eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

Projekt



ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia

w sprawie podmiotów upoważnionych do wykonywania przegl dów technicznych
jachtów morskich o długości do 15 m


Na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr..., poz. ...)
zarządza się, co następuje:

§ 1.
Przepisy rozporządzenia określają:
1) szczegółowe warunki, jakie powinny spełniać podmioty upoważnione do wykonywania
przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m;
2) tryb upoważniania i cofania upoważnienia;
3) sposób przeprowadzania kontroli podmiotów upoważnionych.

§ 2.
1. Podmiot, ubiegający się o upoważnienie, składa ministrowi właściwemu do
spraw gospodarki morskiej pisemny wniosek.
2. Upoważnienia udziela się po przeprowadzonym audycie i jego pozytywnym wyniku.
3. Warunki jakie musi spełnić podmiot ubiegający się o upoważnienie określa załącznik
do rozporządzenia.
4. Podmiot ubiegający się o upoważnienie oraz upoważniony powinna posiadać siedzibę
lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3.
1. Zakres upoważnienia określa minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
w upoważnieniu.
2. Upoważnienie w zakresie jachtów komercyjnych może otrzymać tylko uznana
organizacja w rozumieniu ustawy.

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 stosuje się, aneks do umowy o upoważnieniu
uznanej organizacji.

§ 4.
1. Podmioty upoważnione, na podstawie pozytywnych wyników przeglądów
wydają orzeczenia potwierdzające zdolność jachtów morskich pod względem technicznym do
uprawiania żeglugi w warunkach określonych w dokumencie.
2. Dokument taki nie może zostać wydany na okres nie dłuższy niż 5 lat, a przegląd
powinien być przeprowadzany zgodnie z przepisami klasyfikacyjnymi opracowanymi przez
podmioty upoważnione.

§ 5.
1. Upoważnienie bądź odmowa jego udzielenia powinny nastąpić w okresie
nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 1.
2.
Odmowa udzielenia upoważnienia może nastąpić w wypadkach uzasadnionych
potrzebami polskiej administracji morskiej oraz kierując się potrzebą zapewnienia
bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska morskiego.


§ 6.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej cofa upoważnienie podmiotu
w wypadku stwierdzenia, że działanie tego podmiotu stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa
żeglugi i środowiska morskiego.
2. Zawieszenie upoważnienia następuje w drodze decyzji.
3. Podmiot może ubiegać się o ponowne upoważnienie po spełnieniu kryteriów, na
zasadach ubiegania się o upoważnienie.
.
§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia



MINISTER INFRASTRUKTURY

2
Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia (poz. ...)


Warunki jakie musi spełnić podmiot ubiegający się o upoważnienie do przeprowadzania
przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m.

Zagadnienia ogólne:

1. Udokumentowane rozległe doświadczenie oraz szeroka praktyka w
zatwierdzeniu dokumentacji technicznej i sprawowanie nadzoru nad budową
jachtów.
2. Rejestr klasyfikowanych jachtów, corocznie publikowany lub prowadzony w
ogólnodostępnej formie elektronicznej.
3. Niezależność Związku od właścicieli i armatorów jachtów, stoczni lub innych
zakładów zaangażowanych handlowo przy produkcji, wyposażeniu, naprawach i
eksploatacji jachtów.
4. Wykonywanie statutowych zadań, przez Związek i inspektorów.
5. Kodeks etyczny.
6. Poufność informacji wymaganych przez administrację morską.
7. Przekazywanie określonych informacji o jachtach właściwemu terytorialnie
organowi administracji morskiej oraz innym zainteresowanym stronom.
8. Polityka oraz cele w zakresie jakości.
9. Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji potwierdzającej spełnienie
wymaganych norm w zakresie świadczonych usług, a także efektywnego
działania wewnętrznego systemu jakości.
10. Odpowiedzialność i kontrola pomiędzy komórkami centralnymi i regionalnymi
związku oraz pomiędzy związkiem i jego inspektorami.

Przepisy:

1. Zbiór przepisów technicznych dotyczących budowy, zasad nadzoru nad budową
oraz zasad przeprowadzania przeglądów okresowych jachtów, sposoby
publikacji tych przepisów i zasady ciągłego ich udoskonalania i rozwoju
(badania naukowo – techniczne i programy badawczo – rozwojowe).
2. Systematyczne opracowywanie, aktualizowanie przepisów technicznych i zasad
nadzoru technicznego w zakresie konstrukcji kadłuba i jego wyposażenia,
urządzeń maszynowych i elektrycznych jachtów
3. Wymogi działalności, Związku oraz funkcjonowanie wewnętrznego systemu
kontroli jakości usług w zakresie zgodności z umowami międzynarodowymi.


Kadra:

1. Kadra techniczna zapewniająca prawidłową obsługę klasyfikacyjną jachtów oraz
zdolność związku do doskonalenia i rozwoju przepisów technicznych i zasad nadzoru
technicznego.
2. Przestrzeganie przepisów technicznych i zasad nadzoru technicznego oraz
funkcjonowanie wewnętrznego systemu kontroli jakości usług w zakresie tych
przepisów.

3
3. Zakres obowiązków i uprawnień oraz wzajemnych relacji personelu pracującego w
związku.
4. Kontrola warunków pracy inspektorów.
5. Kontrola działalności inspektorów oraz kadry technicznej i administracyjnej
zatrudnionej bezpośrednio przez związek.
6. Realizacja obowiązków, do pełnienia których związek jest upoważniony,
bezpośrednio przez własnych inspektorów.
7. System kwalifikacji inspektorów oraz ciągłej aktualizacji ich wiedzy.
8. Wykonywanie przeglądów, do których inspektorzy (osoby) są upoważnieni zgodnie z
wewnętrznymi procedurami.

4


UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie podmiotów upoważnionych do
wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, zwany dalej
„projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art.
26 ust. 6 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z Nr …, poz. …), zwanej
dalej „ustawą”.

Rozporządzenie reguluje warunki, jakie powinny spełniać podmioty upoważnione do
wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, tryb
upoważniania i cofania upoważnienia oraz sposób przeprowadzania kontroli podmiotów
upoważnionych.
W związku z wejściem w życie ustawy oraz koniecznością uregulowania sprawowania
nadzoru technicznego nad jachtami morskimi i wydawania orzeczeń technicznych przez
upoważnione podmioty, istnieje potrzeba wprowadzenia przedmiotowego projektu
rozporządzenia w życie. Projekt określa kryteria dla uzyskania upoważnienia do
wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich przez podmioty. W celu
zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa osób
znajdujących się na jachtach projekt określa również sposób sprawowania nadzoru nad takimi
podmiotami przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
Umożliwienie prowadzenia nadzoru technicznego nad jachtami morskimi przez
upoważnione podmioty pozwoli zmniejszyć koszty utrzymania jachtów morskich dla
armatorów. Dla jachtów rekreacyjnych nie będzie wymagany nadzór przez upoważnioną
organizację, jednak będzie możliwość dobrowolnego poddania się takiemu nadzorowi.
Upoważnienie takich podmiotów pozwoli przyspieszyć procedurę przeprowadzenia przeglądu
technicznego jachtu oraz poszerzy dostęp do takich usług, ponieważ podmioty takie będą
mogły funkcjonować na terenie całego kraju, a nie jedynie na wybrzeżu gdzie
skoncentrowane są instytucje klasyfikacyjne. Ze względu na specyfikę uprawiania żeglugi
przez jachty komercyjne upoważnione podmioty będą mogły przeprowadzać przeglądy
jedynie na jachtach rekreacyjnych o długości całkowitej do 15 m. Dla pozostałych jachtów
morskich, ze względu na ich wielkość oraz rodzaj prowadzonej działalności, nadzór
techniczny pozostanie w dalszym ciągu pod upoważnionymi organizacjami, które posiadają
ubezpieczenie od prowadzenia działalności w zakresie przeglądów technicznych.

Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221,
z późn. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

5
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 70 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: