu wymiany
informacji bezpieczeństwa żeglugi i systemu kontrolno-informatycznego dla portów polskich,
w wysokości 0,9 mln zł, a także wydatki związane z ustanowieniem w Polsce serwerowni
awaryjnej dla infrastruktury systemu identyfikacji i śledzenia dalekiego zasięgu (LRIT),
w wysokości około 2,1 mln zł. Wymienione wyżej wydatki przewidywane przez Urząd
Morski w Gdyni zostały już jednak zapisane w realizowanym przez Urząd Morski w Gdyni
projekcie „Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego” (KSBM), którego etap I znajduje się
na liście podstawowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i rodowisko 2007 – 2013
(Priorytet VII Transport przyjazny środowisku). Koszt całkowity tego projektu (etap I)
określony został kwocie 111 665 386,75 zł, przy czym maksymalne dofinansowanie z UE
wynosi 101 268 643,15 zł, zaś pozostałe środki niezbędne do sfinansowania przedmiotowego
projektu są co roku zapewniane w budżecie Urzędu Morskiego w Gdyni.
Nie przewiduje się wzrostu dochodów budżetu państwa z tytułu opłat za
przeprowadzenie inspekcji statku i wydawanie stosownych dokumentów, jak również
zwiększenia obciążeń finansowych armatorów i właścicieli statków. Katalog inspekcji
bandery oraz inspekcji państwa portu, który opisano w ustawie stanowi jedynie
41
uporządkowanie obecnego stanu rzeczy oraz doprowadzenie do zgodności nazewnictwa
poszczególnych typów i rodzajów inspekcji do nomenklatury używanej w przepisach
międzynarodowych. Wprowadzenie nowego reżimu inspekcyjnego w zakresie inspekcji
państwa portu nie wpłynie na zwiększenie obciążeń finansowych armatorów i właścicieli
statków, ponieważ inspekcje te, wykonywane na statkach o obcej przynależności, nie
podlegają opłatom za ich przeprowadzenie.
Koszty niezwiązane z implementacją prawa UE
Ustanowienie Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej (CMKE), będzie się
wiązało z powołaniem przewodniczącego i dwóch zastępców oraz utworzeniem jednego etatu
do prowadzenia obsługi komisji (sekretariat).
Przedmiotowa zmiana nie spowoduje dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Obecnie
funkcjonują trzy komisje egzaminacyjne przy każdym z dyrektorów urzędów morskich.
W ich miejsce powołana zostanie Centralna Morska Komisja Egzaminacyjna. Dodatkowo
koszty funkcjonowania CMKE oraz opłacenia egzaminatorów pokryte będą ze zwiększonych
dochodów z przeprowadzania egzaminów w związku ze zmianą załącznika do ustawy
w zakresie opłat za egzaminy. Podwyższenie opłat za egzaminy wynika z faktu, że
przedmiotowe opłaty od 2000 r. nie ulegały zmianom. Koszty związane z wynagrodzeniem
egzaminatorów i dochody trzech komisji egzaminacyjnych w roku 2008 wyniosły
odpowiednio 350 tys. zł oraz 860 tys. zł. Pozostała kwota przeznaczona jest na
wynagrodzenia przewodniczących komisji egzaminacyjnych, pracowników sekretariatów
komisji oraz opłacenie materiałów i pomieszczeń egzaminacyjnych. Obecnie co roku
rezerwowana jest kwota 450 tys. rocznie na wydatki związane z działaniem komisji
egzaminacyjnych przy dyrektorach urzędów morskich. Wydatki te nie ulegną zwiększeniu po
utworzeniu CMKE.
W związku z objęciem pełnym i bezpośrednim nadzorem ministra właściwego do
spraw gospodarki morskiej nad morskimi jednostkami edukacyjnymi pojawią się koszty
audytów, czyli koszty zespołu audytującego. W związku z powyższym konieczne będzie
zwiększenie zatrudnienia, we właściwej komórce organizacyjnej Ministerstwa Infrastruktury
o dwie osoby. Płace tych osób kalkuluje się na poziomie 3,5 tys. zł dla każdej z nich, co daje
obciążenie budżetu państwa ok. 100 tys. zł rocznie.
Morska jednostka edukacyjna odprowadzać będzie za audyt opłatę zgodnie z załącznikiem do
ustawy. Koszty audytów dodatkowych zleconych przez MI oraz koszty wynagrodzenia
audytorów zgodnie z załącznikiem do ustawy pokrywać będzie budżet państwa.
42
Przewidywane koszty roczne ok. 100 tys. zł w pełni zależą od ilości realizowanych audytów.
Beneficjentem tej kwoty będzie Ministerstwo Infrastruktury. Częściowa kompensacja
kosztów osiągnięta zostanie poprzez aktualizację wysokości opłat za audyty określone w
załączniku do ustawy. Koszty związane z wynagrodzeniem audytorów i dochody z
przeprowadzonych kontroli w roku 2008 wyniosły odpowiednio 24 tys. zł oraz
41 tys. zł. Pozostała kwota przeznaczana jest na wynagrodzenia osób koordynujących
przeprowadzanie kontroli w ośrodkach szkoleniowych.
rodki finansowe na pokrycie kosztów związanych z wejściem w życie projektowanej
ustawy zostaną zapewnione z części budżetu będącej w dyspozycji ministra właściwego do
spraw gospodarki morskiej.
Nie przewiduje się zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych
w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
Z tytułu wejścia w życie projektowanej ustawy nie wystąpią skutki finansowe dla Państwowej
Inspekcji Sanitarnej, ponieważ zadania PIS nie ulegną zmianie.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na budżet jednostek samorządu
terytorialnego.
Zgodnie z art. 50 ustawy o finansach publicznych oraz wytycznymi Ministra Finansów
zapewniającymi stosowanie jednolitych wska ników makroekonomicznych, które będą
stanowić podstawę oszacowywania skutków finansowych projektowanej ustawy,
w szczególności jednolitego określania maksymalnego limitu wydatków jednostek sektora
finansów publicznych na dane zadanie, wyrażonego kwotowo, na okres 10 lat budżetowych
wykonywania tej ustawy, oszacowany został maksymalny limit wydatków na lata
2012 – 2021, w oparciu o kwotę bazową wynoszącą 780 tys. zł. Kwota ta zawiera zarówno
wydatki osobowe jak i rzeczowe. W 2012 r. kwota wydatków w stosunku do ww. kwoty
bazowej będzie większa o 392 tys. zł w związku z jednorazowymi wydatkami związanymi
z utworzeniem bazy danych statków o polskiej przynależności (300 tys. zł), rozszerzenia
systemów ISO w urzędach morskich (70 tys. zł) oraz doposażenia VTS Szczecin- winoujście
(22 tys. zł). W 2017 r. kwota bazowa został powiększona o 50 tys. zł w związku
z planowanym ponownym audytem IMO.
Oszacowano, że maksymalne wydatki w poszczególnych latach wyniosą:
1) 2012 r. – 1 172 tys. zł,
2) 2013 r. – 800 tys. zł,
43
3) 2014 r. – 820 tys. zł,
4) 2015 r. – 840 tys. zł,
5) 2016 r. – 861 tys. zł,
6) 2017 r. – 933 tys. zł,
7) 2018 r. – 904 tys. zł,
8) 2019 r. – 925 tys. zł,
9) 2020 r. – 947 tys. zł,
10) 2021 r. – 970 tys. zł.
Za podstawę szacowania skutków projektowanej ustawy przyjęto średnioroczny
wska nik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) określony w ww. wytycznych.
Szczegółowy, maksymalny limit wydatków budżetu państwa na lata 2012 – 2021 określa
tabela.
Jednostka
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
obliczeniowa
CPI –
%
100
102.5 102.5 102.5 102.5 102.5 102.4 102.4 102.4 102.4
dynamika
średnioroczna
1172
800
820
840
861
933
904
925
947
970
zł
tys.
tys.
tys.
tys.
tys.
tys.
tys.
tys.
tys.
tys.
zł.
zł
zł
zł
zł
zł
zł
zł
zł
zł
W zakresie dochodów kwoty dochodu na poziomie 900 tys. zł rocznie (860 tys. zł
działanie CMKE, 40 tys. zł dokonywanie audytów morskich jednostek edukacyjnych) i nie
podlegają wzrostowi o ww. wska nik, ponieważ wynikają z cennika umieszczonego
w załączniku do ustawy. Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało
dodatkowych środków budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji, zarówno w części 21
– Gospodarka morska, jak i poza nią. Projektowane rozwiązania nie spowodują zmiany
poziomu wydatków przewidzianych i zaplanowanych w części 21 – Gospodarka morska.
Przedstawione wydatki obciążają jedynie budżet państwa i nie mają wpływu na
jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz pozostałe jednostki
sektora finansów publicznych.
44
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik