Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
zajmowania stanowisk:
a) oficera wachtowego i starszego oficera wachtowego – na jachcie o pojemności
brutto do 500, w odległości do 60 Mm od portu schronienia,
b) kapitana na jachcie o długości mniejszej niż 24 m w linii wodnej, do 20 Mm
od portu schronienia;
3) dyplom Jachtowego Kapitana eglugi Małej na jachtach o pojemności brutto do 200,
upoważnia dodatkowo do zajmowania stanowisk:
a) oficera wachtowego na jachcie o pojemności brutto do 500, w żegludze bez
ograniczeń,
b) starszego oficera wachtowego na jachcie o pojemności brutto do 500 w
żegludze do 150 Mm od portu schronienia,
c) kapitana na jachcie o pojemności brutto do 200 w żegludze do 150 Mm od
portu schronienia;
4) dyplom Jachtowego Kapitana eglugi Wielkiej na jachtach o pojemności brutto do
200, upoważnia dodatkowo do zajmowania stanowisk:
a) starszego oficera wachtowego na jachcie o pojemności brutto do 500, w
żegludze bez ograniczeń,
b) kapitana na jachcie o pojemności brutto do 200, w żegludze bez ograniczeń;
5) dyplom Oficera Wachtowego na jachtach o pojemności brutto do 3000, upoważnia do
zajmowania stanowisk:
a) oficera wachtowego na jachcie o pojemności brutto do 3000,
b) starszego oficera wachtowego na jachcie o pojemności brutto do 500, w
żegludze bez ograniczeń, oraz na jachcie o pojemności brutto do 3000 w
żegludze do 60 Mm od portu schronienia,
c) kapitana na jachcie o pojemności brutto do 200;
6) dyplom Starszego Oficera Wachtowego na jachtach o pojemności brutto do 3000
upoważnia dodatkowo do zajmowania stanowisk:
a) starszego oficera wachtowego na jachcie o pojemności brutto do 3000,
b) kapitana na jachcie o pojemności brutto do 200;
8
7) dyplom Jachtowego Kapitana eglugi Wielkiej na jachtach o pojemności brutto do
500 upoważnia do zajmowania stanowiska kapitana na jachcie o pojemności brutto do
500;
8) dyplom Jachtowego Kapitana eglugi Wielkiej na jachtach o pojemności brutto do
3000 upoważnia do zajmowania stanowiska kapitana na jachcie o pojemności brutto
do 3000.
Rozdział 3
Obowi zkowe przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa
§ 21. Każdy członek załogi jachtu komercyjnego obowiązany jest posiadać
świadectwo przeszkolenia w zakresie indywidualnych technik ratunkowych;
ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego; elementarnych zasad
udzielania pierwszej pomocy medycznej, oraz odbyć na jachcie przeszkolenie
zapoznawcze obejmujące zagadnienia związane z ochroną przeciwpożarową,
ochroną środowiska morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz
wyposażeniem ratunkowym.
§ 22. 1. Każdy członek załogi jachtu wyznaczony do kierowania zbiorczym
środkiem ratunkowym obowiązany jest posiadać świadectwo ratownika.
2. Na jachtach wyposażonych w szybkie łodzie ratownicze każdy członek
załogi wyznaczony do kierowania tą łodzią obowiązany jest posiadać świadectwo
starszego ratownika.
3. Do uzyskania świadectwa ratownika wymagane jest posiadanie, co najmniej
6-miesięcznej praktyki pływania na jachtach lub statkach morskich, ukończenie
szkolenia na to świadectwo w uznanym ośrodku szkoleniowym.
4. Do uzyskania świadectwa starszego ratownika wymagane jest posiadanie
świadectwa ratownika, ukończenie przedmiotowego szkolenia w uznanym ośrodku
szkoleniowym.
9
§ 23. Na jachtach wyposażonych w urządzenia radiokomunikacyjne kapitan i
oficerowie powinni posiadać odpowiednie świadectwo operatora urządzeń
radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej.
§ 24. Na jachtach morskich o pojemności brutto 500 i większej w żegludze bez
ograniczeń kapitan i jeden z członków załogi powinni posiadać świadectwo
przeszkolenia w zakresie sprawowania opieki medycznej nad chorym.
§ 25. Odpowiedni wyznaczony oficer nadzoruje szkolenie w zakresie:
1) zapoznania nowo okrętowanych członków załogi ze statkiem w
zakresie zagadnień związanych z ochroną przeciwpożarową, ochroną
środowiska morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz
wyposażeniem ratunkowym;
2) realizacji programu objętego książką praktyk.
§ 26. Osoby nieposiadające odpowiednich świadectw przeszkoleń i kwalifikacji
wymaganych przepisami nie mogą zostać członkiem załogi jachtu.
§ 27. Wszystkie świadectwa są wydawane i odnawiane zgodnie z przepisami o
świadectwach bezpieczeństwa i specjalistycznych zgodnych z Konwencją
STCW.
§ 28. Wzory świadectw przeszkoleń w zakresie bezpieczeństwa określa załącznik nr
2 do rozporządzenia.
Rozdział 4
Dokumenty kwalifikacyjne, sposób zaliczania praktyki pływania na poszczególnych
typach statków oraz warunki odnawiania dyplomów kwalifikacyjnych
§ 29. 1. Dowodem odbycia wymaganej praktyki pływania jest, z zastrzeżeniem ust.
2, wpis w książeczce żeglarskiej.
2. Dla osób nieposiadających książeczki żeglarskiej dowodem odbycia praktyki
pływania jest zaświadczenie wydane przez kapitana statku. Wzór zaświadczenia
określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
10
3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor urzędu morskiego może żądać
dodatkowego potwierdzenia wpisu dokonanego do książeczki żeglarskiej lub
zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2. W takim przypadku sporządza się protokół,
którego kopię doręcza się zainteresowanemu.
§ 30. Dyplomy za wyjątkiem Załoganta Pokładowego zachowują ważność przez
okres 5 lat i podlegają odnowieniu na zasadach określonych w § 3.
§ 31. 1. Warunkiem odnowienia dyplomu oficerskiego jest odbycie co najmniej 12-
miesięcznej praktyki pływania w okresie ostatnich 5 lat na stanowisku
oficerskim na jachtach morskich.
2. W razie niespełnienia wymagań określonych w ust. 1 dopuszcza się
możliwość odnowienia dyplomu poprzez:
1) odbycie w ostatnich sześciu miesiącach ważności dyplomu co najmniej 3-
miesięcznej praktyki pływania w charakterze oficera dodatkowego lub na stanowisku o
stopień niższym od stanowiska, do którego zajmowania uprawnia posiadany ważny dyplom,
albo
2) złożenie egzaminu na odnowienie dyplomu.
§ 32. 1. Dyrektorzy urzędów morskich prowadzą ewidencje wydanych dokumentów
kwalifikacyjnych.
2. Ewidencję dokumentów kwalifikacyjnych prowadzi się w postaci akt
ewidencyjnych i w systemie informatycznym.
3. Akta ewidencyjne osób powinny być:
1) oprawione w teczki i usystematyzowane według numerów ewidencyjnych;
w teczkach dokumenty powinny być ułożone według kolejności ich
wpływu;
2) przechowywane w specjalnie do tego celu przeznaczonym archiwum.
4. Urządzenia i systemy informatyczne służące do prowadzenia ewidencji, o której
mowa w ust. 2, oraz przetwarzania danych w bazie danych powinny spełniać
warunki określone w przepisach w sprawie dokumentacji, przetwarzania danych
osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny
odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych
osobowych.
11
5. Dyrektorzy urzędów morskich, obok czynności wymienionych w ust. 2, na
wniosek właściwych organów administracji morskiej innych państw, armatorów
lub ich przedstawicieli, wydają w formie pisemnej potwierdzenie autentyczności
dokumentów kwalifikacyjnych, wydanych przez urzędy morskie.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 33. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik