Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
zniszczyć statek powietrzny bądź spowodować jego uszkodzenia, mogące
uniemożliwić jego lot lub stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa tego statku
powietrznego w czasie lotu,
d) porwaniu statku powietrznego z załogą i pasażerami na pokładzie lub bez nich,
również w celu użycia statku powietrznego jako narzędzia ataku terrorystycznego
z powietrza, zniszczeniu lub uszkodzeniu urządzeń naziemnych lub pokładowych,
zakłóceniu ich działania, w przypadku, gdy stanowi to zagrożenie dla
bezpieczeństwa statku powietrznego,
e) przekazaniu nieprawdziwej informacji, która powoduje zagrożenie osób i mienia w
komunikacji lotniczej,
f) użyciu urządzeń, substancji i przedmiotów niebezpiecznych lub broni
powodującym:
- zniszczenie lub poważne uszkodzenie urządzeń na lotnisku,
- zniszczenie lub poważne uszkodzenie statku powietrznego,
- zakłócenie ruchu lotniczego lub funkcjonowania lotniska podczas popełniania
aktu przemocy skierowanego przeciwko osobie na lotnisku lub
obsługującej lotnictwo cywilne, który powoduje lub może spowodować
poważne jej zranienie lub śmierć;
13) podmiocie prowadzącym działalność lotniczą - rozumie się przez to podmiot,
który uzyskał certyfikat, koncesję lub zezwolenie na podstawie ustawy;
14) czynnościach audytorskich - rozumie się przez to czynności kontroli jakości w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego, o których mowa w rozporządzeniu 72/2010 oraz KPKJ;
15) służbie ochrony - rozumie się przez to Straż Graniczną, Policję, służbę ochrony lotniska
oraz specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną utworzoną na podstawie ustawy z dnia
22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, z późn.
zm.3)), realizującą zadania na rzecz podmiotów prowadzących lotniczą działalność
gospodarczą poza terenem lotniska;
16) kontroli dostępu - rozumie się przez to zespół działań, metod i środków podejmowanych
przez służbę ochrony w celu zapewnienia, że osoby nieuprawnione nie dostaną się do
wyznaczonych obszarów lotniska;
17) odprawie biletowo - bagażowej - rozumie się przez to zespół czynności wykonywanych
przez obsługę naziemną pasażerów i bagażu, mających na celu dopuszczenie pasażera i
jego bagażu na wybrany lot;
18) płycie postojowej - rozumie się przez to część terenu lotniska przeznaczoną do postoju
statku powietrznego w celu załadowania lub wyładowania pasażerów lub towarów, a
także tankowania, parkowania lub obsługi tego statku;
19)
locie wysokiego ryzyka - rozumie się przez to lot o podwyższonym
prawdopodobieństwie wystąpienia aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie
cywilnym, na którym wprowadza się dodatkowe działania, metody i środki ochrony na
lotnisku oraz w czasie trwania lotu, w celu zapobieżenia temu aktowi;
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 757, z 2006 r. Nr
104, poz. 708, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 i Nr 180, poz. 1112, z 2009 r. Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 47, poz.
278.
3
20) sortowni bagażu - rozumie się przez to miejsce, w którym dokonuje się rozdziału bagażu
na poszczególne loty;
21) sytuacji kryzysowej w lotnictwie cywilnym - rozumie się przez to stan zagrożenia w
działalności podmiotu lotnictwa cywilnego powstały w wyniku naruszenia przyjętych
norm i standardów ochrony lotnictwa cywilnego, który w sytuacji utraty kontroli nad jego
przebiegiem może doprowadzić do eskalacji zagrożenia, a szczególności utraty zdrowia,
życia ludzi oraz strat materialnych negatywnie wpływających na bezpieczeństwo
lotnictwa cywilnego, w tym dalszą lotniczą działalność gospodarczą poszczególnych
podmiotów;
22) poświadczeniu bezpieczeństwa - rozumie się przez to odpowiednie poświadczenie
uprawniające do dostępu do informacji niejawnych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.4));
23) pasażerze potencjalnie uciążliwym – rozumie się przez to pasażera, o którym mowa w art.
3 pkt 18 rozporządzenia 300/2008;
24)
osobie naruszającej warunki bezpieczeństwa lotniska - rozumie się przez to osobę, która
w trakcie przebywania na terenie lotniska poprzez chuligańskie zachowanie, zastraszenie lub
groźbę:
a) zagraża porządkowi lub bezpieczeństwu osób i mienia lub
b) utrudnia wykonywanie obowiązków osobom zatrudnionym lub pełniącym służbę w
terminalu oraz w innych obiektach infrastruktury lotniska, lub
c) uszkadza elementy terminalu pasażerskiego, jego wyposażenie lub sprzęt oraz w inne
obiekty infrastruktury lotniska, jeśli może to zagrozić bezpieczeństwu osób i mienia, lub
d) narusza zarządzenia porządkowe dotyczące bezpieczeństwa na lotnisku;
25) pasażerze naruszającym warunki przewozu - rozumie się przez to osobę, która od momentu
zamknięcia drzwi statku powietrznego przed startem do chwili ich otwarcia po wylądowaniu
poprzez chuligańskie zachowanie, zastraszenie lub groźbę:
a) zagraża porządkowi lub bezpieczeństwu osób i mienia na pokładzie statku powietrznego
lub
b) utrudnia członkowi załogi wykonywanie obowiązków lub zmniejsza jego zdolność do
wykonywania obowiązków na pokładzie statku powietrznego, lub
c) uszkadza statek powietrzny, jego wyposażenie lub elementy składowe oraz sprzęt, lub
d) narusza przepisy dotyczące bezpieczeństwa podczas operacji lotniczej.
§ 3. 1. Za działania podejmowane w ramach Krajowego Programu odpowiadają:
1) minister właściwy do spraw transportu w zakresie koordynacji zadań realizowanych przez
Radę Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego, o której mowa w art. 19 ustawy, zwanej dalej
„Radą";
2) minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie wykonywania, w szczególności
przez podległe mu i nadzorowane przez niego służby, obowiązków polegających na:
a) przekazywaniu Prezesowi Urzędu informacji o zagrożeniu aktami bezprawnej ingerencji
w lotnictwie cywilnym oraz o wszelkich zagrożeniach, co do których istnieją przesłanki,
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr
149, poz. 1078, Nr 220, poz. 1600 i Nr 218, poz. 1592, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 oraz z 2009 r. Nr 178, poz. 1375.
4
iż mogą one skutkować aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym,
b) obserwacji przylatujących i odlatujących pasażerów w celu wykrycia osób mogących
stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa transportu lotniczego,
c) planowaniu działań, mających na celu przeciwdziałanie aktom bezprawnej ingerencji w
lotnictwie cywilnym,
d) udziale w prowadzeniu negocjacji w przypadku wzięcia zakładników,
e) rozpoznawaniu i neutralizowaniu urządzeń i materiałów wybuchowych na lotniskach i na
pokładach statków powietrznych,
f) udziale w zabezpieczeniu statku powietrznego będącego przedmiotem aktu bezprawnej
ingerencji w lotnictwie cywilnym oraz zapewnieniu rozwiązania tej sytuacji przy
użyciu dostępnych środków, w tym siły, po wyczerpaniu innych metod zmierzających do
likwidacji zagrożenia,
g) szkoleniu podległych służb w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami
bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym;
3) Minister Obrony Narodowej, w szczególności przez podległe mu i nadzorowane przez
niego służby, w zakresie ochrony fizycznej terenów lotnisk współużytkowanych oraz
współdziałania z zarządzającym lotniskiem użytku publicznego w zakresie ochrony
fizycznej obiektów i terenów udostępnionych mu do użytkowania, a także przekazywania
Prezesowi Urzędu informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a;
4) minister właściwy do spraw zagranicznych, w zakresie przekazywania Prezesowi Urzędu
informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a;
5) minister właściwy do spraw finansów publicznych, w zakresie wykonywania w
szczególności przez podległe mu i nadzorowane przez niego służby, obowiązków
polegających na:
a) kontroli stref celnych na lotniskach polegających na zwróceniu, podczas wykonywania
kontroli celnej, uwagi na towary i zdarzenia, które mogą stanowić zagrożenie dla
bezpieczeństwa transportu lotniczego,
b) współpracy Służby Celnej ze służbą ochrony w celu ochrony lotniczego przejścia
granicznego polegającej na informowaniu tej służby o ujawnieniu podczas kontroli
celnej towarów i zdarzeń, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa transportu
lotniczego,
c) przekazywania Prezesowi Urzędu informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a;
6) minister właściwy do spraw rolnictwa, w szczególności przez podległe mu i nadzorowane
przez niego służby, w zakresie:
a) działań zapobiegawczych mających na celu uniemożliwienie przedostania się w strefę
lotniczego przejścia granicznego środków spożywczych lub organizmów szkodliwych
dla życia lub zdrowia człowieka,
b) przekazywania Prezesowi Urzędu informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a;
7) Prezes Urzędu w zakresie:
a) inicjowania polityki państwa w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego,
b) ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie
cywilnym zgodnie z Krajowym Programem,
c) współpracy z Radą w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami
bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym,
d) upowszechniania
międzynarodowych norm, zasad oraz procedur ochrony lotnictwa
5
cywilnego i stosowanie ich w praktyce,
e) sprawowania nadzoru nad działalnością przewoźników lotniczych, zarządzających
lotniskami oraz innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność
gospodarczą, w zakresie zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa transportu lotniczego,
f) sprawowania nadzoru nad zarządzającym lotniskiem w zakresie zapewnienia
właściwego wyposażenia służb ochrony na lotniskach cywilnych w celu realizacji
zadań wynikających z Krajowego Programu,
g) współpracy z organami administracji publicznej w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego,
h) wydawania wiążących zaleceń dotyczących procedur ochrony lotnictwa cywilnego dla
podmiotów prowadzących działalność lotniczą tworzących system ochrony lotnisk,
w zakresie określonym w Krajowym Programie,
i) sprawowania nadzoru nad przeprowadzaniem kontroli lotnisk, przewoźników lotniczych
oraz innych podmiotów prowadzących działalność lotniczą, w zakresie ochrony
lotnictwa,
j) sprawowania nadzoru nad realizacją programów naprawczych, przygotowywanych
przez zarządzających lotniskami, przewoźników lotniczych oraz inne podmioty
prowadzące działalność lotniczą, w wyniku zaleceń pokontrolnych inspektorów
Urzędu,
k) prowadzenia listy osób odpowiedzialnych za sprawy ochrony lotnictwa cywilnego w
organach administracji publicznej i podmiotach prowadzących działalność lotniczą;
8) Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, w zakresie:
a) przekazywania Prezesowi Urzędu informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a,
b) oceny stopnia zagrożenia radiacyjnego;
9) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie wykonywania zadań
określonych w § 9 rozporządzenia;
10) Szef Agencji Wywiadu w zakresie gromadzenia i przekazywania ministrowi właściwemu
do spraw transportu informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a;
11) właściwy wojewoda, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a;
12) zarządzający lotniskiem w zakresie:
a) wyznaczenia osoby posiadającej odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa,
odpowiedzialnej za ochronę portu lotniczego i szkolenie w tym zakresie osób
zatrudnionych w porcie lotniczym i przesyłania informacji dotyczącej danych
osobowych i teleadresowych tej osoby do Prezesa Urzędu, wraz z jej aktualizacją,
b) koordynacji
działań i współdziałania ze Strażą Graniczną i Policją mających na celu
realizację ochrony lotnictwa cywilnego w sposób określony w Krajowym
Programie i programie ochrony lotniska,
c) zapewnienia przedstawicielom Urzędu warunków do wykonywania na terenie
lotniska obowiązków służbowych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
d) opracowania programu ochrony lotniska,
e) wprowadzenia do stosowania i aktualizacji programu ochrony lotniska po jego
zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu,
f) umożliwienia podmiotom prowadzącym działalność lotniczą na lub poza terenem
lotniska zapoznania się z aktualnym programem ochrony lotniska w zakresie ich
dotyczącym,
6
g) zorganizowania działań mających na celu ochronę lotniska przed aktami bezprawnej
ingerencji w lotnictwie cywilnym i nadzoru nad tymi działaniami, zwanymi dalej
„systemem ochrony lotniska”,
h) kierowania działalnością zespołu ochrony lotniska, określoną w jego regulaminie,
i) określenia potrzeb ochrony lotnictwa przy projektowaniu i budowie nowych obiektów i
urządzeń lotniska oraz modernizacji istniejących,
j) przekazywania Prezesowi Urzędu informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a,
k) zapewnienia podmiotom korzystającym z terenu lotniska ochrony przed aktami
bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym w ramach posiadanych kompetencji, sił i
środków,
l) opracowania i wprowadzenia do stosowania instrukcji przepustkowej dla osób i pojazdów
oraz nadzoru nad jej realizacją,
m) organizowania wewnętrznych audytów ochrony zgodnie z postanowieniami KPKJ,
n) prowadzenia bieżącej oceny stanu zagrożenia podmiotu oraz jej dokumentowania, w
oparciu o wytyczne Prezesa Urzędu, i przygotowywania oraz wdrożenia działań
zmierzających do likwidacji lub ograniczenia skutków tych zagrożeń,
o) opracowania i przesyłania Prezesowi Urzędu rocznych sprawozdań ze stanu ochrony
podmiotu, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku kalendarzowego
następującego po roku sprawozdawczym,
p) wyposażenia aparatów telefonicznych, których numery wskazuje pasażerom do
kontaktowania się z nim w system identyfikacji numerów połączeń przychodzących;
13) przewoźnik lotniczy, który uzyskał koncesję na podstawie ustawy wydaną przez Prezesa
Urzędu, w zakresie:
a) wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za organizację ochrony przewozów przed aktami
bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym, posiadającej odpowiednie poświadczenie
bezpieczeństwa i przesyłanie Prezesowi Urzędu, informacji, o której mowa w pkt 12 lit. a,
b) opracowania programu ochrony przewoźnika lotniczego,
c) wprowadzenia do stosowania i aktualizacji programu ochrony przewoźnika lotniczego po
zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu,
d) organizowania
wewnętrznych audytów ochrony zgodnie z postanowieniami KPKJ,
e) podjęcia środków technicznych zapewniających, że podczas lotu osoby nieupoważnione
nie mają wstępu do kabiny pilotów, zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 i 17 do
Konwencji oraz zgodnie z międzynarodową normą określoną w rozdziale 13 pkt. 13.2.3 (b)
Załącznika 6 do Konwencji,
f) współdziałania ze Strażą Graniczną w zakresie realizacji czynności związanych z
wykonywaniem wart ochronnych w trakcie lotów wysokiego ryzyka,
g) przekazywania Prezesowi Urzędu informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a;
14) inne podmioty prowadzące działalność lotniczą oraz zarejestrowany agent, w zakresie:
a) wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za ochronę podmiotu przed aktami bezprawnej
ingerencji w lotnictwie cywilnym, posiadającej odpowiednie poświadczenie
bezpieczeństwa i przesyłanie do Prezesa Urzędu informacji, o której mowa w pkt 12 lit. a,
b) opracowania programu ochrony tego podmiotu,
c) wprowadzenia do stosowania i aktualizacji programu ochrony tego podmiotu po jego
zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu,
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik