eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o usługach płatniczych

Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych

projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4217
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o usługach płatniczych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175

4217-cz-2



UZASADNIENIE

Niniejsze rozporządzenie stanowi wykonanie przewidzianego w art. 76 ust. 6 ustawy z dnia
… o usługach płatniczych (Dz. U. ...) upoważnienia dla ministra właściwego do spraw
instytucji finansowych do określenia metody obliczania funduszu ryzyka kredytowego.
Upoważnienie ma charakter obligatoryjny, a przepisy wykonawcze, które mają być wydane
na jego podstawie są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania regulacji ustawowej.
W stanie prawnym poprzedzającym wejście w życie ustawy upoważniającej podmioty
świadczące usługi płatnicze w rozumieniu ustawy z dnia … nie podlegały żadnym wymogom
ostrożnosciowym. Ustawa z dnia ... o usługach płatniczych nakłada na instytucje płatnicze
wymogi kapitałowe, w tym posiadanie funduszy własnych w określonej wysokości
uzależnionej od zakresu świadczonych usług oraz skali prowadzonej działalności (art. 76
ust. 1). Składnikiem funduszy własnych dla instytucji płatniczej udzielającej kredytów jest
fundusz ryzyka kredytowego (art. 76 ust. 2). Przepisy ustawy określają wysokość tego
funduszu jako wartość nie mniejszą niż 5% całkowitej wartości kredytów udzielonych przez
instytucję płatniczą w ciągu ostatniego roku obrotowego.
Zgodnie z upoważnieniem ustawowym przepisy wykonawcze mają określić metodę
obliczania tego funduszu, przy czym ustalona metoda powinna uwzględniać łączną wartość
kredytów udzielonych w ciągu ostatniego roku obrotowego przez krajową instytucję płatniczą
i relację tej wartości do łącznej wartość transakcji płatniczych wykonanych w ciągu
ostatniego roku obrotowego przez krajową instytucję płatniczą.
Przepis końcowy zawarty w § 3 przewiduje, iż rozporządzenie wejdzie w życie z dniem
wejścia w życie ustawy upoważniającej, co jest wskazane ze względu na obligatoryjny
charakter upoważnienia oraz znaczenie projektowanych przepisów wykonawczych dla
prawidłowego funkcjonowania ustawy.














3
Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziaływuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie oddziaływuje na krajowe instytucje płatnicze, które w ramach
swoje działalności udzielają kredytów płatniczych.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
[Do uzupełnienia o wyniki konsultacji, po ich przeprowadzeniu].

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projektowane rozporządzenie, mimo, iż nakłada na krajowe instytucje płatnicze dodatkowe
wymogi kapitałowe nie będzie miało istotnego wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Dodatkowe wymogi obejmą wszystkie podmioty prowadzące ten rodzaj
działalności.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wskazanie źródeł finansowania
Projektowane rozporządzenie jest neutralne dla budżetu państwa.
44-04-aa

4
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia

w sprawie kategorii bezpiecznych, płynnych aktywów o niskim ryzyku oraz
maksymalnej części środków pieniężnych, jaka może być inwestowana przez krajowe
instytucje płatnicze w poszczególne kategorie takich aktywów

Na podstawie art. 79 ustawy z dnia … o usługach płatniczych (Dz. U. …) zarządza się, co
następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa kategorie bezpiecznych, płynnych aktywów o niskim ryzyku,
w które mogą być inwestowane środki pieniężne przyjęte przez krajowe instytucje płatnicze
w celu wykonania transakcji płatniczych, które nie zostały przekazane odbiorcy lub innemu
dostawcy do końca dnia roboczego następującego po dniu otrzymania tych środków oraz
maksymalną część środków, jaka może być inwestowana w poszczególne kategorie aktywów.

§ 2. 1. rodki, o których mowa w § 1, mogą być inwestowane:
1) w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank
Polski;
2) w papiery wartościowe gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa;
3) w listy zastawne emitowane na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o listach zastawnych i bankach hipotecznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 99, poz. 919,
z późn. zm.2));
4) w jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego, o których
mowa w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U.
Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.3));
5) jako lokaty terminowe w bankach.
2. Suma środków lokowanych w jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą
kapitałowo lub organizacyjnie nie może przekroczyć 15 % tych środków.
3. Suma środków zaangażowanych w jednostki uczestnictwa, o których mowa w ust. 1
pkt
4, w jednym funduszu inwestycyjnym lub w kilku funduszach inwestycyjnych
zarządzanych przez to samo towarzystwo nie może przekroczyć 15 % tych środków.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie [z dniem wejścia w życie ustawy upoważniającej].




MINISTER
FINANSÓW


1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539 i Nr 249, poz. 2104,
z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538
i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231, poz. 1546,
z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 81, poz. 530,
Nr 106, poz. 670, Nr 126, poz. 853 i Nr 182, poz. 1228.
UZASADNIENIE

Niniejsze
rozporządzenie stanowi wykonanie przewidzianego w art. 79 ustawy z dnia …
o usługach płatniczych (Dz. U. ...) upoważnienia dla ministra właściwego do spraw instytucji
finansowych do określenia kategorie bezpiecznych, płynnych aktywów o niskim ryzyku,
w które mogą być inwestowane środki pieniężne przyjmowane przez krajowe instytucje
płatnicze w celu wykonania transakcji płatniczych i które nie zostały przekazane odbiorcy lub
innemu dostawcy do końca dnia roboczego następującego po dniu otrzymania tych środków
oraz limitów ich nabywania. Upoważnienie ma charakter obligatoryjny, a przepisy
wykonawcze, które mają być wydane na jego podstawie są niezbędne dla prawidłowego
funkcjonowania regulacji ustawowej.

Projekt rozporządzenia w § 2 określa kategorie aktywów, w jakie inwestowane mogą
być środki pieniężne otrzymywane od klientów instytucji płatniczych. Ze względu na
wynikający z dyrektywy 2007/64/WE z dnia 13 listopada 2007 r. Parlamentu Europejskiego
i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego wymóg inwestowania
w bezpieczne, płynne aktywa o niskim ryzyku, wskazany w rozporządzeniu katalog aktywów
obejmuje: papiery wartościowe emitowane, gwarantowane lub poręczane przez Skarb
Państwa, papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski, listy zastawne,
jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego, a także lokaty terminowe
w bankach.


Dodatkowo projektowane rozporządzenie wprowadza ograniczenia koncentracji
aktywów, mające zapewnić niezbędne ze względów ostrożnościowych dywersyfikację
inwestycji. Ustalone zostały dwa limity inwestycyjne w wysokości 15% – odpowiednio dla
lokat w jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie
oraz dla jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego w jednym
funduszu lub w kilku funduszach zarządzanych przez to samo towarzystwo.

Takie
ukształtowanie projektowanej regulacji realizuje wytyczne zawarte w art. 79
ustawy z dnia … o usługach płatniczych nakazujące prawodawcy mieć na względzie należyte
zabezpieczenie środków pieniężnych użytkowników, w tym ograniczenie ryzyka
inwestycyjnego.

2
Przepis końcowy zawarty w § 3 przewiduje, iż rozporządzenie wejdzie w życie z dniem
wejścia w życie ustawy upoważniającej, co jest wskazane ze względu na obligatoryjny
charakter upoważnienia oraz znaczenie projektowanych przepisów wykonawczych dla
prawidłowego funkcjonowania ustawy.



3
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: