Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych
projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4217
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o usługach płatniczych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175
4217-cz-2
Art. 54. 1. Dostawca płatnika jest obowiązany doprowadzić do uznania W art. 54, będącym implementacją art. 69 PSD, w ust. 1 wprowadzony został krótszy
art. 168
rachunku płatniczego dostawcy odbiorcy kwotą transakcji płatniczej termin wykonania dla wszystkich płatności, w tym związanych z daninami publicznymi,
zainicjowanej przez płatnika nie później niż do końca następnego dnia zarówno w stosunku do poprzednio obowiązującego art. 112a ustawy – Prawo bankowe (5
roboczego po otrzymaniu zlecenia.
dni roboczych), jak i w stosunku do nowowprowadzonego ustawą z dnia 18 czerwca 2009
2. Termin określony w ust. 1, może zostać przedłużony o jeden dzień r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz ustawy
roboczy w przypadku, gdy dostawca płatnika otrzymał zlecenie płatnicze w prawo bankowe, terminu 2 dni roboczych od dnia przyjęcia gotówki lub obciążenia
postaci papierowej.
rachunku bankowego posiadacza tego rachunku. Nowy termin został wprowadzony do
projektu ustawy o usługach płatniczych jako bezpośrednia implementacja art. 69 PSD oraz
Art. 169. 1. Płatnik i jego dostawca mogą uzgodnić, że do dnia 1 motywu 43 PSD (w prawie unijnym pierwszeństwo ma wykładnia celowościowa).
stycznia 2012 r. termin uznania rachunku płatniczego dostawcy odbiorcy Mianowicie, dostawca płatnika jest zobowiązany doprowadzić do uznania rachunku
będzie inny niż określony w art. 54 ust. 1 i 2, jednak nie dłuższy niż trzy dni dostawcy odbiorcy kwotą transakcji płatniczej zainicjowanej przez płatnika nie później niż
robocze a w przypadku o którym mowa w art. 54 ust. 2 nie dłuższy niż do końca następnego dnia roboczego po otrzymaniu zlecenia zgodnie z art. 49, co oznacza
cztery dni robocze.
1 dzień, a zainicjowanej przez odbiorcę w tym samym czasie (54 ust. 1 i 2), chyba, że
2. Do dnia 1 stycznia 2012 r. dostawcy są obowiązani wykonywać uzgodniono dłuższy termin (55 ust. 3) – zasada D+1.
transakcje płatnicze dotyczące należności, do których stosuje się przepisy
ustawy - Ordynacja podatkowa oraz rozporządzenia Rady (EWG) nr Należy wskazać, iż w art. 112a ust. 1 ustawy – Prawo bankowe jest wyraźnie określony
2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy termin, w którym banki mają obowiązek realizować wpłaty dokonywane gotówką oraz
Kodeks Celny w terminie 2 dni roboczych po otrzymaniu zlecenia. Przepis polecenia przelewu dotyczące należności, do których stosuje się przepisy ustawy -
art. 55 stosuje się odpowiednio.
Ordynacja podatkowa oraz rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12
października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z
19.10.1992). Ustawa z dnia 18 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach
oszczędnościowo-kredytowych oraz ustawy prawo bankowe zmienia ww. pięciodniowy
termin na 2 dni robocze od dnia przyjęcia gotówki lub obciążenia rachunku bankowego
posiadacza tego rachunku (do czasu wejścia w życie ww. ustawy, co nastąpiło 27 sierpnia
2009 r. był to termin 5 dni roboczych od dnia przyjęcia gotówki lub obciążenia rachunku
bankowego posiadacza tego rachunku). Termin ten jest czytelny i nie budzi żadnych
wątpliwości.
Termin realizacji płatności z tytułu należności poddanych przepisom ustawy – Ordynacja
podatkowa, jako przepisom administracyjnoprawnym, nie może być przedmiotem
uzgodnień między podatnikiem a organami podatkowymi i nie może budzić wątpliwości.
Zasadne jest w związku z tym wyłączenie należności publicznoprawnych z zapisu
przejściowego zawartego w art. 168, który zgodnie z PSD pozwala na to aby do dnia 1
stycznia 2012 r. płatnik i jego dostawca mogli uzgodnić termin, o którym mowa w art. 54
ust. 1 i 2 jako nie dłuższy niż trzy dni robocze, a nawet przedłużony jeszcze o kolejny
dzień roboczy w odniesieniu do transakcji płatniczych inicjowanych na papierze.
Termin realizacji płatności należności poddanych przepisom ustawy – Ordynacja
podatkowa nie tylko nie może być przedmiotem uzgodnień między podatnikiem (czy też
dostawcą usług płatniczych) a organami podatkowymi, ale ponadto terminy zapłaty
należności podatkowych nie powinny budzić najmniejszych wątpliwości ponieważ
uchybienia w tym zakresie mogą mieć doniosłe skutki budżetowe.
Stąd też uznano za zasadne wprowadzenie zastrzeżenia w art. 54 ust. 3, że możliwość
wydłużenia terminów z art. 54 ust. 1 i 2 nie dotyczy należności publicznoprawnych. Z
uwagi na objęcie obowiązkiem realizacji transakcji płatniczych dotyczących należności
publicznoprawnych wszystkich dostawców, ustawa uchyli terminy wprowadzone ustawą z
dnia 18 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-
130
kredytowych oraz ustawy prawo bankowe. Uchylane przepisy art. 112a ustawy – Prawo
bankowe i art. 32a ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych mają
aktualnie doniosłe znaczenie dla zapewnienia terminowej realizacji płatności zobowiązań
podatkowych. Należy jednak podkreślić, iż uchylenie tych przepisów wiąże się jedynie z
przeniesieniem norm prawnych w nich zawartych do ustawy o usługach płatniczych. Art.
55 jest konsekwencją powyższych zapisów.
Art. 154
Art. 154. W ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z W art. 154 została określona kwestia wprowadzenia upoważnienia do fakultatywnego
2009 r. Nr 152, poz. 1223 oraz Nr 165, poz. 1316) w art. 82 dodaje się wydania szczególnych zasad rachunkowości instytucji płatniczych (zmiany do ustawy o
pkt 5 w brzmieniu:
rachunkowości). W chwili obecnej nie można bowiem w sposób jednoznaczny określić
„5) po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Komisji Nadzoru zasad rozliczeń przeprowadzanych transakcji, zakresu działalności instytucji płatniczych
Finansowego, określić szczególne zasady rachunkowości krajowych itp., a więc nie można z całą pewnością stwierdzić, iż zaistnieje w przyszłości konieczność
instytucji płatniczych, w tym zakres informacji wykazywanych w wydania przedmiotowego rozporządzenia.
sprawozdaniu finansowym, odpowiednio w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym grupy kapitałowej oraz sprawozdaniach z
działalności.”.
Art. 156
Art. 156 projektu zawierający zmiany w art. 60 ustawy - Ordynacja podatkowa, jest
Art. 156. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. uzasadniony potrzebą zrównania uprawnień w zakresie transakcji płatniczych instytucji
U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.11)) wprowadza się następujące płatniczych oraz z uprawnieniami banków, poczty i SKOK w związku z poddaniem
zmiany:
instytucji płatniczych nadzorowi. Odnosi się to również do biur usług płatniczych w
1)
w
art.
60:
zakresie w jakim projektowana ustawa upoważnia je do tego na podstawie art. 129 ust. 2
projektu ustawy.
a) § 1 i § 1a otrzymują brzmienie:
„§ 1. Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
1) przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu
podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej,
w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, biurze usług płatniczych
lub w instytucji płatniczej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub
inkasenta;
2) w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego
podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-
kredytowej lub rachunku płatniczego podatnika w instytucji płatniczej na
podstawie polecenia przelewu.
§ 1a. W przypadku polecenia przelewu z rachunku bankowego podatnika w
banku lub instytucji kredytowej lub rachunku płatniczego podatnika w
unijnej instytucji płatniczej, niemających siedziby lub oddziału na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej za termin zapłaty podatku uważa się dzień
obciążenia tego rachunku, jeżeli wpłacana kwota zostanie uznana na
rachunku bankowym organu podatkowego w terminie wskazanym w art. 54
ustawy z dnia…o usługach płatniczych (Dz. U. Nr…, poz. …). W razie
przekroczenia tego terminu za termin zapłaty uważa się dzień uznania kwoty
na rachunku bankowym organu podatkowego.”,
131
b) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. Zlecenia płatnicze na rzecz organów podatkowych mogą być składane
również w formie dokumentu elektronicznego przy użyciu oprogramowania
udostępnionego przez banki lub innego dostawcę w rozumieniu ustawy z dnia
… o usługach płatniczych, uprawnionego do przyjmowania zleceń
płatniczych albo w inny sposób uzgodniony z bankiem lub innym dostawcą
przyjmującym zlecenie.”;
2) w art. 61a § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. W przypadku wymienionym w § 1 za termin dokonania zapłaty
podatku uważa się dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika, płatnika
lub inkasenta lub rachunku podatnika, płatnika lub inkasenta w spółdzielczej
kasie oszczędnościowo-kredytowej lub rachunku płatniczego podatnika,
płatnika lub inkasenta w instytucji płatniczej. ”.
Art. 162
Art. 162. W ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr Art. 162 zawiera zmiany w art. 3 ust. 3 ustawy – Prawo dewizowe, które uzasadnione są
141, poz. 1178, z późn. zm.v)) wprowadza się następujące zmiany:
zrównaniem uprawnień w zakresie transakcji płatniczych w obrocie dewizowym, banków
1)
w art. 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
oraz instytucji płatniczych, w związku z poddaniem instytucji płatniczych nadzorowi.
„3. Ograniczeń określonych w art. 9 nie stosuje się do obrotu Proponowana zmiana ust. 1 w art. 25 ustawy - Prawo dewizowe, polegająca na dodaniu
dewizowego dokonywanego z udziałem banków, instytucji krajowych instytucji płatniczych oraz oddziałów wspólnotowych instytucji płatniczych do
płatniczych lub innych podmiotów mających siedzibę w kraju, w grona podmiotów uprawnionych do pośredniczenia w dokonywaniu przekazów
zakresie działalności podlegającej nadzorom: bankowemu, pieniężnych za granicę oraz rozliczeń w kraju związanych z obrotem dewizowym, których
ubezpieczeniowemu emerytalnemu, nad instytucjami płatniczymi, wartość przekracza równowartość 15 000 euro, wynika z uprawnień tych instytucji
lub nad rynkiem kapitałowym, sprawowanym na podstawie nadawanych im projektowaną ustawą oraz uprawnień oddziałów wspólnotowych
odrębnych przepisów, prowadzonej przez te podmioty na instytucji płatniczych wynikających z odnośnych przepisów państw członkowskich, w
rachunek własny lub rachunek osób trzecich uprawnionych na których mają one siedzibę.
podstawie ustawy lub zezwolenia dewizowego do dokonania Ponadto w art. 7 projektu ustawy o usługach płatniczych zawarto doprecyzowanie zapisów
obrotu dewizowego podlegającego tym ograniczeniom.”;
w zakresie świadczenia przez krajową instytucję płatniczą usługi wymiany walut.
2)
w art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Proponowany w ust. 2 przepis ma na celu wyłącznie stosowania przepisów ustawy –
„1. Rezydenci i nierezydenci są obowiązani dokonywać przekazów Prawo dewizowe regulujących działalność kantorową (rozdział 4) do świadczenia usługi
pieniężnych za granicę oraz rozliczeń w kraju związanych z wymiany walut przez krajowe instytucje płatnicze. Takie wyłączenie jest uzasadnione,
obrotem dewizowym za pośrednictwem :
gdyż usługa wymiany walut będzie usługą dodatkową w stosunku do usługi płatniczej.
1) uprawnionych
banków,
lub
Instytucje płatnicze, oprócz świadczenia usług płatniczych będą mogły świadczyć ściśle
2) krajowych instytucji płatniczych lub oddziałów unijnych powiązane ze świadczeniem usług płatniczych usługi dodatkowe takie jak m.in. usługi
instytucji płatniczych w rozumieniu ustawy z dnia ………… o wymiany walut. Podobne rozwiązanie zastosowano w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca
usługach płatniczych (Dz. U. Nr…., poz. ….)
2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) w
- jeżeli kwota przekazu lub rozliczenia przekracza równowartość zakresie usługi wymiany walutowej świadczonej przez firmy inwestycyjne w związku z
15.000 euro.”.
działalnością maklerską. Wyraźnego podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy dotyczące
2. Obowiązek dokonywania rozliczeń zgodnie z ust. 1, nie dotyczy usług wymiany walut, zarówno w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, jak
przypadków, w których stroną rozliczenia jest uprawniony bank, również w projekcie ustawy o usługach płatniczych w sposób wyraźny wiążą wymianę
krajowa instytucja płatnicza lub oddział unijnej instytucji płatniczej.
walut z obsługą realizacji działalności podstawowej podmiotów regulowanych w obu
ustawach.
Art. 166
Art. 167. Dostawcy prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy działalność Na podstawie przepisu przejściowego z art. 167 wszyscy dostawcy usług płatniczych będą
132
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie szczegółowego zakres informacji oraz rodzaju i formy dokumentów dołączanych
do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze krajowej
instytucji płatniczej
Na podstawie art. 61 ust. 3 ustawy z dnia … o usługach płatniczych (Dz. U. ...) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji oraz rodzaj i formę
dokumentów, załączanych przez wnioskodawcę do wniosku o wydanie zezwolenia na
prowadzenie działalności w charakterze krajowej instytucji płatniczej.
§ 2. Program działalności, o którym mowa w art. 61 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia … o usługach
płatniczych (zwanej dalej: „ustawą”), obejmuje w szczególności:
1) założenia ogólne strategii wnioskodawcy obejmujące w szczególności misję, wizje i cele,
kierunki rozwoju działalności, w tym przewidywane zmiany w zakresie docelowych grup
klientów i oferowanych produktów;
2) plan marketingowy wnioskodawcy obejmujący w szczególności rozwój produktów
i usług, analizę konkurencji, kształtowanie cen, kanały dystrybucji i promocję;
3) plan działalności operacyjnej obejmujący w szczególności nakłady inwestycyjne i źródła
ich finansowania, źródła finansowania działalności operacyjnej, realizację wymogów
nadzorczych dotyczących działalności instytucji płatniczych, politykę w zakresie
zlecenia wykonywania czynności usług płatniczych innym podmiotom, w tym w zakresie
praw i obowiązków wnioskodawcy w ramach umów z tymi podmiotami, technologię, ze
szczególnym uwzględnieniem projektowanej architektury systemów informatycznych
wnioskodawcy, w tym w zakresie polityki kontraktowej, przepływu danych,
zastosowania oprogramowania wewnętrznego i zewnętrznego oraz bezpieczeństwa
danych i systemów;
4) plan organizacji i zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem struktury organizacyjnej,
organów, podziału kompetencji pomiędzy członków zarządu, metod zarządzania
i systemów informacji zarządczej, relacji z podmiotem dominującym i innymi
podmiotami z grupy, polityki zatrudnienia, regulacji wewnętrznych wnioskodawcy,
w tym w zakresie ładu korporacyjnego, kontroli wewnętrznej, rachunkowości i badania
sprawozdań finansowych wraz ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za ich realizację;
5) harmonogram głównych zamierzeń.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
§ 3. Plan finansowy, o którym mowa w art. 61 ust.1 pkt 4 ustawy, obejmuje w szczególności
przychody, koszty, zyski i straty, nakłady inwestycyjne, zapotrzebowanie na kapitał, źródła
finansowania działalności, przepływy pieniężne, bilans oraz ocenę finansową, w tym ocenę na
podstawie zestawień planu finansowego i ocenę wskaźnikową.
§ 4. W zakresie dokumentów, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy, wnioskodawca
przedstawia dokumenty stwierdzające wysokość posiadanych środków, możliwość
dysponowania tymi środkami z przeznaczeniem na fundusze własne wnioskodawcy związane
z działalnością w zakresie świadczenia usług płatniczych, jak również źródło ich pochodzenia
wskazujące, iż środki te nie pochodzą z kredytu lub nie są w inny sposób obciążone.
§ 5. W zakresie opisu rozwiązań, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy,
wnioskodawca przedstawia oświadczenia obejmujące informacje wymienione w tych przepisach.
Do oświadczeń, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, wnioskodawca dołącza wdrożone
lub zaprojektowane regulacje wewnętrzne i procedury dotyczące obowiązków, o których mowa
w art. 61 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz rozwiązań organizacyjnych, o których mowa w art. 64 ust.1
pkt 3 i 4 ustawy.
§ 6. W zakresie danych pozwalających na ustalenie tożsamości osób, o których mowa
w art. 61 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy, wnioskodawca przedstawia oświadczenie zawierające
następujące dane:
1) w odniesieniu do osób fizycznych – imiona, nazwisko, datę i miejsce urodzenia,
obywatelstwo, miejsce zamieszkania,
2) w odniesieniu do osób prawnych – dane ujawnione we właściwym rejestrze obejmujące
w szczególności firmę, siedzibę, formę prawną, przedmiot działalności, informację
o organach i osobach wchodzących w ich skład oraz osobach uprawnionych do
reprezentacji
– ze wskazaniem posiadanych przez te osoby pośrednio lub bezpośrednio pakietów akcji lub
udziałów wnioskodawcy.
§ 7. W zakresie dokumentów potwierdzających, że osoby, o których mowa w art. 61 ust. 1
pkt 8 ustawy, dają rękojmię ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą,
wnioskodawca przedstawia:
1) w odniesieniu do osób fizycznych:
a) oświadczenie tych osób wskazujące banki kredytujące i pożyczkodawców, wraz
z ich opiniami o przebiegu spłat, w przypadku korzystania z kredytów i pożyczek
pieniężnych,
b) dokumenty dotyczące prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej
(zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej bądź pełny odpis
z Krajowego Rejestru Sądowego w przypadku, gdy osoba ta jest odpowiadającym
bez ograniczeń wspólnikiem spółki handlowej) lub – w przypadku gdy osoba ta
prowadzi działalność gospodarczą w innym kraju – inne równoważne dokumenty,
wydane przez właściwe organy tego kraju,
c) zaświadczenie z urzędu skarbowego stwierdzające wywiązywanie się tej osoby
z obowiązku podatkowego lub – w przypadku gdy osoba ta podlega lub podlegała
w okresie roku podatkowego poprzedzającego złożenie wniosku obowiązkowi
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4217-001
› Pobierz plik
-
4217-002
› Pobierz plik
-
4217-003
› Pobierz plik
-
4217-cz-1
› Pobierz plik
-
4217-cz-2
› Pobierz plik