eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie kwalifikacji zawodowych
pilotów morskich, zwany dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 107 ust. 10 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.

Celem projektu rozporządzenia jest określenie szczegółowych wymagań
kwalifikacyjnych dla pilota morskiego, warunków wymaganych do uzyskania szczególnych
uprawnień pilotowych, odnawiania dokumentów kwalifikacyjnych i dokumentów
potwierdzających szczególne uprawnienia pilotowe oraz wzorów tych dokumentów, a także
sposobów sprawowania nadzoru nad pilotażem przez dyrektora urzędu morskiego, w tym
również zakres danych umieszczanych na liście pilotów, mając na względzie konieczność
zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na obszarze portów morskich, morskich wód
wewnętrznych i morza terytorialnego oraz potrzebę zapewnienia prawidłowej realizacji usług
pilotowych.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



10
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) urzędy morskie,
3) akademie morskie,
4) właścicieli i armatorów statków,
5) inne, odpowiednie terytorialnie podmioty organizacyjne portów.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.

4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
26-07-aa

11
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia

w sprawie formularza ewidencyjnego stosowanego w transporcie morskim2)

Na podstawie art. 108 ust. 2 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:


§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór formularza ewidencyjnego stosowanego w transporcie morskim, zwanego dalej
„formularzem”;
2) sposób postępowania ze złożonymi formularzami.

§ 2. Ustala się wzór formularza, który określa załącznik do rozporządzenia.

§ 3. 1. Kapitanaty i bosmanaty, po weryfikacji otrzymanych formularzy, złożonych w formie
elektronicznej lub, w przypadku braku możliwości złożenia w tej formie, pisemnie, nie
później niż przed wyjściem statku z portu lub przystani morskiej, przesyłają raz w miesiącu
w terminie do 5. dnia roboczego każdego miesiąca za miesiąc poprzedni dane ewidencyjne do
Urzędu Statystycznego w Szczecinie.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, przesyła się za pomocą programu komputerowego do
badania statystycznego przewozu towarów i pasażerów drogą morską.
3. Jednostki, o których mowa w ust. 1, przechowują kopie przekazanych formularzy przez
okres 3 lat.

§ 4.
Do formularzy złożonych i niezweryfikowanych przed dniem wejścia w życie
rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER INFRASTRUKTURY

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują wdrożenia postanowień dyrektywy 2009/42/WE z dnia 6 maja
2009 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz.
UE L 141 z 06.06.2009, str. 29, z późn. zm.).
Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ... (poz. ...)

WZÓR
Formularz ewidencyjny w transporcie morskim
2

OBJA NIENIA
do formularza ewidencyjnego w transporcie morskim

Badaniem objęte s :
a) statki morskie, które:
- zawinęły do portu morskiego lub wyszły z portu morskiego, zwanego dalej "portem
meldunkowym" (port, którego dotyczy sprawozdanie), jeżeli ich podróż całkowicie lub
częściowo odbywała się lub będzie się odbywać po wodach morskich (dotyczy również
transportu morsko-śródlądowego i śródlądowo-morskiego), zarówno jeśli zawinięcie
związane było z wyładunkiem lub załadunkiem ładunków, wyokrętowaniem lub
zaokrętowaniem pasażerów, zejściem na ląd w celach turystycznych i powrotem na statek
wycieczkowiec pasażerów tego statku, jak też gdy było to zawinięcie pod balastem (nie
wiązało się z wyładunkiem lub załadunkiem ładunków, wyokrętowaniem lub zaokrętowaniem
pasażerów albo z zejściem na ląd w celach turystycznych pasażerów wycieczkowca z
zachowaniem kabiny na statku),
- z powodu swojego zanurzenia albo z innych względów nie mogły zawinąć do portu i których
załadunek albo wyładunek prowadzony był poza obszarem portu, a miejscem przeznaczenia
ładunku był port meldunkowy lub z portu meldunkowego prowadzony był ich załadunek,
b) ładunki wyładowane z tych statków lub na nie załadowane, włączając w to:
- ładunki przywiezione/wywiezione z/do usytuowanych na morzu instalacji (ang. offshore
installation), np. platform wiertniczych,
- ładunki pozyskane z dna morskiego i wyładowane w porcie, jeżeli są one przedmiotem handlu,
c) osoby będ ce pasażerami tych statków, które:
- w porcie meldunkowym rozpoczęły lub zakończyły podróż,
- w trakcie morskiej podróży okrężnej statkiem wycieczkowcem, podczas pobytu w porcie
meldunkowym, schodzą na ląd w celach turystycznych, po czym wracają na ten sam statek
przed jego wyjściem z portu meldunkowego.
Badaniem nie s objęte:
a) statki rybackie (łowcze i przetwórnie ryb), statki wiertnicze i poszukiwawcze, statki
obsługujące instalacje morskie, holowniki, pchacze, pogłębiarki, statki naukowo-badawcze,
jednostki pływające Marynarki Wojennej, jednostki pływające Straży Granicznej i inne statki
wykorzystywane wyłącznie do celów niehandlowych,
b) załadowane na statek zapasy własne oraz bunkier, jeżeli bunkrowanie lub zaopatrzenie
statku odbywa się w porcie meldunkowym (nie jest związane z transportem bunkru lub
produktów zaopatrzenia statku do innego portu),
c) wewnątrzportowe manipulacyjne przewozy statkiem, dokonywane na obszarze portu
meldunkowego.
Uwagi:
a) statki morskie są to statki inne niż te, które pływają wyłącznie po wodach śródlądowych lub
ich częściach albo przylegających do nich wodach chronionych lub obszarach, gdzie stosuje
się przepisy portowe,
b) statki o pojemności brutto (GT) mniejszej niż 100 są wyłączone z badania, jednak kapitan
portu może, w przypadkach uzasadnionych względami statystycznymi (np. częstotliwość
ruchu lub znaczna waga ładunku transportowanego np. przez holownik), zadecydować o ich
ujęciu w badaniu,
c) badaniem należy objąć statki zaopatrzeniowe i bunkierki (oraz załadowane na nie produkty
zaopatrzenia statków i paliwo) tytko wtedy, gdy dokonują one przewozu tych produktów
pomiędzy portami lub z portu do statku zacumowanego na otwartym morzu. Sposób
ewidencji danych przedstawia poniższy przykład:

3
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 94 . [ 95 ] . 96 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: