Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
albo
10) posiadanie dyplomu oficera wachtowego, 24-miesięcznej praktyki pływania w dziale
pokładowym, w tym co najmniej 2 miesiące szkolenia praktycznego w dziale
maszynowym, oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie
egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
11) posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale
maszynowym oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu
na poziomie pomocniczym, albo
12) posiadanie stopnia podoficera lub chorążego Marynarki Wojennej lub Straży
Granicznej, 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale
maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
13) posiadanie patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej, posiadanie 2-
miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz
złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym.
2.
Przy ubieganiu się o świadectwo motorzysty wachtowego 1/3 ogólnej wymaganej praktyki
pływania, o której mowa w ust. 1, może być zastąpiona praktyką przy budowie, naprawie
lub obsłudze maszyn okrętowych w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach
mechanicznych.
§ 18.1. Do uzyskania świadectwa starszego motorzysty wymagane jest:
1) posiadanie świadectwa motorzysty wachtowego, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku motorzysty na statkach morskich o mocy maszyn głównych
750 kW i powyżej oraz zdanie egzaminu na to świadectwo, albo
2) ukończenie akademii morskiej kształcącej co najmniej na poziomie operacyjnym w
dziale maszynowym na kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności
wskazanej w certyfikacie uznania, posiadanie świadectwa motorzysty wachtowego oraz
dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania w specjalności mechanicznej na statkach
morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, albo
3) ukończenie nauki w jednostce dydaktycznej kształcącej co najmniej na poziomie
operacyjnym w dziale maszynowym na kierunku mechanika i budowa maszyn w
specjalności wskazanej w certyfikacie uznania lub szkole ponadgimnazjalnej,
kształcącej co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym zgodnie z
certyfikatem uznania, posiadanie świadectwa motorzysty wachtowego oraz dodatkowej
10
6-miesięcznej praktyki pływania w specjalności mechanicznej na statkach morskich o
mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, albo
4) ukończenie nauki w szkole ponadgimnazjalnej, kształcącej co najmniej na poziomie
pomocniczym w dziale maszynowym zgodnie z certyfikatem uznania, posiadanie
świadectwa motorzysty wachtowego, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na
stanowisku motorzysty na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i
powyżej oraz zdanie egzaminu na to świadectwo.
§ 19. Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy świadectw w dziale
maszynowym:
1) .świadectwo motorzysty wachtowego upoważnia do zajmowania stanowiska:
a) motorzysty wachtowego na każdym statku;
b) kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 400 kW.
2) świadectwo starszego motorzysty upoważnia do zajmowania stanowiska:
a) starszego motorzysty na każdym statku,
b) kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 750 kW
Rozdział 3
Kucharze okrętowi
§ 20. Ustala się na statkach morskich stanowisko kucharza okrętowego.
§ 21. Ustala się następujące świadectwa kucharzy:
1) świadectwo młodszego kucharza okrętowego;
2) świadectwo kucharza okrętowego.
§ 22. Do uzyskania świadectwa młodszego kucharza okrętowego wymagane jest posiadanie
świadectw przeszkoleń w zakresie:
1) indywidualnych technik ratunkowych;
2) ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego;
3) elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej;
4) bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej.
11
§ 23. Do uzyskania świadectwa kucharza okrętowego wymagane jest:
1) posiadanie wykształcenia zasadniczego zawodowego w zawodzie kucharza lub
średniego wykształcenia gastronomicznego, 12-miesięcznej praktyki pływania na
statkach morskich w charakterze pomocnika kucharza oraz złożenie egzaminu na to
świadectwo albo
2) posiadanie dyplomu mistrza kucharskiego oraz 3-miesięcznej praktyki pływania na
statkach morskich w charakterze pomocnika kucharza, albo
3) posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w charakterze
pomocnika kucharza oraz złożenie egzaminu na to świadectwo.
§ 24. wiadectwo kucharza okrętowego upoważnia do zajmowania stanowiska kucharza
okrętowego.
DZIAŁ III
Kwalifikacje oficerskie
Rozdział 1
Dział pokładowy w żegludze międzynarodowej
§ 25. W dziale pokładowym w żegludze międzynarodowej ustala się, z zastrzeżeniem rozdziału
2, następujące stanowiska niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi:
5) na poziomie operacyjnym - oficera wachtowego;
6) na poziomie zarządzania:
a) starszego oficera,
b) kapitana.
§ 26. W dziale pokładowym w żegludze międzynarodowej ustala się, z zastrzeżeniem rozdziału
2, następujące dyplomy:
1) oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej;
2) starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3 000;
3) starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3 000 i powyżej;
4) kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3 000;
12
5) kapitana żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto 3 000 i powyżej.
§ 27. 1. Do uzyskania dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i
powyżej wymagane jest posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie:
indywidualnych technik ratunkowych, elementarnych zasad udzielania pierwszej
pomocy medycznej, ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,
bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej, wykorzystania radaru i
ARPA (Radarowego Automatycznego Systemu Akwizycji i ledzenia Ech) na
poziomie operacyjnym, ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego,
pierwszej pomocy medycznej i co najmniej świadectwo ogólne operatora GMDSS
( wiatowego Morskiego Systemu Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa) oraz:
1) ukończenie akademii morskiej, kształcącej co najmniej na poziomie
operacyjnym w dziale pokładowym na kierunku nawigacja w specjalności
wskazanej w certyfikacie uznania, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania
w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze międzynarodowej, w
tym co najmniej 6 miesięcy praktyki na morskich statkach o pojemności brutto
500 i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię zaświadczeniu o
zaliczeniu książki praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym,
albo
2) ukończenie nauki w, jednostce dydaktycznej kształcącej co najmniej na
poziomie operacyjnym w dziale pokładowym na kierunku wskazanym w
certyfikacie uznania, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale
pokładowym na statkach morskich w żegludze międzynarodowej, w tym co
najmniej 6 miesięcy praktyki pływania na statkach morskich o pojemności
brutto 500 i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez jednostkę dydaktyczną
zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, oraz złożenie egzaminu na
poziomie operacyjnym, albo
3) ukończenie nauki w szkole ponadgimnazjalnej, kształcącej co najmniej na
poziomie operacyjnym w dziale pokładowym zgodnie z certyfikatem uznania,
odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach
morskich w żegludze międzynarodowej, w tym co najmniej 6 miesięcy
praktyki pływania na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej,
potwierdzonej w wydanym przez szkołę zaświadczeniu o zaliczeniu książki
praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
13
4) posiadanie dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej oraz
dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania w żegludze międzynarodowej na
statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej w dziale pokładowym
oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na
poziomie operacyjnym na dyplom oficera wachtowego na statkach o
pojemności brutto 500 i powyżej, albo
5) posiadanie 36-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w żegludze
międzynarodowej w dziale pokładowym, w tym co najmniej 12 miesięcy
praktyki pływania na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500
i powyżej, oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie
egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
6) posiadanie dyplomu oficera mechanika wachtowego lub oficera
elektroautomatyka, świadectwa marynarza wachtowego, dodatkowej 12-
miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na morskich statkach
handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze międzynarodowej,
ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na
poziomie operacyjnym, albo
2. Praktyka pływania, o której mowa w ust. 1 pkt 4-6, powinna zawierać okres pełnienia
obowiązków wachtowych na mostku pod nadzorem kapitana albo oficera wachtowego
przez co najmniej 6 miesięcy, udokumentowany w zaświadczeniu o pełnieniu wachty
nawigacyjnej. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Za równorzędny z egzaminem na poziomie operacyjnym uznaje się egzamin
dyplomowy złożony w akademii morskiej na kierunku nawigacja w specjalności
wskazanej w certyfikacie uznania.
4. Warunkiem uznania egzaminu, o którym mowa w ust. 3, za równorzędny z egzaminem
na poziomie operacyjnym, jest możliwość udziału w egzaminie, w charakterze
obserwatora, przedstawiciela dyrektora urzędu morskiego, będącego członkiem komisji
egzaminacyjnej.
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik