Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
1) konstrukcja oraz utrzymanie kadłuba, silników głównych i pomocniczych, urządzeń
elektrycznych i automatycznych powinny spełniać wymagania techniczne określone przez
uznaną instytucję klasyfikacyjną;
2) stosuje się wymagania dotyczące wyposażenia nawigacyjnego, radiokomunikacji,
bezpieczeństwa żeglugi i przewozu ładunku, określone w rozdziale IV, V i VI Konwencji
SOLAS.
§ 29. 1. W zakresie bezpieczeństwa nowe statki pasażerskie powinny być wyposażone
w pełny pokład, a ponadto nowe statki pasażerskie:
1) klasy A – powinny, z zastrzeżeniem ust. 2, spełniać wymagania:
a) określone postanowieniami Konwencji SOLAS oraz
b) dotyczące konstrukcji statku, jego podziału wodoszczelnego, stateczności, urządzeń siłowni
oraz urządzeń elektrycznych, ochrony przeciwpożarowej, wykrywania i gaszenia pożarów
oraz środków ratunkowych – określone w załączniku I do dyrektywy Rady 2009/45/WE
w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich, zwanej dalej „dyrektywą
2009/45/WE”;
2) klas B, C i D – powinny spełniać wymagania:
a) określone w niniejszym rozdziale oraz
b) dotyczące konstrukcji statku, jego podziału wodoszczelnego, stateczności, urządzeń siłowni
oraz urządzeń elektrycznych, ochrony przeciwpożarowej, wykrywania i gaszenia pożarów
oraz środków ratunkowych – określone w załączniku I do dyrektywy 2009/45/WE;
3) o długości co najmniej 24 m powinny, z zastrzeżeniem ust. 3, spełniać wymagania
określone w Konwencji o liniach ładunkowych, a statki o długości mniejszej od 24 m
powinny spełniać wymogi odpowiadające poziomowi bezpieczeństwa określonemu w tej
konwencji.
2. W przypadku statków klasy A, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli Konwencja SOLAS
pozostawia rozstrzygnięcie do uznania właściwemu organowi administracji morskiej, stosuje
się wymagania określone w załączniku I do dyrektywy 2009/45/WE.
3. Nowe statki pasażerskie klasy D o długości co najmniej 24 m zwolnione są z wymagań
dotyczących minimalnej wysokości dziobu.
§ 30. 1. Z uwzględnieniem terminów określonych w § 40, istniejące statki pasażerskie:
1) klasy A – powinny, z zastrzeżeniem ust. 2, spełniać wymagania:
a) określone postanowieniami Konwencji SOLAS oraz
13
b) dotyczące konstrukcji statku, jego podziału wodoszczelnego, stateczności, urządzeń siłowni
oraz urządzeń elektrycznych, ochrony przeciwpożarowej, wykrywania i gaszenia pożarów
oraz środków ratunkowych – określone w załączniku I do dyrektywy 2009/45/WE;
2) klasy B – powinny spełniać wymagania dotyczące konstrukcji statku, jego podziału
wodoszczelnego, stateczności, urządzeń siłowni oraz urządzeń elektrycznych, ochrony
przeciwpożarowej, wykrywania i gaszenia pożarów oraz środków ratunkowych – określone
w załączniku I do dyrektywy 2009/45/WE;
3) klas C i D – powinny, z zastrzeżeniem ust. 3, spełniać wymagania:
a) określone w rozdziale III załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE, dotyczące środków
ratunkowych oraz
b) określone przepisami państwa bandery, odpowiadające poziomowi bezpieczeństwa
określonemu przepisami rozdziałów II-1 i II-2 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE,
dotyczącymi konstrukcji statku, jego podziału wodoszczelnego, stateczności, urządzeń
siłowni oraz urządzeń elektrycznych, ochrony przeciwpożarowej, wykrywania i gaszenia
pożarów, z uwzględnieniem szczególnych warunków eksploatacji w obszarach pasażerskiej
żeglugi krajowej, po których mogą pływać statki klas C i D – w zakresie nieobjętym przez
wymagania określone w tym załączniku.
2. W przypadku statków klasy A, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli Konwencja SOLAS
pozostawia rozstrzygnięcie do uznania właściwemu organowi administracji morskiej, stosuje
się wymagania określone w załączniku I do dyrektywy 2009/45/WE.
3. Przed podjęciem działalności przez statki, o których mowa w ust. 1 pkt 3, właściwy organ
administracji państwa bandery powinien uzyskać zgodę właściwego organu administracji
morskiej na zastosowanie przepisów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b. W przypadku gdy
właściwy organ administracji morskiej uzna stosowanie takich przepisów za niezasadne,
powiadamia o tym właściwy organ Komisji Europejskiej.
4. Istotne naprawy, zmiany i modyfikacje, jak również zainstalowane w ich ramach
wyposażenie, powinny spełniać wymagania dla nowych statków, określone w § 29 ust. 1
pkt 1 i 2. Za zmiany istotne nie uważa się zmian, których wyłącznym celem jest
podwyższenie poziomu bezpieczeństwa.
§ 31. Konstrukcja i utrzymanie szybkich statków pasażerskich oraz ich wyposażenie powinny
spełniać wymagania określone przez uznaną instytucję klasyfikacyjną, z zastrzeżeniem § 41.
§ 32. 1. Armatorzy uprawiający pasażerską żeglugę krajową, po zasięgnięciu opinii
organizacji reprezentujących osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, powinni
umożliwić osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się bezpieczny dostęp do
14
wszystkich statków pasażerskich klas A, B, C i D oraz do szybkich statków pasażerskich,
wykorzystywanych w transporcie publicznym, których stępka została położona lub które
znajdowały się na podobnym etapie budowy w dniu 1 października 2004 r. lub później.
2. O ile jest to możliwe, środki podejmowane w celu, o którym mowa w ust. 1, powinny
obejmować:
1) konstrukcję i wyposażenie statku umożliwiające osobom o ograniczonych
możliwościach poruszania się łatwe i bezpieczne wejście na statek i zejście z niego oraz
swobodny dostęp do międzypokładów;
2) rozmieszczenie w odpowiednich miejscach oznakowania widocznego i czytelnego dla
osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym także dla osób z zaburzeniami
narządów zmysłów;
3) środki słownego i wzrokowego przekazywania osobom o ograniczonych możliwościach
poruszania się komunikatów, takich jak ogłoszenia o opóźnieniach, zmianach w rozkładzie
czy usługach pokładowych;
4) takie rozmieszczenie systemów i przycisków alarmowych, by były zauważalne
i dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym także dla osób
z zaburzeniami narządu wzroku i zaburzeniami pamięci;
5) takie rozmieszczenie korytarzy, przejść, drzwi i poręczy, które umożliwi
przemieszczanie się osób na wózkach inwalidzkich, oraz taką konstrukcję wind, pokładów
samochodowych, poczekalni pasażerskich, pomieszczeń mieszkalnych i toalet, by były
dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
3. W przypadku statków pasażerskich klas A, B, C i D oraz szybkich statków pasażerskich,
wykorzystywanych w transporcie publicznym, których stępka została położona lub które
znajdowały się na podobnym etapie budowy przed dniem 1 października 2004 r., środki
wymienione w ust. 2 powinny być stosowane, o ile jest to uzasadnione i możliwe do
wykonania z przyczyn ekonomicznych.
Rozdział 4
Szczególne wymogi stateczności promów pasażerskich typu ro-ro
§ 33. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do promów pasażerskich typu ro-ro, bez
względu na ich banderę, w żegludze regularnej uprawianej pomiędzy portem
Rzeczypospolitej Polskiej a portem innego państwa lub odwrotnie.
§ 34. 1. Nie naruszając wymogów prawidła II-1/B/8 Konwencji SOLAS, dotyczących
podziału wodoszczelnego i stateczności statków pasażerskich w stanie uszkodzonym, promy
15
pasażerskie typu ro-ro, o których mowa w § 33, powinny spełniać szczególne wymogi
stateczności, z zastrzeżeniem § 42.
2. Inne wymagania prawidła II-1/B/8 Konwencji SOLAS nie muszą być spełnione, jeżeli
spełnionie są szczególne wymogi stateczności.
3. Spełnienie wymogów prawidła, o którym mowa w ust. 1, przez prom pasażerski typu ro-ro
pływający wyłącznie na obszarach, w których znacząca wysokość fal nie przekracza 1,5 m,
uznaje się za zgodne ze szczególnymi wymogami stateczności.
4. (1) Właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego może uznać wyniki próby modelowej
– przeprowadzonej dla danego statku zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku do
załącznika I do dyrektywy Rady 2003/25/WE z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie
szczegółowych wymogów wytrzymałości na uszkodzenia dotyczących statków pasażerskich
typu ro-ro (Dz. Urz. WE L 123 z 17.05.2003, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 286) – poświadczające, że statek nie przewróci się,
doznając szkody określonej w prawidle II-1/B/8.4 Konwencji SOLAS w najmniej korzystnym
miejscu uszkodzenia, w warunkach, o których mowa w pkt 1 załącznika do rozporządzenia,
oraz w warunkach nieregularnego falowania. Uznanie wyników próby modelowej zastępuje
obliczenia dokonywane zgodnie z pkt 2 i 4 załącznika do rozporządzenia określającego
szczególne wymogi stateczności.
5. (2) O ile to możliwe i zgodne z przeznaczeniem statku, szczególne wymogi stateczności
stosuje się, używając wytycznych określonych w załączniku II do dyrektywy Rady
2003/25/WE w sprawie szczególnych wymogów wytrzymałości na uszkodzenia dotyczących
statków pasażerskich typu ro-ro.
§ 35. Do wyznaczenia poziomu wody na pokładzie samochodowym promów pasażerskich
typu ro-ro stosuje się szczególne wymogi stateczności, stosując w tym celu wartości
znaczącej wysokości fali, które w ciągu roku nie zostają przekroczone
z prawdopodobieństwem większym niż 10 %.
§ 36. Jeżeli trasa podróży statku przebiega przez więcej niż jeden wyznaczony zgodnie
z odrębnymi przepisami obszar, po którym pływają promy pasażerskie typu ro-ro uprawiające
regularną żeglugę pasażerską do lub z portów Rzeczypospolitej Polskiej, statek musi spełniać
szczególne wymogi stateczności odpowiadające najwyższym wartościom znaczącej
wysokości fali, określonym dla tych obszarów.
§ 37. 1. Wszystkie istniejące i nowe promy pasażerskie typu ro-ro powinny posiadać
świadectwo potwierdzające zgodność ze szczególnymi wymogami stateczności.
16
2. wiadectwo pozostaje ważne tak długo, jak długo statek pływa w obszarze o tej samej lub
niższej wartości znaczącej wysokości fali określonej w tym świadectwie.
§ 38. 1. Armator uprawiający całoroczną regularną żeglugę pasażerską, zamierzający
wprowadzić do eksploatacji prom pasażerski typu ro-ro, realizujący tę żeglugę w krótszym
okresie czasu, najpóźniej w terminie jednego miesiąca przed rozpoczęciem żeglugi pisemnie
powiadamia o tym dyrektora właściwego urzędu morskiego.
2. W przypadku gdy w wyniku nieprzewidzianych okoliczności, w celu zagwarantowania
ciągłości usług konieczne jest niezwłoczne zastąpienie promu pasażerskiego typu ro-ro,
zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wydanego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy.
3. Armator zamierzający uprawiać sezonową regularną żeglugę pasażerską w okresie
nieprzekraczającym sześciu miesięcy powiadamia właściwego dyrektora urzędu morskiego
Rzeczypospolitej Polskiej najpóźniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem takiej żeglugi.
4. W przypadku gdy działalność, o której mowa w ust. 1, uprawiana jest na obszarach
o niższej znaczącej wysokości fali niż określone dla tego obszaru, stosując szczególne
wymogi stateczności w celu wyznaczenia poziomu wysokości wody na pokładzie, można
użyć wartości znaczącej wysokości fali, mającej zastosowanie do takiego krótszego terminu.
Wartość ta powinna zostać uzgodniona z państwami członkowskimi Unii Europejskiej lub
państwami członkowskimi Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
– stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, położonymi na końcach trasy
statku, a gdy jest to uzasadnione i możliwe - także z państwami trzecimi.
§ 39. 1. Przepisy § 34 oraz § 37 i 38 stosuje się do promów pasażerskich typu ro-ro
w pasażerskiej żegludze krajowej:
1) klas A, B i C, których stępka została położona lub które znajdowały się na podobnym
etapie budowy w dniu 1 października 2004 r. lub później;
2) klas A i B, których stępka została położona lub które znajdowały się na podobnym
etapie budowy przed dniem 1 października 2004 r. od dnia 1 października 2010 r.,
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Promy pasażerskie typu ro-ro, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są zwolnione z wymagań
określonych w § 34 oraz § 37 i 38, w przypadku gdy zostaną wycofane z eksploatacji do dnia
1 października 2010 r. lub w terminie późniejszym, do osiągnięcia wieku 30 lat, jednak nie
później niż w dniu 1 października 2015 r.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 40. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik