Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2011
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3429
- Data wpłynięcia: 2010-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2011
- data uchwalenia: 2011-01-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 29, poz. 150
3429-tom-I
2010 r. kwoty dochodów z tytułu akcyzy bez korekty kwoty wydatków przeznaczonych na
finansowanie infrastruktury transportu lądowego. W 2010 r. poziom tych wydatków stanowi
więcej niż 18% wpływów z akcyzy.
Obecnie, w ramach tego limitu finansowane są następujące cele:
− Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,
− prace przygotowawcze i bieżące utrzymanie dróg krajowych, gdyż zgodnie z ustawą
o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, wydatki inwestycyjne
realizowane są przez KFD,
− wydatki inwestycyjne na liniach oraz dworcach kolejowych,
− bieżące utrzymanie linii kolejowych, przy czym, zgodnie z ustawą o transporcie
kolejowym zarządca linii kolejowych ma obowiązek obniżyć opłaty przewoźnikom
o wielkość otrzymanej z budżetu dotacji.
Podział środków w ramach limitu 18% na poszczególne cele należy do wyłącznej
kompetencji Ministra Infrastruktury.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2011 resort infrastruktury dokonał następującego
podziału limitu wydatków (łącznie 4.763.223 tys. zł):
− Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – 531.428 tys. zł,
− Prace przygotowawcze, wykup gruntów i utrzymanie dróg – 2.326.538 tys. zł,
− Utrzymanie infrastruktury kolejowej – 1.000.000 tys. zł,
− Inwestycje na liniach i dworcach kolejowych – 905.257 tys. zł.
Od 2004 roku w BGK funkcjonuje Krajowy Fundusz Drogowy, który na mocy ustawy
z 2009 roku finansuje zadania inwestycyjne na drogach krajowych.
Od roku 2006 w BGK utworzono Fundusz Kolejowy na finansowanie remontów
i inwestycji kolejowych, który obecnie dodatkowo finansuje obsługę gwarantowanego przez
Skarb Państwa zadłużenia PKP S.A. w wysokości 500 mln zł rocznie do 2014 r.
7. Składki do budżetu UE oraz organizacji międzynarodowych
Zgodnie z podziałem wynikającym z przepisów wspólnotowych, wydatki budżetu
państwa związane z udziałem Polski w systemie środków własnych obejmują następujące
kategorie środków własnych:
− wpłata obliczona na podstawie Dochodu Narodowego Brutto (DNB),
− wpłata obliczona zgodnie z metodologią Unii Europejskiej na podstawie podatku od
towarów i usług (VAT),
59
− wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych i cukrowych (są to środki własne zgrupowane
w kategorii tzw. „tradycyjnych środków własnych” – TOR),
− rabat brytyjski,
− wpłata z tytułu finansowania obniżki wkładów opartych na DNB, przyznanej Niderlandom
i Szwecji w latach 2007-2013.
Na rok 2011 szacuje się kwotę płatności do budżetu UE na poziomie 15.656.425 tys. zł.
Wpłat do budżetu UE dokonuje się w miesięcznych ratach w PLN. Środki własne VAT,
DNB, rabat brytyjski oraz mechanizm korekcyjny przyznany Niderlandom oraz Szwecji
wpłacane są zgodnie z kwotą zapisaną w uchwalonym budżecie UE lub zatwierdzonej
nowelizacji budżetowej. Kursem przyjętym do przeliczenia składki jest kurs EUR/PLN
z ostatniego dnia roku poprzedzającego dany rok budżetowy. W odniesieniu do tradycyjnych
środków własnych UE państwa członkowskie odprowadzają do budżetu ogólnego UE 75%
pobranych opłat, natomiast pozostałe 25% zatrzymują jako tzw. „koszty poboru”.
Prognoza wysokości środków własnych na rok 2011 jest oparta na projekcie budżetu UE
na rok 2011 wyrażona w EUR. Ostateczna wielkość wpłat poszczególnych Państw
Członkowskich z tytułu środków własnych UE jest znana dopiero po zakończeniu procedury
budżetowej, czyli po uchwaleniu budżetu przez Parlament Europejski, co z reguły następuje
w grudniu roku poprzedzającego dany rok budżetowy. Należy również zauważyć, iż poziom
wydatków budżetu ogólnego UE może zostać zmieniony w trakcie roku budżetowego na
podstawie nowelizacji budżetu, co pociąga za sobą zmianę wysokości wpłat poszczególnych
Państw Członkowskich.
Prognozowany na 2011 r. wzrost wpłat polskiej składki do budżetu UE w porównaniu do
planowanego wykonania na bieżący rok wynika przede wszystkim z aktualizacji danych
makroekonomicznych (tj. przede wszystkim z rosnącego tempa wzrostu DNB w relacji do
innych państw członkowskich) oraz wyższego niż w 2010 r. poziomu budżetu UE na
2011 rok.
Składki do organizacji międzynarodowych na rok 2011 zaplanowano w wysokości
799.887 tys. zł.
8. Świadczenia emerytalno – rentowe funkcjonariuszy oraz uposażenia
sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku
Świadczenia emerytalno – rentowe funkcjonariuszy oraz uposażenia sędziów
i prokuratorów w stanie spoczynku ujęte zostały w dziale obowiązkowe ubezpieczenia
społeczne, w łącznej wysokości 8.001.974 tys. zł. Planowane są one odpowiednio w:
− Jednostkach pozarządowych – 236.733 tys. zł,
60
− części Sprawiedliwość – 1.044.676 tys. zł,
− części Sprawy wewnętrzne – 6.542.775 tys. zł,
− części Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury – 177.790 tys. zł.
Wydatki
te
przeznaczone
są
na
wypłatę
świadczeń
emerytalno-rentowych
funkcjonariuszy Służby Więziennej, funkcjonariuszy pozostałych służb mundurowych (Policji,
Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, AW, ABW, CBA), uposażeń sędziów
i prokuratorów w stanie spoczynku oraz uposażeń rodzinnych. Świadczenia te
prognozowane są na podstawie planowanej waloryzacji świadczeń:
− dla funkcjonariuszy – od 1 marca wskaźnikiem waloryzacji emerytur i rent w wysokości
102,7%,
− dla sędziów i prokuratorów – uposażenia dla sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku
oraz uposażenia rodzinne podwyższono od 1 stycznia, (stosownie do zmian wysokości
wynagrodzeń zasadniczych sędziów i prokuratorów czynnych zawodowo) wskaźnikiem
103,78%, tj. w wysokości odpowiadającej wzrostowi przeciętnego wynagrodzenia
w drugim kwartale roku poprzedniego,
− oraz zmiany w liczbie osób uprawnionych do tych świadczeń (wzrost liczby
świadczeniobiorców o 5.683 osoby).
9. Wypłaty i obsługa świadczeń rodzinnych, świadczenia z funduszu
alimentacyjnego oraz finansowanie składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne
Wypłaty i obsługa świadczeń rodzinnych, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz
finansowanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby pobierające
świadczenia pielęgnacyjne planowane są jako dotacja dla jednostek samorządu
terytorialnego w części Budżety wojewodów, na podstawie zapisów z ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992
z późn. zm.) oraz z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7, z późn. zm.).
Na realizację świadczeń rodzinnych i świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz na
opłacenie składki emerytalnej i rentowej za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne
wraz z kosztami obsługi tych świadczeń na 2011 r. zaplanowano łącznie 9.610.018 tys. zł,
z tego: w budżetach województw 9.270.038 tys. zł i w rezerwie celowej 339.980 tys. zł.
Powyższe wydatki przekazywane są z budżetu państwa w formie dotacji celowych na
realizację przez gminy zadań bieżących z zakresu administracji rządowej z przeznaczeniem
na wypłaty świadczenia z funduszu alimentacyjnego i świadczeń rodzinnych, tj. zasiłków
61
rodzinnych wraz z dodatkami w wysokości 9.256.985 tys. zł oraz w formie dotacji celowych
na realizację przez samorządy województw zadań bieżących z zakresu administracji
rządowej z przeznaczeniem na zadania z zakresu świadczeń rodzinnych związanych
z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego, w przypadku przemieszczania się
osób w granicach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz
wydawaniem decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych realizowanych w związku z tą
koordynacją w kwocie 13.053 tys. zł.
Na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych wypłacane są świadczenia rodzinne:
zasiłek rodzinny, dodatki do tego zasiłku, świadczenie pielęgnacyjne i zasiłek pielęgnacyjny
oraz jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka. Świadczenia rodzinne przyznawane
są na roczny okres zasiłkowy od dnia 1 listopada br. do dnia 31 października roku
następnego. Zasiłek rodzinny wraz z dodatkami przysługuje osobom uprawnionym, jeżeli
dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza 504 zł lub 583 zł w przypadku gdy
członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Wysokość zasiłku rodzinnego uzależniona jest od wieku dziecka, a wysokość dodatków
do zasiłku rodzinnego zróżnicowana jest w zależności od tytułu na jaki dodatek jest
przeznaczony.
Niezależnie od dochodu przyznawane są: świadczenie pielęgnacyjne (od 1 stycznia
2010 r.), zasiłek pielęgnacyjny, który przysługuje niepełnosprawnemu dziecku, osobie
niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem
o znacznym stopniu niepełnosprawności, osobie, która ukończyła 75 lat oraz jednorazowa
zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka w wysokości 1.000 zł.
Wysokość świadczeń rodzinnych oraz kwoty kryterium dochodowego podlegają
weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin.
W 2009 r. nastąpiło podwyższenie wysokości zasiłków rodzinnych (z 48 zł do 68 zł, z 64 zł
do 91 zł oraz z 68 zł do 98 zł) oraz wysokości świadczenia pielęgnacyjnego (z 420 zł do 520 zł).
Świadczenie z funduszu alimentacyjnego realizowane na podstawie ustawy o pomocy
osobom uprawnionym do alimentów przysługuje do wysokości świadczenia alimentacyjnego,
nie więcej jednak niż 500 zł osobie uprawnionej do ukończenia 18 roku życia, albo
w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej, do ukończenia 24 roku życia, jeżeli
dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł.
62
10. Składki na ubezpieczenie społeczne za osoby przebywające na urlopach
wychowawczych i macierzyńskich
Za osoby pobierające zasiłki macierzyńskie oraz za osoby przebywające na urlopach
wychowawczych Zakład Ubezpieczeń Społecznych ze środków budżetu państwa opłaca
składki emerytalne i rentowe w wysokości 25,52% podstawy wymiaru. Podstawę wymiaru
składek tych osób stanowi w 2011 r. odpowiednio: kwota pobieranego zasiłku
macierzyńskiego i kwota minimalnego wynagrodzenia.
Wydatki budżetu państwa na zadania obejmujące sfinansowanie składek emerytalnych
i rentowych za osoby na urlopach macierzyńskich i wychowawczych uwarunkowane są:
− liczbą osób pobierających zasiłki macierzyńskie oraz wysokością tych zasiłków, które
stanowią podstawę do opłacenia z budżetu państwa składek na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe,
− oraz liczbą osób przebywających na urlopach wychowawczych dla których w 2011 r.
podstawę wymiaru składek stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia.
Na sfinansowanie ze środków budżetu państwa składek na ubezpieczenie emerytalne
i rentowe za te osoby planuje się w 2011 r. wydatki w łącznej kwocie 1.741.206 tys. zł.
W porównaniu do wydatków przewidzianych w ustawie budżetowej na 2010 r. planuje
się wzrost wydatków o 9,1%.
11. Składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowane z budżetu państwa
Wydatki na składki na ubezpieczenie zdrowotne w dziale ochrona zdrowia zaplanowane
zostały w wysokości 1.373.006 tys. zł. Środki te są niższe od zapisanych w ustawie
budżetowej na rok 2010 (1.381.656 tys. zł) o 8.650 tys. zł i zostały one zaplanowane na
finansowanie składek osób wymienionych w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004
r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Największą pozycję wydatków na składki na ubezpieczenia zdrowotne w dziale ochrona
zdrowia stanowią środki planowane w budżetach wojewodów – na 2011 r. jest to kwota
1.071.249 tys. zł, wyższa od ujętej w ustawie budżetowej na rok 2010 (1.070.161 tys. zł)
o 1.088 tys. zł. Z budżetów wojewodów finansowane są środki na ubezpieczenia zdrowotne
za bezrobotnych bez prawa do zasiłku lub stypendium, niepodlegających obowiązkowi
ubezpieczenia społecznego z innego tytułu uczniów oraz słuchaczy zakładów kształcenia
63
finansowanie infrastruktury transportu lądowego. W 2010 r. poziom tych wydatków stanowi
więcej niż 18% wpływów z akcyzy.
Obecnie, w ramach tego limitu finansowane są następujące cele:
− Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,
− prace przygotowawcze i bieżące utrzymanie dróg krajowych, gdyż zgodnie z ustawą
o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, wydatki inwestycyjne
realizowane są przez KFD,
− wydatki inwestycyjne na liniach oraz dworcach kolejowych,
− bieżące utrzymanie linii kolejowych, przy czym, zgodnie z ustawą o transporcie
kolejowym zarządca linii kolejowych ma obowiązek obniżyć opłaty przewoźnikom
o wielkość otrzymanej z budżetu dotacji.
Podział środków w ramach limitu 18% na poszczególne cele należy do wyłącznej
kompetencji Ministra Infrastruktury.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2011 resort infrastruktury dokonał następującego
podziału limitu wydatków (łącznie 4.763.223 tys. zł):
− Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – 531.428 tys. zł,
− Prace przygotowawcze, wykup gruntów i utrzymanie dróg – 2.326.538 tys. zł,
− Utrzymanie infrastruktury kolejowej – 1.000.000 tys. zł,
− Inwestycje na liniach i dworcach kolejowych – 905.257 tys. zł.
Od 2004 roku w BGK funkcjonuje Krajowy Fundusz Drogowy, który na mocy ustawy
z 2009 roku finansuje zadania inwestycyjne na drogach krajowych.
Od roku 2006 w BGK utworzono Fundusz Kolejowy na finansowanie remontów
i inwestycji kolejowych, który obecnie dodatkowo finansuje obsługę gwarantowanego przez
Skarb Państwa zadłużenia PKP S.A. w wysokości 500 mln zł rocznie do 2014 r.
7. Składki do budżetu UE oraz organizacji międzynarodowych
Zgodnie z podziałem wynikającym z przepisów wspólnotowych, wydatki budżetu
państwa związane z udziałem Polski w systemie środków własnych obejmują następujące
kategorie środków własnych:
− wpłata obliczona na podstawie Dochodu Narodowego Brutto (DNB),
− wpłata obliczona zgodnie z metodologią Unii Europejskiej na podstawie podatku od
towarów i usług (VAT),
59
− wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych i cukrowych (są to środki własne zgrupowane
w kategorii tzw. „tradycyjnych środków własnych” – TOR),
− rabat brytyjski,
− wpłata z tytułu finansowania obniżki wkładów opartych na DNB, przyznanej Niderlandom
i Szwecji w latach 2007-2013.
Na rok 2011 szacuje się kwotę płatności do budżetu UE na poziomie 15.656.425 tys. zł.
Wpłat do budżetu UE dokonuje się w miesięcznych ratach w PLN. Środki własne VAT,
DNB, rabat brytyjski oraz mechanizm korekcyjny przyznany Niderlandom oraz Szwecji
wpłacane są zgodnie z kwotą zapisaną w uchwalonym budżecie UE lub zatwierdzonej
nowelizacji budżetowej. Kursem przyjętym do przeliczenia składki jest kurs EUR/PLN
z ostatniego dnia roku poprzedzającego dany rok budżetowy. W odniesieniu do tradycyjnych
środków własnych UE państwa członkowskie odprowadzają do budżetu ogólnego UE 75%
pobranych opłat, natomiast pozostałe 25% zatrzymują jako tzw. „koszty poboru”.
Prognoza wysokości środków własnych na rok 2011 jest oparta na projekcie budżetu UE
na rok 2011 wyrażona w EUR. Ostateczna wielkość wpłat poszczególnych Państw
Członkowskich z tytułu środków własnych UE jest znana dopiero po zakończeniu procedury
budżetowej, czyli po uchwaleniu budżetu przez Parlament Europejski, co z reguły następuje
w grudniu roku poprzedzającego dany rok budżetowy. Należy również zauważyć, iż poziom
wydatków budżetu ogólnego UE może zostać zmieniony w trakcie roku budżetowego na
podstawie nowelizacji budżetu, co pociąga za sobą zmianę wysokości wpłat poszczególnych
Państw Członkowskich.
Prognozowany na 2011 r. wzrost wpłat polskiej składki do budżetu UE w porównaniu do
planowanego wykonania na bieżący rok wynika przede wszystkim z aktualizacji danych
makroekonomicznych (tj. przede wszystkim z rosnącego tempa wzrostu DNB w relacji do
innych państw członkowskich) oraz wyższego niż w 2010 r. poziomu budżetu UE na
2011 rok.
Składki do organizacji międzynarodowych na rok 2011 zaplanowano w wysokości
799.887 tys. zł.
8. Świadczenia emerytalno – rentowe funkcjonariuszy oraz uposażenia
sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku
Świadczenia emerytalno – rentowe funkcjonariuszy oraz uposażenia sędziów
i prokuratorów w stanie spoczynku ujęte zostały w dziale obowiązkowe ubezpieczenia
społeczne, w łącznej wysokości 8.001.974 tys. zł. Planowane są one odpowiednio w:
− Jednostkach pozarządowych – 236.733 tys. zł,
60
− części Sprawiedliwość – 1.044.676 tys. zł,
− części Sprawy wewnętrzne – 6.542.775 tys. zł,
− części Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury – 177.790 tys. zł.
Wydatki
te
przeznaczone
są
na
wypłatę
świadczeń
emerytalno-rentowych
funkcjonariuszy Służby Więziennej, funkcjonariuszy pozostałych służb mundurowych (Policji,
Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, AW, ABW, CBA), uposażeń sędziów
i prokuratorów w stanie spoczynku oraz uposażeń rodzinnych. Świadczenia te
prognozowane są na podstawie planowanej waloryzacji świadczeń:
− dla funkcjonariuszy – od 1 marca wskaźnikiem waloryzacji emerytur i rent w wysokości
102,7%,
− dla sędziów i prokuratorów – uposażenia dla sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku
oraz uposażenia rodzinne podwyższono od 1 stycznia, (stosownie do zmian wysokości
wynagrodzeń zasadniczych sędziów i prokuratorów czynnych zawodowo) wskaźnikiem
103,78%, tj. w wysokości odpowiadającej wzrostowi przeciętnego wynagrodzenia
w drugim kwartale roku poprzedniego,
− oraz zmiany w liczbie osób uprawnionych do tych świadczeń (wzrost liczby
świadczeniobiorców o 5.683 osoby).
9. Wypłaty i obsługa świadczeń rodzinnych, świadczenia z funduszu
alimentacyjnego oraz finansowanie składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne
Wypłaty i obsługa świadczeń rodzinnych, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz
finansowanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby pobierające
świadczenia pielęgnacyjne planowane są jako dotacja dla jednostek samorządu
terytorialnego w części Budżety wojewodów, na podstawie zapisów z ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992
z późn. zm.) oraz z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7, z późn. zm.).
Na realizację świadczeń rodzinnych i świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz na
opłacenie składki emerytalnej i rentowej za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne
wraz z kosztami obsługi tych świadczeń na 2011 r. zaplanowano łącznie 9.610.018 tys. zł,
z tego: w budżetach województw 9.270.038 tys. zł i w rezerwie celowej 339.980 tys. zł.
Powyższe wydatki przekazywane są z budżetu państwa w formie dotacji celowych na
realizację przez gminy zadań bieżących z zakresu administracji rządowej z przeznaczeniem
na wypłaty świadczenia z funduszu alimentacyjnego i świadczeń rodzinnych, tj. zasiłków
61
rodzinnych wraz z dodatkami w wysokości 9.256.985 tys. zł oraz w formie dotacji celowych
na realizację przez samorządy województw zadań bieżących z zakresu administracji
rządowej z przeznaczeniem na zadania z zakresu świadczeń rodzinnych związanych
z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego, w przypadku przemieszczania się
osób w granicach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz
wydawaniem decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych realizowanych w związku z tą
koordynacją w kwocie 13.053 tys. zł.
Na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych wypłacane są świadczenia rodzinne:
zasiłek rodzinny, dodatki do tego zasiłku, świadczenie pielęgnacyjne i zasiłek pielęgnacyjny
oraz jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka. Świadczenia rodzinne przyznawane
są na roczny okres zasiłkowy od dnia 1 listopada br. do dnia 31 października roku
następnego. Zasiłek rodzinny wraz z dodatkami przysługuje osobom uprawnionym, jeżeli
dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza 504 zł lub 583 zł w przypadku gdy
członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Wysokość zasiłku rodzinnego uzależniona jest od wieku dziecka, a wysokość dodatków
do zasiłku rodzinnego zróżnicowana jest w zależności od tytułu na jaki dodatek jest
przeznaczony.
Niezależnie od dochodu przyznawane są: świadczenie pielęgnacyjne (od 1 stycznia
2010 r.), zasiłek pielęgnacyjny, który przysługuje niepełnosprawnemu dziecku, osobie
niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem
o znacznym stopniu niepełnosprawności, osobie, która ukończyła 75 lat oraz jednorazowa
zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka w wysokości 1.000 zł.
Wysokość świadczeń rodzinnych oraz kwoty kryterium dochodowego podlegają
weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin.
W 2009 r. nastąpiło podwyższenie wysokości zasiłków rodzinnych (z 48 zł do 68 zł, z 64 zł
do 91 zł oraz z 68 zł do 98 zł) oraz wysokości świadczenia pielęgnacyjnego (z 420 zł do 520 zł).
Świadczenie z funduszu alimentacyjnego realizowane na podstawie ustawy o pomocy
osobom uprawnionym do alimentów przysługuje do wysokości świadczenia alimentacyjnego,
nie więcej jednak niż 500 zł osobie uprawnionej do ukończenia 18 roku życia, albo
w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej, do ukończenia 24 roku życia, jeżeli
dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł.
62
10. Składki na ubezpieczenie społeczne za osoby przebywające na urlopach
wychowawczych i macierzyńskich
Za osoby pobierające zasiłki macierzyńskie oraz za osoby przebywające na urlopach
wychowawczych Zakład Ubezpieczeń Społecznych ze środków budżetu państwa opłaca
składki emerytalne i rentowe w wysokości 25,52% podstawy wymiaru. Podstawę wymiaru
składek tych osób stanowi w 2011 r. odpowiednio: kwota pobieranego zasiłku
macierzyńskiego i kwota minimalnego wynagrodzenia.
Wydatki budżetu państwa na zadania obejmujące sfinansowanie składek emerytalnych
i rentowych za osoby na urlopach macierzyńskich i wychowawczych uwarunkowane są:
− liczbą osób pobierających zasiłki macierzyńskie oraz wysokością tych zasiłków, które
stanowią podstawę do opłacenia z budżetu państwa składek na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe,
− oraz liczbą osób przebywających na urlopach wychowawczych dla których w 2011 r.
podstawę wymiaru składek stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia.
Na sfinansowanie ze środków budżetu państwa składek na ubezpieczenie emerytalne
i rentowe za te osoby planuje się w 2011 r. wydatki w łącznej kwocie 1.741.206 tys. zł.
W porównaniu do wydatków przewidzianych w ustawie budżetowej na 2010 r. planuje
się wzrost wydatków o 9,1%.
11. Składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowane z budżetu państwa
Wydatki na składki na ubezpieczenie zdrowotne w dziale ochrona zdrowia zaplanowane
zostały w wysokości 1.373.006 tys. zł. Środki te są niższe od zapisanych w ustawie
budżetowej na rok 2010 (1.381.656 tys. zł) o 8.650 tys. zł i zostały one zaplanowane na
finansowanie składek osób wymienionych w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004
r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Największą pozycję wydatków na składki na ubezpieczenia zdrowotne w dziale ochrona
zdrowia stanowią środki planowane w budżetach wojewodów – na 2011 r. jest to kwota
1.071.249 tys. zł, wyższa od ujętej w ustawie budżetowej na rok 2010 (1.070.161 tys. zł)
o 1.088 tys. zł. Z budżetów wojewodów finansowane są środki na ubezpieczenia zdrowotne
za bezrobotnych bez prawa do zasiłku lub stypendium, niepodlegających obowiązkowi
ubezpieczenia społecznego z innego tytułu uczniów oraz słuchaczy zakładów kształcenia
63
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3429-ustawa-i-zal
› Pobierz plik
-
3429-tom-I
› Pobierz plik
-
3429-tom-II
› Pobierz plik
-
3429-tom-III
› Pobierz plik
-
3429-strategia
› Pobierz plik
-
3429-mianowania
› Pobierz plik
-
3429-001
› Pobierz plik