Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
300
2)do pozostałych licencji
150
5. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego oraz
członków personelu lotniczego na świadectwo
200
kwalifikacji
6. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego oraz
członków personelu lotniczego na dodatkowe
uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności
150
lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do
świadectwa
kwalifikacji
7. Przeprowadzenie cząstkowego egzaminu
teoretycznego na uznanie licencji albo egzaminu
1003)
wskazanego w decyzji o zawieszeniu lub ograniczeniu
licencji albo świadectwa kwalifikacji
8. Przeprowadzenie komisyjnego egzaminu
3004)
teoretycznego, za każdy przedmiot
1.2. Egzaminy praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do
nich wpisywane
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego oraz
członków personelu lotniczego na licencję:
1) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego,
1000
pilota wiatrakowcowego, pilota balonu wolnego,
pilota szybowcowego, radiooperatora pokładowego,
mechanika lotniczego obsługi technicznej,
informatora służby informacji powietrznej
2) pilota samolotowego zawodowego, pilota
2000
śmigłowcowego zawodowego, pilota
wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego
zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika
pokładowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-
kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu
lotniczego
3) pilota samolotowego liniowego, pilota
3000
śmigłowcowego liniowego
2. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego oraz
członków personelu lotniczego na dodatkowe
uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności
lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do
licencji:
1) zawodowej, liniowej
1000
2) do pozostałych licencji
500
3) Wartość opłaty lotniczej za egzamin z jednego przedmiotu.
4) Wartość opłaty lotniczej za komisyjny egzamin teoretyczny z jednego przedmiotu.
38
3.
Przeprowadzenie egzaminu praktycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego oraz
członków personelu lotniczego na świadectwo
kwalifikacji dla:
pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota
motoparalotni, pilota statku powietrznego o
maksymalnej masie startowej do 495 kg, operatora
bezzałogowego statku powietrznego używanego w
celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, skoczka
300
spadochronowego, pilota wiatrakowca ultralekkiego,
mechanika poświadczenia obsługi statku
powietrznego, informatora służby informacji
powietrznej, informatora lotniskowej służby
informacji powietrznej
4. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego oraz
członków personelu lotniczego na dodatkowe
uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności
100
lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do
świadectwa kwalifikacji
5. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na
przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego do
licencji, za każde przedłużane uprawnienie:
1) pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego
100
2)pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego,
200
pilota wiatrakowcowego, pilota wiatrakowcowego
zawodowego, pilota sterowcowego, nawigatora
lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora
pokładowego
3)pilota samolotowego zawodowego, pilota
300
sterowcowego zawodowego, mechanika lotniczego
obsługi technicznej, praktykanta-kontrolera ruchu
lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego
4) na typ samolotu z załogą wieloosobową, na typ
400
śmigłowca z załogą wieloosobową
5)pilota samolotowego liniowego, pilota
500
śmigłowcowego liniowego
6. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na
200
przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego do
świadectwa kwalifikacji, za każde przedłużane
uprawnienie:
1) informatora służby informacji powietrznej
2) informatora lotniskowej służby informacji
powietrznej
Część II
Zaświadczenia oraz poświadczenie zgodności dokumentu z oryginałem
2.1. Zaświadczenia i poświadczenia
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Wydanie zaświadczenia o zdanym egzaminie na
licencję
60
2. Wydanie zaświadczenia potwierdzającego
30
uczestnictwo kandydata w egzaminach
39
3. Poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu,
5
wyciągu, wypisu lub kopii, od każdej pełnej lub
zaczętej strony
Tabela nr 3
Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawek opłaty lotniczej za sprawowanie
bieżącego nadzoru nad lotnictwem cywilnym
Część I
Nadzór nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej
Rodzaj czynności urzędowej
Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1.Opłata za sprawowanie nadzoru instytucji posiadającej certyfikat w zakresie poniższych obszarów:
1) ACC
20 000 zł
2) APP
10 000 zł
3) TWR
10 000 zł
4) FIS
10 000 zł
5) AFIS
2 000 zł
6)
Łączności /organ
1 000 zł
7)
Radionawigacji / organ
2 000 zł
8)
Dozorowania / organ
4 000 zł
9)
Przetwarzanie danych ATM/ organ
10 000 zł
10) AIS
10 000 zł
2.
Opłata za sprawowanie nadzoru instytucji posiadającej certyfikat w zakresie służby meteorologicznej
organ
służby
5 000 zł
Część II
Nadzór nad eksploatacją lotnisk i lądowisk oraz działalnością zarządzających
lotniskami
Rodzaj czynności urzędowej
Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczną
eksploatacją posiadacza certyfikatu lotniska:
a) o kodzie A
5.000
b) o kodzie B
15.000
c) o literze kodu C
30.000
d) o literze kodu D
40.000
e) o literze kodu E
60.000
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczną
eksploatacją:
a) lotniska innego niż wskazany w pkt 1
5.000
b) lądowisk
3.000
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru z zakresu ochrony
nad lotniskiem użytku publicznego o literze kodu A i
B, które obsłużyło:
a) do 500 tysięcy pasażerów odlatujących w ostatnim
30.000
roku kalendarzowym oprzędzającym rok, za który
naliczona jest opłata lotnicza
b) powyżej 500 tysięcy pasażerów odlatujących do 5
35.000
milionów pasażerów odlatujących w ostatnim roku
kalendarzowym oprzędzającym rok, za który
naliczona jest opłata lotnicza
c) powyżej 5 milionów pasażerów odlatujących w
40.000
40
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym rok, za
który naliczona jest opłata lotnicza
4. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
lotniskiem użytku publicznego o literze kodu
referencyjnym C i D, które obsłużyło:
a) do 500 tysięcy pasażerów odlatujących w ostatnim
40.000
roku kalendarzowym oprzędzającym rok, za który
naliczona jest opłata lotnicza
b) powyżej 500 tysięcy pasażerów odlatujących do 5
50.000
milionów pasażerów odlatujących w ostatnim roku
kalendarzowym oprzędzającym rok, za który
naliczona jest opłata lotnicza
c) powyżej 5 milionów pasażerów odlatujących w
55.000
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym rok, za
który naliczona jest opłata lotnicza
5. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
lotniskiem użytku publicznego o literze kodu E i F,
które obsłużyło:
a) do 500 tysięcy pasażerów odlatujących w ostatnim
40.000
roku kalendarzowym oprzędzającym rok, za który
naliczona jest opłata lotnicza
b) powyżej 500 tysięcy pasażerów odlatujących do 5
55.000
milionów pasażerów odlatujących w ostatnim roku
kalendarzowym oprzędzającym rok, za który
naliczona jest opłata lotnicza
c) powyżej 5 milionów pasażerów odlatujących w
60.000
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym rok, za
który naliczona jest opłata lotnicza
6. Sprawowanie nadzoru bieżącego z zakresu ochrony
1.000
nad lotniskiem użytku wyłącznego
Część III
Nadzór nad rynkiem przewozów lotniczych oraz inną działalnością gospodarczą w
lotnictwie cywilnym, w tym nad posiadaczami certyfikatu AOC, AWC i AHAC
Rodzaj czynności urzędowej
Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
przewoźnikiem lotniczym posiadającym certyfikat
AOC, wykonującym przewóz regularny i
przewożącym do 1 miliona pasażerów rocznie:
a) wykorzystującym tylko statki powietrzne o MTOM
2000
poniżej 15. 000 kg
b) wykorzystującym od 1 do 5 statków powietrznych
3000
o MTOM > 15.000 kg
c) wykorzystującym powyżej 5 do 20 statków
5000
powietrznych o MTOM powyżej 15.000 kg
d) wykorzystującym powyżej 20 statków
10000
powietrznych o MTOM > 15.000 kg
2. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
przewoźnikiem lotniczym posiadającym certyfikat
AOC wykonującym przewóz regularny i
przewożącym powyżej 1 miliona pasażerów rocznie
a) wykorzystującym tylko statki powietrzne o MTOM
4000
< 15. 000 kg
b) wykorzystującym od 1 do 5 statków powietrznych
8000
o MTOM > 15.000 kg
c) wykorzystującym powyżej 5 do 20 statków
11000
powietrznych o MTOM > 15.000 kg
d) wykorzystującym powyżej 20 statków
17000
powietrznych o MTOM powyżej 15.000 kg
41
3. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
przewoźnikiem lotniczym posiadającym certyfikat
AOC wykonującym przewóz nieregularny i
przewożącym do 1 miliona pasażerów rocznie
a) wykorzystującym tylko statki powietrzne o MTOM
1000
< 15. 000 kg
b) wykorzystującym od 1 do 5 statków powietrznych
2000
o MTOM powyżej 15.000 kg
c) wykorzystującym powyżej 5 do 20 statków
4000
powietrznych o MTOM >15.000 kg
d) wykorzystującym powyżej 20 statków
9000
powietrznych o MTOM > 15.000 kg
4. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
przewoźnikiem lotniczym posiadającym certyfikat
AOC wykonującym przewóz nieregularny i
przewożącym powyżej 1 miliona pasażerów rocznie
a) wykorzystującym tylko statki powietrzne o MTOM
3000
poniżej 15. 000 kg
b) wykorzystującym od 1 do 5 statków powietrznych
5000
o MTOM > 15.000 kg
c) wykorzystującym powyżej 5 do 20 statków
8000
powietrznych o MTOM > 15.000 kg
d) wykorzystującym powyżej 20 statków
14000
powietrznych o MTOM >15.000 kg
5. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
podmiotem wykonującym inną działalność
gospodarczą w lotnictwie cywilnym, bez względu na
ilość kategorii usług, w zakresie których świadczona
1500
jest ta działalność
6. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem
Opłata podstawowa w wys. 100%
certyfikatu AOC i wpisanymi do niego zezwoleniami
opłaty określonej w tab. nr 1 pkt 3.9. ppkt 1
specjalnymi:
zwiększona o opłatę za za każde zezwolenie wpisane
do certyfikatu:
a) na operacje w każdych warunkach
5000
meteorologicznych AWO - od E1 do E5
b) na operacje w przestrzeniach MNPS – E6
4000
c) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami
15000
dwusilnikowymi – ETOPS - E7
d) na operacje nawigacji obszarowej – RNAV - E8
2500
e) na operacje w przestrzeniach RVSM - E9
3000
f) na przewóz materiałów niebezpiecznych - DGR –
4000
E11
g) na śmigłowcowe operacje przybrzeżne – E12
5000
h) na operacje transportu pilotów morskich – E13
5000
7. Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu
przewoźnika lotniczego wydanego przez państwa
obce z wyłączeniem państw członkowskich Unii
4000
Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji
Szwajcarskiej
8. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem
Opłata podstawowa
certyfikatu AWC
2000
zwiększona o 200 za każdy statek powietrzny wpisany
do certyfikatu mający poniżej 495 kg MTOW i
zwiększona o 500 za każdy statek wpisany do
certyfikatu mający powyżej 495 kg MTOW
42
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik