eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


5



21) służbą ochrony lotniska jest:
a) w portach lotniczych – wewnętrzna służba ochrony,
b) na pozostałych lotniskach – wewnętrzna służba ochrony albo
specjalistyczna uzbrojona formacja ochronna
– działające na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie
osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 i Nr 180, poz. 1112),
realizujące zadania na rzecz ochrony lotnictwa cywilnego i podlegające
zarządzającemu lotniskiem;
22) państwem trzecim jest państwo inne niż państwo członkowskie Unii
Europejskiej, Konfederacja Szwajcarska lub państwo członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strona
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
23) scentralizowaną infrastrukturę stanowią służące do wykonywania usług
obsługi naziemnej elementy infrastruktury i urządzenia w porcie
lotniczym, których złożoność, koszt lub wpływ na środowisko nie
pozwala na podział lub powielenie.”;

4) do art. 5 ust. 1 lit. b dodaje się odnośnik nr 1a w brzmieniu:
„1a) Zgodnie ze sprostowaniem do rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewnienia służb
nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE
L 174 z 04.07.2007, str. 27), rozporządzenie nosi tytuł rozporządzenie (WE)
nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie
zapewnienia służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej.”;
5) w art. 16 po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
„3a. Minister właściwy do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego, może opracować, w drodze rozporządzenia, wykaz
inwestycji celu publicznego w rozumieniu przepisów o
planowaniu

i zagospodarowaniu przestrzennym, w

zakresie budowy lub przebudowy
lotniska lub lądowiska, mając na uwadze istniejące programy, strategie i decyzje



6



w zakresie polityki transportowej oraz potrzeby podmiotów zakładających,
rozbudowujących lub przebudowujących lotniska lub lądowiska.
3b. Wykaz, o którym mowa w ust. 3a, stanowi podstawę do wydania decyzji
o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z przepisami ustawy
wskazanej w ust. 1.”;

6) w art. 17 w ust. 13 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) lekarze specjaliści z zakresu medycyny lotniczej, medycyny transportu lub
medycyny sądowej.”;

7) w art. 21:
a) w ust. 2:
– pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez instytucje zapewniające
służby żeglugi powietrznej;”,
– po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) wykonywanie zadań w imieniu i na rzecz organów i instytucji Unii
Europejskiej zgodnie z prawem Unii Europejskiej, umowami między-
narodowymi oraz innymi porozumieniami w

zakresie lotnictwa
cywilnego;”,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) sprawowanie nadzoru nad eksploatacją statków powietrznych;”,
– po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) certyfikacja podmiotów prowadzących działalność w zakresie lotnictwa
cywilnego;”,
– pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) współpraca z organami, którym podlega lotnictwo państwowe, oraz
innymi jednostkami organizacyjnymi, w szczególności w zakresie
zarządzania ruchem lotniczym oraz zabezpieczania i obsługi ruchu
lotniczego, a także zapewniania służby poszukiwania i ratownictwa
lotniczego;”,
– uchyla się pkt 14,




7



b) ust. 2a otrzymuje brzmienie:
„2a. W zakresie, o którym mowa w ust. 2, Prezes Urzędu wykonuje uprawnienia
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, właściwego organu państwa
członkowskiego oraz kompetentnej władzy państwa członkowskiego
określone w rozporządzeniach i decyzjach Unii Europejskiej niezastrzeżone
w niniejszej ustawie, innych ustawach oraz umowach międzynarodowych na
rzecz ministra właściwego do spraw transportu lub innych organów
administracji publicznej.”;

8) art. 22a otrzymuje brzmienie:
„Art. 22a. Wydatki na dofinansowanie zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla
bezpieczeństwa działalności lotniczej i nadzoru w tym zakresie,
dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej, o którym mowa
w art. 183 i 197, oraz wydatki Urzędu ustala się w ustawie budżetowej do
wysokości planowanych wpływów z opłat, o których mowa w art. 25
ust. 1, z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych, w tym
przepisów prawa Unii Europejskiej, oraz wpływów z realizacji przez
Urząd umów międzynarodowych.”;

9) po art. 22a dodaje się art. 22b i 22c w brzmieniu:
„Art. 22b.
Prezes Urzędu udziela dofinansowania zakupu sprzętu i urządzeń
niezbędnych dla bezpieczeństwa działalności lotniczej i nadzoru w tym
zakresie na wniosek podmiotu niezaliczanego na podstawie odrębnych
przepisów do sektora finansów publicznych, w formie dotacji celowej na
dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
Art. 22c. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
z uwzględnieniem zasad udzielania i rozliczania dotacji oraz przepisów
międzynarodowych:
1) szczegółowe warunki i tryb oraz kryteria rozdziału środków
budżetowych przeznaczonych na dofinansowanie:
a) zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla bezpieczeństwa
działalności lotniczej i nadzoru w tym zakresie, o którym mowa
w art. 22b,



8



b) obowiązku użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 183
i 197;
2) dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o dofinansowanie;
3) terminy składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie;
4) wzór wniosku o dofinansowanie;
5) szczegółowe warunki i tryb przekazywania i rozliczania
dofinansowania.”;

10) w art. 24:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W
Urzędzie działa Naczelny Lekarz Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej
„Naczelnym Lekarzem”, powoływany i odwoływany przez Prezesa Urzędu,
spośród lekarzy będących specjalistami z zakresu medycyny lotniczej lub
medycyny transportu z doświadczeniem z zakresu medycyny lotniczej.”,
b) uchyla się ust. 3 i 4;

11) art. 25 otrzymuje brzmienie:
„Art. 25. 1. Opłacie lotniczej podlegają:
1) prowadzone przez Prezesa Urzędu czynności związane z nadzorem
nad lotnictwem cywilnym oraz wykonywane w ramach porozumień
międzynarodowych, w tym:
a) czynności w celu wydania koncesji, zezwoleń, licencji,
certyfikatów, wyznaczeń, upoważnień, świadectw, zaświadczeń
oraz innych dokumentów określonych w niniejszej ustawie i jej
przepisach wykonawczych, przepisach prawa Unii Europejskiej
oraz przepisach międzynarodowych,
b) sprawowanie nadzoru nad instytucjami zapewniającymi służby
żeglugi powietrznej,
c) sprawowanie nadzoru nad eksploatacją lotnisk i lądowisk oraz
działalnością zarządzających lotniskami,
d) sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem innej działalności
lotniczej niż wymieniona w lit. b i c,



9



2) wydawane przez Prezesa Urzędu koncesje, zezwolenia, licencje,
certyfikaty, świadectwa i inne dokumenty określone w niniejszej usta-
wie i jej przepisach wykonawczych, przepisach prawa Unii
Europejskiej oraz przepisach międzynarodowych,
3) wydawane przez Prezesa Urzędu zaświadczenia,
4) przeprowadzane przez Prezesa Urzędu egzaminy
– chyba że są objęte obowiązkiem opłaty pobieranej przez EASA.
2. Opłaty za czynności określone:
1) w ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 2 – 4 – są pobierane od podmiotów
występujących o wymienione w tych przepisach dokumenty lub przy-
stępujących do egzaminów;
2) w ust. 1 pkt 1 lit. b – są pobierane od instytucji zapewniających
służby żeglugi powietrznej;
3) w ust. 1 pkt 1 lit. c – są pobierane od zarządzających lotniskami lub
lądowiskami;
4) w ust. 1 pkt 1 lit. d – są pobierane od podmiotów prowadzących
działalność lotniczą.
3. Prezes Urzędu określa, na zasadzie wzajemności, z wyjątkiem
przewo ników lotniczych pochodzących z państw członkowskich Unii
Europejskiej oraz państw członkowskich Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, w stosunku do obcego przewo nika lotniczego opłatę
lotniczą za zezwolenia eksploatacyjne lub ogólne w wysokości stawki
zerowej, w przypadku gdy odpowiednie przepisy w państwie
ustanowienia tego przewo nika taką opłatę przewidują, a polscy
przewo nicy nie są zobowiązani do jej uiszczenia.
4. Nie pobiera się opłat lotniczych od pracowników Urzędu, w przypadku
gdy uzyskane przez nich w czasie zatrudnienia w Urzędzie kwalifikacje
lub uprawnienia do wykonywania czynności lotniczych są niezbędne do
realizowania przez nich zadań na zajmowanym stanowisku. Przepis ten
stosuje się także do członków Komisji.
5. Ulgi w opłatach lotniczych za egzaminy, o których mowa w ust. 1,
przysługują:


strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: