eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II


§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER INFRASTRUKTURY



4

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
wpisania statku do polskiego rejestru statków, zwany dalej „projektem rozporządzenia”,
stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia …
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z ... r. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.

Obowiązek zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego statków zmieniających
przynależność z obcej na polską został nałożony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi
państwa bandery.

Rozwiązania zawarte w projekcie rozporządzenia mają na celu zapewnienie, że do
polskiego rejestru statków nie zostanie wpisany statek, którego stan techniczny nie spełnia
wymogów bezpieczeństwa żeglugi zawartych w przepisach międzynarodowych.

Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221,
z późn.zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.



5

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) urzędy morskie;
2) izby morskie;
3) uznane organizacje upoważnione do działania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej;
4) właścicieli i armatorów statków.

2. Konsultacje społeczne
(…)

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia może mieć wpływ na dochody i wydatki sektora
przedsiębiorstw, ponieważ nie daje możliwości wpisania do rejestru polskich statków
jednostek, których stan techniczny nie spełnia wymogów międzynarodowych.

4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia może mieć wpływ na stan środowiska, jako że nie
dopuszcza do rejestracji i eksploatacji jednostek stwarzających zagrożenie dla środowiska
morskiego.
10/07-kt

6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie sposobu postępowania w przypadku zatrzymania statku o polskiej
przynależności przez inspekcję państwa portu 2)

Na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia …. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...), zwanej dalej ustawą, zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa sposób:
1) postępowania w przypadku zatrzymania w obcym porcie statku o polskiej przynależności
przez inspekcję państwa portu, w tym sposób przekazywania informacji o jego zatrzymaniu,
2) dostosowania zatrzymanych statków do wymagań umów międzynarodowych oraz
przepisów krajowych w zakresie budowy, konstrukcji oraz bezpiecznej eksploatacji tych
statków;
3) sprawowania nadzoru przez właściwego dyrektora urzędu morskiego nad dostosowaniem
statku do wymagań umów międzynarodowych.

§ 2. 1. W przypadku zatrzymania statku pod polską banderą przez inspekcję państwa portu
kapitan statku ma obowiązek niezwłocznie poinformować organ inspekcyjny oraz dostarczyć
pełną dokumentację w sprawie.
2. Organ inspekcyjny może żądać od kapitana i armatora zatrzymanego statku dodatkowych
wyjaśnień.



§ 3. 1. Po otrzymaniu informacji o zatrzymania statku pod polską banderą przez
inspekcję państwa portu, organ inspekcyjny przeprowadzi analizę raportu z zatrzymania i
podejmie decyzję o dalszych działaniach.

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 23 kwietnia 2009 r. Nr 2009/21/WE w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery
(Dz.U.UE L 131 z dnia 28 maja 2009 r., str.132)
1

§ 4. 1. W sytuacji, o której mowa w § 3 organ inspekcyjny zapewni, że statek nie
wyruszy w dalszą podróż, jeśli nie spełni wymagań odpowiednich konwencji IMO.
2. Organ inspekcyjny może:
1) zlecić przeprowadzenie dodatkowej inspekcji uznanej organizacji, która wydała dokumenty
bezpieczeństwa statku,
2) zlecić przeprowadzenie dodatkowego przeglądu instytucji klasyfikacyjnej sprawującej
nadzór techniczny nad statkiem,
3) przeprowadzić dodatkowy audyt w zakresie zgodności z wymogami kodeksu ISM lub
kodeksu ISPS,
– w celu weryfikacji wykrytych niezgodności oraz identyfikacji przyczyn ich powstania.
3. Inspekcję, przegląd lub audyt, o których mowa w ust. 2, przeprowadza się na koszt
armatora.
4. W razie stwierdzenia, że stan statku nie odpowiada wymogom bezpieczeństwa, organ
inspekcyjny może zabronić użycia statku w drodze decyzji.
5. Jeżeli w porcie zatrzymania nie ma obiektywnych możliwości zapewnienia, że statek
będzie odpowiadał wymogom bezpieczeństwa organ inspekcyjny, w porozumieniu
z organem inspekcji państwa portu, który wydał decyzję zatrzymania, może zezwolić na
przejście statku do odpowiedniej stoczni remontowej.

§ 5. 1. Organ inspekcyjny gromadzi i analizuje wszelkie związane z zatrzymaniami
raporty PSC, sprawozdania i materiały opracowane przez inspektorów, wyjaśnienia uzyskane
od związanych z zatrzymaniami inspektorów i audytorów.
2. W razie potrzeby organ inspekcyjny wszczyna procedurę, o której mowa w art. 31 § 1a
Kodeksu Morskiego (Dz. U. ).

§ 6. Jeżeli zatrzymanie statku było uzasadnione, organ inspekcyjny stosuje przepisy,
o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim.

§ 7. Jeżeli w wyniku odwołania lub wniosku złożonego przez właściciela lub armatora
statku, lub też jego przedstawiciela, nakaz zatrzymania zostanie cofnięty lub zmieniony,
organ inspekcyjny monitoruje, czy państwo członkowskie, w którym wydano nakaz
zatrzymania, w terminie 24 godzin od takiej decyzji, zapewniło publikację sprostowanej
informacji.
2
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 70 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: