eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

Morza Bałtyckiego, na których występuje taka sama znacząca wysokość fali. Pozycje zostały
podane w układzie odniesienia WGS-84. W ten sposób otrzymano na polskich obszarach
morskich trzy obszary:
a) obszar od zachodniej granicy polskich obszarów morskich do linii łączącej
pozycje o współrzędnych 54º05,5’N 015º04,5’E oraz 54º59,5’N 015º05,0’E, na
którym to obszarze występuję fala o znaczącej wysokości 2,3 m,
b) obszar od wschodniej granicy polskich obszarów morskich do linii łączącej
pozycje o współrzędnych 54º55,0’N 018º20,0’E oraz 56º12,0’N 016º24,5’E, na
którym to obszarze występuję fala o znaczącej wysokości 3,1 m,
c) obszar pomiędzy liniami opisami pozycjami w punkcie a oraz b, na którym to
obszarze występuję fala o znaczącej wysokości 2,9 m.
W opinii projektodawcy taka forma przedstawienia wykazów morza jest najbardziej
przejrzysta, zwłaszcza do osób i podmiotów zainteresowanych zakresem regulacji, które
stanowią armatorzy, projektanci i konstruktorzy statków, instytucje klasyfikacyjne oraz
administracja morska.
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.



4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) urzędy morskie,
3) załogi statków morskich,
4) kapitanów statków morskich,
5) armatorów promów pasażerskich typu ro-ro.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
18-07-aa

5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie Narodowego Systemu Monitorowania Ruchu Statków i Przekazywania
Informacji2)

Na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób funkcjonowania i organizację Narodowego Systemu SafeSeaNet;
2) zakres zadań Służby VTS;
3) sposób przekazywania informacji o statkach, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy
z dnia ... o bezpieczeństwie morskim, oraz podmioty, którym przekazuje się te informacje;
4) sposób rozpowszechniania informacji o zdarzeniach, o których mowa w art. 88 ust. 1
ustawy, oraz o statkach, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy;
5) wymagania wobec systemów teleinformatycznych działających w ramach Narodowego
Systemu SafeSeaNet.

§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) krajowy system SafeSeaNet – system utworzony przez państwo członkowskie dla potrzeb
wymiany informacji morskiej;
2) centralny system SafeSeaNet – system zarządzany, nadzorowany i rozwijany przez
Komisję Europejską oraz utrzymywany w działaniu przez EMSA, działający jako punkt
węzłowy posiadający interfejs do wszystkich krajowych systemów SafeSeaNet
i umożliwiający wymianę danych pomiędzy tymi systemami;
3) wspólnotowy system SafeSeaNet – wspólnotowy system wymiany informacji morskiej

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Unii
Europejskiej:
1) dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania
i informacji o ruchu statków i uchylającej dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. UE L 208 z 05.08.2002, str. 10;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 12);
2) dyrektywy 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą
wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009,
str. 101);
3) dyrektywy 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo
portu (Dz. Urz. UE L 131, z 28.05.2009, str. 57).

1
składający się z sieci krajowych systemów SafeSeaNet, połączonych za pośrednictwem
centralnego systemu SafeSeaNet, opracowany w celu ułatwienia wymiany danych
istotnych dla bezpieczeństwa morskiego, ochrony statków i obiektów portowych, ochrony
środowiska morskiego, efektywności ruchu statków i transportu morskiego pomiędzy
państwami członkowskimi, w formie elektronicznej;
4) narodowy system SafeSeaNet – krajowy system SafeSeaNet utworzony
w
Rzeczypospolitej Polskiej, będący Narodowym Systemem Monitorowania Ruchu
Statków i Przekazywania Informacji, o którym mowa w art. 27c ustawy;
5) krajowy organ NCA – Koordynator SafeSeaNet, o którym mowa w art. 92 ust. ustawy;
6) służba NCA – punkt kontaktowy pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a państwami
członkowskimi w zakresie operacyjnego działania wspólnotowego systemu SafeSeaNet;
7) krajowy użytkownik LCA – podmiot uprawniony do otrzymywania lub dostarczania
informacji do wspólnotowego i narodowego systemu SafeSeaNet;
8) państwo członkowskie – państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz państwo
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strona umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
9) EMSA – Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego ustanowioną rozporządzeniem
(WE) Nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. (Dz. Urz.
WE L 208 z 5.8.2002, str.1);
10) dokument IFCD3) – opracowany przez Komisję Europejską we współpracy z państwami
członkowskimi dokument dotyczący interfejsu i kontroli funkcjonalności, określający
szczegółowe wymogi w zakresie funkcjonowania, standardów technicznych i procedur
działania krajowych systemów SafeSeaNet i centralnego systemu SafeSeaNet;
11) system AIS – System Automatycznej Identyfikacji Statków (AIS), o którym mowa
w art. 16a ust. 1 ustawy;
12) system LRIT – System Identyfikacji i ledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT), o którym
mowa w art. 16c ust. 1 ustawy;
13) alert – sygnał o zagrożeniu bądź naruszeniu ochrony statku, o którym mowa w art. 3 ust.
1 pkt 11 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U.
Nr 171, poz. 1055).

§ 3.1. Narodowy system SafeSeaNet utrzymuje się w działaniu ciągłym, a w jego skład
wchodzą:
1) infrastruktura techniczna;
2) krajowy organ NCA;
3) krajowi użytkownicy LCA.

2. Na infrastrukturę techniczną, o której mowa w ust. 1 pkt 1, składają się:
1) podsystem monitorowania ruchu statków, składający się:
a) z radarów brzegowych bliskiego i dalekiego zasięgu,
b) ze stacji brzegowych systemu AIS,
c) z systemu LRIT;
2) podsystem przekazywania informacji, składający się z:
a) systemu kontrolno-informacyjnego dla portów polskich,

3)
Dokument, o którym mowa w § 2 pkt 10, jest dostępny pod poniższym adresem:
http://www.umgdy.gov.pl/jednostka/irm.

2
b) systemu wymiany informacji bezpieczeństwa żeglugi.

§ 4. 1. Wyznacza się Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni jako krajowy organ NCA.
2. Krajowy organ NCA realizuje swoje zadania przy pomocy służby NCA oraz we
współpracy z dyrektorami urzędów morskich.
3. Do zadań krajowego organu NCA należy:
1) utrzymanie w działaniu ciągłym i zapewnienie odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa
krajowej infrastruktury teleinformatycznej, niezbędnej dla zapewnienia właściwego
funkcjonowania narodowego systemu SafeSeaNet;
2) utrzymywanie w działaniu ciągłym łączności teleinformatycznej z centralnym systemem
SafeSeaNet, w celu przekazywania informacji zgodnie z wymaganiami dokumentu IFCD,
a także generowania odpowiedzi na zapytania pozostałych użytkowników wspólnotowego
i narodowego systemu SafeSeaNet;
3) zarządzanie prawami dostępu, w tym określenie zakresu dostępu, do wspólnotowego
i narodowego systemu SafeSeaNet;
4) udzielanie prawa dostępu do systemu wymiany informacji bezpieczeństwa żeglugi;
5) opracowanie i aktualizowanie procedur wymiany informacji poprzez narodowy system
SafeSeaNet;
6) opracowanie i aktualizowanie procedur wymiany informacji, na wypadek awarii
któregokolwiek z podsystemów przekazywania informacji, o których mowa w § 3 ust. 2
pkt 2;
7) wyznaczenie i utrzymanie w działaniu ciągłym służby NCA;
8) współpraca z EMSA przy opracowywaniu i uaktualnianiu dokumentu IFCD;
9) współpraca z Komisją Europejską w opracowywaniu planów rozwoju wspólnotowego
systemu SafeSeaNet w ramach działania grupy sterującej wysokiego szczebla do spraw
SafeSeaNet, utworzonej Decyzją Komisji 2009/584/WE z dnia 31 lipca 2009 r.
ustanawiającą grupę sterującą wysokiego szczebla do spraw SafeSeaNet (Dz. Urz. UE L
201 z 1.08.2009, str. 63).

§ 5. 1. Służba NCA działa w trybie 24 godzinnym, 7 dni w tygodniu.
2. Do zadań służby NCA należy:
1) udzielanie informacji użytkownikom wspólnotowego systemu SafeSeaNet;
2) niezwłoczne informowanie krajowych użytkowników LCA, w przypadku otrzymania
informacji ze wspólnotowego systemu SafeSeaNet, o statkach lub zdarzeniach,
stanowiących potencjalne niebezpieczeństwo dla żeglugi lub zagrożenie dla
bezpieczeństwa na morzu, bezpieczeństwa ludzi lub środowiska morskiego, których skutki
mogą rozciągać się na polskie obszary morskie;
3) niezwłoczne informowanie użytkowników wspólnotowego systemu SafeSeaNet
w przypadku otrzymania informacji o statkach, o których mowa w art. 27b ust. 1 ustawy,
lub zdarzeniach, o których mowa w art. 27a ust. 1 ustawy, których skutki mogą rozciągać
się na obszary morskie państw członkowskich;
4) niezwłoczne informowanie ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej o każdym
przypadku otrzymania informacji, o których mowa w pkt 2 i 3.


§ 6.
1. Prawa dostępu do narodowego systemu SafeSeaNet udziela się ministrowi
właściwemu do spraw gospodarki morskiej i następującym krajowym użytkownikom LCA:

3
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 80 . [ 81 ] . 82 ... 90 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: