eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I

 
W art. 4 ust. 2 zawarto zastrzeżenie dotyczące niestosowania przepisów ustawy w zakresie
monitorowania i informacji o ruchu statków odnoszących się do obowiązku zgłaszania
kapitanowi portu informacji dotyczącej identyfikacji statku przed wejściem do portu lub
wyjściem z portu oraz uzyskania zezwolenia na wejście do portu lub wyjście z niego.
Postanowień ustawy nie stosuje się także w ww. zakresie do statków służby państwowej
specjalnego przeznaczenia, statków rybackich o długości do 24 m, statków o wartości
historycznej o długości do 45 m, jachtów rekreacyjnych o długości do 24 m, odpłatnie
czarterowanych bez załogi jachtów komercyjnych o długości do 24 m, a także do paliwa na
statkach o pojemności brutto poniżej 1 000 oraz zapasów i wyposażenia na wszystkich
statkach. Powyższe wyłączenia wynikają z postanowień dyrektyw 2002/59/WE i 2009/17/WE
w sprawie monitorowania i informacji o ruchu statków. Należy zauważyć, że mówiąc
o statkach służby państwowej specjalnego przeznaczenia, należy przez to rozumieć również
jednostki pływające używane do wykonywania ustawowych zadań Służby Celnej, zgodnie
z definicją określoną w art. 5 pkt 6.

W projektowanej ustawie utworzony został w art. 5 szeroki słowniczek pojęciowy,
w którym zdefiniowanych zostało wiele pojęć (m.in. statku, uznanej organizacji, inspekcji,
jachtu komercyjnego oraz systemu THETIS) używanych na potrzeby tejże regulacji.
Rozwiązanie to zapobiegło konieczności powtarzania tych samych, często używanych
w treści aktu zwrotów, czyniąc go bardziej czytelnym dla potencjalnego odbiorcy.

Na mocy art. 6 minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, mając na względzie
zwiększenie bezpieczeństwa morskiego w zakresie bezpieczeństwa żeglugi, budowy statku,
jego stałych urządzeń, wyposażenia i eksploatacji, może, w drodze rozporządzenia,
wprowadzić do stosowania wymagania, wytyczne lub zalecenia międzynarodowe
o charakterze specjalistycznym dotyczące bezpieczeństwa morskiego, budowy statku, jego
stałych urządzeń, wyposażenia i eksploatacji, proponowane w szczególności przez
Międzynarodową Organizację Morską (IMO), Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb
Oznakowania Nawigacyjnego (IALA) i Międzynarodową Organizacje Hydrograficzną (IHO).
Ponadto w ustawie zostało zawarte upoważnienie dla ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej do wydawania obwieszczeń zawierających informacje o zaleceniach
i wytycznych wydawanych przez wymienione organizacje. Treść art. 6 projektu ustawy jest
rozszerzeniem przepisu art. 6 ust. 3 ustawy obecnie obowiązującej.
Kolejne
artykuły 7 – 10 dokonują implementacji przepisów dyrektywy 2009/21/WE
i nie mają odpowiedników w istniejącej obecnie ustawie. Na mocy artykułu 7 przez terenowe

 
 
organy administracji morskiej ma zostać utworzona elektroniczna baza danych o statkach
o polskiej przynależności. Sposób prowadzenia bazy danych, sposób wprowadzania
i aktualizacji informacji oraz warunki dostępu do danych oraz zakresu ich wykorzystania
zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej na
podstawie ust. 4 tego artykułu. W ramach sposobu prowadzenia bazy danych, mając na
uwadze, że baza jest tworzona na potrzeby administracji morskiej, do jej utworzenia
i prowadzenia zostanie wyznaczony jeden z terenowych organów administracji morskiej.
Artykuł 8 wprowadza możliwość upoważnienia, przez ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej, uznanych organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej.
Przedmiotowy artykuł stanowi powielenie rozwiązań sprawdzonych i stosowanych na
podstawie obowiązującej ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Artykuł 9 dotyczy audytu administracji morskiej przeprowadzanego przez Międzynarodową
Organizację Morską. W przedmiotowym artykule został określony zakres audytu oraz ramy
prawne jego przeprowadzania przez IMO. Zawarta została również delegacja dla ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej do wydania rozporządzenia w sprawie sposobu
przygotowania administracji morskiej do audytu IMO.
Artykuł 10 wprowadza obowiązek dla dyrektorów urzędów morskich do utrzymania systemu
zarządzania jakością (QMS) zgodnego z normą ISO 9001 w odniesieniu do spraw związanych
z działalnością państwa bandery, państwa portu i państwa nadbrzeżnego.
Rozdział 2 (art. 11 – 17) reguluje kwestie dotyczące budowy statku, jego stałych
urządzeń i wyposażenia.

Zgodnie z przepisami art. 11 projektu ustawy statek może być używany w żegludze
morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa w zakresie jego budowy, stałych
urządzeń i wyposażenia, określonym w aktach prawnych prawa krajowego,
międzynarodowego i wspólnotowego. W ustawie zamieszczono szczegółowy wykaz regulacji
prawnych (art. 11 i art. 5 pkt 33), które muszą być przestrzegane na każdym etapie budowy
statku, a także w odniesieniu do jego stałych urządzeń i wyposażenia. Ustawa przewiduje
fakultatywną kompetencję ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do

zwiększenia wymagań lub wyłączenia z wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych
urządzeń i wyposażenia dla statków podlegających umowom międzynarodowym, w stosunku
do wymagań określonych tymi umowami. Przepis art. 11 przewiduje też możliwość uznania
przepisów klasyfikacyjnych organizacji innej niż uznana organizacja (definicję uznanej
organizacji zawarto w art. 5 pkt 17 ustawy i należy przez nią rozumieć uznaną przez Unię

 
 
Europejską instytucję klasyfikacyjną). W takim przypadku minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej będzie miał obowiązek przekazania Komisji Europejskiej oraz
pozostałym państwom członkowskim Unii Europejskiej informacji dotyczącej
przedmiotowego uznania. Powyższe przepisy projektu rozszerzają i uszczegóławiają zakres
kompetencji właściwego ministra w stosunku do upoważnienia przewidzianego
w odpowiadającym temu przepisowi artykułowi 7 ust. 7 obowiązującej ustawy.
Mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa statków oraz życia osób na statkach
niepodlegających umowom międzynarodowym minister właściwy do spraw gospodarki
morskiej ma – w świetle postanowień art. 12 projektu ustawy – obowiązek wydania
rozporządzenia określającego wymagania w zakresie budowy takich statków, ich stałych
urządzeń i wyposażenia. Wypełniając ten obowiązek, minister może uznać za obowiązujące
wymagania określone w przepisach technicznych uznanej organizacji.
Kolejne
artykuły 13 – 16 projektu powtarzają i jednocześnie uaktualniają
obowiązujące przepisy zawarte w art. 16, 16a, 16b, 16c obecnej ustawy, dotyczące wolnej
burty statku oraz systemów (urządzeń) AIS, VDR i LRIT.
Projekt reguluje w art. 13 kwestie dotyczące wyznaczania wolnej burty, organu właściwego
do jej wyznaczania oraz opłat związanych z wyznaczaniem wolnej burty statku.
W art. 14 został utrzymany obowiązek wyposażenia statku w urządzenie Systemu
Automatycznej Identyfikacji (AIS), spełniające wymagania ustanowione przez IMO oraz
obowiązek utrzymywania tego urządzenia w działaniu ciągłym, z wyjątkiem przypadków,
w których porozumienia międzynarodowe, przepisy lub wymagania Międzynarodowej
Organizacji Morskiej stanowią o ochronie informacji nawigacyjnej. Realizując ustawowy
obowiązek, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze
rozporządzenia, kategorie statków zwolnionych z obowiązku wyposażenia w urządzenie
systemu AIS, uwzględniając postanowienia dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca
2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków.
Art. 15 powtarza za istniejącą ustawą obowiązek wyposażenia statków w rejestrator danych
z podróży (VDR) i wprowadza obowiązek wyposażenia statków w nowy typ uproszczonego
rejestratora danych z podróży (S-VDR). Treść tego przepisu, dotycząca uproszczonych
rejestratorów z podróży (S-VDR), wykracza poza ustalenia przyjęte w założeniach do
przedmiotowej ustawy i wynika z aktualnych postanowień konwencji SOLAS i najnowszych
przepisów załącznika I dyrektywy 2011/15/UE (zmieniającego aneks II do dyr. 2002/59/WE).

 
 
Art. 16 projektu utrzymuje obowiązek wyposażenia statków uprawiających żeglugę
międzynarodową w urządzenie Systemu Identyfikacji i ledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT).
Szczegółowe kwestie dotyczące wyposażania statków w rejestrator VDR oraz urządzenie
systemu LRIT (m.in. zwolnienia z wyposażania, typy statków podlegające obowiązkowemu
wyposażeniu w tego rodzaju urządzenia) regulować będą rozporządzenia ministra właściwego
do spraw gospodarki morskiej (uwzględniające m.in. postanowienia dyrektywy 2011/15/UE).

Projektowana ustawa wprowadza nowy, w stosunku do obecnej ustawy, przepis art. 17
dający podstawę prawną do sprawowania przez terenowe organy administracji morskiej
nadzoru nad stacjami atestującymi urządzenia i wyposażenie statku. Prowadzenie nadzoru jest
obowiązkiem administracji zgodnie z wymogami ustanowionymi przez IMO.
W przedmiotowym artykule wprowadzona zostaje ustawowa delegacja dla ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej do wydania rozporządzenia w sprawie warunków
uznawania i nadzoru stacji przeprowadzających atestację oraz wydawania im świadectw
uznania. W rozporządzeniu będzie uregulowany również wzór takiego świadectwa.
Rozdział 3 (art. 18 – 60) reguluje kwestie dotyczące inspekcji statku.

Ustawa wprowadza nowy system inspekcji statków, regulując osobno inspekcje
przeprowadzane przez państwo bandery (FSC) – uwzględniając regulacje prawne zawarte
w dyrektywach 2009/15/WE i 2009/21/WE oraz osobno system inspekcji państwa portu
(PSC) – uwzględniając postanowienia dyrektywy 2009/16/WE.

Zgodnie z przepisami art. 18 projektowanej ustawy statek o polskiej przynależności
podlega inspekcji państwa bandery przeprowadzanej przez organy inspekcyjne w zakresie,
terminach i trybie określonych w samej ustawie, umowach międzynarodowych oraz
przepisach ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, z pó n. zm.). Co do zasady
organami inspekcyjnymi są dyrektorzy urzędów morskich. Ustawa przewiduje wyjątki od tej
zasady, dając możliwość organom inspekcyjnym powierzenia przeprowadzenia określonych
inspekcji wyznaczonym w tym celu osobom lub uznanej organizacji. Ponadto dyrektorzy
urzędów morskich mogą na mocy upoważnienia ustawowego zwrócić się do odpowiedniego
organu innego państwa o przeprowadzenie inspekcji i wydanie odpowiedniego certyfikatu
w ich imieniu, jeżeli państwo to jest stroną umowy międzynarodowej, na podstawie której
dany certyfikat jest wydany. W celu określenia niezbędnych informacji umożliwiających
identyfikację inspektora państwa bandery, z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych
osobowych, ustawa zawiera delegację ustawową dla ministra właściwego do spraw

 
 
gospodarki morskiej do wydania rozporządzenia w sprawie wzoru dokumentu
identyfikacyjnego inspektora państwa bandery oraz osób nadzorujących działania uznanych
organizacji.
W projekcie, tak jak i w obecnej ustawie, zachowano uprawnienie dla ministra właściwego
do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej do określenia w drodze rozporządzeń,
organów inspekcyjnych dla jednostek pływających Straży Granicznej i Policji oraz Marynarki
Wojennej, rodzajów przeglądów i inspekcji oraz trybu ich dokonywania, a także rodzajów
i wzorów dokumentów bezpieczeństwa dla tych jednostek pływających.

Projektowana ustawa nakłada w art. 19 na armatora oraz kapitana statku obowiązki
związane z poddawaniem statku inspekcjom. Obowiązki te różnią się nieco od obowiązków
przewidzianych w art. 8 obecnej ustawy, co związane jest z innym, szerszym uregulowaniem
zagadnienia rodzajów inspekcji. Ustawa przewiduje jednakowoż, że inspekcje mają być
przeprowadzane, w miarę możliwości, bez uszczerbku dla eksploatacji statku.
Zgodnie z postanowieniami ustawy (art. 20) inspekcja państwa bandery została podzielona
na: wstępną, roczną, pośrednią, odnowieniową (dla odnowienia certyfikatu) oraz dora ną.
W przypadku statku zbudowanego po 17 lutym 1997 r., który był uprzednio wpisany do
rejestru okrętowego państwa trzeciego, ustawa przewiduje dodatkowe wymagania odnośnie
do inspekcji wstępnej (takie same jakie istnieją w obecnie obowiązującej ustawie).

Projekt wprowadza w art. 22 nowy, w porównaniu z obecną ustawą, obowiązek
audytowania statków o polskiej przynależności. Obowiązek przeprowadzania audytów
wynika z wydanego na podstawie rozdziału IX Konwencji SOLAS Kodeksu ISM. Audyty
zostały podzielone na: wstępne, roczne, pośrednie, odnowieniowe i dodatkowe. Użyte
nazewnictwo odpowiada nazwom poszczególnych rodzajów inspekcji państwa bandery.

Za przeprowadzenie inspekcji lub audytu, a także za wydanie lub potwierdzenie
ważności odpowiedniego certyfikatu, w tym tzw. dokumentu zgodności (DOC) organ
inspekcyjny pobiera opłatę, której wysokość ustalona została w załączniku do ustawy.

Projektowana ustawa powtarza za ustawą obecnie obowiązującą wymóg ponownego
przeprowadzenia inspekcji (pod rygorem zakazu używania statku w żegludze morskiej),
w przypadku gdy od czasu przeprowadzenia ostatniej inspekcji zaszły istotne zmiany
w kadłubie, urządzeniach lub wyposażeniu statku (art. 24).

Zgodnie z wymogiem zawartym w art. 25 projektu, inspekcje państwa bandery
powinny być poprzedzone przeglądami statku dokonywanymi przez uznaną organizację
sprawującą aktualny nadzór techniczny nad statkiem. Taki nadzór sprawowany ma być

 
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: