Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
niebezpieczeństwa lub w czasie ćwiczeń, zapewniające pasażerom zasadniczy instruktaż oraz
ułatwiające członkom załogi udzielanie pomocy pasażerom.
12. Zapewnienie skutecznego działania załogi w sprawach bezpieczeństwa poprzez ustalenie i
zapisanie w dzienniku okrętowym wspólnego języka roboczego załogi.
13. Urządzenia ratunkowe i przeciwpożarowe, obejmujące:
1) utrzymanie sprzętu oraz urządzeń ratunkowych i przeciwpożarowych, łącznie z
drzwiami przeciwpożarowymi i innymi łatwo sprawdzalnymi konstrukcyjnymi elementami
przeciwpożarowymi;
2) rozmieszczenie planów ochrony przeciwpożarowej lub wyposażenia oficerów w
broszury zawierające informacje równoważne;
3) rozmieszczenie pasów ratunkowych i oznakowanie miejsc rozmieszczenia pasów
ratunkowych dla dzieci, umożliwiające ich łatwą identyfikację;
4) prowadzenie operacji ładunkowych pojazdów, w sposób nieuniemożliwiający działania
systemu wykrywczego i ochrony przeciwpożarowej statku oraz innych elementów
kontrolnych i urządzeń bezpieczeństwa, znajdujących się na pokładzie samochodowym.
14. Działanie wyposażenia nawigacyjnego i środków łączności radiowej, łącznie z radiopławą
EPIRB.
15. System oświetlenia awaryjnego, jeśli jest wymagany, oraz prowadzenie zapisów
niezgodności dotyczących jego działania.
16. Zgodne z właściwymi przepisami oznakowanie i oświetlenie dróg ewakuacji, zarówno z
głównego, jak i awaryjnego źródła zasilania, a także sprawdzenie środków podejmowanych w
celu zachowania drożności dróg ewakuacji przebiegających przez pokłady samochodowe oraz
wyjść ewakuacyjnych, w szczególności w pobliżu sklepów wolnocłowych.
17. Dostępność instrukcji, procedur i ksiąg operacji statkowych oraz list kontrolnych
dotyczących przygotowania statku do wyjścia w morze lub innych operacji.
18. Czystość pomieszczeń siłowni, z uwzględnieniem procedur określających zasady jej
utrzymania.
19. Gospodarka śmieciowa.
20.
System planowego zarządzania statkiem we wszystkich sprawach związanych z
bezpieczeństwem, który powinien obejmować m.in.:
1) dziobowe, boczne i rufowe furty ładunkowe razem z urządzeniami zamykającymi;
2) utrzymanie siłowni i sprzętu ratunkowego;
3) plany okresowej kontroli elementów jej wymagających w celu utrzymania najwyższego
poziomu bezpieczeństwa;
4) procedury rejestrowania niezgodności i potwierdzania ich usunięcia oraz informowania
o tym w określonym czasie kapitana i wyznaczonej osoby w kierownictwie armatora;
5) okresowe sprawdzanie działania układów zamykających wewnętrzne i zewnętrzne furty
dziobowe, obejmujące wskaźniki, urządzenia kontrolne i wszelkie rury odpływowe w
przestrzeniach pomiędzy podnoszoną częścią dziobu, a furtą wewnętrzną, a w szczególności
mechanizmy zamykające i związane z nimi systemy hydrauliczne.
21. rodki podejmowane w czasie podróży w celu uniknięcia przepełnienia, obejmujące:
1) wykorzystanie dostępnych miejsc siedzących i unikanie zastawienia przejść, schodów i
wyjść awaryjnych przez bagaże i pasażerów niezajmujących miejsc siedzących;
2) sprawdzenie, czy pokład samochodowy został opuszczony przez pasażerów przed
rozpoczęciem podróży oraz zapewnienie braku dostępu na ten pokład aż do chwili
bezpośrednio poprzedzającej przybicie do nabrzeża.
16
Zał cznik nr 3
Wzory dokumentów bezpieczeństwa statku
o Tymczasowy certyfikat zarządzania bezpieczeństwem
o Certyfikat zarządzania bezpieczeństwem
o Tymczasowy dokument zgodności
o Dokument zgodności
o Certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego
o Wykaz wyposażenia (formularz P)
o Certyfikat zwolnienia
o Wykaz ograniczeń żeglugi statku pasażerskiego
o Certyfikat bezpieczeństwa statku towarowego
o Wykaz wyposażenia (formularz C)
o Certyfikat bezpieczeństwa jednostki szybkiej
o Certyfikat bezpieczeństwa jednostki szybkiej
o Wykaz wyposażenia (formularz H)
o Wykaz wyposażenia (formularz H)
o Pozwolenie na eksploatację jednostki szybkiej
o Pozwolenie na eksploatację jednostki szybkiej
o Certyfikat konstrukcji i wyposażenia jednostki dynamicznie unoszonej
o Pozwolenie na eksploatację jednostki dynamicznie unoszonej
o Certyfikat bezpieczeństwa statku specjalistycznego
o Certyfikat bezpieczeństwa statku specjalistycznego
o Wykaz wyposażenia (formularz SPS)
o Wykaz wyposażenia (formularz SPS)
17
Zał cznik nr 4
o Certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego w pasażerskiej żegludze krajowej
o Wykaz wyposażenia (formularz K)
o Certyfikat bezpieczeństwa promu pasażerskiego typu ro-ro / szybkiego statku
pasażerskiego
Zał cznik nr 5
Wzory dokumentów bezpieczeństwa statku rybackiego
o Certyfikat zgodności statku rybackiego
o Wykaz wyposażenia (formularz F)
o Certyfikat zwolnienia statku rybackiego
Zał cznik nr 6
o Karta bezpieczeństwa
o Karta bezpieczeństwa na podróż jednorazową
o Karta bezpieczeństwa "Ł"
Zał cznik nr 7
o Certyfikat bezpieczeństwa radiowego statku towarowego
o Wykaz wyposażenia w urządzenia radiowe (formularz R)
NIE ZAŁ CZONO WZORÓW W ZAŁ CZNIKU ZE WZGL DU NA ICH OBJ TO Ć
PONAD 50 STRON
(wzory są zgodne z tymi w obecnie obowiązującym rozporządzeniu MI w sprawie inspekcji i
dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego)
18
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie inspekcji i dokumentów
bezpieczeństwa statku morskiego, zwane dalej „rozporządzeniem”, stanowi wykonanie
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 23 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. z ... Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Rozporządzenie określa terminy, tryb i zakres przeprowadzania poszczególnych
rodzajów inspekcji i audytów państwa bandery, a także rodzaje i wzory certyfikatów statku
morskiego.
Rozporządzenie zawiera regulacje istniejące w dotychczas obowiązującym
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie inspekcji i
dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego (Dz. U. z 2005 r. Nr 144, poz. 1211 oraz z
2007 r. Nr 175, poz. 1228); konieczność jego wprowadzenia wynika z uchwalenia nowej
ustawy o bezpieczeństwa morskim.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn.zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
19
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Rozporządzenie oddziałuje na następujące podmioty:
1) dyrektorów urzędów morskich,
2) uznane organizacje upoważnione do wykonywania zadań administracji morskiej,
3) właścicieli, armatorów i kapitanów statków.
2. Konsultacje społeczne
(…)
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało wpływ na wydatki sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało niewielki wpływ na dochody sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie rozporządzenia może mieć pozytywny wpływ na stan środowiska.
09/07-kt
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik