eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze


§ 56. 1. Okres wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 55 ust. 4, może być
przedłużony w ciągu kolejnych 24 godzin za zgodą dowódcy statku powietrznego o:
1)
2 godziny – w przypadku udziału w akcji ratowniczej;
2)
3 godziny - w przypadku lotu z chorymi lub rannymi do punktu opieki medycznej lub w celu
dostarczenia krwi lub organów ludzkich do przeszczepów .
2. Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1 może nastąpić
jedynie w dwóch kolejnych dniach z zachowaniem tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie
rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.

§ 57. 1 Minimalny okres wypoczynku, jaki należy zapewnić przed rozpoczęciem okresu czynności
lotniczych rozpoczynającego się w porcie macierzystym, odpowiada co najmniej długości poprzedniego
okresu służby lub 12 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy.
2. Minimalny okres wypoczynku, jaki należy zapewnić przed rozpoczęciem okresu pełnienia
obowiązków lotniczych rozpoczynającego się poza portem macierzystym, odpowiada co najmniej
długości poprzedniego okresu służby lub 10 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest
dłuższy; w przypadku minimalnego okresu wypoczynku poza portem macierzystym operator zapewnia
możliwość 8 godzin snu, uwzględniając potrzeby wynikające
z podróży oraz inne potrzeby fizjologiczne.
3. Nie naruszając ustępu 1 i 2, Prezes Urzędu może wyrazić zgodę na skrócony okres wypoczynku.
4. Każdy operator ma obowiązek wykazać Prezesowi Urzędu, korzystając z doświadczenia
operacyjnego i uwzględniając inne stosowne czynniki, jak aktualna wiedza naukowa, że jego wniosek o
skrócony okres wypoczynku zapewnia równoważny stopień bezpieczeństwa.

§ 58. 1. Operator zapewnia, by:
a) dowódca składał operatorowi meldunek w przypadku wydłużenia okresu pełnienia czynności
lotniczych według jego uznania lub kiedy okres wypoczynku jest skrócony podczas rzeczywistej
operacji; oraz
b) jeśli wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych lub skrócenie okresu wypoczynku przekracza
jedną godzinę, kopia meldunku, na którym operator winien nanieść uwagi, przesłana zostaje do
organu nie później niż w ciągu 28 dni od wydarzenia.

§ 59. 1. Okres przebywania w bazie macierzystej obejmuje maksymalnie 8 dni, w których
wypełniane są obowiązki Lotniczej Służby Ratownictwa Medycznego oraz Transportu Medycznego.
25


2. Okres przebywania w bazie macierzystej, w którym zawarty jest czas wypoczynku krótszy niż 10
godzin w ciągu kolejnych 24 godzin, nie może trwać dłużej niż 4 dni.
§ 60. Czas pełnienia gotowości w okresie kolejnych 24 godzin nie może przekraczać 15 godzin i 30
minut na dobę.
§ 61. 1 Członek załogi ma możliwość spożycia posiłku i napoju, aby uniknąć pogorszenia jakości
jego pracy, szczególnie jeśli okres pełnienia czynności lotniczych przekracza 6 godzin.
§ 62. 1. Operator zapewnia, by rejestry członka załogi zawierały:
a) czasy blokowe;
b) czas, długość i zakończenie każdego okresu służby lub pełnienia obowiązków lotniczych;
c) okresy wypoczynku i dni wolne od służby.
Kopie tych rejestrów udostępniane będą członkowi załogi na jego żądanie.
2. Jeśli rejestry prowadzone przez operatora zgodnie z pkt. 1 nie obejmują wszystkich okresów
pełnienia obowiązków lotniczych, okresów służby i wypoczynku, zainteresowany członek załogi
prowadzi własny rejestr:
a) czasów blokowych;
b) czasu, długości i zakończenia każdego okresu służby lub pełnienia obowiązków lotniczych;
c) okresów wypoczynku i dni wolnych od służby.
3. Członek załogi przedstawia na żądanie swoje rejestry każdemu operatorowi korzystającemu z
jego usług przed rozpoczęciem okresu pełnienia obowiązków lotniczych.
4. Rejestry są przechowywane przez co najmniej 15 miesięcy kalendarzowych począwszy od dnia
ostatniego stosownego wpisu lub dłużej, jeśli jest to wymagane przez przepisy krajowe.
5. Ponadto operatorzy oddzielnie zachowują wszelkie meldunki dowódcy samolotu dotyczące
podjętych przez niego decyzji w sprawie wydłużenia okresów pełnienia obowiązków lotniczych,
wydłużonych godzin lotu oraz skróconych okresów wypoczynku przez co najmniej sześć miesięcy od
takiego wydarzenia.

Rozdział 8
Czas służby i wypoczynku kontrolerów ruchu lotniczego

§ 63. 1.Czas służby kontrolerów ruchu lotniczego nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 30
godzin na tydzień pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
2. Czas służby kontrolerów ruchu lotniczego obejmuje:
26


1) wykonywanie czynności na stanowisku operacyjnym kontroli ruchu lotniczego, zwanego
dalej stanowiskiem operacyjnym;
2) czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonania czynności na stanowisku
operacyjnym;
3) czas odprawy przed rozpoczęciem czynności;
4) przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego;
5) prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego oraz egzaminowania;
6) przerwy, o których mowa w § 64.

§ 64. Minimalny okres przerwy w służbie pomiędzy dwoma odcinkami wykonywania przez
kontrolerów ruchu lotniczego czynności na stanowisku operacyjnym wynosi 1 godzinę. W czasie przerwy
pracownik odpoczywa pozostając w gotowości do wykonywania pracy.

§ 65. Czas wykonywania przez kontrolerów ruchu lotniczego czynności na stanowisku
operacyjnym nie może przekroczyć 75 % dobowego wymiaru czasu służby.

§ 66. Pomiędzy godziną 02.00 oraz godziną 05.59 czas wykonywania przez kontrolerów ruchu
lotniczego czynności na stanowisku operacyjnym nie może przekroczyć 2 godzin.

§ 67.1 Maksymalny czas wykonywania, bez przerwy, przez kontrolera ruchu lotniczego czynności
na stanowisku operacyjnym oraz wykonywania czynności na stanowiskach wymagających kwalifikacji
kontrolera ruchu lotniczego wynosi do 2 godzin. Czas ten może być wydłużony do 3 godzin w
instytucjach zapewniających służby kontroli ruchu lotniczego na lotniskach o małym natężeniu ruchu
lotniczego, określonych w zakładowym układzie zbiorowym pracy.
2. Lotniska o małym natężeniu ruchu lotniczego, o których mowa w ust. 1, to lotniska, ,na których
liczba operacji statków powietrznych wykonujących regularne loty handlowe wynosi do 5 operacji w
ciągu godziny lub do 7 w ciągu 2 następujących po sobie godzin i łącznie w ciągu deklarowanego
dobowego czasu pracy lotniska nie przekracza 30 dla 16 godzinnej i 40 dla 24 godzinnej pracy lotniska i
nie może przekroczyć 15 tysięcy takich operacji rocznie.

§ 68. Liczba następujących po sobie bezpośrednich dobowych okresów służby na stanowiskach
operacyjnych nie może przekroczyć czterech, z zastrzeżeniem zasad określonych w trybie § 25 ust. 2.

§ 69. 1. Rozkłady czasu służby kontrolerów ruchu lotniczego ustala się w regulaminie pracy.
27


2. Dla zachowania konieczności zapewniania ciągłości służby kontroli ruchu lotniczego, zapewnia
się minimum dwuosobową obsadę stanowiska operacyjnego kontrolera ruchu lotniczego w organach służb
kontroli ruchu lotniczego na lotniskach o dużym i średnim natężeniu ruchu lotniczego na zasadach
określonych w zakładowym układzie zbiorowym pracy.

§ 70. Przepisy zawarte § 63 - § 69 stosuje się odpowiednio do asystenta kontrolera ruchu lotniczego
i praktykanta – kontrolera ruchu lotniczego.

§ 71. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie czasu
pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. Nr
219, poz. 1841).

§ 72. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.






MINISTER INFRASTRUKTURY






28


UZASADNIENIE

Proponowana treść rozporządzenia ma na celu dostosowanie przepisów z zakresu czasu pracy,
służby i wypoczynku członków załóg samolotów w przewozie lotniczym do wymagań zawartych w
rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 8/2008 z dnia 11 grudnia 2007 r. zmieniającym rozporządzenie Rady
(EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w
dziedzinie lotnictwa cywilnego. Jednocześnie wprowadza się nowe brzmienie zapisów dotyczących
przewozu lotniczego wykonywanego przy użyciu śmigłowców, a także lotnictwa ogólnego, lotnictwa
usługowego, Służb Ratownictwa Medycznego, jak również nowelizuje się zapisy dotyczące czasu służby i
wypoczynku kontrolerów ruchu lotniczego.
W projekcie rozporządzenia odróżniono pojęcie czasu pracy od pojęcia czasu służby członków
załóg statków powietrznych i kontrolerów ruchu lotniczego. Przez czas pracy rozumie się, zgodnie z art.
128 § 1 Kodeksu pracy, czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy
lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Rozumienie takie jest również zgodne z
celem dyrektywy Rady 2003/88/WE z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów
organizacji czasu pracy, która jako czas pracy definiuje każdy okres, podczas którego pracownik pracuje,
jest do dyspozycji pracodawcy oraz wykonuje swoje działania lub spełnia obowiązki.
Przez służbę rozumie się zgodnie z OPS 1.1095 ppkt 1.4 Części Q rozporządzenia Komisji (WE)
nr 8/2008 z dnia 11 grudnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie
harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego
każde zadanie, jakie członek załogi zobowiązany jest wykonać w związku z działalnością posiadacza
certyfikatu AOC. Jeśli przepisy szczegółowe przedmiotowego rozporządzenia nie stanowią inaczej, organ
określa, czy i w jakim stopniu czas pozostawania w gotowości wlicza się do czasu służby. W służbie
zawiera się okres pełnienia czynności lotniczych, którym zgodnie z OPS 1.1095 pkt 1.6 Części Q jest:
okres pełnienia czynności lotniczych: (FDP)- czas, w którym osoba pracuje na pokładzie samolotu jako
członek jego załogi. FDP rozpoczyna się w chwili, gdy operator wymaga od członka załogi zgłoszenia się
do lotu lub serii lotów; okres ten kończy się wraz z zakończeniem ostatniego lotu, w czasie którego pełni
on obowiązki operacyjnego członka załogi.
W FDP zawiera się natomiast czas blokowy przez, który rozumie się czas między wyjściem
samolotu z miejsca postoju w celu wylotu do czasu zatrzymania na wyznaczonym miejscu postoju i
zatrzymania wszystkich silników lub śmigieł (zgodnie z OPS 1.1095 pkt 1.2).
Z uwagi na fakt, że przepisy rozporządzenia Komisji (WE) Nr 8/2008 z dnia 11 grudnia 2007 r.
zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i
procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego pozwalają państwu członkowskiemu na
29


strony : 1 ... 20 ... 60 ... 72 . [ 73 ] . 74 ... 80 ... 120 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: