Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
2) urzędy morskie;
3) załogi statków morskich;
4) kapitanów statków morskich;
5) inne, odpowiednie terytorialnie podmioty organizacyjne portów;
6) uznane organizacje upoważnione do działania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
5
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07_13zb
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie wyposażania statków w System Identyfikacji i ledzenia Dalekiego Zasięgu2)
Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) kategorie statków zwolnionych z obowiązku wyposażenia w urządzenia Systemu
Identyfikacji i ledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT);
2) warunki przekazywania danych z urządzeń systemu LRIT do Centrum Danych LRIT.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia … 2011 r. o bezpieczeństwie morskim;
2) system LRIT – System Identyfikacji i ledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT), o którym
mowa w art. 16c ustawy;
3) Centrum Danych LRIT – centrum przetwarzające informacje przekazywane za
pomocą urządzeń LRIT przez statki podnoszące banderę państw zarejestrowanych w
centrum oraz dostarczające administracjom morskim tych państw informacje
przekazywane przez statki podnoszące banderę innych państw;
4) statek zaopatrzeniowy – statek, o którym mowa w rezolucji Międzynarodowej
Organizacji Morskiej (IMO) Nr MSC.235(82) z dnia 1 grudnia 2006 r. w sprawie
przyjęcia wytycznych dotyczących projektowania i konstrukcji statków
zaopatrzeniowych (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 4, poz. 13);
5) statek specjalistyczny – statek, o którym mowa w rezolucji Międzynarodowej
Organizacji Morskiej (IMO) Nr MSC.266(84) z dnia 6 czerwca 2008 r. w sprawie
kodeksu bezpieczeństwa statków specjalistycznych (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 4, poz.
13);
6) system AIS – System Automatycznej Identyfikacji statków (AIS), o którym mowa w
art. 13 ustawy;
7) obszar morza A1 – obszar morza, o którym mowa w Międzynarodowej konwencji o
bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 r., sporządzonej w Londynie dnia 1
listopada1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319) wraz z Protokołem
dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974,
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE
ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Tekst mający znaczenie dla
EOG) (Dz. U. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101).
sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i
321 oraz z 1986 r. Nr 35, poz. 177), zwanej dalej „Konwencją SOLAS”;
8) Europejskie Centrum Danych LRIT – Centrum Danych LRIT utworzone dla potrzeb
państw członkowskich Unii Europejskiej, Królestwa Norwegii i Islandii;
9) Krajowy Koordynator do spraw systemu LRIT – osoba wyznaczona przez ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej do koordynowania korzystania z
Europejskiego Centrum Danych LRIT przez polskich użytkowników systemu LRIT;
10) numer MMSI (Maritime Mobile Service Identity) – 9-cyfrowy numer „tożsamości”
jednostki pływającej.
§ 3. 1. W system LRIT nie muszą być wyposażone następujące rodzaje statków
uprawiających żeglugę międzynarodową:
1) statki towarowe, w tym jednostki szybkie, o pojemności brutto poniżej 300;
2) pływające urządzenia produkcyjno-magazynowo-odbiorcze (FPSO) o napędzie
mechanicznym i pojemności brutto poniżej 300 ;
3) pływające obiekty magazynowe (FSU) o napędzie mechanicznym i pojemności brutto
poniżej 300;
4) statki zaopatrzeniowe o pojemności brutto poniżej 300;
5) statki specjalistyczne o pojemności brutto poniżej 300.
2. Zwalnia się od obowiązku wyposażania w system LRIT statki, o których mowa w ust. 1,
jeżeli są wyposażone w system AIS i odbywają podróże wyłącznie w obszarze morza A1.
§ 4. 1. Wykazy wyposażenia dołączane do dokumentów bezpieczeństwa, wystawianych dla
statków, o których mowa w § 3 ust. 1, powinny uwzględniać rubrykę umożliwiającą
wprowadzenie zapisów potwierdzających spełnianie przez te statki wymagań w zakresie
przekazywania informacji LRIT.
2. W przypadku gdy w wykazach wyposażenia dołączonych do dokumentów bezpieczeństwa
wystawianych dla pływających urządzeń produkcyjno-magazynowo-odbiorczych (FPSO),
pływających obiektów magazynowych (FSU), statków zaopatrzeniowych, statków
specjalistycznych oraz statków, które w wyniku zastosowania przepisu pkt 3 rezolucji
Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) Nr A. 494(XII) z dnia 19 listopada 1981 r. w
sprawie skorygowanego przejściowego planu dotyczącego pomiaru pojemności niektórych
statków (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 4, poz. 13) nie podlegają wymaganiom rozdziału IV
Konwencji SOLAS, nie uwzględniono rubryki umożliwiającej wprowadzenie zapisów
potwierdzających spełnianie przez te statki wymagań w zakresie przekazywania informacji
LRIT, na statkach takich przechowuje się ważne sprawozdanie z przeprowadzonego testu
zgodności statkowego urządzenia systemu LRIT z wymaganiami Międzynarodowej
Organizacji Morskiej (IMO).
§ 5. 1. Warunkami przekazywania danych z systemu LRIT do Europejskiego Centrum
Danych LRIT są:
1) spełnianie przez statkowe urządzenie systemu LRIT wymagań prawidła 19-1 rozdziału V
Konwencji SOLAS;
2) przeprowadzenie testu zgodności statkowego urządzenia systemu LRIT z wymaganiami
Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) przez upoważnionego przez dyrektora
właściwego urzędu morskiego dostawcę usług aplikacyjnych LRIT;
3) posiadanie sprawozdania z przeprowadzonego testu zgodności statkowego urządzenia
systemu LRIT z wymaganiami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) wystawionego
w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej przez upoważnionego dostawcę usług
aplikacyjnych LRIT;
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik