eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 103c ustawy z dnia 3
lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Zmiana przepisów o czasie pracy ogranicza się do szczegółowej regulacji czasu pracy
członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz w
śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego i stanowi implementację Dyrektywy Rady5 nr
2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. w tym zakresie.
Zaproponowana nowelizacja uwzględnia specyfikę pracy członków załóg zaangażowanych w
operacje lotnicze z wykorzystaniem śmigłowców, uwzględniając także śmigłowcową służbę
ratownictwa medycznego, oraz specyficzny charakter wykonywanej przez nią działalności.
Przez służbę rozumie się zgodnie z OPS 1.1095 ppkt 1.4 Części Q rozporządzenia
3922/91/WE każde zadanie, jakie członek załogi statku powietrznego zobowiązany jest wykonać w
związku z działalnością posiadacza certyfikatu AOC. Jeśli przepisy szczegółowe przedmiotowego
rozporządzenia nie stanowią inaczej, organ określa, czy i w jakim stopniu czas pozostawania w
gotowości wlicza się do okresu służby. W służbie zawiera się okres pełnienia czynności lotniczych. W
okresie pełnienia czynności lotniczych zawiera się natomiast czas blokowy.
Należy również zauważyć, od momentu wezwania do świadczenia pracy pracownika pełniącego
dyżur poza miejscem pracy i pozostającego do dyspozycji pracodawcy, musi być on traktowany jak
pracownik pełniący dyżur na terenie zakładu pracy, co oznacza, iż okres rzeczywistego świadczenia
pracy przez takiego pracownika powinien być w całości wliczany do czasu pracy. Równocześnie
przepis OPS 1.1125 pkt 1.3. rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 nakłada na organ obowiązek
określenia stosunku pomiędzy gotowością w porcie lotniczym a następującymi bezpośrednio po niej
czynnościami lotniczymi. Również możliwość udzielania odstępstw reguluje już rozporządzenie unijne,
w związku z czym nie jest potrzebna regulacja tego zagadnienia na poziomie prawa krajowego.
Podkreślenia wymaga również fakt, iż przedmiotowy projekt rozporządzenia ma na celu
doregulowanie szczegółowych kwestii, które nie zostały ujęte w rozporządzeniu Rady (EWG) nr
3922/91 i wyznacza jedynie ramy związane z czasem służby w przewozie lotniczym.
Przedmiotowy projekt w żaden sposób nie obniża poziomu bezpieczeństwa jak również nie
przewiduje limitów mniej korzystnych od tych, które stosowane były dotychczas.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych oraz nie
wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu
Bankowi Centralnemu.

5 Dyrektywa Rady 2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. dotycząca Europejskiego porozumienia w sprawie organizacji
czasu pracy personelu pokładowego w lotnictwie cywilnym, zawartego przez Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych
(AEA), Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF), Europejskie Stowarzyszenie Cockpit (ECA), Stowarzyszenie
Linii Lotniczych Regionów Europy (ERA) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IACA) - Dz.U. L
302 z 1.12.2000.


11
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.


Ocena Skutków Regulacji

Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie:
1) Przewoźnicy lotniczy;
2) Lotnicze Pogotowie Ratunkowe;
3) Prezes
Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia będzie konsultowany z następującymi podmiotami:
PLL LOT SA;
Euro LOT SA;
Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej;
Aeroklub Polski;
Air Italy Polska Sp. z o.o.;
Blue Jet Sp. z o.o.;
Sprint Air Sp. z o.o.;
Związek Regionalnych Portów Lotniczych;
Związek Zawodowy Personelu Pokładowego;
Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych;
Związek Zawodowy Pilotów Liniowych;
Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT SA;
Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Lotniczego;
Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Linii Lotniczych RP;
EADS PZL "WARSZAWA-OKĘCIE" SA ZUA w Mielcu;
Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego SLE EAA 091.

Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje skutków finansowych dla sektora finansów
publicznych.

Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.

12
Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja nie będzie miała negatywnego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Przyczyni się natomiast do zwiększenia
bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.





13
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia…………………………………………….2011 r.
w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady
ochrony lotnictwa


Na podstawie art. 187 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr
100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Ustala się Krajowy Program Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizujący zasady
ochrony lotnictwa, zwany dalej „Krajowym Programem”, określony w niniejszym
rozporządzeniu oraz załączniku do rozporządzenia, określający sposoby realizacji ochrony
lotnictwa cywilnego, w tym:
1) organizację ochrony, działania zapobiegawcze i działania w przypadkach aktów
bezprawnej ingerencji,
2) współpracę w tym zakresie organów administracji publicznej i służb
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne, zarządzających lotniskami,
przewoźników lotniczych, innych podmiotów prowadzących działalność lotniczą oraz
innych organów i służb publicznych,
3) wykonywanie zadań związanych z kontrolą bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym
osób, bagażu, ładunków oraz przesyłek pocztowych, prowadzoną przez podmioty, o
których mowa w art. 186b ust. 1,
4) sposoby współdziałania, o których mowa w art. 186b ust. 6,
5) wymogi, jakie muszą być spełnione przy wykorzystaniu psów podczas kontroli
bezpieczeństwa,
6) sposoby przekazywania, gromadzenia i postępowania z informacjami, o których
mowa w art. 186e ust. 1 i 2.
2. Krajowy Program ustala się zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 300/2008
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w
dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2320/2002
(Dz. Urz. WE L 97 z 09.04.2008, str. 72), w tym aktami wykonawczymi do tego
rozporządzenia unijnego.

§ 2. Ilekroć w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego, jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
                                                            
1)  Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594). 
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr
141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97,
poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i
Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.

1
2) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Lotnictwa Cywilnego;
3) Konwencji – rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i
214, z późn. zm.);
4) rozporządzeniu 300/2008 – rozumie się przez to rozporządzenie (WE) nr 300/2008
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w
dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
2320/2002 (Dz. Urz. WE L 97 z 09.04.2008 r., s. 72);
5) rozporządzeniu 272/2009 - rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (WE) nr
272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniające wspólne podstawowe normy ochrony
lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia (WE) 300/2008 Parlamentu
Europejskiego i Rady (Dz. Urz. WE L 91 z 03.04.2009, str. 7);
6) rozporządzeniu 1254/2009 – rozumie się przez to Rozporządzenie Komisji (UE)
nr 1254/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. ustanawiające kryteria pozwalające państwom
członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa
cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony (Dz. Urz. WE L 338 z
19.12.2009, str. 17);
7) rozporządzeniu 18/2010 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 18/2010
z dnia 8 stycznia 2010 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 300/2008 w zakresie specyfikacji dla krajowych programów kontroli jakości w dziedzinie
ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 7 z 12.01.2010, str. 3);
8) rozporządzeniu 72/2010 - rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 72/2010 z
dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiające procedury przeprowadzania inspekcji Komisji w
zakresie ochrony lotnictwa (Dz. Urz. WE L 23 z 27.01.2010, str. 1);
9) rozporządzeniu 185/2010 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 185/2010 z
dnia 4 marca 2010 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie
wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 55 z
05.03.2010, str. 1), wraz z wymogami określonymi w decyzji Komisji (UE) nr K (2010) 774
z dnia 13 kwietnia 2010 r. ustanawiająca szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie
wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego obejmujących informacje, o
których mowa w art. 18 lit. a rozporządzenia (WE) 300/2008;
10) rozporządzeniu 2096/2005 - rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (WE) nr
2096/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące
zapewniania służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 335 z 21.12.2005, str. 13);
11)
KPKJ - rozumie się przez to Krajowy Program Kontroli Jakości, ustalony
rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy;
12) akcie bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym - rozumie się przez to bezprawny i
celowy akt polegający na:
a) użyciu przemocy przeciwko osobie znajdującej się na pokładzie
statku powietrznego będącego w czasie lotu, jeżeli akt ten może zagrozić
bezpieczeństwu lotu,
b) zniszczeniu statku powietrznego znajdującego się w czasie lotu lub spowodowaniu
jego uszkodzeń, które uniemożliwiają lot lub mogą stanowić zagrożenie dla
bezpieczeństwa tego statku powietrznego w czasie lotu,
c) umieszczeniu na pokładzie statku powietrznego przedmiotu, urządzenia lub

2
strony : 1 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: