Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych
projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4217
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o usługach płatniczych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175
4217-cz-2
właściwy organ tego kraju,
d) oświadczenie tych osób dotyczące stanu aktualnego oraz okresu ostatnich 5 lat
informujące o postępowaniach:
– karnych, karnych skarbowych, dyscyplinarnych lub egzekucyjnych
prowadzonych przeciwko tym osobom,
–
administracyjnych, w których te osoby występowały lub występują jako
strona,
–
administracyjnych, w których stroną był lub jest podmiot, w którym te osoby
pełniły lub pełnią funkcje kierownicze, związane z zakresem
odpowiedzialności tych osób,
– sądowych w sprawach cywilnych, w których osoby zarządzające
występowały lub występują jako strona, a które mogą mieć istotny wpływ na
ich sytuację finansową,
e) oświadczenie tych osób informujące o ewentualnym wszczęciu postępowania
upadłościowego lub złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej,
w której te osoby są wspólnikiem odpowiadającym bez ograniczeń,
f) oświadczenie tych osób zawierające wykaz wszystkich powiązań finansowych
i gospodarczych tych osób z innymi podmiotami (osobami prawnymi
i fizycznymi), w szczególności informacji o posiadanych akcjach, udziałach oraz
zajmowanych stanowiskach we władzach innych podmiotów,
g) sprawozdania finansowe tych osób oraz opinie biegłych rewidentów za ostatnie
3 lata obrotowe (w przypadku obowiązku sporządzania takich sprawozdań),
h) oświadczenie tych osób informujące o ewentualnym orzeczeniu wobec nich
zakazu prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia
funkcji reprezentanta lub pełnomocnika przedsiębiorcy, członka rady nadzorczej
i komisji rewizyjnej w spółce akcyjnej, spółce z ograniczoną odpowiedzialnością
lub spółdzielni;
2) w odniesieniu do osób prawnych:
a) oświadczenie tych osób zawierające wykaz posiadanych rachunków bankowych,
b) oświadczenie tych osób wskazujące banki kredytujące i pożyczkodawców wraz
z ich opiniami o przebiegu spłat, w przypadku korzystania z kredytów i pożyczek
pieniężnych,
c) zaświadczenie z urzędu skarbowego stwierdzające wywiązywanie się tych osób
z obowiązku podatkowego lub – w przypadku gdy ta osoba podlega lub podlegała
w okresie roku podatkowego poprzedzającego złożenie wniosku obowiązkowi
podatkowemu w innym kraju – inny, równoważny dokument, wydany przez
właściwy organ tego kraju,
d) oświadczenie tych osób dotyczące stanu aktualnego oraz okresu ostatnich 5 lat,
informujące o postępowaniach:
– karnych skarbowych lub egzekucyjnych prowadzonych przeciwko tym osobom
lub podmiotowi wobec nich dominującemu,
– administracyjnych, w których te osoby lub podmiot wobec nich dominujący
występował lub występuje jako strona,
– sądowych w sprawach cywilnych, w których te osoby lub podmiot wobec tych
osób dominujący występowały lub występują jako strona, a które mogą mieć
3
istotny wpływ na sytuację finansową tych osób lub podmiotu wobec nich
dominującego,
e) oświadczenie tych osób o ewentualnym wszczęciu postępowania upadłościowego
lub złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości tych osób lub podmiotu dominującego
wobec niego,
f) oświadczenie tych osób zawierające wykaz wszystkich powiązań finansowych
i gospodarczych z innymi podmiotami (osobami prawnymi i fizycznymi),
w szczególności informacji o posiadanych akcjach, udziałach, obsadzanych
stanowiskach we władzach innych podmiotów,
g) sprawozdania finansowe tych osób za ostatnie 3 lata obrotowe wraz z opiniami
biegłych rewidentów oraz ostatnie sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku
finansowym.
§ 8. W zakresie dokumentów potwierdzających, że osoby, o których mowa w art. 61 ust. 1
pkt 9 ustawy, dają rękojmię ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą, w tym
posiadają wykształcenie i doświadczanie zawodowe niezbędne do zarządzania działalnością w
zakresie świadczenia usług płatniczych, wnioskodawca przedstawia:
1) dotyczące tych osób dokumenty określone w § 6 pkt 1;
2) życiorysy zawodowe tych osób wraz ze świadectwami pracy oraz opiniami z miejsc
pracy z okresu ostatnich 5 lat pracy – w przypadku posiadania takich opinii;
3) oświadczenia tych osób dotyczące wykształcenia informujące o:
a) ukończonych studiach wyższych, ze wskazaniem nazwy uczelni, wydziału
i kierunku, trybu (studia dzienne, wieczorowe, zaoczne), stopnia (studia I stopnia
– licencjat, studia II stopnia – magisterskie), uzyskanego tytułu i roku ukończenia,
b) ukończonych studiach trzeciego stopnia lub uzyskanych tytułach i stopniach
naukowych, ze wskazaniem nazwy uczelni lub instytutu naukowego, wydziału
i kierunku, uzyskanego tytułu lub stopnia naukowego, roku ukończenia studiów albo
roku uzyskania tytułu lub stopnia naukowego,
c) ukończonych studiach podyplomowych, aplikacjach, szkoleniach specjalistycznych
i innych formach uzupełniającego kształcenia, ze wskazaniem nazwy uczelni lub
instytucji organizującej kształcenie, przedmiotu i roku ukończenia kształcenia,
d) ukończonych szkołach średnich, ze wskazaniem profilu wykształcenia oraz nazwy
i roku ukończenia szkoły – jeżeli osoby te nie posiadają wykształcenia wyższego lub
ukończyły studia o profilu innym niż przydatny przy zarządzaniu działalnością
w zakresie świadczenia usług płatniczych.
§ 9. 1. W zakresie danych pozwalających na ustalenie firm audytorskich, o których mowa
w art. 61 ust. 1 pkt 10 ustawy, wnioskodawca przedstawia dane ujawnione we właściwym
rejestrze obejmujące w szczególności firmę, siedzibę, formę prawną, przedmiot działalności,
informację o organach i osobach wchodzących w ich skład oraz osobach uprawnionych do
reprezentacji.
2. W zakresie danych pozwalających na ustalenie tożsamości biegłych rewidentów,
o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 10 ustawy, wnioskodawca przedstawia oświadczenie
zawierające następujące dane: imiona, nazwisko, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, miejsce
zamieszkania, miejsce wykonywania zawodu, informacje o dokumencie poświadczającym
uprawnienie do wykonywania zawodu biegłego rewidenta.
4
§ 10. Oświadczenia, o których mowa niniejszym rozporządzeniu, powinny być opatrzone
podpisem składającego oświadczenie poświadczonym notarialnie.
§ 11. Jeżeli wnioskodawca albo osoba, o której mowa w art. 61 ust. 1 pkt 8 ustawy,
jest instytucją działającą na rynku finansowym podlegającą nadzorowi sprawowanemu przez
właściwe władze nadzorcze państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
w szczególności instytucją kredytową, zakładem ubezpieczeń, firmą inwestycyjną, zamiast
dokumentów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, dotyczących wnioskodawcy albo
takiej osoby, wnioskodawca może przedstawić oświadczenie w zakresie informacji zawartych
w tych dokumentach.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem [wejścia w życie ustawy upoważniającej].
MINISTER FINANSÓW
5
UZASADNIENIE
Projekt
rozporządzenia stanowi wykonanie przewidzianego w art. 61 ust. 3 ustawy z dnia …
o usługach płatniczych (Dz. U. ...) upoważnienia dla ministra właściwego do spraw instytucji
finansowych do określenia szczegółowego zakresu informacji oraz rodzaju i formy dokumentów
dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na świadczenie usług płatniczych w charakterze
krajowej instytucji płatniczej. Upoważnienie ma charakter obligatoryjny, a przepisy
wykonawcze, które mają być wydane na jego podstawie są niezbędne dla prawidłowego
funkcjonowania regulacji ustawowej.
Zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 61 ust. 3 ustawy upoważniającej określony
w projektowanym rozporządzeniu zakres informacji oraz rodzaj i forma dokumentów ma
zapewniać kompletność i wiarygodność dokumentacji dołączanej do wniosku na świadczenie
usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej, a w konsekwencji pozwalać na
weryfikację spełniania przez wnioskodawcę warunków koniecznych do uzyskania zezwolenia.
Informacje przedstawione przez wnioskodawcę stanowią podstawę oceny dokonywanej przez
KNF w postępowaniu w sprawie wydania zezwolenia na świadczenie usług płatniczych
w charakterze krajowej instytucji płatniczej.
Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenia, program działalności podmiotu ubiegającego się
o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze instytucji płatniczej powinien
w szczególności zawierać założenia ogólne strategii wnioskodawcy, plany – marketingowy,
działalności operacyjnej, organizacji i zarządzania oraz harmonogram głównych zamierzeń.
Natomiast plan finansowy, zgodnie z § 3 projektu rozporządzenia, powinien w szczególności
obejmować: przychody, koszty, zyski i straty, nakłady inwestycyjne, zapotrzebowanie na kapitał,
źródła finansowania działalności, przepływy pieniężne, bilans oraz ocenę finansową. Wskazanie
zakresu informacji, jakie powinny zawierać program działalności i plan finansowy ma na celu
ułatwienie ich konstruowania.
Warunkiem
niezbędnym uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze
instytucji płatniczej jest posiadanie kapitału założycielskiego i funduszy własnych
6
w odpowiedniej wysokości. Wnioskodawca powinien wskazać wysokość tych funduszy, źródło
ich pochodzenia oraz możliwości dysponowania nimi (§ 4 projektu rozporządzenia).
Projekt
rozporządzenia w § 4 określa także zakres przedmiotowy regulacji wewnętrznych
i procedur, jakie są niezbędne przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie
działalności w charakterze instytucji płatniczej.
W
związku z tym, iż przepisy ustawy o usługach płatniczych wymagają, aby osoby,
o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 8 i 9 tej ustawy, dawały rękojmię ostrożnego i stabilnego
zarządzania instytucją płatniczą, w projekcie rozporządzenia wskazano katalog dokumentów
i informacji, jakie powinien złożyć wnioskodawca w celu potwierdzenia spełniania tego warunku
(§ 6 i § 7 pkt 1 projektu rozporządzenia). Projekt rozporządzenia określa także informacje, jakie
należy złożyć w celu dokonania przez KNF oceny, czy osoby, o których mowa w art. 61 ust. 1
pkt 9 ustawy z dnia ... o usługach płatniczych, posiadają odpowiednie wykształcenie
i doświadczenie zawodowe (§ 8 pkt 2 i 3 projektu rozporządzenia).
W projekcie rozporządzenia w § 6 uszczegółowiono także, jakie dane należy przedstawić,
aby ustalić tożsamość osób, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 8 – 10 ustawy z dnia ...
o usługach płatniczych.
Zgodnie z § 9 projektu rozporządzenia oświadczenia składane w wykonaniu przepisów
niniejszego rozporządzenia powinny być opatrzone podpisem składającego oświadczenie
poświadczonym notarialnie.
W § 11 projektu rozporządzenia przewidziano, że jeżeli wnioskodawca albo osoba,
o której mowa w art. 61 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia ... o usługach płatniczych, jest instytucją
działającą na rynku finansowym podlegającą nadzorowi sprawowanemu przez właściwe władze
nadzorcze państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w szczególności
instytucją kredytową, zakładem ubezpieczeń, firmą inwestycyjną, zamiast dokumentów,
o których mowa w projekcie rozporządzenia, dotyczących wnioskodawcy albo takiej osoby,
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4217-001
› Pobierz plik
-
4217-002
› Pobierz plik
-
4217-003
› Pobierz plik
-
4217-cz-1
› Pobierz plik
-
4217-cz-2
› Pobierz plik