Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2011
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3429
- Data wpłynięcia: 2010-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2011
- data uchwalenia: 2011-01-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 29, poz. 150
3429-tom-I
Wydatki z tytułu odsetek od obligacji Brady'ego zaplanowano na 2011 r. w wysokości
40.452 tys. zł. W wyniku zawarcia umowy o redukcji i restrukturyzacji zadłużenia wobec
banków komercyjnych zrzeszonych w Klubie Londyńskim Polska wyemitowała w 1994 r.
tzw. obligacje Brady'ego o wartości nominalnej 7.998,5 mln USD. W efekcie operacji
przedterminowego wykupu zadłużenie z tytułu obligacji spadło do 297 mln USD. Wypłaty
odsetek dotyczyć będą pozostałych w zadłużeniu zabezpieczonych obligacji parytetowych
(PAR) oraz zabezpieczonych obligacji za zadłużenie z tytułu kredytów rewolwingowych
(RSTA).
Odsetki i opłaty od kredytów i pożyczek
Wydatki z tytułu odsetek i opłat od kredytów i pożyczek zaplanowane na 2011 r.
w wysokości 1.446.997 tys. zł dotyczą następujących podmiotów: Klubu Paryskiego, Banku
Światowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Banku Rozwoju Rady Europy i Japonii
(Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich).
Na płatności odsetkowe związane z obsługą umów o redukcji i restrukturyzacji
zadłużenia Polski wobec wierzycieli oficjalnych zrzeszonych w Klubie Paryskim przewidziano
w 2011 r. w kwocie 9.791 tys. zł. Stanowią je odsetki na rzecz Japonii, wobec której spłaty są
przewidziane do 2014 r. (tzw. opcja C). Spłata wobec pozostałych wierzycieli została
zakończona w 2009 r.
Na wypłaty odsetek i opłat na rzecz Banku Światowego przewidziano w 2011 r. środki
w wysokości 350.209 tys. zł. Na kwotę tę składają się odsetki i opłaty od zaciągniętych
kredytów, głównie na: infrastrukturę drogową, usuwanie skutków powodzi i ochronę
przeciwpowodziową dorzecza Odry, wsparcie terenów wiejskich, restrukturyzację sektora
węglowego oraz kredytów związanych z kosztami reform strukturalnych polskiej gospodarki.
Wypłaty odsetek na rzecz Europejskiego Banku Inwestycyjnego szacuje się w 2011 r. na
poziomie 1.040.674 tys. zł. Odsetki dotyczą głównie kredytów na: usuwanie skutków klęsk
żywiołowych, infrastrukturę drogową, projekty związane z nauką i promocją technologii, jak
również współfinansowanie wkładu z budżetu państwa do wybranych programów/priorytetów
w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) 2007 - 2013.
Na wypłaty odsetek od kredytów z Banku Rozwoju Rady Europy przewidziano w 2011 r.
41.127 tys. zł. Na kwotę tę składają się odsetki i opłaty od zaciągniętych kredytów, głównie
na projekty ochrony przeciwpowodziowej, budownictwo czynszowe, zasilenie Funduszu dla
Śląska.
Odsetki od kredytu otrzymanego z Japonii na Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich
planowane na 2011 r. wyniosą 5.196 tys. zł.
49
Wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16
Począwszy od 2007 r. w części Obsługa zadłużenia zagranicznego planowane są
wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16, na które w 2011 r. zaplanowano
kwotę 123.414 tys. zł.
Koszty emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje
Wydatki na sfinansowanie kosztów emisji skarbowych papierów wartościowych oraz
innych opłat i prowizji zaplanowano na 2011 r. w wysokości 87.420 tys. zł. Dotyczą one
głównie kosztów przygotowania emisji obligacji na międzynarodowych rynkach finansowych,
opłat za ratingi, prowizji dla BGK i NBP z tytułu zawartych umów agencyjnych oraz innych
kosztów za usługi prawne i bankowe.
2) Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa
Wydatki z tego tytułu zaplanowano na 2011 r. w wysokości 33.516 tys. zł, tj. o 94,9%
mniej niż w ustawie na 2010 r. Kwota ta obejmuje wydatki za zobowiązania kredytobiorców
znajdujących się w niestabilnej sytuacji ekonomiczno-finansowej, których ryzyko wypłat ze
środków budżetowych jest bardzo wysokie. Dotyczy to podmiotów należących przede
wszystkim do sektorów: transportowego oraz rolnych rynków hurtowych.
2. Dotacja dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Dotacja dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest realizacją przepisu art. 2 ust. 3
ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który stanowi, iż państwo gwarantuje
wypłacalność świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Przepis ten ma szczególne znaczenie
w sytuacji wprowadzonej od 1999 r. reformy systemu ubezpieczeń społecznych gdzie:
− część składki emerytalnej nie jest przychodem FUS z uwagi na przekazywanie jej do
otwartych funduszy emerytalnych (7,3% podstawy wymiaru) oraz do Funduszu Rezerwy
Demograficznej (0,35% podstawy wymiaru);
− roczna podstawa wymiaru składki emerytalnej i rentowej została ograniczona do poziomu
30-krotności przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (w 2010 r. od
dochodów rocznych ubezpieczonego, powyżej 94.380 zł nie są odprowadzane składki
emerytalne i rentowe do FUS).
Głównym źródłem przychodów Funduszu są wpływy ze składek na ubezpieczenie
społeczne obejmujące ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
Ponadto na przychody Funduszu składają się środki rekompensujące kwoty składek
przekazanych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, dotacja z budżetu państwa oraz
inne przychody.
50
Fundusz może otrzymywać z budżetu państwa dotacje z przeznaczeniem na
uzupełnienie środków na wypłaty świadczeń gwarantowanych przez państwo, jeżeli
przychody funduszy: emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego nie
zapewniają pełnej i terminowej wypłaty świadczeń finansowanych z przychodów Funduszu.
Na 2011 r. dotacja została zaplanowana w wysokości 37.134.406 tys. zł. Jest ona niższa
od przewidywanej w 2010 r. o 2,1%.
Więcej szczegółowych informacji na temat FUS zawiera Rozdział VII Państwowe
fundusze celowe i agencje wykonawcze.
3. Dotacja dla Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Fundusz emerytalno-rentowy (FER) funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia
20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników. Ubezpieczenia społeczne dla
rolników realizuje Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, która prowadzi
samodzielną gospodarkę finansową.
Głównym zadaniem funduszu emerytalno-rentowego jest finansowanie gwarantowanych
przez
państwo
świadczeń
wypłacanych
rolnikom
z
zakresu
ubezpieczenia
emerytalno-rentowego, a ponadto finansowanie emerytur i rent z innego ubezpieczenia
społecznego wypłacanych łącznie ze świadczeniami z ubezpieczenia emerytalno-rentowego
wraz z dodatkami, ubezpieczeń zdrowotnych rolników i ich domowników oraz refundacji
określonych kosztów Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli przepisy emerytalne
przewidują taką refundację.
Fundusz finansowany jest przede wszystkim z dotacji budżetowej, bowiem składka
płacona przez rolników pokrywa tylko część wydatków.
Na rok 2011 dla Funduszu Emerytalno-Rentowego została zaplanowana dotacja
w wysokości
15.120.037
tys.
zł,
która
jest
niższa
od
przewidywanej
dotacji
w 2010 r. o kwotę 215.759 tys. zł, tj. o 1,4% w związku z niższymi wydatkami funduszu
przeznaczonymi na pokrycie składek na ubezpieczenia zdrowotne rolników.
Szczegółowe informacje dotyczące tego funduszu zawarte są w Rozdziale VII
Państwowe fundusze celowe i agencje wykonawcze.
4. Wydatki na obronę narodową
Wydatki obronne na 2011 rok zaplanowane zostały zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, czyli w wysokości 1,95% przewidywanego wykonania Produktu
Krajowego Brutto roku 2010.
51
Wydatki te obejmują część budżetu państwa Obrona narodowa oraz wydatki planowane
w dziale Obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa.
W ramach limitu 1,95% PKB zaplanowano 27.535.229 tys. zł, z tego:
1) wydatki w części Obrona narodowa na poziomie 27.258.601 tys. zł;
2) wydatki w dziale Obrona narodowa realizowane w innych częściach budżetu państwa –
276.628 tys. zł; powyższa kwota obejmuje:
− 48.828 tys. zł na realizację „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych
w latach 2009 – 2018”, w pozostałych resortach i województwach. Środki
przeznaczone są przede wszystkim na zakupy i utrzymanie państwowych rezerw
mobilizacyjnych, utrzymanie obiektów specjalnych, utrzymanie i konserwację
sprzętu techniczno – wojskowego, przygotowanie środków transportowych na
potrzeby Sił Zbrojnych, szkolenia obronne, utrzymanie stanowisk kierowania,
zakupy, utrzymanie i konserwację agregatów prądotwórczych dla zapewnienia
awaryjnych źródeł zasilania w czasie wojny i kryzysu oraz utrzymanie rezerw
państwowej służby zdrowia,
− 73.000 tys. zł w części Gospodarka na zabezpieczenie realizacji zadań
wynikających z „Programu Mobilizacji Gospodarki na lata 2009 – 2018”. Program
realizuje zadania związane z utrzymaniem przez przedsiębiorców mocy
produkcyjnych i remontowych na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Środki przeznaczone
są na pokrycie kosztów związanych z remontami budynków i konserwacją
urządzeń, ich amortyzacją oraz ochroną obiektów i kosztów ponoszonych z tytułu
podatków od nieruchomości,
− 154.800 tys. zł w części Nauka na sfinansowanie projektów badawczych i celowych
w dziedzinie obronności.
Łączne nakłady na obronę narodową w 2011 r. w porównaniu do kwoty ujętej w ustawie
budżetowej na 2010 r. będą wyższe o 7,1%, tj. o 1.816.494 tys. zł; natomiast w części
Obrona narodowa wzrost wynosi 1.810.566 tys. zł.
W części Obrona narodowa w 2011 r. jako priorytetowe zaplanowano wydatki na:
−
szkolenie żołnierzy,
−
zakupy i remonty uzbrojenia i sprzętu wojskowego,
−
inwestycje budowlane związane z profesjonalizacją Sił Zbrojnych RP,
−
remonty infrastruktury, w szczególności związane z profesjonalizacją.
Wydatki majątkowe określone zostały na kwotę 6.652.550 tys. zł w stosunku do kwoty ujętej
w ustawie budżetowej na 2010 r. (5.735.667 tys. zł) wzrosną o 916.883 tys. zł. Udział tych
52
wydatków w wydatkach obronnych wyniesie 24,2%, gwarantując realizację postanowień
ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach tych wydatków za zakup uzbrojenia
i sprzętu wojskowego przeznaczono środki w wysokości 5.094.946 tys. zł.
W roku przyszłym będzie kontynuowana modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP.
Wydatki zaplanowano w wysokości 6.276.075 tys. zł, co w porównaniu do kwoty ujętej
w ustawie budżetowej na 2010 r. oznacza wzrost o 618.653 tys. zł. W ramach modernizacji
technicznej realizowane będą zadania zmierzające do: unowocześnienia Sił Zbrojnych RP
i dostosowania
ich
do
standardów
NATO,
zabezpieczenia
potrzeb
związanych
z bezpieczeństwem i funkcjonowaniem misji poza granicami kraju oraz wypełnienia
zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich.
Dodatkowo Ministerstwo Obrony Narodowej otrzymało środki w wysokości 1.013 tys. zł,
z tego:
− 590 tys. zł na wydatki związane z przygotowaniem, obsługą i sprawowaniem
Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.,
− 370 tys. zł na skutki przechodzące na 2011 r. z tytułu podwyższenia wynagrodzeń oraz
awansu zawodowego nauczycieli w 2010 r. zatrudnionych w Ministerstwie Obrony
Narodowej,
− 53 tys. zł na skutki przechodzące na 2011 r. z tytułu dodatków dla urzędników służby
cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej.
5. Subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego
Planowana na 2011 r. subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego została
ustalona według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526).
Na 2011 r. wielkość wydatków w części Subwencje ogólne dla jednostek samorządu
terytorialnego zaplanowano w łącznej wysokości 48.357.658tys. zł, tj. o 2,5% wyższej niż
zaplanowano na 2010 r..
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, subwencja ogólna
dla jednostek samorządu terytorialnego składa się z:
− części oświatowej dla gmin, powiatów i województw,
− części wyrównawczej dla gmin, powiatów i województw,
− części równoważącej dla gmin i powiatów,
− części regionalnej dla województw.
53
40.452 tys. zł. W wyniku zawarcia umowy o redukcji i restrukturyzacji zadłużenia wobec
banków komercyjnych zrzeszonych w Klubie Londyńskim Polska wyemitowała w 1994 r.
tzw. obligacje Brady'ego o wartości nominalnej 7.998,5 mln USD. W efekcie operacji
przedterminowego wykupu zadłużenie z tytułu obligacji spadło do 297 mln USD. Wypłaty
odsetek dotyczyć będą pozostałych w zadłużeniu zabezpieczonych obligacji parytetowych
(PAR) oraz zabezpieczonych obligacji za zadłużenie z tytułu kredytów rewolwingowych
(RSTA).
Odsetki i opłaty od kredytów i pożyczek
Wydatki z tytułu odsetek i opłat od kredytów i pożyczek zaplanowane na 2011 r.
w wysokości 1.446.997 tys. zł dotyczą następujących podmiotów: Klubu Paryskiego, Banku
Światowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Banku Rozwoju Rady Europy i Japonii
(Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich).
Na płatności odsetkowe związane z obsługą umów o redukcji i restrukturyzacji
zadłużenia Polski wobec wierzycieli oficjalnych zrzeszonych w Klubie Paryskim przewidziano
w 2011 r. w kwocie 9.791 tys. zł. Stanowią je odsetki na rzecz Japonii, wobec której spłaty są
przewidziane do 2014 r. (tzw. opcja C). Spłata wobec pozostałych wierzycieli została
zakończona w 2009 r.
Na wypłaty odsetek i opłat na rzecz Banku Światowego przewidziano w 2011 r. środki
w wysokości 350.209 tys. zł. Na kwotę tę składają się odsetki i opłaty od zaciągniętych
kredytów, głównie na: infrastrukturę drogową, usuwanie skutków powodzi i ochronę
przeciwpowodziową dorzecza Odry, wsparcie terenów wiejskich, restrukturyzację sektora
węglowego oraz kredytów związanych z kosztami reform strukturalnych polskiej gospodarki.
Wypłaty odsetek na rzecz Europejskiego Banku Inwestycyjnego szacuje się w 2011 r. na
poziomie 1.040.674 tys. zł. Odsetki dotyczą głównie kredytów na: usuwanie skutków klęsk
żywiołowych, infrastrukturę drogową, projekty związane z nauką i promocją technologii, jak
również współfinansowanie wkładu z budżetu państwa do wybranych programów/priorytetów
w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) 2007 - 2013.
Na wypłaty odsetek od kredytów z Banku Rozwoju Rady Europy przewidziano w 2011 r.
41.127 tys. zł. Na kwotę tę składają się odsetki i opłaty od zaciągniętych kredytów, głównie
na projekty ochrony przeciwpowodziowej, budownictwo czynszowe, zasilenie Funduszu dla
Śląska.
Odsetki od kredytu otrzymanego z Japonii na Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich
planowane na 2011 r. wyniosą 5.196 tys. zł.
49
Wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16
Począwszy od 2007 r. w części Obsługa zadłużenia zagranicznego planowane są
wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16, na które w 2011 r. zaplanowano
kwotę 123.414 tys. zł.
Koszty emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje
Wydatki na sfinansowanie kosztów emisji skarbowych papierów wartościowych oraz
innych opłat i prowizji zaplanowano na 2011 r. w wysokości 87.420 tys. zł. Dotyczą one
głównie kosztów przygotowania emisji obligacji na międzynarodowych rynkach finansowych,
opłat za ratingi, prowizji dla BGK i NBP z tytułu zawartych umów agencyjnych oraz innych
kosztów za usługi prawne i bankowe.
2) Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa
Wydatki z tego tytułu zaplanowano na 2011 r. w wysokości 33.516 tys. zł, tj. o 94,9%
mniej niż w ustawie na 2010 r. Kwota ta obejmuje wydatki za zobowiązania kredytobiorców
znajdujących się w niestabilnej sytuacji ekonomiczno-finansowej, których ryzyko wypłat ze
środków budżetowych jest bardzo wysokie. Dotyczy to podmiotów należących przede
wszystkim do sektorów: transportowego oraz rolnych rynków hurtowych.
2. Dotacja dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Dotacja dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest realizacją przepisu art. 2 ust. 3
ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który stanowi, iż państwo gwarantuje
wypłacalność świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Przepis ten ma szczególne znaczenie
w sytuacji wprowadzonej od 1999 r. reformy systemu ubezpieczeń społecznych gdzie:
− część składki emerytalnej nie jest przychodem FUS z uwagi na przekazywanie jej do
otwartych funduszy emerytalnych (7,3% podstawy wymiaru) oraz do Funduszu Rezerwy
Demograficznej (0,35% podstawy wymiaru);
− roczna podstawa wymiaru składki emerytalnej i rentowej została ograniczona do poziomu
30-krotności przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (w 2010 r. od
dochodów rocznych ubezpieczonego, powyżej 94.380 zł nie są odprowadzane składki
emerytalne i rentowe do FUS).
Głównym źródłem przychodów Funduszu są wpływy ze składek na ubezpieczenie
społeczne obejmujące ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
Ponadto na przychody Funduszu składają się środki rekompensujące kwoty składek
przekazanych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, dotacja z budżetu państwa oraz
inne przychody.
50
Fundusz może otrzymywać z budżetu państwa dotacje z przeznaczeniem na
uzupełnienie środków na wypłaty świadczeń gwarantowanych przez państwo, jeżeli
przychody funduszy: emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego nie
zapewniają pełnej i terminowej wypłaty świadczeń finansowanych z przychodów Funduszu.
Na 2011 r. dotacja została zaplanowana w wysokości 37.134.406 tys. zł. Jest ona niższa
od przewidywanej w 2010 r. o 2,1%.
Więcej szczegółowych informacji na temat FUS zawiera Rozdział VII Państwowe
fundusze celowe i agencje wykonawcze.
3. Dotacja dla Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Fundusz emerytalno-rentowy (FER) funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia
20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników. Ubezpieczenia społeczne dla
rolników realizuje Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, która prowadzi
samodzielną gospodarkę finansową.
Głównym zadaniem funduszu emerytalno-rentowego jest finansowanie gwarantowanych
przez
państwo
świadczeń
wypłacanych
rolnikom
z
zakresu
ubezpieczenia
emerytalno-rentowego, a ponadto finansowanie emerytur i rent z innego ubezpieczenia
społecznego wypłacanych łącznie ze świadczeniami z ubezpieczenia emerytalno-rentowego
wraz z dodatkami, ubezpieczeń zdrowotnych rolników i ich domowników oraz refundacji
określonych kosztów Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli przepisy emerytalne
przewidują taką refundację.
Fundusz finansowany jest przede wszystkim z dotacji budżetowej, bowiem składka
płacona przez rolników pokrywa tylko część wydatków.
Na rok 2011 dla Funduszu Emerytalno-Rentowego została zaplanowana dotacja
w wysokości
15.120.037
tys.
zł,
która
jest
niższa
od
przewidywanej
dotacji
w 2010 r. o kwotę 215.759 tys. zł, tj. o 1,4% w związku z niższymi wydatkami funduszu
przeznaczonymi na pokrycie składek na ubezpieczenia zdrowotne rolników.
Szczegółowe informacje dotyczące tego funduszu zawarte są w Rozdziale VII
Państwowe fundusze celowe i agencje wykonawcze.
4. Wydatki na obronę narodową
Wydatki obronne na 2011 rok zaplanowane zostały zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, czyli w wysokości 1,95% przewidywanego wykonania Produktu
Krajowego Brutto roku 2010.
51
Wydatki te obejmują część budżetu państwa Obrona narodowa oraz wydatki planowane
w dziale Obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa.
W ramach limitu 1,95% PKB zaplanowano 27.535.229 tys. zł, z tego:
1) wydatki w części Obrona narodowa na poziomie 27.258.601 tys. zł;
2) wydatki w dziale Obrona narodowa realizowane w innych częściach budżetu państwa –
276.628 tys. zł; powyższa kwota obejmuje:
− 48.828 tys. zł na realizację „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych
w latach 2009 – 2018”, w pozostałych resortach i województwach. Środki
przeznaczone są przede wszystkim na zakupy i utrzymanie państwowych rezerw
mobilizacyjnych, utrzymanie obiektów specjalnych, utrzymanie i konserwację
sprzętu techniczno – wojskowego, przygotowanie środków transportowych na
potrzeby Sił Zbrojnych, szkolenia obronne, utrzymanie stanowisk kierowania,
zakupy, utrzymanie i konserwację agregatów prądotwórczych dla zapewnienia
awaryjnych źródeł zasilania w czasie wojny i kryzysu oraz utrzymanie rezerw
państwowej służby zdrowia,
− 73.000 tys. zł w części Gospodarka na zabezpieczenie realizacji zadań
wynikających z „Programu Mobilizacji Gospodarki na lata 2009 – 2018”. Program
realizuje zadania związane z utrzymaniem przez przedsiębiorców mocy
produkcyjnych i remontowych na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Środki przeznaczone
są na pokrycie kosztów związanych z remontami budynków i konserwacją
urządzeń, ich amortyzacją oraz ochroną obiektów i kosztów ponoszonych z tytułu
podatków od nieruchomości,
− 154.800 tys. zł w części Nauka na sfinansowanie projektów badawczych i celowych
w dziedzinie obronności.
Łączne nakłady na obronę narodową w 2011 r. w porównaniu do kwoty ujętej w ustawie
budżetowej na 2010 r. będą wyższe o 7,1%, tj. o 1.816.494 tys. zł; natomiast w części
Obrona narodowa wzrost wynosi 1.810.566 tys. zł.
W części Obrona narodowa w 2011 r. jako priorytetowe zaplanowano wydatki na:
−
szkolenie żołnierzy,
−
zakupy i remonty uzbrojenia i sprzętu wojskowego,
−
inwestycje budowlane związane z profesjonalizacją Sił Zbrojnych RP,
−
remonty infrastruktury, w szczególności związane z profesjonalizacją.
Wydatki majątkowe określone zostały na kwotę 6.652.550 tys. zł w stosunku do kwoty ujętej
w ustawie budżetowej na 2010 r. (5.735.667 tys. zł) wzrosną o 916.883 tys. zł. Udział tych
52
wydatków w wydatkach obronnych wyniesie 24,2%, gwarantując realizację postanowień
ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach tych wydatków za zakup uzbrojenia
i sprzętu wojskowego przeznaczono środki w wysokości 5.094.946 tys. zł.
W roku przyszłym będzie kontynuowana modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP.
Wydatki zaplanowano w wysokości 6.276.075 tys. zł, co w porównaniu do kwoty ujętej
w ustawie budżetowej na 2010 r. oznacza wzrost o 618.653 tys. zł. W ramach modernizacji
technicznej realizowane będą zadania zmierzające do: unowocześnienia Sił Zbrojnych RP
i dostosowania
ich
do
standardów
NATO,
zabezpieczenia
potrzeb
związanych
z bezpieczeństwem i funkcjonowaniem misji poza granicami kraju oraz wypełnienia
zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich.
Dodatkowo Ministerstwo Obrony Narodowej otrzymało środki w wysokości 1.013 tys. zł,
z tego:
− 590 tys. zł na wydatki związane z przygotowaniem, obsługą i sprawowaniem
Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.,
− 370 tys. zł na skutki przechodzące na 2011 r. z tytułu podwyższenia wynagrodzeń oraz
awansu zawodowego nauczycieli w 2010 r. zatrudnionych w Ministerstwie Obrony
Narodowej,
− 53 tys. zł na skutki przechodzące na 2011 r. z tytułu dodatków dla urzędników służby
cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej.
5. Subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego
Planowana na 2011 r. subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego została
ustalona według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526).
Na 2011 r. wielkość wydatków w części Subwencje ogólne dla jednostek samorządu
terytorialnego zaplanowano w łącznej wysokości 48.357.658tys. zł, tj. o 2,5% wyższej niż
zaplanowano na 2010 r..
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, subwencja ogólna
dla jednostek samorządu terytorialnego składa się z:
− części oświatowej dla gmin, powiatów i województw,
− części wyrównawczej dla gmin, powiatów i województw,
− części równoważącej dla gmin i powiatów,
− części regionalnej dla województw.
53
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3429-ustawa-i-zal
› Pobierz plik
-
3429-tom-I
› Pobierz plik
-
3429-tom-II
› Pobierz plik
-
3429-tom-III
› Pobierz plik
-
3429-strategia
› Pobierz plik
-
3429-mianowania
› Pobierz plik
-
3429-001
› Pobierz plik