eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

3. Jeśli po okresie gotowości w bazie macierzystej następuje bezpośrednio pełnienie czynności
lotniczych, to okres ten nie może przekroczyć dozwolonego limitu okresu wykonywania czynności
lotniczych pomniejszonych o okres przebywania na dyżurze. W takim przypadku gotowość w porcie
lotniczym będzie dodana do okresu służby, celem obliczenia minimalnego okresu wypoczynku.
3. W przypadku, w którym dyżur w bazie macierzystej nie prowadzi do podjęcia czynności
lotniczych to czas wypoczynku przysługujący po okresie dyżuru wynosi 11 godzin.

§ 44. 1. Gotowość może być pełniona w porcie macierzystym lub w innym miejscu wyznaczonym
przez operatora.
2. W przypadku pełnienia gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, gdy czas
gotowości przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny gotowości przypadają miedzy godzinami 22 a 6
czasu lokalnego pracodawca zapewnia odpowiednie warunki pełnienia gotowości.
3. Gotowość pełniona w innym miejscu wyznaczonym przez operatora wlicza się do czasu służby w
wymiarze 50% czasu jego trwania, z wyłączeniem 4 pierwszych godzin, a od czasu powiadomienia w
100%, jeżeli w trakcie pełnienia dyżuru tej gotowości członek załogi ma możliwość odpoczynku w
pozycji leżącej. W przeciwnym przypadku czas gotowości w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę
wlicza się w pełnym wymiarze do czasu służby.
4. W przypadku pełnienia gotowości w innym miejscu minimalny czas powiadamiania o pracy z
gotowości wynosi 2 godziny.
5. Maksymalny czas trwania dyżuru w porcie macierzystym lub w innym miejscu wyznaczonym
przez operatora nie może przekroczyć 12 godzin.

§ 45. Operator zapewnia członkowi załogi możliwość spożycia posiłku i napoju, w celu uniknięcia
pogorszenia jakości jego pracy, w szczególności jeśli czas wykonywania czynności lotniczych przekracza
6 godzin.

§ 46. 1. Operator zapewnia, by rejestry członka załogi zawierały:
a) czasy blokowe;
b) czas, długość i zakończenie każdego okresu służby lub pełnienia czynności lotniczych;
c) okresy wypoczynku i dni wolne od służby;
kopie tych rejestrów udostępniane będą członkowi załogi na jego żądanie.
2.
Jeśli rejestry prowadzone przez operatora zgodnie z ust 1 nie obejmują wszystkich okresów
pełnienia obowiązków lotniczych, okresów służby i wypoczynku, zainteresowany członek załogi
prowadzi własny rejestr:
20


a) czasów blokowych;
b) czasu, długości i zakończenia każdego okresu służby lub pełnienia obowiązków lotniczych; oraz
c) okresów wypoczynku i dni wolnych od służby.
3.
Członek załogi przedstawia na żądanie swoje rejestry każdemu operatorowi przed
rozpoczęciem okresu pełnienia obowiązków lotniczych.

4. Rejestry są przechowywane przez co najmniej 15 miesięcy kalendarzowych począwszy od dnia
ostatniego stosownego wpisu lub dłużej, jeśli jest to wymagane przez przepisy odrębne.

5. Meldunki dowódcy statku powietrznego dotyczące podjętych przez niego decyzji w sprawie
wydłużenia okresów pełnienia obowiązków lotniczych, wydłużonych godzin lotu oraz skróconych
okresów wypoczynku operatorzy zachowują przez co najmniej sześć miesięcy od takiego wydarzenia.

Rozdział 6
Normy czasu służby i wypoczynku członków załóg statków powietrznych w lotnictwie ogólnym

§ 47.1. Całkowita liczba okresów służby wyznaczonej członkowi załogi nie może przekraczać:
a) 160 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 28 dni, rozłożonych możliwie równomiernie przez cały
ten okres; oraz
b) 40 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 7 dni.
2. Całkowite czasy blokowe do których dany członek załogi jest wyznaczony jako operacyjny
członek załogi, nie przekraczały:
a) 800 godzin blokowych w roku kalendarzowym;
b) 80 godzin blokowych w ciągu każdych kolejnych 28 dni.

§ 48. Czas zgłoszenia się do lotu zostanie określony w Instrukcji Operacyjnej.

§ 49. 1. Maksymalny podstawowy dzienny czas wykonywania czynności lotniczych wynosi 10
godzin.
2. Maksymalny podstawowy dzienny czas wykonywania czynności lotniczych będzie skracany o 30
minut dla każdego odcinka począwszy od trzeciego, przy czym maksymalne całkowite skrócenie wynosi
dwie godziny.
3. Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych rozpoczyna się w WOCL, czas maksymalny, o
którym mowa w ustępie 1, zostanie skrócony o 100 % czasu jego zajęcia przy maksymalnym całkowitym
skróceniu o dwie godziny. Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych kończy się lub w całości zawiera
21


się w WOCL, maksymalny czas wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ustępie 3,
zostanie skrócony o 50 % czasu jego zajęcia.
4. Czas spędzony na przemieszczaniu w celu zajęcia stanowiska wliczany jest do czasu służby.
5. Przemieszczanie w celu zajęcia stanowiska po zgłoszeniu się, ale przed podjęciem obowiązków
operacyjnych liczy się jako część czasu wykonywania czynności lotniczych, ale nie liczy się jako odcinek.
6. Odcinek lotu związany z przemieszczaniem w celu zajęcia stanowiska przypadający bezpośrednio
po odcinku operacyjnym uwzględniany będzie do obliczeń wypoczynku minimalnego, zgodnie z §50 ust.
1 i 2.
7. Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie
usługowym, wykonujący loty krótkie w rejonie lotniska, powinien mieć przerwy w wykonywaniu
czynności lotniczych, określone poniżej:
a) do 3 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych – 30 minut przerwy,
b) do 6 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych – 1 godzina przerwy,
c) od 6 do 8 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych – 1:30 przerwy,
d) ponad 8 godzin – 2 godziny.

§ 50. 1 Minimalny okres wypoczynku, jaki należy zapewnić przed rozpoczęciem okresu czynności
lotniczych rozpoczynającego się w porcie macierzystym, odpowiada co najmniej długości poprzedniego
okresu służby lub 12 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy.
2. Minimalny okres wypoczynku, jaki należy zapewnić przed rozpoczęciem okresu pełnienia
obowiązków lotniczych rozpoczynającego się poza portem macierzystym, odpowiada co najmniej
długości poprzedniego okresu służby lub 10 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest
dłuższy; w przypadku minimalnego okresu wypoczynku poza portem macierzystym operator zapewnia
możliwość 8 godzin snu, uwzględniając potrzeby wynikające
z podróży oraz inne potrzeby fizjologiczne.
3. Minimalny okres wypoczynku określony powyżej powinien być okresowo wydłużany do
tygodniowego okresu wypoczynku, wynoszącego 36 godzin, w tym dwóch nocy lokalnych, w sposób
zapewniający, by czas między końcem jednego tygodniowego okresu wypoczynku a początkiem
kolejnego nie przekraczał nigdy 168 godzin.

§ 51. Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może
nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego - o 2 godziny.

22


§ 52. 1. Gotowość może być pełniona w bazie macierzystej lub w innym miejscu wyznaczonym
przez użytkownika.
2. W przypadku pełnienia gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez użytkownika, gdy czas
gotowości przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny gotowości przypadają miedzy godzinami 22 a 6
czasu lokalnego pracodawca zapewnia odpowiednie warunki pełnienia gotowości.
3. Gotowość pełniona w innym miejscu wlicza się do czasu służby w wymiarze 50 % czasu jego
trwania, z wyłączeniem 4 pierwszych godzin, a od czasu powiadomienia w 100%, jeżeli w trakcie
pełnienia dyżuru tej gotowości członek załogi ma możliwość odpoczynku w pozycji leżącej. W
przeciwnym przypadku czas gotowości w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę wlicza się w pełnym
wymiarze do czasu służby.
4. W przypadku pełnienia gotowości w innym miejscu minimalny czas powiadamiania o pracy z
dyżuru wynosi 2 godziny.
5. Maksymalny czas trwania dyżuru w porcie macierzystym lub w innym miejscu wyznaczonym
przez operatora nie może przekroczyć 12 godzin.

§ 53. 1 Członek załogi ma możliwość spożycia posiłku i napoju, aby uniknąć pogorszenia jakości
jego pracy, szczególnie jeśli czas wykonywania czynności lotniczych przekracza 6 godzin.
§54. 1. Rejestry członka załogi muszą zawierać :
a) czasy blokowe;
b) czas, długość i zakończenie każdego okresu służby lub pełnienia obowiązków lotniczych;
c) okresy wypoczynku i dni wolne od służby.
Kopie tych rejestrów udostępniane będą członkowi załogi na jego żądanie.
2. Jeśli rejestry prowadzone przez użytkownika zgodnie z pkt. 1 nie obejmują wszystkich okresów
pełnienia obowiązków lotniczych, okresów służby i wypoczynku, zainteresowany członek załogi
prowadzi własny rejestr:
a) czasów blokowych;
b) czasu, długości i zakończenia każdego okresu służby lub pełnienia obowiązków lotniczych; oraz
c) okresów wypoczynku i dni wolnych od służby.
3. Członek załogi przedstawia na żądanie swoje rejestry każdemu użytkownikowi korzystającemu z
jego usług przed rozpoczęciem okresu pełnienia obowiązków lotniczych.
4. Rejestry są przechowywane przez co najmniej 15 miesięcy kalendarzowych począwszy od dnia
ostatniego stosownego wpisu lub dłużej, jeśli jest to wymagane przez przepisy krajowe.


23



Rozdział 7
Normy czasu służby i wypoczynku członków załóg statków powietrznych w służbie ratownictwa
medycznego


§ 55. 1. Operator zapewnia, by całkowita liczba okresów służby wyznaczonej członkowi załogi
statku powietrznego nie przekraczała:
a) 190 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 28 dni, rozłożonych możliwie równomiernie przez cały
ten okres; oraz
b) 60 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 7 dni; oraz
c) 14 godzin 30 minut na kolejne 24 godziny.
2. Operator zapewnia, by całkowite czasy blokowe lotów, do których dany członek załogi jest
wyznaczony jako operacyjny członek załogi, nie przekraczały:
a) 800 godzin blokowych w roku kalendarzowym;
b) 120 godzin blokowych w ciągu każdych kolejnych 28 dni.
3. Operator przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu czas zgłoszenia się do lotu członków
załóg śmigłowców w załodze jedno lub dwuosobowej, nie krótszy niż 30 minut przed planowanym
czasem lotu.
4. Maksymalny podstawowy dzienny okres pełnienia czynności lotniczych wynosi 12 godzin.
5. Maksymalny podstawowy dzienny okres pełnienia czynności lotniczych będzie skracany o 30
minut dla każdego odcinka począwszy od trzeciego, przy czym maksymalne całkowite skrócenie wynosi
dwie godziny.
6. Jeśli okres pełnienia czynności lotniczych rozpoczyna się w WOCL, czas maksymalny, o którym
mowa w ustępie 2, zostanie skrócony o 100 % czasu jego zajęcia przy maksymalnym całkowitym
skróceniu o dwie godziny. Jeśli okres pełnienia czynności lotniczych kończy się lub w całości zawiera się
w WOCL, maksymalny okres pełnienia czynności lotniczych o którym mowa w ustępie 2, zostanie
skrócony o 50 % czasu jego zajęcia.
7. Jeśli planuje się, że okres pełnienia czynności lotniczych wykorzystywać będzie wydłużenia,
minimalny okres wypoczynku przed i po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o dwie godziny lub tylko
okres wypoczynku po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o cztery godziny. Jeśli wydłużenia są
wykorzystywane w kolejnych okresach pełnienia czynności lotniczych, okresy wypoczynku przed lotem i
po zakończeniu lotu między dwoma kolejnymi operacjami następują po sobie.
24


strony : 1 ... 20 ... 60 ... 71 . [ 72 ] . 73 ... 80 ... 120 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: