Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
dydaktyczna, dyrektor ponadgimnazjalnej szkoły morskiej, dyrektor lub kierownik ośrodka
szkoleniowego;
7) lista audytorów – lista zatwierdzona przez ministra właściwego ds. gospodarki morskiej
zawierająca wykaz osób posiadających wiedzę ekspercką w określonej dziedzinie w zakresie
objętym Konwencją STCW, popartą doświadczeniem zawodowym lub praktyką morską;
8) data rocznicowa – dzień i miesiąc każdego roku, taki sam, jak w dacie upływu ważności
danego dokumentu;
9) symulator – urządzenie pozwalające na odtworzenie przebiegów, procesów i zjawisk
rzeczywistych w warunkach sztucznie wytworzonych,
a. symulator sprzętowy (operacyjny) – rzeczywiste urządzenia sterowania,
przeznaczone do nadzorowania przebiegu procesów pracy obiektu,
symulowanych w czasie rzeczywistym, skonfigurowane w skali 1:1 lub
wielkoskalowego modelu redukcyjnego lub bardzo zbliżonej zgodnie z nazwą
obiektu,
b. symulator programowy – programy symulujące wybrane procesy pracy
urządzenia możliwe do śledzenia przy pomocy komputera i środków
multimedialnych;
9) niezgodność – stwierdzone odstępstwo poparte obiektywnymi dowodami wskazującymi na
niewypełnienie określonych wymagań;
10) niezgodność duża – stwierdzone odstępstwo poparte obiektywnymi dowodami, które
stanowi zagrożenie dla procesu szkolenia zgodnego z wymaganiami STCW i przepisami
ustawy o bezpieczeństwie morskim w zakresie szkolenia członków załóg statków
morskich;
11) program kształcenia – program nauczania realizowany przez MJE, w zakresie objętym
Konwencją STCW.
2. Symulatory wykorzystywane podczas szkolenia, oceny lub egzaminowania muszą spełniać
wymagania określone w Prawidle I/12 Konwencji STCW oraz A-I/12 i B-I/12 Kodeksu
STCW.
Rozdział 2
Organizacja i zakres działania komisji audytuj cej
§ 3. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej tworzy i zatwierdza listę audytorów.
2. Audytorzy, z upoważnienia ministra ds. spraw gospodarki morskiej, przeprowadzają
audyty MJE.
3. W skład zespołu audytującego wchodzą:
1) przewodniczący;
2) audytorzy;
3) sekretarz.
4. Przewodniczącego i członków zespołu audytującego powołuje minister do spraw
gospodarki morskiej na czas prowadzenia audytu kontrolowanej MJE, spośród ekspertów
2
umieszczonych na liście audytorów. Przewodniczący zespołu audytującego musi posiadać,
co najmniej, świadectwo audytora wewnętrznego.
5. Audytorem, wpisanym na listę audytorów, może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim i korzysta w pełni z praw publicznych;
2) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa popełnione umyślnie;
4) spełnia wymagania w zakresie wykształcenia, zgodnie z ust. 6;
5) posiada dyplom morski co najmniej na poziomie operacyjnym.
6. Audytorami są specjaliści z następujących dziedzin:
1) nawigacji morskiej;
2) mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych;
3) eksploatacji statków handlowych i rybackich, w tym operacji ładunkowych;
4) radiokomunikacji morskiej;
5) elektroautomatyki okrętowej;
6) budowy i konstrukcji statków morskich;
7) pożarnictwa i ratownictwa chemicznego;
7. Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 4. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, wydzieli z części budżetu państwa,
którego jest dysponentem, środki finansowe na prowadzenie działalności zespołu
audytującego, jego obsługę i działalność administracyjną, w szczególności na:
1) wynagrodzenia za przeprowadzenie audytu MJE;
2) koszty przejazdów z/do miejsca audytowania MJE;
3) koszty diet i zakwaterowania w czasie trwania audytu MJE.
Rozdział 3
Audyty
§ 5. 1. Zespół audytujący prowadzi audyt MJE w zakresie kontroli zgodności szkolenia
członków załóg statków morskich z wymaganiami Konwencji STCW i przepisami ustawy o
bezpieczeństwie morskim, dla:
1) uznania MJE;
2) odnowienia ważności uznania MJE;
3) potwierdzenia ważności uznania MJE;
4) rozszerzenia zakresu uznania MJE;
5) dodatkowe.
2. Na podstawie przeprowadzanego audytu, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej, wydaje decyzję o:
1) uznaniu MJE;
2) rozszerzeniu zakresu uznania MJE;
3
3) ograniczeniu zakresu uznania MJE;
4) zawieszeniu uznania MJE;
5) cofnięciu uznania MJE;
6) potwierdzenia ważności uznania MJE.
3. Uznanym MJE wydaje się certyfikat uznania, którego wzór określa załącznik 6.
4. Certyfikat uznania MJE wydaje się na okres nie dłuższy niż 4 lata
§ 6. 1. Wniosek o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 - 4 składa
Kierownik MJE do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
2. Audyty, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5 są przeprowadzane na zlecenie ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, oraz wszystkie wymagane rozporządzeniem
dokumenty, przesłane do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej winny być
sporządzone w języku polskim lub angielskim.
4. Wniosek o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 winien być złożony
nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności istniejącego uznania.
5.Wniosek o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 winien być złożony
nie później niż 2 miesiące po dacie rocznicowej.
§ 7.1. Audyt, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 4, przeprowadza się nie później niż 1
miesiąc od daty złożenia wniosku.
2. Audyt, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, przeprowadza się nie później niż przed upływem
terminu ważności istniejącego uznania.
3. Audyt, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 przeprowadza się w okresie 3 miesięcy przed i 3
miesiące po dacie rocznicowej, jeżeli proces szkoleniowy w MJE trwa poniżej 4 lat:
1) corocznie, jeżeli proces szkoleniowy w jednostce trwa do 2 lat, za
wyjątkiem roku, w którym następuje odnowienie uznania;
2) w połowie okresu ważności uznania, jeżeli proces szkoleniowy w jednostce
trwa 2 lata i dłużej.
4. Audyty, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5, przeprowadza się w terminie nie krótszym niż
14 dni od daty powiadomienia MJE o planowanym audycie.
§ 8. 1. Po
zakończeniu audytu przewodniczący zespołu audytującego przekazuje
sprawozdanie z przeprowadzonego audytu ministrowi do spraw gospodarki morskiej i
zależnie od wyniku audytu udziela lub nie udziela rekomendacji do wydania certyfikatu.
Kopia sprawozdania z przeprowadzonego audytu przekazywana jest Kierownikowi MJE.
2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działalności MJE w zakresie postanowień
Konwencji STCW sporządza się karty niezgodności, których kopie przekazuje się, wraz ze
sprawozdaniem z przeprowadzonego audytu, Kierownikowi MJE.
4
3. W karcie niezgodności należy wskazać działania korygujące i terminy ich wykonania.
4. W przypadku stwierdzenia przez zespół audytujący istnienia dużej niezgodności,
przewodniczący zespołu występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej o
zawieszenie uznania MJE.
5.
Kierownik MJE po usunięciu wszystkich niezgodności wymienionych w karcie
niezgodności zgłasza na piśmie przewodniczącemu zespołu audytującego wykonanie działań
korygujących.
6. Przewodniczący zespołu audytującego po otrzymaniu zgłoszenia, o którym mowa w ust. 5,
analizuje karaty niezgodności i w przypadku akceptacji wykonania działań korygujących
zamyka wystawione karty niezgodności i przekazuje informacje o zamknięciu ministrowi do
spraw gospodarki morskiej. Przed zamknięciem kart dużej niezgodności minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej zleca wykonanie audytu dodatkowego na koszt MJE.
7. W przypadku braku akceptacji wykonanych działań korygujących ponownie wystawiane są
karty niezgodności.
8.
Wzór sprawozdania z audytu akademii morskiej, jednostki dydaktycznej,
ponadgimnazjalnej szkoły morskiej i morskiego ośrodka szkoleniowego oraz wzór karty
niezgodności określają odpowiednio załączniki nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 do rozporządzenia.
§ 9. MJE, których certyfikat uznania utracił ważność z powodu:
1) niepoddania MJE kontroli, w celu odnowienia/potwierdzenia ważności certyfikatu
uznania,
2) cofnięciu uznania lub,
3) zawieszenia działalności
- mogą ponownie ubiegać się o uznanie.
§ 10. Za audyty, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1-4, jest pobierana opłata w wysokości
określonej w załączniku Z do ustawy o bezpieczeństwie morskim. Audyty, o których mowa w
§ 5 ust. 1 pkt 5, nie pobiera się opłaty, z wyłączeniem sytuacji, o której mowa w § 8. ust.6.
Rozdział 4
Sposób uznawania, odnawiania uznania oraz nadzorowania akademii morskich
§ 11. Zespół audytujący przeprowadza, na wniosek kierownika MJE, audyt zgodnie z § 5 ust.
1, pkt 1-4.
§ 12. 1. Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 5 ust. 1, pkt 1 i 2 należy
dołączyć:
1) akt założycielski akademii morskiej;
2) statut akademii morskiej;
3) wykaz działalności dydaktycznej w zakresie objętym postanowieniami Konwencji
STCW;
5
4) wykaz wyposażenia bazy szkoleniowej w zakresie objętym postanowieniami
Konwencji STCW;
5) wykaz kadry kierowniczej i dydaktycznej prowadzącej zajęcia na szkoleniach w
zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW, z podaniem kwalifikacji;
6) kopię ważnego certyfikatu systemu zarządzania jakością w zakresie działalności
szkoleniowej objętej postanowieniami Konwencji STCW, z zastrzeżeniem § 27 ust. 1
pkt 2;
7) aktualne programy kształcenia dotyczące kierunków, specjalności zgłoszonych do
uznania;
8) wykaz zasad prowadzenia egzaminów oraz archiwizowania dokumentacji z tego
zakresu;
9) wzory wydawanych zaświadczeń i dyplomów na kierunkach, specjalnościach na
których kształcenie odbywa się zgodnie z Konwencją STCW;
10) opis systemu kontroli realizacji programów kształcenia z poszczególnych
przedmiotów.
2. Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 5 ust.1 pkt 4, należy
dołączyć:
1) wykaz działalności dydaktycznej w zakresie STCW, których dotyczy wniosek;
2) wykaz kadry kierowniczej i dydaktycznej prowadzącej zajęcia na szkoleniach w
zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW, z podaniem kwalifikacji;
3) aktualne programy kształcenia dotyczące kierunków i specjalności zgłoszonych do
rozszerzenia;
4) wzory
zaświadczeń i dyplomów wydawanych na kierunkach, specjalnościach, których
dotyczy wniosek;
5) wykaz posiadanego wyposażenia bazy szkoleniowej w zakresie objętym
postanowieniami Konwencji STCW.
§ 13. Po otrzymaniu kompletnego wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 5
ust. 1, pkt 1-4, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej wyznacza zespół audytujący
zgodnie z § 3.
§ 14. Audytowi podlega działalność akademii morskiej w zakresie postanowień Konwencji
STCW, a w szczególności:
1) dokumentacja akademii morskiej, w tym:
a) akt założycielski oraz statut,
b) ewidencja wyników nauczania,
c) dokumentacja potwierdzająca posiadanie systemu zarządzania jakością,
d) protokoły egzaminów i zaliczeń,
e) ewidencja frekwencji na zajęciach;
2) programy kształcenia i ich zgodność z wymaganiami określonymi odrębnymi
przepisami, w tym:
a) plany i programy kształcenia,
b) programy praktyk zawodowych oraz zasady ich realizacji i nadzoru,
c) rejestr wydanych dzienników praktyk,
d) rejestr wydanych zaświadczeń o zaliczeniu dziennika praktyk;
3) organizacja pracy uczelni morskiej, w tym:
a) kwalifikacje zawodowe i morskie kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia, w zakresie
objętym postanowieniami konwencji STCW,
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik