Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
potrzeby wynikające z podróży oraz inne potrzeby fizjologiczne.
§ 10. 1. W trakcie operacji lotniczej, jaka rozpoczyna się z chwilą zgłoszenia, ograniczenia
okresu pełnienia czynności lotniczych, okresy służby i wypoczynku członków załóg statków
powietrznych określone w niniejszym rozdziale można modyfikować w wypadku nieprzewidzianych
okoliczności z uwzględnieniem poniższych warunków:
1) podstawowy dzienny okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w § 26 ust.1 i 4, nie
może być wydłużony o więcej niż 2 godziny, chyba że liczba członków załogi lotniczej statku
powietrznego została zwiększona, w którym to przypadku maksymalny okres pełnienia czynności
lotniczych można wydłużyć o nie więcej niż 3 godziny;
2) jeśli na końcowym odcinku w granicach okresu pełnienia czynności lotniczych nieprzewidziane
okoliczności wystąpią po starcie i spowodują przekroczenie dopuszczalnego okresu wydłużenia, lot
można kontynuować do planowanego lub zapasowego miejsca przeznaczenia;
3) w przypadku powyższych okoliczności okres wypoczynku przypadający po okresie pełnienia
czynności lotniczych można skrócić, jednak nigdy poniżej minimalnego okresu wypoczynku
określonego w § 21 ust. 1 i 2;
2. W razie wystąpienia szczególnych okoliczności, które mogłyby doprowadzić do poważnego
zmęczenia oraz po zasięgnięciu opinii zainteresowanych członków załogi statku powietrznego,
dowódca skraca okres pełnienia czynności lotniczych lub zwiększa czas wypoczynku w celu
wyeliminowania wszelkiego negatywnego wpływu na bezpieczeństwo lotu.
§ 11. 1. Dowódca składa operatorowi meldunek w przypadku wydłużenia okresu pełnienia
czynności lotniczych według jego uznania lub kiedy okres wypoczynku jest skrócony.
2. Jeśli wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych lub skrócenie okresu wypoczynku
przekracza 1 godzinę, kopię meldunku, wraz ze stanowiskiem operatora, operator przesyła do Prezesa
Urzędu nie później niż w ciągu 28 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
3. Meldunki dowódcy statku powietrznego dotyczące podjętych przez niego decyzji w sprawie
wydłużenia okresów pełnienia czynności lotniczych, wydłużonych godzin lotu oraz skróconych
okresów wypoczynku operator zachowuje przez co najmniej 6 miesięcy od takiego wydarzenia.
§ 12. 1. Członek załogi statku powietrznego pozostaje w gotowości w porcie lotniczym od
momentu zgłoszenia się w ustalonym przez operatora punkcie do zakończenia zgłoszonego okresu
gotowości.
2. Gotowość w porcie lotniczym jest wliczana w całości do okresu służby.
3. Jeśli po okresie gotowości w porcie lotniczym następuje bezpośrednio okres pełnienia
czynności lotniczych, to okres ten nie może przekroczyć dozwolonego limitu okresu pełnienia
6
czynności lotniczych pomniejszonego o okres przebywania na dyżurze. W takim przypadku gotowość
w porcie lotniczym będzie dodana do okresu służby, celem obliczenia minimalnego okresu
wypoczynku.
4.W przypadku, w którym dyżur w porcie macierzystym nie prowadzi do podjęcia czynności
lotniczych to czas wypoczynku przysługujący po okresie dyżuru wynosi 11 godzin.
§ 13. 1. Gotowość jest pełniona w porcie macierzystym lub w innym miejscu wyznaczonym
przez operatora.
2. W przypadku gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez operatora, gdy czas gotowości
przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny gotowości przypadają miedzy godzinami 22:00 a 6:00
czasu lokalnego, operator zapewnia odpowiednie warunki pełnienia gotowości.
3. Gotowość pełniona w innym miejscu wyznaczonym przez operatora wlicza się do okresu
służby w wymiarze 50% czasu jego trwania, z wyłączeniem 4 pierwszych godzin, a od czasu
powiadomienia w 100%, jeżeli w trakcie pełnienia dyżuru tej gotowości, członek załogi statku
powietrznego ma możliwość odpoczynku w pozycji leżącej. W przeciwnym przypadku czas
gotowości w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę wlicza się w pełnym wymiarze do okresu
służby.
4. W przypadku pełnienia gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez operatora, minimalny
czas powiadamiania o pracy z gotowości wynosi 2 godziny.
5. Maksymalny czas trwania dyżuru w porcie macierzystym lub w innym miejscu wyznaczonym
przez operatora nie może przekroczyć 12 godzin.
§ 14. Operator zapewnia członkowi załogi statku powietrznego możliwość spożycia posiłku i
napoju, w celu uniknięcia pogorszenia jakości jego pracy, w szczególności jeśli czas wykonywania
czynności lotniczych przekracza 6 godzin.
§ 15. 1. Operator zapewnia, by rejestry członka załogi zawierały:
1) czasy blokowe;
2) czas, długość i zakończenie każdego okresu służby lub okresu pełnienia czynności lotniczych;
3) okresy wypoczynku i dni wolne od służby.
2. Kopie tych rejestrów udostępnia się członkowi załogi na jego żądanie.
3.
Jeśli rejestry prowadzone przez operatora zgodnie z ust. 1 nie obejmują wszystkich okresów
pełnienia czynności lotniczych, okresów służby i wypoczynku, zainteresowany członek załogi statku
powietrznego prowadzi własny rejestr:
1) czasów blokowych;
2) czasu, długości i zakończenia każdego okresu służby lub okresu pełnienia czynności lotniczych;
3) okresów wypoczynku i dni wolnych od służby.
7
4.
Członek załogi statku powietrznego przedstawia na żądanie każdego operatora prowadzone
przez siebie rejestry przed rozpoczęciem okresu pełnienia czynności lotniczych.
5. Rejestry są przechowywane przez 15 miesięcy kalendarzowych począwszy od dnia
ostatniego stosownego wpisu lub dłużej, jeśli jest to wymagane przez przepisy odrębne.
Rozdział 3
Służby ratownictwa medycznego
§ 16. 1. Operator zapewnia, by całkowita liczba okresów służby wyznaczonej członkowi załogi
statku powietrznego służby ratownictwa medycznego nie przekraczała:
1) 190 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 28 dni, rozłożonych możliwie równomiernie przez
cały ten okres;
2) 60 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 7 dni;
3) 15 godzin 30 minut czasu pracy w ciągu kolejnych 24 godzin.
2. Czas lotu, liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do momentu jego zatrzymania,
dla członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca, nie może
przekroczyć:
1) 800 godzin w ciągu roku kalendarzowego;
2) 90 godzin w ciągu kolejnych 28 dni.
3. Czas lotu, liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do momentu jego zatrzymania, dla
członka załogi w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego nie może przekroczyć:
1) 800 godzin w ciągu roku kalendarzowego;
2) 80 godzin w ciągu kolejnych 28 dni.
3 Czas zgłoszenia się do lotu członków załóg (śmigłowców) statków powietrznych w załodze
.
jedno lub wieloosobowej, nie może być krótszy niż 30 minut przed planowanym czasem lotu.
4.
Podstawowy dzienny okres pełnienia czynności lotniczych członka załogi statku
powietrznego służby ratownictwa medycznego wynosi 12 godzin.
5. Podstawowy dzienny okres pełnienia czynności lotniczych członka załogi statku
powietrznego służby ratownictwa medycznego będzie skracany o 30 minut dla każdego odcinka
począwszy od trzeciego, przy czym maksymalne całkowite skrócenie wynosi 2 godziny.
6. Jeśli okres pełnienia czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego służby
ratownictwa medycznego rozpoczyna się w WOCL, Podstawowy dzienny okres pełnienia czynności
lotniczych, o którym mowa w ust. 4 zostanie skrócony o 100 % czasu jego zajęcia przy maksymalnym
całkowitym skróceniu o dwie godziny. Jeśli okres pełnienia czynności lotniczych kończy się lub w
całości zawiera się w WOCL, podstawowy dzienny okres pełnienia czynności lotniczych, o którym
mowa w ust. 2, zostanie skrócony o 50 % czasu jego zajęcia.
8
7. Jeśli planuje się, że okres pełnienia czynności lotniczych wykorzystywać będzie wydłużenia,
minimalny okres wypoczynku członka załogi statku powietrznego służby ratownictwa medycznego
przed i po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o 2 godziny lub tylko okres wypoczynku po
zakończeniu lotu zostaje wydłużony o 4 godziny. Jeśli wydłużenia są wykorzystywane w kolejnych
okresach pełnienia czynności lotniczych, okresy wypoczynku przed lotem i po zakończeniu lotu
między dwoma kolejnymi operacjami następują po sobie.
§ 17. 1. Okres pełnienia czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego służby
ratownictwa medycznego, może być przedłużony w ciągu kolejnych 24 godzin za zgodą dowódcy
statku powietrznego o:
1)
2 godziny – w przypadku udziału w akcji ratowniczej;
2)
3 godziny – w przypadku lotu z chorymi lub rannymi do punktu opieki medycznej lub w celu
dostarczenia krwi lub organów ludzkich do przeszczepów .
2. Przekroczenie okresu pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1 może nastąpić
jedynie w dwóch kolejnych dniach z zachowaniem tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym
okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.
§ 18. 1. Minimalny okres wypoczynku, jaki należy zapewnić członkowi załogi statku
powietrznego służby ratownictwa medycznego przed rozpoczęciem okresu pełnienia czynności
lotniczych rozpoczynającego się w porcie macierzystym, odpowiada co najmniej długości
poprzedniego okresu służby albo 12 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest
dłuższy.
2. Minimalny okres wypoczynku, jaki należy zapewnić przed rozpoczęciem okresu pełnienia
czynności lotniczych rozpoczynającego się poza portem macierzystym, odpowiada co najmniej
długości poprzedniego okresu służby albo 10 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów
jest dłuższy; w przypadku minimalnego okresu wypoczynku poza portem macierzystym operator
zapewnia możliwość 8 godzin snu, uwzględniając potrzeby wynikające
z podróży oraz inne potrzeby fizjologiczne.
§ 19. 1. Dowódca składa operatorowi meldunek w przypadku wydłużenia okresu pełnienia
czynności lotniczych według jego uznania lub kiedy okres wypoczynku został skrócony.
2. Jeśli wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych lub skrócenie okresu wypoczynku
przekracza 1 godzinę, kopię meldunku, wraz ze stanowiskiem operatora, operator przesyła do
organu nie później niż w ciągu 28 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
§ 20. 1. Okres przebywania w bazie macierzystej obejmuje maksymalnie 8 dni, w których
pełnione są czynności lotniczej służby ratownictwa medycznego oraz transportu medycznego.
9
2. Okres przebywania w bazie macierzystej przez członka załogi statku powietrznego służby
ratownictwa medycznego, w którym zawarty jest czas wypoczynku krótszy niż 10 godzin w ciągu
kolejnych 24 godzin, nie może trwać dłużej niż 4 dni.
§ 21. Czas pełnienia gotowości przez członka załogi statku powietrznego służby ratownictwa
medycznego w okresie kolejnych 24 godzin nie może przekraczać 15 godzin i 30 minut na dobę.
§ 22. Członek załogi statku powietrznego służby ratownictwa medycznego ma możliwość
spożycia posiłku i napoju, aby uniknąć pogorszenia jakości jego pracy, szczególnie jeśli okres
pełnienia czynności lotniczych przekracza 6 godzin.
§ 23. Do rejestru członka załogi statku powietrznego w służbie ratownictwa medycznego stosuje
się odpowiednio § 15.
§ 24. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik