eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

§ 28. 1.Do uzyskania dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do
3000 wymagane jest posiadanie świadectwa przeszkolenia w zakresie wykorzystania
radaru i ARPA na poziomie zarządzania oraz:
1) posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500
i powyżej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na morskich statkach
handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze międzynarodowej
na stanowisku oficera wachtowego oraz ukończenie szkolenia w ośrodku
szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania, albo
2) posiadanie dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej, dyplomu oficera
wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, dodatkowej 6-
miesięcznej praktyki pływania na morskich statkach handlowych o
pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze międzynarodowej na stanowisku
oficera wachtowego oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i
złożenie egzaminu na poziomie zarządzania.
2. Obowiązek ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów
akademii morskich i jednostek dydaktycznych kształcących na poziomie zarządzania
w dziale pokładowym na kierunku nawigacja w specjalności wskazanej w
certyfikacie uznania.

§ 29. 1. Do uzyskania dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3 000 i
powyżej wymagane jest posiadanie świadectwa przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru
i ARPA na poziomie zarządzania oraz:
1) posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i
powyżej, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera
wachtowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w
żegludze międzynarodowej lub 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera
wachtowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3 000 i powyżej w
żegludze międzynarodowej oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i
złożenie egzaminu na poziomie zarządzania, albo
2) posiadanie dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000,
dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku co najmniej oficera
wachtowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3 000 i powyżej w
żegludze międzynarodowej oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i
złożenie egzaminu na poziomie zarządzania.

15
2. Obowiązek ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów
akademii morskich i jednostek dydaktycznych kształcących na poziomie zarządzania w dziale
pokładowym na kierunku nawigacja w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.
3. Obowiązek ukończenia szkolenia i złożenia egzaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie
dotyczy osób, które posiadają zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w ośrodku szkoleniowym
i złożeniu egzaminu na poziomie zarządzania.

§ 30. 1. Do uzyskania dyplomu kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3 000
wymagane jest:
1) posiadanie dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000,
dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera na
morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze
międzynarodowej oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie
egzaminu na poziomie zarządzania, albo
2) posiadanie dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3 000 i powyżej,
dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera na
morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej na statkach o pojemności
brutto 3000 i powyżej albo dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na
stanowisku oficera wachtowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto
500 i powyżej w żegludze międzynarodowej oraz ukończenie szkolenia w ośrodku
szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania.
2. Obowiązek ukończenia szkolenia i złożenia egzaminu, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy
osób, które posiadają zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w ośrodku szkoleniowym i
złożeniu egzaminu na poziomie zarządzania.

§ 31. Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto 3 000 i
powyżej wymagane jest posiadanie:
1) dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej, dodatkowej
12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera na morskich statkach
handlowych o pojemności brutto 3 000 i powyżej w żegludze międzynarodowej, albo
2) dyplomu kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3 000, dodatkowej 6-
miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera na morskich statkach
handlowych o pojemności brutto 3 000 i powyżej lub na stanowisku kapitana na
statkach morskich o pojemności brutto od 500 do 3 000 w żegludze międzynarodowej.

16

§ 32. Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy dyplomów w dziale
pokładowym w żegludze międzynarodowej:
1) dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej upoważnia
do zajmowania stanowisk:
a) oficera wachtowego – na każdym statku,
b) kapitana:
− na statku bez własnego napędu,
− na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej bez
prawa przewozu pasażerów;
2) dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3 000 upoważnia
do zajmowania stanowisk:
a) starszego oficera – na każdym statku o pojemności brutto poniżej 3 000,
b) kapitana:
− na każdym statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze
przybrzeżnej,
− na każdym statku w żegludze krajowej, w tym na statku pasażerskim o
pojemności brutto poniżej 750 – pod warunkiem odbycia dodatkowej
6-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich na tych
statkach,
− na każdym statku bez własnego napędu;
2) dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3 000 i powyżej upoważnia
do zajmowania stanowisk:
a) starszego oficera – na każdym statku,
b) kapitana:
− na każdym statku w żegludze krajowej, w tym na statku pasażerskim -
pod warunkiem odbycia 6-miesięcznej praktyki pływania na
stanowiskach oficerskich na tych statkach,
− na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej;
3) dyplom kapitana na statkach o pojemności od 500 do 3 000 upoważnia do zajmowania
stanowisk:
a) starszego oficera – na każdym statku,
b) kapitana – na każdym statku o pojemności brutto poniżej 3 000;

17
4) dyplom kapitana żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto 3 000 i powyżej
upoważnia do zajmowania stanowiska kapitana na każdym statku.

Rozdział 2

Dział pokładowy w żegludze przybrzeżnej

§ 33. W dziale pokładowym na statkach o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze
przybrzeżnej ustala się następujące stanowiska:
1) na poziomie operacyjnym - oficera wachtowego;
2) na poziomie zarządzania - kapitana.

§ 34. W dziale pokładowym w żegludze przybrzeżnej ustala się następujące dyplomy:
1) dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej;
2) dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej.

§ 35. 1. Do uzyskania dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej wymagane jest
posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie: indywidualnych technik ratunkowych,
elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej, ochrony
przeciwpożarowej stopnia podstawowego, bezpieczeństwa własnego i
odpowiedzialności wspólnej, wykorzystania radaru i ARPA (Radarowego
Automatycznego Systemu Akwizycji i ledzenia Ech) na poziomie operacyjnym,
ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy
medycznej i co najmniej świadectwo ogólne operatora GMDSS ( wiatowego
Morskiego Systemu Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa) oraz:
1) ukończenie akademii morskiej, kształcącej co najmniej na poziomie
operacyjnym w dziale pokładowym na kierunku nawigacja w specjalności
wskazanej w certyfikacie uznania , odbycie 12-miesięcznej praktyki
pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze co
najmniej przybrzeżnej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię
zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, oraz złożenie egzaminu na
poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej, albo
2) ukończenie jednostki dydaktycznej, kształcącej na poziomie operacyjnym w
dziale pokładowym na kierunku wskazanym w certyfikacie uznania ,

18
odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach
morskich w żegludze co najmniej przybrzeżnej, potwierdzonej w wydanym
przez jednostkę dydaktyczną zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk,
oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej,
albo
3) ukończenie nauki w szkole ponadgimnazjalnej, kształcącej co najmniej na
poziomie operacyjnym w dziale pokładowym zgodnie z certyfikatem
uznania, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na
statkach morskich w żegludze co najmniej przybrzeżnej, potwierdzonej w
wydanym przez szkołę zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, oraz
złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej, albo
4) posiadanie 36-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale
pokładowym w żegludze co najmniej przybrzeżnej oraz ukończenie
szkolenia w ośrodku szkoleniowym i zdanie egzaminu na poziomie
operacyjnym w żegludze przybrzeżnej, albo
5) posiadanie dyplomu szypra 1 klasy żeglugi krajowej oraz ukończenie
szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie
operacyjnym w żegludze przybrzeżnej.

2. Za równorzędny z egzaminem na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej uznaje
się egzamin dyplomowy złożony w. akademii morskiej na kierunku nawigacja w
specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.
3. Warunkiem uznania egzaminu, o którym mowa w ust. 3, za równorzędny z egzaminem
na poziomie operacyjnym, jest możliwość udziału w egzaminie, w charakterze
obserwatora, przedstawiciela dyrektora urzędu morskiego, będącego członkiem komisji
egzaminacyjnej.

§ 36. 1. Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej wymagane jest ukończenie 20
roku życia oraz posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności
brutto 500 i powyżej lub oficera wachtowego w żegludze przybrzeżnej, dodatkowej
12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o pojemności brutto powyżej
200 w żegludze międzynarodowej na stanowisku oficera wachtowego, świadectw
przeszkoleń w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie zarządzania,
indywidualnych technik ratunkowych, elementarnych zasad udzielania pierwszej

19
strony : 1 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 80 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: