eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


95



określonym przez Prezesa Urzędu, może w sytuacji kryzysowej
wprowadzić dodatkowe środki ochrony bezpieczeństwa pasażerów,
bagażu, ładunków oraz przesyłek pocztowych.
5. Decyzji, o której mowa w ust. 4, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
6. Decyzję, o której mowa w ust. 4, doręcza się w formie pisemnej lub
za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej, przy wykorzystaniu
teleksowej łączności lotniczej albo, w uzasadnionych przypadkach,
ogłasza się ustnie.”;

106) art. 187 otrzymuje brzmienie:
„Art. 187.
Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych ustala, w drodze rozporządzenia, po
zasięgnięciu opinii Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego,
Krajowy Program Ochrony Lotnictwa Cywilnego, określający sposoby
realizacji ochrony lotnictwa cywilnego, w tym dotyczące:
1) organizacji ochrony, działań zapobiegawczych i działań
w przypadkach aktów bezprawnej ingerencji,
2) współpracy w tym zakresie organów administracji publicznej i służb
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne, Prezesa Urzędu,
zarządzających lotniskami, przewo ników lotniczych, innych
podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą, znanych
nadawców w rozumieniu przepisów rozporządzenia nr 2320/2002/WE,
oraz innych organów i służb publicznych,
3) wykonywania zadań związanych z kontrolą bezpieczeństwa
w
lotnictwie cywilnym osób, bagażu, ładunków oraz przesyłek
pocztowych, prowadzoną przez podmioty, o

których mowa

w art. 186b ust. 1,
4) metod i środków sprawdzania poprawności przeprowadzania kontroli
bezpieczeństwa, o którym mowa w art. 186b ust. 10,
5) sposobów współdziałania, o których mowa w art. 186b ust. 6;
6) wymogów, jakie muszą być spełnione przy wykorzystaniu psów
służbowych podczas kontroli bezpieczeństwa,



96



7)
sposobów przekazywania, gromadzenia i
postępowania
z informacjami, o których mowa w art. 186e ust. 2 i 3,
8) wzór decyzji, o której mowa w art. 186e ust. 4
– z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych oraz rozporządzenia
nr 2320/2002/WE.”;

107) w art. 188:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1.
Zadania ochrony są realizowane zgodnie z programami ochrony
poszczególnych lotnisk, przewo ników lotniczych i innych podmiotów
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a – 1e w brzmieniu:
„1a. Wymogi dotyczące programów ochrony lotniska mogą być zróżnicowane w
zależności od rodzaju lotniska, rodzaju i częstotliwości wykonywanych na
nim operacji lotniczych oraz wyników analizy ryzyka związanego
z funkcjonowaniem tego lotniska.
1b. W portach lotniczych zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane przy
pomocy zespołów ochrony lotniska oraz centrum koordynacji
antykryzysowej powołanych przez zarządzającego lotniskiem.
1c. Jeżeli infrastruktura lub lokalizacja małego portu lotniczego w rozumieniu
przepisów rozporządzenia nr 2320/2002/WE lub lotniska niebędącego
portem lotniczym nie pozwala na skuteczne zastosowanie środków, metod
i postępowań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 187,
Prezes Urzędu, działając w zakresie określonym w przepisach prawa Unii
Europejskiej, na wniosek zarządzającego lotniskiem wyraża, w drodze
decyzji administracyjnej, zgodę na zastosowanie określonych przez
zarządzającego działań zastępczych, jeżeli przeprowadzona dla tego portu
lotniczego analiza ryzyka wykaże, że nie spowoduje to zmniejszenia
poziomu ochrony przed aktami bezprawnej ingerencji.
1d. Operacje lotnicze realizowane z lotnisk, o których mowa w ust. 1c, nie mogą
w szczególności prowadzić do zaistnienia sytuacji polegających na:
1) braku możliwości skutecznej ochrony realizowanych w tym samym
czasie kilku operacji lotniczych;



97



2) braku
możliwości skutecznej realizacji kontroli bezpieczeństwa
pasażerów, bagażu, ładunku przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz
poczty;
3) mieszaniu się pasażerów przylatujących i odlatujących w tym samym
czasie;
4) mieszaniu się osób postronnych z osobami poddanymi kontroli
bezpieczeństwa;
5) nieupoważnionym dostępie osób nieskontrolowanych do bagażu
rejestrowanego i podręcznego odlatujących i przylatujących pasażerów
oraz ładunku, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty.
1e. Decyzji, o której mowa w ust. 1c, może być nadany rygor natychmiastowej
wykonalności.”,
c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej jest obowiązana zapewnić
ochronę lotniczych urządzeń naziemnych przy użyciu barier technicznych
znajdujących się odpowiednio pod kontrolą Straży Granicznej, Policji lub
służby ochrony lotniska albo specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej
utworzonej na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób
i mienia, realizującej zadania na rzecz podmiotów prowadzących lotniczą
działalność gospodarczą poza terenem lotniska.”;

108) po art. 188 dodaje się art. 188a – 188c w brzmieniu:
„Art. 188a. 1.
Zarządzający lotniskiem wyznacza strefy zastrzeżone lotniska oraz
części krytyczne tych stref, o których mowa w rozporządzeniu (WE)
nr 1138/2004 z dnia 21 czerwca 2004 r. ustanawiającym wspólną
definicję części krytycznych stref zastrzeżonych w portach lotniczych
(Dz. Urz. WE L 221 z 22.06.2004, str. 6 – 7), a także przejścia do
tych stref.
2. Strefy i przejścia, o których mowa w ust. 1, wyznacza się
w uzgodnieniu z:
1) Policją;
2) Strażą Graniczną;
3) Służbą Celną;



98



4) Prezesem Urzędu.
3. Strefy i przejścia, o których mowa w ust. 1, zarządzający lotniskiem
określa w programie ochrony lotniska.
4. W celu dopuszczenia osób, o których mowa w pkt 2.2.1. ii załącznika
do rozporządzenia nr 2320/2002/WE, do strefy zastrzeżonej lotniska,
zarządzający lotniskiem w ramach sprawdzenia przeszłości tych
osób, zgodnie z pkt 1.5 załącznika do tego rozporządzenia, występuje
do Straży Granicznej o udzielenie stosownej informacji.
5. Strefy
zastrzeżone znajdujące się poza terenem lotniska wyznacza się
w miejscach lokalizacji:
1) radaru;
2) lotniczych urządzeń naziemnych, w tym w szczególności systemu
lądowania według wskazań przyrządów (ILS), radiolatarni
ogólnokierunkowej VHF (VOR), radiolatarni bezkierunkowej
(NDB);
3) anteny radiowej wysokiej częstotliwości;
4) generatorów prądu;
5) stacji meteorologicznej;
6) magazynów paliw;
7) pomieszczeń producentów zaopatrzenia pokładowego;
8) magazynów ładunków przeznaczonych do przewozu lotniczego;
9)
baz technicznych przewo ników lotniczych prowadzących
działalność z terenu danego lotniska.
6. Strefy
zastrzeżone, o których mowa w ust. 5, wyznacza właściciel
urządzeń lub obiektów położonych w tej strefie po uzyskaniu zgody:
1) właściciela lub innego posiadacza terenu, na którym znajdują się
urządzenia lub obiekty;
2) zarządzającego lotniskiem, na rzecz którego jest prowadzona
działalność;
3) Straży Granicznej;
4) Policji;
5) Służby Celnej;
6) Prezesa Urzędu.



99



7. Za
ochronę stref zastrzeżonych, o których mowa w ust. 5, odpowiada
właściciel urządzeń lub obiektów wymienionych w ust. 5.
Art. 188b. 1.
Prezes Urzędu wydaje, na wniosek polskiego przewo nika
lotniczego, certyfikat członka załogi statku powietrznego, zwany
dalej „CMC”.
2. CMC uprawnia do przekraczania granicy państwowej w obszarze
lotniczego przejścia granicznego w ramach wykonywania
obowiązków służbowych członka załogi statku powietrznego oraz
potwierdza tożsamość osoby w nim wskazanej w zakresie danych,
jakie ten dokument zawiera.
3. CMC wydaje się członkowi załogi statku powietrznego, po uzyskaniu
od Straży Granicznej informacji o braku negatywnych przesłanek do
jego wydania:
1) wykonującemu zadania na rzecz polskiego przewo nika
lotniczego na podstawie umowy o pracę lub umowy
cywilnoprawnej;
2) posiadającemu kwalifikacje konieczne do wykonywania
obowiązków członka załogi statku powietrznego.
4. W celu wydania CMC Prezes Urzędu, dokonując sprawdzenia,
o którym mowa w art. 188a ust. 4, występuje do Straży Granicznej
o udzielenie stosownych informacji.
5. CMC wydaje się na czas określony.
6. Prezes Urzędu cofa CMC w razie ustania okoliczności
uzasadniających jego wydanie.
7. Wydanie CMC, odmowa jego wydania oraz cofnięcie następuje
w drodze decyzji administracyjnej.
8. Prezes
Urzędu prowadzi rejestr osób posiadających CMC.
Art. 188c.
Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, wprowadza
odstępstwa od wymagań w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
o których mowa w rozporządzeniu nr 2320/2002/WE.”;

109) art. 189 otrzymuje brzmienie:



strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: