eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia

w sprawie inspekcji audytów i dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego2)


Na podstawie art. 23 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) terminy, tryb i zakres przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji i audytów
państwa bandery;
2) rodzaje i wzory certyfikatów.

§ 2. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji;
2) statków nowo wybudowanych, przebudowanych, odbudowanych lub remontowanych
udających się w podróż próbną przed rozpoczęciem żeglugi;
3) statków morskich używanych do celów sportowych lub rekreacyjnych o długości
całkowitej nie większej niż 15 m, które nie są używane do prowadzenia działalności
gospodarczej.
2. Karta bezpieczeństwa może być wydana na wniosek armatora statku, o którym mowa
w ust. 1 pkt 3, po przeprowadzeniu inspekcji wstępnej. Do wydawania oraz przedłużania
ważności tej karty stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 3 oraz § 24 ust. 2.

§ 3. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) Konwencja SOLAS – Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu,
1974, sporządzoną w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318
i 319, z 1986 r. Nr 35, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) wraz z Protokołem z 1988 r.

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia:
– dyrektywy Rady 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa
dla statków rybackich o długości 24 m i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 3, z późn. zm.),
– dyrektywy Rady 1999/35/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie systemu obowiązkowych przeglądów
dla bezpiecznej, regularnej żeglugi promów typu ro-ro i szybkich statków pasażerskich (Dz. Urz. WE L 138
z 01.06.1999, str. 1, z późn. zm; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 296, z późn. zm.),
– dyrektywy 2003/25/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie szczególnych
wymogów stateczności dotyczących statków pasażerskich typu ro-ro (Dz. Urz. WE L 123 z 17.05.2003, str. 22,
z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 286, z późn. zm.),
– dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm
bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, z późn. zm.).

1


dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974,
sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173);
2) pasażer – każdą osobę, z wyjątkiem:
a) kapitana i członków załogi lub innych osób zatrudnionych lub zaangażowanych
w jakimkolwiek charakterze na statku dla jego potrzeb,
b) dziecka w wieku poniżej jednego roku;
3) statek pasażerski – statek, który przewozi więcej niż 12 pasażerów;
4) prom pasażerski typu ro-ro – statek pasażerski posiadający urządzenia umożliwiające
wjazd i wyjazd z niego pojazdów drogowych oraz kolejowych;
5) statek towarowy – statek, o którym mowa w Prawidle I/2 Konwencji SOLAS;
6) statek specjalistyczny – statek wyposażony w specjalne urządzenia związane z jego
przeznaczeniem i mający na pokładzie personel specjalistyczny, znajdujący się na nim
w związku z jego przeznaczeniem, niezależnie od załogi statku, którego liczba łącznie
z pasażerami jest większa niż 12 osób;
7) statek rybacki – statek przeznaczony do połowu, skupu, przetwórstwa lub transportu
organizmów morskich, a także do celów szkoleniowych oraz naukowo–badawczych
w zakresie rybołówstwa morskiego;
8) szybki statek pasażerski – jednostkę szybką przewożącą więcej niż 12 pasażerów;
9)


jednostka dynamicznie unoszona – statek posiadający możliwość poruszania się
po powierzchni lub nad powierzchnią wody, którego charakterystyka różni się
od charakterystyki statków wypornościowych, do których mają zastosowanie obowiązujące
konwencje międzynarodowe;
10) jednostka szybka – statek określony w Prawidle 1 rozdziału X Konwencji SOLAS;
11) rocznica – dzień i miesiąc każdego roku, taki sam, jak w dacie upływu ważności danego
dokumentu bezpieczeństwa statku;
12) regularna żegluga promów pasażerskich typu ro-ro – żeglugę pomiędzy co najmniej
dwoma tymi samymi portami lub do i z tego samego portu bez zawinięć pośrednich,
uprawianą przez prom pasażerski typu ro-ro lub szybki statek pasażerski, niezależnie od jego
bandery:
a) zgodnie z opublikowanym rozkładem, lub
b) składającą się z ciągu podróży następujących z określoną regularnością
– w trakcie której przekroczona zostaje odległość 20 mil morskich od brzegu, a przynajmniej
jednym z portów w tej żegludze jest port Rzeczypospolitej Polskiej;
13) uznana instytucja klasyfikacyjna – uznaną organizację zgodnie z przepisami ustawy z
dnia … o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą”;
14) państwo przyjmujące – państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronę Umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, do portu którego lub z portu którego prom
pasażerski typu ro-ro lub szybki statek pasażerski dokonuje podróży w regularnej żegludze
promów pasażerskich typu ro-ro;
15) incydent morski – zdarzenie na morzu lub wodach z nim połączonych, na których statki
morskie uprawiają żeglugę, spowodowane przez lub mające związek z takimi działaniami
statku, przez które ten albo inny statek lub osoba zostały narażone na niebezpieczeństwo, lub
w wyniku którego statek mógł doznać poważnego uszkodzenia konstrukcji lub mogła zostać
wyrządzona szkoda w środowisku naturalnym;
16) audyt – zespół czynności wykonywanych przez organ inspekcyjny, polegających
na sprawdzeniu, czy prawidłowo funkcjonuje wprowadzony u armatora i na statku system
zarządzania bezpieczeństwem;

2
17) krótka podróż morska – podróż, w czasie której statek nie oddala się na odległość
większą niż 200 mil morskich od portu lub miejsca, w którym pasażerowie i załoga mogą
znaleźć bezpieczne schronienie, przy czym odległość pomiędzy portem, z którego rozpoczęto
podróż, a końcowym portem przeznaczenia oraz podróż powrotna nie mogą przekraczać 600
mil morskich; końcowym portem przeznaczenia jest ostatni odwiedzony w planowanej
podróży port, z którego statek rozpoczyna podróż powrotną do portu, w którym ją rozpoczął;
18) żegluga międzynarodowa – żeglugę pomiędzy portami Rzeczypospolitej Polskiej
a portami innych państw;
19) żegluga krajowa – żeglugę po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym
Rzeczypospolitej Polskiej;
20) nowy statek pasażerski w żegludze krajowej – statek pasażerski w żegludze krajowej,
którego stępkę położono lub który znajdował się na podobnym etapie budowy nie wcześniej
niż w dniu 1 lipca 1998 r.; za podobny etap budowy uważa się etap, w którym:
a) rozpoczyna się budowa identyfikowana z konkretnym statkiem, oraz
b) rozpoczął się montaż przynajmniej 50 ton albo jednego procenta przybliżonej masy
materiałów konstrukcyjnych – w zależności od tego, która z tych wielkości jest mniejsza;
21) istniejący statek pasażerski w żegludze krajowej – każdy statek pasażerski w żegludze
krajowej, który nie jest nowym statkiem pasażerskim w żegludze krajowej.

Rozdział 2

Zakres i terminy przeprowadzania inspekcji

§ 4. 1. Statek, w celu zapewnienia spełniania wymagań w zakresie budowy, stałych urządzeń
i wyposażenia oraz zarządzania bezpieczną eksploatacją, podlega inspekcjom i audytom, o
których mowa w art. 20 i 22 ustawy.
2. W ramach inspekcji wstępnej, przed dopuszczeniem do regularnej żeglugi promów
pasażerskich typu ro-ro, promy pasażerskie typu ro-ro oraz szybkie statki pasażerskie
podlegają weryfikacji wstępnej.
3. W ramach inspekcji okresowej oraz doraźnej, w trakcie regularnej żeglugi promów
pasażerskich typu ro-ro, promy pasażerskie typu ro-ro oraz szybkie statki pasażerskie
podlegają przeglądowi specjalnemu.
4. Przegląd specjalny, o którym mowa w ust. 3, prowadzony w ramach inspekcji okresowej
oraz doraźnej, odbywa się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy.

§ 5. 1. Inspekcja wstępna obejmuje:
1) potwierdzenie zgodności z wymaganiami umów międzynarodowych, o których mowa
w art. 5 pkt 33 ustawy o bezpieczeństwie morskim;
2) potwierdzenie
zgodności zasadniczej charakterystyki statku ze świadectwem
pomiarowym;
3) sprawdzenie ważności dokumentów potwierdzających dokonanie na statku przeglądów,
o których mowa w ustawie o bezpieczeństwie morskim;
4) potwierdzenie spełnienia wymagań określonych w wiążących Rzeczpospolitą Polską
umowach i porozumieniach międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i życia
na morzu, innych niż określone w pkt 1;
5) sprawdzenie, czy na statku znajdują się oryginały dokumentów potwierdzających
wymogi, o których mowa w pkt 1 – 4, z wyjątkiem dokumentu zgodności.
2.
Inspekcja okresowa obejmuje sprawdzenie, czy stan statku, jego stałych urządzeń
i wyposażenia nie uległ zmianie w stosunku do stanu ustalonego podczas inspekcji wstępnej
i jest zgodny z wymaganiami przepisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4.

3

§ 6. 1. Inspekcję wstępną przeprowadza się:
1) przed rozpoczęciem żeglugi – na statkach nowo wybudowanych, przebudowanych
lub odbudowanych;
2) jeżeli dokumenty bezpieczeństwa statku utraciły ważność w trakcie okresowego
wyłączenia statku z eksploatacji;
3) w przypadku zmiany przynależności statku z obcej na polską – po zmianie tej
przynależności.
2. Inspekcję okresową przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, z zastrzeżeniem
ust. 3 – 5.
3. Inspekcję okresową statków morskich używanych do celów sportowych lub rekreacyjnych
o długości całkowitej od 15 do 24 m, które nie są używane do prowadzenia działalności
gospodarczej, przeprowadza się pomiędzy 2 i 3 rocznicą.
4. Inspekcja okresowa dla odnowienia dokumentu bezpieczeństwa statku może zostać
zakończona w okresie do 3 miesięcy przed datą upływu ważności dokumentu, nie powodując
zmiany daty rocznicy nowego dokumentu.
5. Dopuszcza się sześciomiesięczny przedział czasu – od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy
po upływie każdej rocznicy dokumentu bezpieczeństwa statku – dla przeprowadzenia
inspekcji okresowej.
6. Inspekcję doraźną przeprowadza się w przypadkach określonych w art. 20 ustawy
o bezpieczeństwie morskim.

Rozdział 3

Tryb przeprowadzania inspekcji

§ 7. Inspekcje, o których mowa w § 4 ust. 1, weryfikację wstępną w ramach inspekcji
wstępnej, o której mowa w § 4 ust. 2, oraz przegląd specjalny w ramach inspekcji okresowej
lub doraźnej, o którym mowa w § 4 ust. 3, przeprowadza organ inspekcyjny, o którym mowa
w art. 18 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie morskim.

§ 8. Inspekcje, o których mowa w § 4 ust. 1, weryfikację wstępną w ramach inspekcji
wstępnej, o której mowa w § 4 ust. 2, oraz przegląd specjalny w ramach inspekcji okresowej
lub doraźnej, o którym mowa w § 4 ust. 3, przeprowadza się jako inspekcje bandery albo
inspekcje portu.

§ 9. W trakcie przeprowadzania inspekcji, o której mowa w § 4 ust. 1, weryfikacji wstępnej
w ramach inspekcji wstępnej, o której mowa w § 4 ust. 2, oraz przegląd specjalny w ramach
inspekcji okresowej lub doraźnej, o którym mowa w § 4 ust. 3, na statkach powinien być
obecny kapitan statku lub wyznaczona przez niego osoba.

§ 10. 1. Statek zgłoszony przez armatora lub kapitana statku do inspekcji wstępnej
oraz okresowej, w tym do weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej oraz do
przeglądu specjalnego w ramach inspekcji okresowej, powinien być przygotowany do
sprawnego jej przeprowadzenia.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku inspekcji doraźnej, w tym w przypadku
przeglądu specjalnego w ramach inspekcji doraźnej, przeprowadzanej na żądanie właściciela,
armatora lub kapitana statku.


4
§ 11. 1. Przed dopuszczeniem do regularnej żeglugi promów pasażerskich typu ro-ro organ
inspekcyjny powinien sprawdzić, czy:
1) prom pasażerski typu ro-ro i szybki statek pasażerski:
a) posiada ważne dokumenty bezpieczeństwa statku wystawione przez właściwy organ
administracji państwa bandery lub w jej imieniu przez uznaną instytucję klasyfikacyjną,
b)

przed wydaniem certyfikatów został poddany odpowiednim przeglądom, zgodnie
ze zharmonizowanym systemem przeglądów i certyfikacji,
c) spełnia wymagania określone przez uznaną instytucję klasyfikacyjną lub równoważne
przepisy państwa bandery dotyczące konstrukcji i utrzymania kadłuba, urządzeń
maszynowych i elektrycznych oraz systemów kontrolnych,
d) jest wyposażony w rejestrator danych z podróży, zgodnie z wymaganiami określonymi
przez ustawę o bezpieczeństwie morskim,
e) spełnia szczególne wymogi stateczności, przyjęte w regionie eksploatacji statku
i określone przepisami o bezpiecznym uprawianiu żeglugi, przy czym wymagania
te w stosunku do szybkiego statku pasażerskiego stosuje się tylko wtedy, gdy mają one
zastosowanie;
2) armator podjął niezbędne środki i wykazał, że na statku uprawiającym regularną żeglugę
promów pasażerskich typu ro-ro:
a) przed rozpoczęciem podróży dostępne są informacje dotyczące brzegowych systemów
nawigacyjnych oraz innych systemów ułatwiających bezpieczne prowadzenie nawigacji,
a kapitan będzie z takich systemów korzystał,
b) instrukcje bezpieczeństwa dotyczące pasażerów są zgodne z wytycznymi Komitetu
Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej,
c) wywieszono w ogólnie dostępnym miejscu wykaz obowiązków i harmonogram pracy
załogi, zawierający w szczególności rozkład wacht morskich i służb portowych
oraz maksymalny dopuszczalny czas pracy i minimalny czas wypoczynku członków załogi
trzymających wachtę,
d) kapitan posiada pełne uprawnienia do działania, które w jego ocenie jest niezbędne
do bezpiecznego prowadzenia nawigacji i eksploatacji statku, w szczególności w czasie
niekorzystnych warunków pogodowych,
e) we właściwy sposób prowadzone są zapisy czynności nawigacyjnych oraz innych
wydarzeń istotnych dla bezpieczeństwa prowadzenia nawigacji,
f) wszelkie uszkodzenia, trwałe zniekształcenia zamknięć otworów kadłuba i połączonych
z nimi elementów kadłuba oraz wszelkie usterki w układach zabezpieczających takie
zamknięcia, mogące wpływać na integralność statku, niezwłocznie zgłaszane są właściwemu
organowi państwa bandery i państwa przyjmującego oraz niezwłocznie naprawiane zgodnie
z ich wymaganiami,
g) przed wyruszeniem w podróż dostępny jest aktualny jej plan, opracowany zgodnie
z wytycznymi Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej,
h) do wiadomości pasażerów, także w formie dostępnej dla osób z wadami wzroku,
przekazywane są ogólne informacje o dostępnych na pokładzie pomocy i usługach dla osób
starszych i niepełnosprawnych;
3) armator zgodził się, aby w uzasadniony sposób zainteresowane państwa członkowskie
Unii Europejskiej lub państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym mogły prowadzić,
uczestniczyć lub współuczestniczyć w prowadzeniu dochodzenia w sprawie wypadku
lub incydentu morskiego; w tym celu armator udostępnia właściwym organom administracji
tych państw informacje zawarte w rejestratorach danych z podróży;
4) w stosunku do promów pasażerskich typu ro-ro oraz szybkich statków pasażerskich
noszących banderę inną niż bandera państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa

5
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 70 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: