Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
wypełniając formularz dotyczący wyjścia statku (bunkierki); w formularzu - w dziale 2 pkt 5
rubryka 1 - jako przewidywany port wyładunku przewożonego paliwa podać port, w którym
paliwo z bunkierki będzie wykorzystane do zabunkrowania statku; w przypadku bunkrowania
statku poza portem (w morzu) zamiast nazwy portu wpisać "inne PL",
- w porcie, w którym bunkier jest wyładowany z bunkierki w celu zabunkrowania statku -
wykazać jego wyładunek, wypełniając formularz dotyczący wejścia statku (bunkierki); w
dziale 2 pkt 5 rubryka 1 - jako port załadunku podać port, w którym paliwo zostało
załadowane na bunkierkę,
d) ilekroć w objaśnieniach jest mowa o statku, należy przez to rozumieć również szczególne typy
statków, np. barki lub tzw. promy (statki ro-ro eksploatowane w żegludze promowej),
e) uwzględnia się przewozy sprzętu wojskowego i transportujące go statki, jeżeli nie są to
jednostki pływające Marynarki Wojennej (transport odbywa się na warunkach handlowych),
f) uwzględnia się wyładunek i załadunek z tytułu przewozów pomiędzy morskim portem
meldunkowym a portami śródlądowymi,
g) zawinięcie do portu meldunkowego wycieczkowca bez pasażerów kończących lub
rozpoczynających podróż w porcie meldunkowym, jedynie z pasażerami schodzącymi w
porcie meldunkowym na ląd w celach turystycznych i wracających na statek należy
przyjmować jako ruch statku typu balast/balast.
INFORMACJE PORZ DKOWE
Pkt 3 Numer ewidencyjny nowego lub korygowanego formularza:
- w przypadku nowego formularza - kolejny numer formularza w roku sprawozdawczym dla
danego sprawozdawcy,
- w przypadku korekty - numer ewidencyjny formularza korygowanego przez sprawozdawcę.
Pkt 4 Nazwa morskiego portu meldunkowego - port, którego dotyczy zgłoszenie; polski
port morski, do którego wszedł lub z którego wyszedł statek, albo do którego przeznaczony
był ładunek wyładowany na redzie lub port, z którego pochodzi ładunek transportowany w
celu dolichtunku statku na redzie. Analogiczna zasada dotyczy pasażerów.
Dział 1. INFORMACJE O STATKU
Klasyfikacja statków objętych badaniem
Kod
Typ statku
Kategoria statku
Zbiornikowiec-ropowiec
Zbiornikowiec-chemikaliowiec
Do ładunków
10
Zbiornikowiec - gazowiec (do gazu ciekłego)
masowych ciekłych
Barka-zbiornikowiec
Pozostałe zbiornikowce
Do ładunków
Ropomasowiec
20 masowych suchych Masowiec
Kontenerowiec
31
Pełnokontenerowiec
(oprócz ro-ro)
Barkowiec
Chemikaliowiec
Statek do transportu materiałów radioaktywnych
32 Specjalistyczny
Statek do przewozu żywego inwentarza
Pojazdowiec
Pozostałe statki specjalistyczne
Drobnicowiec
Chłodniowiec
33 niespecjalistyczny
Statek ro-ro pasażerski
4
Statek ro-ro kontenerowy
Statek ro-ro do przewozu innych ładunków tocznych
Statek drobnicowo-pasażerski
Statek drobnicowo-kontenerowy
Barka pokładowa
Barka samowyładowcza (szalanda)
Barka do ładunków
Barka do przewozu w systemie Lash- Seabee
34 suchych
Barka otwarta (odkryta) do ładunków suchych
Barka kryta do ładunków suchych
Pozostałe barki do ładunków suchych
Pasażerski (oprócz
Statek pasażerski (z wyłączeniem wycieczkowców -
35 wycieczkowców)
cruise passenger)
Statek pasażerski odbywający co najmniej kilkudniową
podróż okrężną, posiadający kabiny dla wszystkich
pasażerów oraz udogodnienia służące rozrywce. Nie są
Wycieczkowiec
36
wliczane:
(cruise passenger)
- statki eksploatowane w żegludze promowej,
- statki towarowe,
- statki realizujące jednodniowe rejsy turystyczne
Statek łowczy1)
41 Rybacki1)
Przetwórnia rybacka1)
Serwisowiec (offshore Statek wiertniczy i poszukiwawczy1)
42 activities)
Statek obsługujący instalacje morskie1)
Holownik1)
43 Holownik /pchacz
Pchacz1)
Pogłębiarka1)
49 Inne
Statek naukowo-badawczy1)
Pozostałe statki gdzie indziej niesklasyfikowane1)
XX Nieznany Nieokreślone typy statków
1) Statki objęte badaniem tylko w przypadku transportu towaru.
Dział 2. INFORMACJE O RUCHU STATKU I PRZEWOZACH
Pkt 2 Liczba wejść lub wyjść ujętych w formularzu
Osobny formularz powinien być sporządzony dla wejścia statku, osobny - dla wyjścia.
Określenie "wejście statku z ładunkiem" oznacza wejście statku z ładunkiem przeznaczonym
do wyładowania w porcie meldunkowym i/lub z pasażerami kończącymi podróż w tym
porcie. Analogicznie "wyjście statku z ładunkiem" oznacza wyjście statku z ładunkiem
załadowanym w porcie meldunkowym i/lub z pasażerami, którzy rozpoczęli swoją podróż w
tym porcie.
Określenie "wejście statku pod balastem" oznacza, że statek wchodzi bez ładunku
przeznaczonego do wyładowania w porcie meldunkowym i bez pasażerów kończących
podróż w porcie meldunkowym. Analogicznie "wyjście statku pod balastem" oznacza, że
statek wychodzi bez ładunku załadowanego w porcie meldunkowym i bez pasażerów
rozpoczynających podróż w porcie meldunkowym.
Zaznaczyć odpowiedni typ ruchu statku, przy czym:
- balast/ładunek - oznacza wejście statku pod balastem, wyjście z ładunkiem,
- ładunek/balast - wejście z ładunkiem, wyjście pod balastem,
- ładunek/ładunek - wejście z ładunkiem, wyjście z ładunkiem,
5
- balast/balast - wejście pod balastem i wyjście pod balastem (np.: statek wchodzi tylko po
dostawy bunkru i zapasów na potrzeby własne, w celu schronienia przy niesprzyjającej
pogodzie, w przypadku awarii, w celu wysadzenia chorego na brzeg, w celach postojowych,
do stoczni na remont, w celu dokonania wyłącznie odprawy granicznej itp. albo statek
wycieczkowiec zawija do portu meldunkowego, ale nikt z pasażerów nie kończy ani nie
rozpoczyna podróży w tym porcie).
W przypadku gdy liczba wejść lub wyjść statku w miesiącu jest większa od 1, można
wypełnić formularze zbiorcze (osobny dla wejść, osobny dla wyjść), podając odpowiednio
liczbę wejść z ładunkiem i/lub pod balastem oraz liczbę wyjść z ładunkiem i/lub pod
balastem. W dziale 2 należy wówczas podać dane zbiorcze dotyczące przewiezionych w tych
podróżach ładunków i/lub pasażerów.
Jeżeli statek wchodzi i/lub wychodzi pod balastem, należy w dziale 2 pkt 4 podać nazwę
portu i kraju: w przypadku wejścia - skąd statek przybył, w przypadku wyjścia - port i kraj
przeznaczenia (analogicznie jak w pkt 6 w "Zgłoszeniu ogólnym" IMO General Declaration).
Wielokrotne wejścia i wyjścia typu balast/balast (np. w celu dokonania odprawy granicznej)
również można ująć w formularzach zbiorczych za dany miesiąc (osobno - wejścia, osobno -
wyjścia).
W formularzach zbiorczych nie można ujmować łącznie ruchu statków typu balast / balast z
innymi przypadkami ruchu (balast / ładunek, ładunek / balast, ładunek / ładunek).
Pkt 3 Data wejścia lub wyjścia
W formularzach zbiorczych podać tylko miesiąc i rok.
Pkt 4 Pasażerowie kończ cy podróż w porcie meldunkowym (wejście statku) albo
rozpoczynaj cy podróż w porcie meldunkowym (wyjście statku)
Pasażerami są wszystkie osoby przewożone statkiem, w tym kierowcy samochodów
ciężarowych i autokarów przewożonych statkami. Za pasażerów nie uznaje się załogi statku.
W rubrykach 1 i 2 - dla pasażerów kończących podróż w porcie meldunkowym (dotyczy
wejścia statku) - podać port i kraj rozpoczęcia ich podróży danym statkiem; dla pasażerów
rozpoczynających podróż w porcie meldunkowym (dotyczy wyjścia statku) - przewidywany
port i kraj zakończenia ich podróży tym statkiem. Port meldunkowy może być równocześnie
portem rozpoczęcia i zakończenia podróży morskiej wyłącznie w przypadku podróży
okrężnych, w szczególności statkiem wycieczkowcem (kod statku 36).
W rubryce 4 - liczba pasażerów kończących lub rozpoczynających podróż w morskim porcie
meldunkowym (dotyczy pasażerów przewożonych wszystkimi typami statków, w tym
pasażerów statków wycieczkowców, którzy w porcie meldunkowym kończą lub rozpoczynają
swoją podróż).
Pasażerów, którzy do morskiego portu meldunkowego dopłynęli z portu śródlądowego (i
odwrotnie: którzy z morskiego portu meldunkowego wypłynęli w rejs do portu
śródlądowego), należy uwzględniać na ogólnych zasadach, tzn. tak jak pasażerów rejsów
morskich.
Zmiana statku przez pasażera podczas podróży (w tym przypadku - pasażer przesiada się z
jednego statku na inny) uważana jest za jego zaokrętowanie po wyokrętowaniu. Pasażerów
takich należy wykazać dwukrotnie: w sprawozdaniu dotyczącym wejścia pierwszego statku
(wyokrętowanie) oraz w sprawozdaniu dotyczącym wyjścia drugiego statku (zaokrętowanie).
Jeżeli pasażerowie wjeżdżają na pokład statku pojazdem (np. autokarem, samochodem
osobowym lub ciężarowym albo motocyklem) lub opuszczają statek pojazdem, należy w
punkcie 4 podać liczbę pasażerów, natomiast w punkcie 5 - dane o używanych przez te osoby
pojazdach.
Pkt 4A Liczba pasażerów wycieczkowca wracaj cych na statek po zejściu na l d w
celach turystycznych
6
"Zejście na ląd w celach turystycznych" oznacza krótkie zwiedzanie przez pasażera statku
wycieczkowca atrakcji turystycznych związanych z portem lub okolicą, przy równoczesnym
zachowaniu przez niego kabiny na pokładzie statku. Momentem sprawozdawczym jest
powrót (wejście) pasażera na statek.
Wypełniać tylko w formularzach dotyczących wyjścia statku wycieczkowca. Należy podać
liczbę pasażerów statku wycieczkowca, którzy w porcie meldunkowym zeszli na ląd w celach
turystycznych, po czym wracają na ten sam statek przed jego wyjściem z portu
meldunkowego. Pasażerów tych nie ujmować w pkt 4 działu 2.
Pkt 5 Wyładunek w porcie meldunkowym (wejście statku) albo załadunek w porcie
meldunkowym (wyjście statku)
Wykazać wszystkie ładunki dowiezione do portu meldunkowego drogą morską i wyładowane
ze statku (dotyczy wejścia statku) oraz wszystkie ładunki załadowane w porcie
meldunkowym na statek i wywiezione drogą morską (dotyczy wyjścia statku). Należy
wykazać również te ładunki, które transportowane są przy wykorzystaniu nietypowych
jednostek pływających (np. element konstrukcji statku ciągnięty przez holownik lub ładunek
transportowany przez dźwig pływający).
Należy ująć również wyładunek oraz załadunek z tytułu transportu pomiędzy morskim portem
meldunkowym a portami śródlądowymi.
W przypadku bezpośredniego przeładunku ze statku na statek należy wypełnić dwa odrębne
formularze: na wejście pierwszego statku (wyładunek) i wyjście drugiego statku (załadunek).
W rubrykach 1 i 2 - nazwy portów i krajów, w których załadowano ładunki wyładowane w
porcie meldunkowym (dotyczy wejścia statku), lub nazwy portów i krajów, w których ładunki
załadowane w porcie meldunkowym zostaną wyładowane (dotyczy wyjścia statku).
W rubrykach 4 i 5 - nazwa towaru oraz 3-znakowy kod grupy towarowej według poniższej
tabeli:
Klasyfikacja grup towarowych (NST 2007)
Klasyfikacja
Produktów według
Sekcja Grupa
Opis
Działalności (CPA)
2008
Produkty rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa; ryby
01
i pozostałe produkty rybołówstwa i rybactwa;
01.11.1, 01.11.2,
01.1 Zboża
01.11.3, 01.11.4,
01.12
01.2 Ziemniaki
01.13.51
01.3 Burak
cukrowy
01.13.71
01.11.6, 01.11.7,
01.13.1,
01.13.2, 01.13.3,
01.13.4,
01.13.52, 01.13.53,
01.4 Pozostałe świeże owoce i warzywa
01.13.59,
01.13.8, 01.13.9,
01.14,
01.21, 01.22, 01.23,
01.24,
01.25.1, 01.25.3,
7
01.25.9,
01.26, 02.30.4
02.10.1, 02.10.3,
02.2,
01.5 Produkty
leśnictwa i pozyskiwania drewna
02.30.1, 02.30.2,
02.30.3
01.13.6, 01.13.72,
01.6
ywe rośliny i kwiaty
01.19.2,
01.25.2, 01.30
01.11.5, 01.11.8,
01.11.9,
01.7 Inne substancje pochodzenia roślinnego
01.15, 01.16, 01.19.1,
01.19.3, 01.27, 01.28,
01.29
01.41.1, 01.42.1,
01.43,
01.8
ywe zwierzęta
01.44, 01.45.1, 01.46,
01.47.1, 01.49.1
01.9 Mleko surowe z bydła, owiec i kóz
01.41.2, 01.45.2
01.42.2, 01.45.3,
01.A Inne surowce pochodzenia zwierzęcego
01.47.2,
01.49.2, 01.49.3
01.B Ryby i pozostałe produkty rybołówstwa i rybactwa 03
Węgiel kamienny i brunatny; ropa naftowa i
02
gaz ziemny
02.1 Węgiel kamienny i brunatny
05
02.2 Ropa
naftowa
06.1
02.3 Gaz
ziemny
06.2
Rudy metali i inne produkty górnictwa i
03
kopalnictwa; torf; uran i tor
03.1 Rudy
żelaza 07.1
Rudy metali nieżelaznych (z wyjątkiem rud uranu i
03.2
07.29
toru)
Minerały chemiczne i do produkcji nawozów
03.3
08.91
(naturalne)
03.4 Sól
08.93
Kamień, piasek, żwir, glina, torf oraz inne
03.5 produkty górnictwa i kopalnictwa gdzie indziej
08.1, 08.92, 08.99
niesklasyfikowane
03.6 Rudy uranu i toru
07.21
04
Produkty spożywcze, napoje i tytoń
04.1 Mięso, skóry i skórki surowe oraz produkty mięsne 10.1
Ryby i produkty rybne przetworzone i
04.2
10.2
zakonserwowane
04.3 Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane 10.3
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik