Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
projekcie proponuje się aby udzielanie takich odstępstw w drodze decyzji administracyjnej oraz
obowiązek ich notyfikacji spoczywał na Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Projekt uwzględnia uwagi zasadne pod względem prawnym i merytorycznym, nadesłane w toku
trwania szeroko zakrojonych konsultacji społecznych przeprowadzonych w środowisku lotniczym
zarówno wśród pracodawców jak i pracowników.
W zakresie propozycji nadesłanych przez LOT należy podkreślić, iż propozycja dotycząca nałożenia
na przewoźników nieuzasadnionych obciążeń związanych z profilaktyką zawodową i koniecznością
przeniesienia do innej pracy członków załóg statku powietrznego wykonującego prace w nocy w przypadku
posiadania przez nich stosownego orzeczenia lekarskiego nie została uwzględniona, gdyż zapis dotyczący
profilaktyki zdrowia wynika z dyrektywy 2000/79. Jednocześnie wprowadzenie obowiązku przedstawienia
orzeczenia lekarskiego ma na celu unikniecie możliwości nadużywania tego zapisu.
Należy również zauważyć, iż zgodnie z opinią Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej czas dyżuru
(gotowości) pełnionego przez pracownika poza miejscem pracy w zakresie w jakim pracownik pozostając
do dyspozycji pracodawcy przebywa poza zakładem pracy. Jednakże od momentu wezwania danego
pracownika do świadczenia pracy musi być on traktowany jak pracownik pełniący dyżur na terenie zakładu
pracy, co oznacza iż okres rzeczywistego świadczenia pracy przez takiego pracownika powinien być w
całości wliczany do czasu pracy. Równocześnie treść zapisu wynikająca bezpośrednio z OPS 1.1125 pkt
1.3. rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91, który nakłada na organ obowiązek określenia stosunku
pomiędzy gotowością w porcie lotniczym, a następującymi bezpośrednio po nim czynnościami lotniczymi.
Również możliwość udzielania odstępstw reguluje już rozporządzenie unijne, w związku z czym nie jest
potrzebna regulacja tego zagadnienia na poziomie prawa krajowego.
Podkreślenia wymaga również fakt, iż przedmiotowy projekt rozporządzenia ma na celu
doregulowanie szczegółowych kwestii które nie zostały ujęte w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3922/91 i
wyznacza jedynie ramy związane z czasem służby w przewozie lotniczym.
Odnośnie propozycji nadesłanych ze strony EUROLOT, iż w przedmiotowym projekcie nie zostały
uwzględnione propozycje dotyczące usunięcia zapisu § 10 (profilaktyka zawodowa). Konieczność
wprowadzenia tej regulacji wynika z dyrektywy 2000/79. Równocześnie z tego samego powodu nie została
uwzględniona uwaga dotycząca usunięcia rocznych norm czasu pracy. Jednocześnie w projekcie norma ta
wynosi 2000 godzin co jest zgodnie z przedmiotową dyrektywą. Również propozycje powtarzające zapisy
rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 nie zostały uwzględnione, gdyż byłoby to sprzeczne z zasadami
prawidłowej legislacji.
W zakresie uwag nadesłanych przez Państwową Agencję eglugi Powietrznej należy stwierdzić, iż
propozycja w zakresie możliwości skrócenia przerwy do 30 min. w sytuacji gdy poprzedzający i kolejny
30
odcinek pracy wynosi nie więcej niż godzinę, nie została uwzględniona ze względu na specyficzny
charakter pracy kontrolerów ruchu lotniczego. Zapis taki mógłby mieć negatywny wpływ na zmęczenie u
przedmiotowej grupy zawodowej, co mogłoby się wiązać z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa operacji
lotniczych.
Jednocześnie nie można zgodzić się z uwagami nadesłanymi przez Związek Zawodowy Pilotów
Komunikacyjnych PLL LOT SA, Związek Zawodowy Pilotów Liniowych PLL LOT SA, Związek
Zawodowy Personelu Pokładowego PLL LOT SA oraz Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu
Lotniczego, gdyż przedmiotowy projekt w żaden sposób nie obniża poziomu bezpieczeństwa jak również
nie przewiduję limitów mniej korzystnych od tych, które stosowane były dotychczas.
Należy również podkreślić, iż rozporządzenie wydane przez Komisję Wspólnot Europejskich wiąże
w całości i obowiązuje bezpośrednio wszystkie Państwa Członkowskie UE stając się częścią ich porządku
prawnego w związku z czym nie jest potrzebne powielanie jego zapisów w aktach prawnych o randze
prawa wewnętrznego.
Wszelkie decyzje administracyjne wydawane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego mające
na celu zastosowanie możliwości udzielenia odstępstw od wymagań Części Q rozporządzenia Rady (EWG)
nr 3922/91 mogą być wydane tylko zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa i procedurami
obowiązującymi w zainteresowanym Państwie członkowskim oraz w porozumieniu z zainteresowanymi
stronami. Porozumienie to będzie miało na celu skonfrontowanie stron przewoźnika, pracownika i Urzędu
Lotnictwa Cywilnego i wypracowanie rozstrzygnięcie korzystnego dla wszystkich.
Nie zostały również zaakceptowane propozycje dotyczące rozbudowania zagadnienia aklimatyzacji
i warunków wypoczynku załogi ze względu na fakt, iż ich szczegółowość pozwoli na umieszczenie ich w
zakładowym układzie pracy.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych oraz nie
wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu
Bankowi Centralnemu.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego
informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
31
Ocena Skutków Regulacji
Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie:
1) Przewoźnicy lotniczy;
2) Sektor lotnictwa ogólnego i usługowego;
3) Służby kontroli ruchu lotniczego;
4) Lotnicze Pogotowie Ratunkowe;
5) Prezesa
Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia będzie konsultowany z następującymi podmiotami:
PLL LOT S.A.;
Euro LOT S.A.;
Centralwings Sp. z o.o.;
Państwowa Agencja eglugi Powietrznej;
Aeroklub Polski;
Air Italy Polska Sp. z o.o.;
Jet AIR Sp. z o.o.;
White Eagle Aviation Sp. z o.o.;
Sprint Air Sp. z o.o.;
Związek Regionalnych Portów Lotniczych;
Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego;
Związek Zawodowy Personelu Pokładowego;
Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych;
Związek Zawodowy Pilotów Liniowych;
Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.;
Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Lotniczego;
Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Linii Lotniczych RP;
EADS PZL "WARSZAWA-OK CIE" S.A. ZUA w Mielcu;
Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego SLE EAA 091.
Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje skutków finansowych dla sektora finansów
publicznych.
32
Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja nie będzie miała negatywnego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Przyczyni się natomiast do zwiększenia
bezpieczeństwa operacji lotniczych.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
65-05-dg
33
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ................. 2009 r.
w sprawie szczegółowych warunków uznawania kwalifikacji i uprawnień nabytych w
lotnictwie państwowym
Na podstawie art. 104 ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100 poz.
696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§
1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki uznawania kwalifikacji lotniczych i uprawnień
nabytych w lotnictwie państwowym przez osoby ubiegające się o uzyskanie, wznowienie lub
utrzymanie licencji i świadectwa kwalifikacji dla poszczególnych specjalności lotniczych.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) dokumencie porównawczym – rozumie się przez to dokument wydany przez właściwą władzę lotnictwa
państwowego i przekazany Prezesowi Urzędu, zawierający informacje o stosowanych w danym
rodzaju lotnictwa państwowego:
a) zakresach szkolenia teoretycznego i praktycznego,
b) wymaganiach dotyczących zaliczania praktyki lotniczej,
c) procedurach egzaminacyjnych i wymaganiach kwalifikacyjnych, mających zastosowanie w
szkoleniu w lotnictwie państwowym do poszczególnych specjalności lotniczych,
d) zakresach i procedurach wykonywania czynności lotniczych na podstawie uprawnień
nadawanych w lotnictwie państwowym
- przeznaczone do wykorzystywania w procedurze uznawania kwalifikacji lotniczych i uprawnień
nabytych w lotnictwie państwowym;
2) kandydacie – rozumie się przez to osobę ubiegającą się o uznanie kwalifikacji lotniczych i uprawnień
nabytych w lotnictwie państwowym;
3) Kierowniku Szkolenia – rozumie się przez to osobę sprawującą funkcję członka kierownictwa ośrodka,
odpowiedzialnego za kierowanie całokształtem procesu szkolenia lotniczego w tym ośrodku,
zatwierdzonego imiennie do jej sprawowania przez Prezesa Urzędu;
4) kwalifikacjach lotniczych – rozumie się przez to wiedzę lotniczą, umiejętności lotnicze i praktykę
lotniczą;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr
141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz.
625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42,
poz. 340.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik