Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych
projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4217
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o usługach płatniczych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175
4217-cz-1
zbyt wysokie wymagania dotyczące posiadania kapitału założycielskiego. Po analizie
zagadnienia zdecydowano o nieuwzględnieniu uwag podmiotu występującego, przedstawiając
następującą argumentację. Istotne znaczenie w określeniu, czy działalność typu escrow jest
zaliczana do usług płatniczych, mają ustalenia interpretacyjne podejmowane na poziomie
unijnym. W trakcie prac nad projektem dyrektywy 2007/64/WE w ramach Komitetu
ds. Płatności podnoszono konieczność określenia charakteru działalności typu escrow
w ramach wykładni dyrektywy 2007/64/WE. Art. 3 pkt b dyrektywy PSD stanowi, że nie ma
ona zastosowania do transakcji płatniczych od płatnika do odbiorcy za pośrednictwem agenta
handlowego uprawnionego do prowadzenia negocjacji lub zawierania transakcji sprzedaży
lub zakupu towarów lub świadczenia usług w imieniu płatnika lub odbiorcy. Wyłączenie to
nie dotyczy jednak działalności typu escrow, gdyż w trakcie całego procesu pośrednik
w
transakcji handlowej wchodzi w posiadanie środków pieniężnych i zapewnia ich
ostateczne przekazanie. Powyższe wskazuje, że działalność typu escrow, gdy dostawca tej
usługi działa w imieniu płatnika i odbiorcy płatności i wchodzi w posiadanie środków
pieniężnych, które przekazuje, jest objęta reżimem projektowanej ustawy o usługach
płatniczych.
Pozostałe wnioski lobbingowe, które wpłynęły do Ministerstwa Finansów, pozostały na tym
etapie bez rozpatrzenia, ponieważ były nadsyłane w okresie, gdy projekt był już po przyjęciu
przez Komitet Stały Rady Ministrów. Były to wnioski:
– Grupy Finansowej EXPERT Sp. z o.o. – w sprawie zbyt wysokich kosztów nadzoru dla
nowych podmiotów na rynku usług płatniczych (biura usług płatniczych i instytucje
płatnicze),
– B+S Card Service GmbH (sygn. FN-269/2011) – w sprawie usunięcia z projektowanej
ustawy zapisu art. 162 pkt 22 lit. d w części wprowadzającej do art. 67 ustawy z dnia
12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. Nr 169, poz. 1385,
z późn. zm.) nowego ust. 4b jako niezgodnego z dyrektywą PSD oraz kreującego niemożliwe
do spełnienia warunki przez unijną instytucję płatniczą prowadzącą działalność na terytorium
Polski na podstawie regulacji dyrektywy PSD w okresie pomiędzy dniem 1 listopada 2009 r.
do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.
64
Zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem, w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa stanowią załącznik do
przedkładanego projektu ustawy.
Projektowana ustawa podlega notyfikacji w Bazie Notyfikacji Krajowych rodków
Wykonawczych.
Projektowana ustawa była konsultowana z Europejskim Bankiem Centralnym. EBC
przedstawił pozytywną ocenę projektu. Opinia EBC stanowi załącznik do przedkładanego
projektu.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Wprowadzone w projekcie ustawy regulacje są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
05/05rch
65
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4217-001
› Pobierz plik
-
4217-002
› Pobierz plik
-
4217-003
› Pobierz plik
-
4217-cz-1
› Pobierz plik
-
4217-cz-2
› Pobierz plik