Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
2) do których odnoszą się czynniki nadrzędne, o których mowa w § 14 ust. 1.
2. Priorytet drugi otrzymują statki:
1) jeśli od czasu ostatniej inspekcji upłynął czas:
a) 5 miesięcy – dla statków o wysokim profilu ryzyka,
b) 10 miesięcy – dla statków o normalnym profilu ryzyka,
c) 24 miesięcy – dla statków o niskim profilu ryzyka,
2) do których odnoszą się nieprzewidziane okoliczności, o których mowa w § 14 ust. 2.
§ 14. 1. Statki, do których odnoszą się czynniki nadrzędne, to statki:
1) które od czasu ostatniej inspekcji we Wspólnocie lub w regionie podlegającym
memorandum paryskiemu zostały zawieszone lub wycofane ze swojej klasy ze względów
bezpieczeństwa;
2) będące przedmiotem sprawozdania lub powiadomienia od innego państwa
członkowskiego;
3) których nie można zidentyfikować w bazie danych wyników inspekcji;
4) które uczestniczyły w kolizji, osiadły na mieliźnie lub zostały wyrzucone na brzeg w
drodze do portu;
5) które zostały oskarżone o złamanie przepisów o wyładowywaniu szkodliwych substancji
lub wycieków;
6) które manewrowały w sposób niekonsekwentny lub niebezpieczny bez zachowania
środków wyznaczania dróg morskich przyjętych przez IMO lub praktyk i procedur
bezpiecznej żeglugi.
2. Statki, do których odnoszą się nieprzewidziane okoliczności, to statki:
1) które nie przestrzegały mającej zastosowanie wersji zalecenia IMO dla żeglugi przy
wejściu na Morze Bałtyckie;
2) posiadające świadectwa wydane przez byłą uznaną organizację, której od czasu ostatniej
inspekcji we Wspólnocie lub w regionie podlegającym memorandum paryskiemu wycofano
uznanie;
3) zgłoszone przez pilotów lub władze lub organy portowe jako prezentujące widoczne
anomalie, które mogą zagrozić bezpiecznej żegludze lub które mogłyby stanowić zagrożenie
skażeniem środowiska morskiego;
4) które nie wywiązały się z odpowiedniego obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. 41
ust. 2 ustawy, w art. 56 ustawy, oraz w stosownych przypadkach, w rozporządzeniu parlamentu
6
europejskiego i rady nr 725/2004 r. z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie wzmocnienia ochrony
statków i obiektów portowych (Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 2004 r.);
5) będące przedmiotem sprawozdania lub skargi zgłoszonych przez kapitana, członka załogi
lub inną osobę lub organizację, która jest w uzasadniony sposób zainteresowana bezpieczną
eksploatacją statku, warunkami życia i pracy na statku lub zapobieganiem
zanieczyszczeniom, o ile właściwy organ nie uzna sprawozdania za wyraźnie nieuzasadnione.
6) które zostały zatrzymane więcej niż 3 miesiące temu.
7) które zostały zgłoszone jako posiadające nieusunięte uchybienia, z wyjątkiem statków,
których uchybienia musiały zostać usunięte w terminie 14 dni od wypłynięcia oraz których
braki musiały zostać usunięte przed wypłynięciem;
8) które zostały zgłoszone jako mające problemy z ładunkiem, w szczególności ładunkiem
niebezpiecznym lub szkodliwym;
9) które były eksploatowane w sposób stanowiący zagrożenie dla ludzi, mienia lub
środowiska naturalnego;
10) w odniesieniu do których otrzymano z wiarygodnego źródła informacje, że ich parametry
ryzyka różnią się od tych zarejestrowanych, a przez to ich poziom ryzyka jest wyższy.
§ 15. 1. Inspektor podczas przeprowadzania wstępnej inspekcji statku:
1) sprawdza w odpowiednim zakresie dokumenty podlegające inspekcji określone w
załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2) kontroluje ogólny stan statku pod względem bezpieczeństwa żeglugi, łącznie z siłownią,
stan zatrudnienia na statku oraz warunki pracy i życia marynarzy;
3) sprawdza, czy usunięte zostały braki wykryte podczas poprzednich inspekcji
przeprowadzonej przez inspektora państwa regionu memorandum paryskiego.
2. Inspektor może sprawdzić dokumenty inne niż wymienione w załączniku nr 3 do
rozporządzenia, jeżeli zgodnie z wymaganiami konwencji powinny one znajdować się na
statku.
3. Jeśli po inspekcji, o której mowa w ust. 1, w bazie THETIS zostały umieszczone uwagi
dotyczące uchybień, które powinny zostać usunięte w następnym porcie, inspektor w tym
porcie może zdecydować o nieprzeprowadzaniu inspekcji w zakresie czynności
wymienionych w ust. 1 pkt 1 lub 2.
7
§ 16. 1. W każdym przypadku, gdy występują wyraźne okoliczności wskazujące, że stan
statku, jego wyposażenie lub załoga w istotnym zakresie nie spełniają wymagań konwencji,
przeprowadzana jest bardziej szczegółowa inspekcja.
2. Bardziej szczegółowa inspekcja powinna zostać podjęta po stwierdzeniu, że:
1) inspekcja dotyczy statków wymienionych w § 14 ust. 1 i 2;
2) na statku nie była poprawnie prowadzona książka zapisów olejowych;
3) podczas sprawdzania certyfikatów oraz innych dokumentów stwierdzono niezgodności;
4) istnieje podejrzenie, że członkowie załogi nie są zdolni komunikować się między sobą lub
z władzami portu w zakresie obowiązków wynikających z przepisów konwencji, o której
mowa w ustawie;
5) wiadectwo zostało uzyskane w drodze oszustwa lub posiadaczem świadectwa nie jest
osoba, której pierwotnie je wystawiono;
6) Kapitan, oficer lub marynarz na statku posiadają świadectwo wystawione przez państwo,
które nie ratyfikowało konwencji STCW;
7) istnieje podejrzenie, że załadunek i inne operacje nie są przeprowadzane w sposób
bezpieczny i zgodnie ze wskazówkami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO);
8) istnieją zaniedbania kapitana tankowca w prowadzeniu zapisów dotyczących
monitorowania i kontroli systemu zrzutu oleju podczas ostatniej podróży pod balastem;
9) brak aktualnego rozkładu alarmów lub stwierdzono, że członkowie załogi nie są świadomi
swoich obowiązków w wypadku pożaru lub rozkazu opuszczenia statku;
10) dokonano emisji fałszywych alarmów bez obowiązkowych procedur odwoławczych;
11) występują braki w podstawowym wyposażeniu statku wymaganym przez konwencje;
12) na statku występują złe warunki sanitarne;
13) została naruszona konstrukcja statku i wytrzymałość kadłuba lub stwierdzono inne
nieprawidłowości stanowiące zagrożenie dla wodoszczelności i zdatności do żeglugi w
trudnych warunkach pogodowych;
14) kapitan lub członkowie załogi nie zapoznali się z podstawowymi działaniami
związanymi z bezpieczeństwem statku, zapobieganiem zanieczyszczeniom lub takie działania
nie były prowadzone;
15) brak wykazu pełnienia wacht lub zapisów dotyczących godzin pracy i odpoczynku
marynarz;
16) oraz w każdym przypadku, jeśli inspektor opierając się na swoim doświadczeniu i
fachowym osądzie uważa, że są podstawy do jej przeprowadzenia.
8
3. Jeżeli inspektor stwierdzi istnienie którejś z przesłanek opisanych w ust. 3, niezwłocznie
powiadamia dyrektora właściwego urzędu morskiego. Dyrektor właściwego urzędu
morskiego podejmuje wtedy decyzję o dalszych koniecznych środkach kontroli, biorąc pod
uwagę poziom ochrony zgodnie z konwencją SOLAS 74, rozdział XI, prawidło 9.
4. Wyraźnie powody, inne niż te określone powyżej, należą do kompetencji odpowiednio
upoważnionego oficera do spraw ochrony.
§ 17. Podczas przeprowadzania rozszerzonej inspekcji, o której mowa w art. 41 ustawy,
inspektor sprawdza w szczególności elementy spośród następujących obszarów ryzyka:
1) dokumentacja;
2) stan kadłuba i jego konstrukcji;
3) stopień wodoszczelności;
4) systemy awaryjne;
5) łączność radiowa;
6) obsługa ładunku;
7) ochrona przeciwpożarowa;
8) alarmy;
9) warunki pracy i życia;
10) wyposażenie nawigacyjne;
11) urządzenia ratunkowe;
12) ładunki niebezpieczne;
13) urządzenia napędowe i wspomagające;
14) zapobieganie zanieczyszczeniom.
§ 18. 1. Po przeprowadzonej inspekcji, inspektor sporządza raport zgodnie z procedurami
Memorandum Paryskiego i przekazuje go kapitanowi statku.
2. Raport powinien zawierać informacje określone w załączniku nr 4.
§ 19. 1. Dokonując oceny, czy statek ma zostać zatrzymany, inspektor uwzględnia:
1) brak ważnych certyfikatów i dokumentów zgodnie z wymaganiami konwencji lub utratę
ich ważności;
2) brak możliwości zapewnienia odpowiedniej załogi wymaganej przez dokument
minimalnej bezpiecznej obsady;
3) brak możliwości podczas najbliższego rejsu zapewnienia:
9
a) bezpiecznego prowadzenia nawigacji,
b) bezpiecznej obsługi, przewozu i monitorowania stanu ładunku,
c) bezpiecznej obsługi siłowni,
d) utrzymania prawidłowego napędu i sterowności statku,
e) skutecznego zwalczania pożaru w każdej części statku,
f) przeprowadzenia akcji ratunkowej oraz bezpiecznego opuszczenia statku,
g) nie dopuszczenia do zanieczyszczenia środowiska,
h) utrzymania właściwej stateczności statku,
i) zachowania odpowiedniej wodoszczelności statku,
j) nawiązania łączności w sytuacjach niebezpieczeństwa,
k) zapewnienia bezpieczeństwa pracy i właściwych warunków sanitarnych,
l) przekazywania niezbędnych informacji w czasie wypadku i zagrożenia.
2. Zatrzymanie statku lub operacji przeładunkowych może nastąpić w przypadku wystąpienia
okoliczności, o których mowa w ust. 1, lub innych nieprawidłowości, które stwarzają wyraźne
zagrożenie dla bezpieczeństwa życia, zdrowia lub zanieczyszczenia środowiska.
3. Szczegółowe kryteria uzasadniające zatrzymanie statku określa załącznik nr 5 do
rozporządzenia.
4. Wzór decyzji o zatrzymaniu statku oraz o zwolnieniu z zatrzymania określają załączniki nr
6 i 7 do rozporządzenia.
5. W wyjątkowych okolicznościach, gdy stan statku w sposób oczywisty nie odpowiada
standardom, inspektor może zawiesić jego inspekcję do czasu, kiedy zostaną podjęte działania
konieczne dla zapewnienia zgodności standardu statku z wymaganiami wynikającymi z
konwencji.
6. Podczas dokonywania inspekcji, inspektor dokłada wszelkich starań, aby żaden statek nie
został bezpodstawnie zatrzymany lub opóźniony.
7. Statku nie zatrzymuje się w przypadku, gdy okoliczności uzasadniające zatrzymanie są
wynikiem uszkodzenia powstałego na skutek awarii lub wypadku w trakcie podróży statku do
portu, jeżeli:
1) dokonano zawiadomienia administracji państwa bandery, inspektora lub organizacji
odpowiedzialnej za wydanie odpowiednich certyfikatów, zgodnie z wymaganiami konwencji;
2) kapitan lub armator statku, przed zawinięciem do portu, zgłosił organom inspekcyjnym
okoliczności wypadku i uszkodzeń z niego wynikających oraz poinformował o wykonaniu
obowiązku, o którym mowa w pkt 1;
3) podjęto właściwą akcję naprawczą;
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik