Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
odpowiedzialności wspólnej, oraz:
1) ukończenie akademii morskiej kształcącej co najmniej na poziomie
operacyjnym w dziale maszynowym na kierunku mechanika i budowa maszyn
w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania, posiadanie 12-miesięcznej
praktyki pływania w dziale maszynowym na statkach morskich o mocy maszyn
głównych 750 kW i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię
zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, oraz złożenie egzaminu na
poziomie operacyjnym albo
2) ukończenie nauki w jednostce dydaktycznej kształcącej co najmniej na
poziomie operacyjnym w dziale maszynowym na kierunku mechanika i budowa
maszyn w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania, posiadanie 12-
miesięcznej praktyki pływania w dziale maszynowym na statkach morskich o
mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez
jednostkę dydaktyczną zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, oraz
złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
3) ukończenie nauki w szkole ponadgimnazjalnej, kształcącej co najmniej na
poziomie operacyjnym w dziale maszynowym zgodnie z certyfikatem uznania,
posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale maszynowym na statkach
morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, potwierdzonej w
wydanym przez szkołę zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk oraz złożenie
egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
4) posiadanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego oraz dodatkowej 12-
miesięcznej praktyki pływania w dziale maszynowym, w tym 6 miesięcy
praktyki na stanowisku motorzysty na statkach morskich o mocy maszyn
głównych 750 kW i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez ośrodek
szkoleniowy zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, oraz ukończenie
szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie
operacyjnym, albo
5) ukończenie uczelni technicznej w specjalności budowa maszyn albo budowa i
eksploatacja siłowni okrętowych, posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania
na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej w dziale
maszynowym, w tym co najmniej 12 miesięcy takiej praktyki potwierdzonej w
25
wydanym przez ośrodek szkoleniowy zaświadczeniu o zaliczeniu książki
praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
6) ukończenie szkoły w zakresie: budowy, eksploatacji, obsługi, remontów maszyn
i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych, posiadanie 24-miesięcznej
praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i
powyżej na stanowisku motorzysty, w tym co najmniej 12 miesięcy takiej
praktyki potwierdzonej w wydanym przez ośrodek szkoleniowy zaświadczeniu
o zaliczeniu książki praktyk, oraz ukończenie szkolenia w ośrodku
szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
7) posiadanie 36-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale
maszynowym, w tym co najmniej 24 miesięcy praktyki pływania na statkach
morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, oraz ukończenie
szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie
operacyjnym,
2. Za równorzędny z egzaminem na poziomie operacyjnym uznaje się egzamin
dyplomowy złożony w akademii morskiej na kierunku mechanika i budowa maszyn
w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.
3. Warunkiem uznania egzaminu, o którym mowa w ust. 2, za równorzędny z
egzaminem na poziomie operacyjnym, jest możliwość udziału w egzaminie, w
charakterze obserwatora, przedstawiciela dyrektora urzędu morskiego, będącego
członkiem komisji egzaminacyjnej.
4. Praktyka pływania, o której mowa w ust. 1 pkt 4-7, powinna zawierać okres pełnienia
obowiązków wachtowych pod nadzorem starszego mechanika albo oficera mechanika
wachtowego przez co najmniej 6 miesięcy, udokumentowany w zaświadczeniu o
pełnieniu wachty . Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. Przy ubieganiu się o dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy
maszyn głównych 750 kW i powyżej 6 m-cy wymaganej praktyki pływania, o której
mowa w ust. 1 pkt 1-7 może być zastąpiona praktyką przy budowie, naprawie lub
obsłudze maszyn okrętowych w stoczniach, zakładach produkcyjnych, warsztatach
mechanicznych.
§ 47. 1. Do uzyskania dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn
głównych od 750 kW do 3000 kW wymagane jest posiadanie dyplomu oficera
26
mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej,
dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn
głównych 750 kW i powyżej na stanowisku oficera mechanika wachtowego oraz
ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie
zarządzania.
2. Obowiązek ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów
akademii morskich i jednostek dydaktycznych kształcących na poziomie zarządzania
na kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności wskazanej w certyfikacie
uznania. .
§ 48. 1. Do uzyskania dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn
głównych 3 000 kW i powyżej wymagane jest:
1) posiadanie dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn
głównych 750 kW i powyżej, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na
statkach morskich o mocy maszyn głównych 3 000 kW i powyżej na stanowisku
oficera mechanika wachtowego oraz ukończenie szkolenia w ośrodku
szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania albo
2) posiadanie dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn
głównych od 750 kW do 3 000 kW, dodatkowej 6-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku co najmniej oficera mechanika wachtowego na statkach
morskich o mocy maszyn głównych 3 000 kW i powyżej oraz ukończenie
szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie
zarządzania.
2. Obowiązek ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów
akademii morskich i jednostek dydaktycznych kształcących na poziomie zarzadzania
na kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności wskazanej w certyfikacie
uznania .
3. Obowiązek ukończenia szkolenia i złożenia egzaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
nie dotyczy osób, które posiadają zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w ośrodku
szkoleniowym i złożeniu egzaminu na poziomie zarządzania.
§ 49. 1. Do uzyskania dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn
głównych od 750 kW do 3 000 kW wymagane jest:
27
1) posiadanie dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od
750 kW do 3 000 kW, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich
o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej na stanowisku drugiego oficera mechanika
oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie
zarządzania albo
2) posiadanie dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3
000 kW i powyżej oraz dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich
o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej na stanowisku drugiego oficera mechanika.
2. Obowiązek ukończenia szkolenia i złożenia egzaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
nie dotyczy osób, które posiadają zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w ośrodku
szkoleniowym i złożeniu egzaminu na poziomie zarządzania.
§ 50. Do uzyskania dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn
głównych 3 000 kW i powyżej wymagane jest posiadanie dyplomu drugiego oficera mechanika
na statkach o mocy maszyn głównych 3 000 kW i powyżej, dodatkowej 18-miesięcznej
praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 3 000 kW i powyżej na
stanowisku drugiego oficera mechanika oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i
złożenie egzaminu na ten dyplom, przy czym 6 miesięcy wymaganej praktyki może być
zastąpione praktyką pływania na stanowisku starszego oficera mechanika na statkach morskich
o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3 000 kW.
§ 51. W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej ustala się następujące uprawnienia
zawodowe posiadaczy dyplomów.
1) dyplom oficera mechanika upoważnia do zajmowania stanowiska:
a) motorzysty wachtowego - na każdym statku,
b) oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 1 100 kW,
c) starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 750 kW;
2) dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych
750 kW i powyżej upoważnia do zajmowania stanowiska:
a) oficera mechanika wachtowego - na każdym statku,
b) drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 1 100 kW,
28
c) starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 750 kW,
d) starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 1 500 kW w żegludze krajowej;
3) dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od
750 kW do 3 000 kW upoważnia do zajmowania stanowiska:
a) drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 3 000 kW,
b) starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 1 100 kW,
c) starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 3 000 kW w żegludze krajowej;
4) dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3
000 kW i powyżej upoważnia do zajmowania stanowiska:
a) drugiego oficera mechanika - na każdym statku,
b) starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 6 000 kW w żegludze krajowej,
c) starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych
poniżej 1 100 kW;
5) dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od
750 kW do 3 000 kW upoważnia do zajmowania stanowiska starszego oficera
mechanika:
a) na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 3 000 kW,
b) na każdym statku w żegludze krajowej;
6) dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3
000 kW i powyżej upoważnia do zajmowania stanowiska starszego oficera
mechanika - na każdym statku.
Rozdział 5
Dział maszynowy - specjalność elektryczna
§ 52. W dziale maszynowym w specjalności elektrycznej ustala się następujące stanowiska:
1)
na poziomie pomocniczym – stanowisko asystenta elektroautomatyka,
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik