Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.
2. Przepustki, o których mowa w ust. 1, wydawane dla funkcjonariuszy Straży Granicznej,
Policji i Służby Celnej nie zawierają imienia i nazwiska.
§ 20. 1. Przepustki jednorazowe dla osoby wydawane są na wniosek osoby zainteresowanej.
2. Przepustkę jednorazową dla osoby wydaje się po sprawdzeniu dokumentu tożsamości
osoby ubiegającej się o tę przepustkę i potwierdzeniu celu wizyty.
3. Przepustka jednorazowa dla osoby udającej się do strefy zastrzeżonej lotniska składa się z
identyfikatora i karty potwierdzenia.
4. Identyfikator zawiera co najmniej:
1) numer
identyfikatora;
2) datę jego ważności;
3)
oznaczenie, przy użyciu kolorów lub liter, obszarów i stref lotniska, do których jej
posiadacz ma dostęp;
4)
zabezpieczenie przed jego podrobieniem lub przerobieniem;
5) napisy:
„GO Ć" i „VISITOR".
5. Karta potwierdzenia zawiera co najmniej:
1) numeru
identyfikatora;
2)
data wydania przepustki;
3) imię i nazwisko osoby, której wydano identyfikator;
4)
miejsce, do którego udaje się posiadacz przepustki;
5) imię i nazwisko osoby, o której mowa w ust. 7;
6)
godziny dotarcia posiadacza przepustki do odwiedzanej przez niego komórki
organizacyjnej;
7)
godziny opuszczenia przez posiadacza przepustki odwiedzanej przez niego komórki
organizacyjnej;
8)
godziny opuszczenia strefy zastrzeżonej lotniska.
6. Dane, o których mowa w ust. 5, zarządzający lotniskiem wprowadza do rejestru
wydanych przepustek.
7. Osobie otrzymującej przepustkę jednorazową dla osoby - z wyłączeniem przedstawicieli
posiadających upoważnienie Prezesa Urzędu - przez cały czas pobytu w strefie
zastrzeżonej towarzyszy przedstawiciel jednostki organizacyjnej, do której udaje się
posiadacz przepustki.
8. Jednostka organizacyjna, do której udaje się posiadacz przepustki, o której mowa w ust.
3, potwierdza na karcie potwierdzenia godzinę przybycia i opuszczenia jej pomieszczeń przez
posiadacza przepustki.
§ 21. 1. Przepustka stała i tymczasowa dla pojazdu, zawiera co najmniej:
1) markę oraz numer rejestracyjny pojazdu;
2) imię i nazwisko lub nazwę użytkownika pojazdu;
3) datę jej ważności;
4) oznaczenie stref zastrzeżonych, do których przepustka uprawnia;
5) oznaczenie bram wjazdu i wyjazdu;
6) zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.
2. Przepustka jednorazowa dla pojazdu zawiera co najmniej następujące dane:
1) numer
przepustki;
2) napisy:
„GO Ć" i „VISITOR";
3) datę jej ważności;
13
4) oznaczenie stref zastrzeżonych, do których przepustka uprawnia;
5) oznaczenie bram wjazdu i wyjazdu;
6) zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.
§ 22. 1. Zarządzający lotniskiem wydaje instrukcję przepustkową, w której określa w
szczególności:
1)
warunki i tryb występowania o uzyskanie przepustki;
2)
tryb przyznawania przepustki;
3) sposób
użytkowania przepustki;
4) sposób
postępowania w przypadku naruszenia postanowień tej instrukcji;
5) sposób
postępowania w przypadku utraty przepustki.
2. Instrukcja przepustkowa lotniska stanowi jawny załącznik do programu ochrony lotniska.
§ 23. 1. Do obiektów o szczególnym znaczeniu dla funkcjonowania lotniska zalicza się:
1) terminal
pasażerski i inne terminale;
2) wieżę kontroli ruchu lotniczego;
3) generatory
energetyczne;
4) magazyny paliw i smarów;
5) systemy klimatyzacyjne i wentylacyjne;
6) bocznice
kolejowe;
7) ujęcia wody;
8) płyty postojowe statków powietrznych;
9) hangary;
10) inne urządzenia lub obiekty uznane przez Prezesa Urzędu lub zarządzającego
lotniskiem za mające kluczowe znaczenie dla ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami
bezprawnej ingerencji.
2. Obiekty, o których mowa w ust. 1 są chronione przy zastosowaniu osobowych i
technicznych środków ochrony oraz podlegają patrolowaniu przez służbę ochrony,
przy czym częstotliwość patrolowania jest określana w programach ochrony tych obiektów.
3. Na wypadek uszkodzenia obiektów, o których mowa w ust. 1, w wyniku aktu bezprawnej
ingerencji tworzy się plany awaryjne.
§ 24. Zarządzający lotniskiem:
1) ustala, w porozumieniu ze Strażą Graniczną i Policją:
a) system patrolowania strefy zastrzeżonej lotniska, ogrodzenia zewnętrznego i obszarów do
nich przyległych przez właściwą służbę ochrony,
b) system kontrolowania strefy ogólnodostępnej lotniska, w celu wykluczenia możliwości
pozostawienia przedmiotów, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa
osób i mienia;
2) zapewnia:
a) utrzymanie w dobrym stanie technicznym ogrodzenia wokół lotniska oraz innych barier
technicznych oddzielających strefę zastrzeżoną od ogólnodostępnej,
b) ochronę miejsc przejścia ze strefy ogólnodostępnej do zastrzeżonej lotniska przed
dostępem osób nieuprawnionych oraz przedostaniem się przedmiotów mogących stanowić
zagrożenie dla transportu lotniczego,
c) patrolowanie strefy zastrzeżonej i kontrolowanie strefy ogólnodostępnej lotniska,
d) możliwość doraźnego, szybkiego ograniczenia dostępu do strefy ogólnodostępnej lotniska.
14
Rozdział 4
Metody i środki ochrony statków powietrznych
§ 25. Ochronę statku powietrznego zapewnia przewoźnik lotniczy zgodnie z postanowieniami
rozdziału 3 załącznika do rozporządzenia 2320/2002 oraz rozporządzenia 820/2008.
§ 26. 1. W czasie postoju statku powietrznego jego drzwi oraz zewnętrzne włazy techniczne
zamyka się i plombuje lub okleja plombami, w sposób zabezpieczający przed
nieupoważnionym dostępem.
2. Za czynności, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest przewoźnik lotniczy.
3. Przewoźnik lotniczy prowadzi rejestr plomb, o których mowa w ust. 1.
4. Przewoźnik lotniczy może zawrzeć umowę lub porozumienie z zarządzającym lotniskiem
lub agentem obsługi naziemnej, lub innym podmiotem, którzy rejestrują czynności, o których
mowa w ust. 1, na Kartach Kontrolnych Plomb przewoźnika lotniczego.
5. Karty, o których mowa w ust. 4, przechowuje się na terenie lotniska, z którego odleciał
statek powietrzny w terminie 3 dni od dnia odlotu tego statku.
§ 27. 1. Przed przygotowaniem statku powietrznego do lotu przewoźnik lotniczy lub
podmioty, o których mowa w § 27 ust. 3, przeprowadzają kontrolę statku
powietrznego, uwzględniającą weryfikację zgodności plomb z numerami zapisanymi w
Kartach Kontrolnych Plomb oraz dokonują sprawdzenia statku powietrznego w szczególności
w zakresie przeszukania tego statku, zgodnie z listami kontrolnymi, zgodnie z
postanowieniami rozporządzenia 2320/2002 i rozporządzenia 820/2008.
2. W razie stwierdzenia naruszenia plomby lub niezgodności jej numeru z zapisanym w
Karcie Kontrolnej Plomb, mają zastosowanie postanowienia odrębnych przepisów
wspólnotowych dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego.
§ 28. Płytę postojową oraz inne miejsca, gdzie zatrzymują się lub parkują statki powietrzne
oświetla się w sposób zapewniający służbom ochrony prowadzenie nadzoru nad statkiem
powietrznym.
§ 29. 1. W przypadku zagrożenia aktem bezprawnej ingerencji, statku powietrznego w czasie
postoju, zarządzający lotniskiem podejmuje, określone w programie ochrony lotniska,
działania zgodne z planem postępowania w sytuacjach kryzysowych.
2. O działaniach, o których mowa w ust. 1, zarządzający lotniskiem informuje przewoźnika.
Rozdział 5
Metody i środki ochrony pasażerów, bagażu kabinowego
oraz personelu
§ 30. 1. Pasażerów odlatujących, w tym pasażerów transferowych i tranzytowych, oraz ich
bagaż kabinowy poddaje się kontroli bezpieczeństwa zgodnie z postanowieniami rozdziału 4
załącznika do rozporządzenia 2320/2002 oraz rozporządzenia 820/2008.
2. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, wykonuje Straż Graniczna lub zarządzający lotniskiem
według swoich właściwości.
15
3. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, wykonuje osoba wpisana na prowadzoną przez Prezesa
Urzędu listę Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa, posiadająca certyfikat operatora kontroli
bezpieczeństwa wydany przez Prezesa Urzędu zgodnie z postanowieniami rozporządzenia
wydanego na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy lub odpowiedni certyfikat operatora
kontroli bezpieczeństwa wydany przez ośrodek szkoleniowy ICAO, ECAC lub
Unii Europejskiej.
§ 31. 1. Kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 30 ust. 1, nie stosuje się w przypadku
prowadzenia akcji ratowania zdrowia lub życia ludzkiego.
2. Osobę odmawiającą poddania się kontroli, o której mowa w § 30 ust. 1, służby ochrony nie
wpuszczają do stref zastrzeżonych lotniska.
§ 32. 1. Nadzór Straży Granicznej nad zarządzającym lotniskiem w zakresie kontroli
bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego w ruchu krajowym, polega na:
1) działaniu w punkcie kontroli bezpieczeństwa lub w jego najbliższym sąsiedztwie - w
odległości umożliwiającej funkcjonariuszom niezwłoczne stawienie się na stanowisku
kontroli bezpieczeństwa w przypadku zgłoszenia takiej potrzeby przez służbę ochrony
lotniska – w celu zapewnienia płynności kontroli bezpieczeństwa;
2) rozstrzyganiu
wątpliwości dotyczących oceny bagażu lub osoby i posiadanych przez nią
przedmiotów w celu dopuszczenia do transportu lotniczego;
3) niezwłocznym reagowaniu na sygnały o zakłóceniu porządku publicznego w punkcie
kontroli bezpieczeństwa oraz przyległym do niego rejonie;
4) niezwłocznym reagowaniu na naruszenia przepisów w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego ze strony pracowników służby ochrony lotniska;
5) niezwłocznym kierowaniu wniosków do zarządzającego lotniskiem w sprawie usunięcia
stwierdzonych poważnych uchybień oraz informowaniu o tych uchybieniach Prezesa Urzędu;
6) dokonywaniu kontroli dokumentów, o których mowa w § 30 ust. 3 związanych z
kwalifikacjami dokonujących kontroli bezpieczeństwa pracowników służby ochrony
lotniska;
7) potwierdzaniu zgodności wyposażenia stanowisk kontroli bezpieczeństwa z
obowiązującymi w tym zakresie wymogami, w szczególności z Krajowym Programem;
8)
kontrolowaniu liczby pracowników służby ochrony lotniska na
stanowisku kontroli bezpieczeństwa oraz niezwłocznym sygnalizowaniu zarządzającemu
ewentualnych wątpliwości odnośnie stanu psychofizycznego pracowników służby ochrony
lotniska.
2. Nadzór, o którym mowa w ust. 1 w ruchu krajowym oraz na przejściach służbowych
polega na kontrolowaniu czy przestrzegane są postanowienia instrukcji przepustkowej, o
której mowa w § 22 ust. 1.
§ 33. Jeżeli na podstawie kontroli, o której mowa w pkt 4.1.1.b załącznika do
rozporządzenia 2320/2002, nie można stwierdzić, czy osoba kontrolowana posiada materiały
i przedmioty niebezpieczne, a zachodzi takie podejrzenie, Straż Graniczna poddaje ją kontroli
osobistej w wyznaczonym do tego celu miejscu, wykonywanej przez osobę uprawnioną tej
samej płci.
§ 34. 1. Sprzęt ułatwiający podróżowanie, mający istotny wpływ na zdrowie lub życie
pasażera lub zapewniający komfort podróży, wykorzystywany przez osoby z ograniczoną
możliwością poruszania się (przedmiot lub aparat specjalnego przeznaczenia), poddaje się
kontroli manualnej lub w zależności od potrzeb kontroli przy użyciu urządzeń rentgenowskich.
2. Przewoźnik informuje osobę z ograniczoną możliwością poruszania się, o sposobie i czasie
niezbędnym do przeprowadzania kontroli, o której mowa ust. 1.
§ 35. 1. Kontrolę bezpieczeństwa pasażerów przeprowadza się w sposób uniemożliwiający
kontaktowanie się pasażerów skontrolowanych z pasażerami oczekującymi na kontrolę.
2. Separację pasażerów, o których mowa w ust. 1, zapewnia się poprzez działania, o których
mowa w odrębnych przepisach wspólnotowych dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego
16
oraz przy użyciu środków osobowych lub barier technicznych.
§ 36. 1. Z bagażu kabinowego pasażera usuwa się przedmioty umieszczone na liście
przedmiotów, o której mowa w § 49 ust. 3, których przewóz jest zabroniony.
2. Pasażera odmawiającego usunięcia z bagażu kabinowego przedmiotu, o którym mowa w
ust. 1, nie wpuszcza się do strefy zastrzeżonej i na pokład statku powietrznego.
§ 37. W przypadku wątpliwości operatora urządzenia rentgenowskiego, co do zawartości
bagażu, bagaż ten poddaje się kontroli manualnej.
§ 38. 1. W punkcie przeprowadzania kontroli przy użyciu urządzenia rentgenowskiego
znajduje się jednocześnie co najmniej 3 operatorów kontroli bezpieczeństwa.
2. Osoba obsługująca urządzenie rentgenowskie pracuje, przy ocenie obrazów na monitorze
urządzenia rentgenowskiego, nie dłużej niż 20 minut bez przerwy, a następnie przez 40 minut
wykonuje inne obowiązki w punkcie kontroli bezpieczeństwa.
§ 39. 1. Członkowie misji dyplomatycznych i konsularnych oraz osoby zrównane z nimi na
podstawie porozumień międzynarodowych, zwani dalej „dyplomatami”, są poddawani kontroli
bezpieczeństwa, o której mowa w § 30 ust. 1.
2. Kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 30 ust. 1, nie poddaje się:
1) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu, Marszałka Sejmu, Prezesa
Rady Ministrów, Wicemarszałków Sejmu, Wicemarszałków Senatu, członków
Rady Ministrów oraz osób, którym przysługuje ochrona służb państwowych;
2) członków delegacji oficjalnych, wymienionych na potwierdzonych listach
zaproszonych gości, składających wizyty na zaproszenie Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu, Marszałka Sejmu, Prezesa Rady
Ministrów oraz członków Rady Ministrów;
3) funkcjonariuszy jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez
ministra właściwego do spraw wewnętrznych w czasie wykonywania czynności
związanych z zapewnieniem ochrony osób, o których mowa w pkt 1 i 2.
3. Bagaż kabinowy i rejestrowany dyplomatów jest poddawany kontroli bezpieczeństwa, o
której mowa w § 30 i § 41.
4. Nie poddaje się kontroli bezpieczeństwa przesyłek stanowiących pocztę dyplomatyczną.
5. W przypadku podejrzenia, że zawartość przesyłki stanowiącej pocztę dyplomatyczną zagraża
bezpieczeństwu statku powietrznego, odmawia się jej przewozu.
§ 40. 1. Osoby zatrudnione na lotnisku i inne osoby udające się do stref zastrzeżonych
lotniska oraz wnoszone do tych stref przedmioty są poddawane kontroli bezpieczeństwa, o
której mowa w § 30.
2. Z kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 30, po okazaniu przepustki oraz legitymacji
służbowej, zwolnieni są funkcjonariusze Straży Granicznej, Policji, Służby Celnej oraz
pracownicy służby ochrony lotniska, podczas wykonywania zadań i obowiązków służbowych
na lotnisku.
Rozdział 6
Metody i środki ochrony bagażu rejestrowanego
§ 41. 1. Bagaż rejestrowany, poddaje się kontroli bezpieczeństwa zgodnie z postanowieniami
rozdziału 5 załącznika do rozporządzenia 2320/2002 oraz rozporządzenia 820/2008.
2. Czynności kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1, wykonują osoby, o
których mowa w § 30 ust. 3.
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik