eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

lotniczych pomniejszonych o okres przebywania na dyżurze. W takim przypadku gotowość w porcie
lotniczym będzie dodana do okresu służby, celem obliczenia minimalnego okresu wypoczynku.
4.W przypadku, w którym dyżur w porcie macierzystym nie prowadzi do podjęcia czynności
lotniczych to czas wypoczynku przysługujący po okresie dyżuru wynosi 11 godzin.
§ 32. 1. Gotowość jest pełniona w porcie macierzystym lub w innym miejscu wyznaczonym przez
operatora.
2. W przypadku gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, gdy czas gotowości
przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny gotowości przypadają miedzy godzinami 22 a 6 czasu
lokalnego operator zapewnia odpowiednie warunki pełnienia gotowości.
3. Gotowość pełniona w innym miejscu wyznaczonym przez operatora wlicza się do czasu służby w
wymiarze 50% czasu jego trwania, z wyłączeniem 4 pierwszych godzin, a od czasu powiadomienia w
100%, jeżeli w trakcie pełnienia dyżuru tej gotowości członek załogi ma możliwość odpoczynku w
pozycji leżącej. W przeciwnym przypadku czas gotowości w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę
wlicza się w pełnym wymiarze do czasu służby.
4. W przypadku pełnienia gotowości w innym miejscu wyznaczonym przez operatora minimalny
czas powiadamiania o pracy z gotowości wynosi 2 godziny.
5. Maksymalny czas trwania dyżuru w porcie macierzystym lub w innym miejscu wyznaczonym
przez operatora nie może przekroczyć 12 godzin.

§ 33. Operator zapewnia członkowi załogi możliwość spożycia posiłku i napoju, w celu uniknięcia
pogorszenia jakości jego pracy, w szczególności jeśli czas wykonywania czynności lotniczych przekracza
6 godzin.

§ 34. 1. Operator zapewnia, by rejestry członka załogi zawierały:
a) czasy blokowe;
b) czas, długość i zakończenie każdego okresu służby lub pełnienia czynności lotniczych;
c) okresy wypoczynku i dni wolne od służby.
Kopie tych rejestrów udostępniane będą członkowi załogi na jego żądanie.
2.
Jeśli rejestry prowadzone przez operatora zgodnie z ust. 1 nie obejmują wszystkich okresów
pełnienia obowiązków lotniczych, okresów służby i wypoczynku, zainteresowany członek załogi
prowadzi własny rejestr:
a) czasów blokowych,
b) czasu, długości i zakończenia każdego okresu służby lub pełnienia obowiązków lotniczych oraz
c) okresów wypoczynku i dni wolnych od służby.
15


3.
Członek załogi przedstawia na żądanie swoje rejestry każdemu operatorowi przed
rozpoczęciem okresu pełnienia obowiązków lotniczych.

4. Rejestry są przechowywane przez co najmniej 15 miesięcy kalendarzowych począwszy od dnia
ostatniego stosownego wpisu lub dłużej, jeśli jest to wymagane przez przepisy odrębne.

5. Meldunki dowódcy statku powietrznego dotyczące podjętych przez niego decyzji w sprawie
wydłużenia okresów pełnienia obowiązków lotniczych, wydłużonych godzin lotu oraz skróconych
okresów wypoczynku operatorzy zachowują przez co najmniej sześć miesięcy od takiego wydarzenia.
Rozdział 5
Normy czasu służby i wypoczynku członków załóg statków powietrznych w lotnictwie usługowym

§ 35. 1. Operator zapewnia, by całkowita liczba okresów służby wyznaczonej członkowi załogi
statku powietrznego nie przekraczała:
a) 190 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 28 dni, rozłożonych możliwie równomiernie przez cały
ten okres; oraz
b) 40 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 7 dni.

2. Operator zapewnia, by całkowite czasy blokowe lotów, do których dany członek załogi jest
wyznaczony jako operacyjny członek załogi, nie przekraczały:
a) 800 godzin blokowych w roku kalendarzowym;
b) 120 godzin blokowych w ciągu każdych kolejnych 28 dni.

§ 36. Operator przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu czas zgłoszenia się do lotu
członków załóg śmigłowców w załodze jedno lub dwuosobowej, nie krótszy niż 30 minut przed
planowanym czasem lotu.

§ 37.1. Maksymalny podstawowy dzienny czas wykonywania czynności lotniczych wynosi 10
godzin.
2. Maksymalny podstawowy dzienny czas wykonywania czynności lotniczych będzie skracany o 30
minut dla każdego odcinka począwszy od trzeciego, przy czym maksymalne całkowite skrócenie wynosi
dwie godziny.
3. Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych rozpoczyna się w WOCL, czas maksymalny, o
którym mowa w ustępie 1, zostanie skrócony o 100 % czasu jego zajęcia przy maksymalnym skróceniu o
dwie godziny. Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych kończy się lub w całości zawiera się w
16


WOCL, maksymalny czas wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ustępie 3, zostanie
skrócony o 50 % czasu jego zajęcia.
4. Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może
nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1) udziału w akcji poszukiwawczo-ratowniczej, patrolowaniu akwenów wodnych i obszarów leśnych
oraz w akcjach gaśniczych - o 2 godziny;
2) wykonywania zabiegów agrochemicznych upraw rolnych i leśnych zagrożonych przez szkodniki - o
3 godziny.
5. Wydłużenia nie są dopuszczalne w wypadku podstawowego czasu wykonywania czynności
lotniczych obejmującego 6 odcinków lub więcej.
6. Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych obejmuje dwie godziny lub więcej w WOCL,
wydłużenia ogranicza się maksymalnie do wykonania dwóch odcinków.
7. Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych obejmuje ponad dwie godziny w WOCL,
wydłużenia ogranicza się do maksymalnie dwóch odcinków
8. Maksymalna liczba wydłużeń wynosi dwa w ciągu każdych kolejnych 7 dni.
9. Jeśli operator planuje, że czas wykonywania czynności lotniczych wykorzystywać będzie
wydłużenia, minimalny okres wypoczynku przed i po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o dwie godziny
lub tylko okres wypoczynku po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o cztery godziny. Jeśli wydłużenia są
wykorzystywane w kolejnych czasach wykonywania czynności lotniczych, okresy wypoczynku przed
lotem i po zakończeniu lotu między dwoma kolejnymi operacjami następują po sobie.
10. Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych obejmujący wydłużenie rozpoczyna się między
godziną 22:00 a 04:59, operator ogranicza czas wykonywania czynności lotniczych do 8 godzin i 45
minut.
11. Planowane harmonogramy służby powinny uwzględniać zakończenie lotów w ciągu
maksymalnego dopuszczalnego okresu pełnienia obowiązków lotniczych. Operatorzy zmiany zmieniają
harmonogram lub obsadę załogi najpóźniej w chwili, gdy rzeczywista operacja przekroczy maksymalny
czas wykonywania czynności lotniczych w ponad 33 % lotów objętych takim harmonogramem służby w
trakcie zaplanowanego sezonu.
12. Czas spędzony na przemieszczaniu w celu zajęcia stanowiska wliczany jest do czasu służby.
13. Przemieszczanie w celu zajęcia stanowiska po zgłoszeniu się, ale przed podjęciem obowiązków
operacyjnych wlicza się do czasu wykonywania czynności lotniczych, ale nie liczy się jako odcinek.
14. Odcinek lotu związany z przemieszczaniem w celu zajęcia stanowiska przypadający
bezpośrednio po odcinku operacyjnym uwzględnia się do obliczeń wypoczynku minimalnego, zgodnie z §
43 ust. 1 i 2.
17


15. Operator zapewnia członkom załogi statku powietrznego wchodzącym w skład personelu
lotniczego w lotnictwie usługowym, wykonującym loty krótkie w rejonie lotniska, przerwy w
wykonywaniu czynności lotniczych, określone poniżej:
a) do 3 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych – 30 minut przerwy,
b) do 6 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych – 1 godzina przerwy,
c) od 6 do 8 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych – 1:30 przerwy,
d) ponad 8 godzin – 2 godziny.
16. Na wniosek operatora Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, wyrazić zgodę,
na operację opartą na wydłużonym okresie wykonywania czynności lotniczych obejmującym przerwę.
17. Każdy operator jest zobowiązany do wykazania Prezesowi Urzędu, korzystając z doświadczenia
operacyjnego i uwzględniając aktualną wiedzę naukową, że jego wniosek o wydłużony czas wykonywania
czynności lotniczych zapewnia równoważny stopień bezpieczeństwa.

§ 38. Po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu - czas wypoczynku członków załogi
samolotu w porcie macierzystym powinien wynosić co najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny
2400 czasu lokalnego dnia przylotu.
§ 39. Poza portem macierzystym członek załogi samolotu wykonujący lot w pasie strefowej zmiany
czasu może przystąpić do służby, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku wynosił
co najmniej tyle, ile poprzedzający okres służby, jednak nie mniej niż 14 godzin - gdy różnica czasu
wynosiła co najmniej 4 godziny, a nie mniej niż 16 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 6
godzin.

§ 40. 1 Minimalny okres wypoczynku, jaki należy zapewnić przed rozpoczęciem okresu czynności
lotniczych rozpoczynającego się w porcie macierzystym, odpowiada co najmniej długości poprzedniego
okresu służby lub 12 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy.
2. Minimalny okres wypoczynku, jaki należy zapewnić przed rozpoczęciem okresu pełnienia
obowiązków lotniczych rozpoczynającego się poza portem macierzystym, odpowiada co najmniej
długości poprzedniego okresu służby lub 10 godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest
dłuższy; w przypadku minimalnego okresu wypoczynku poza portem macierzystym operator zapewnia
możliwość 8 godzin snu, uwzględniając potrzeby wynikające
z podróży oraz inne potrzeby fizjologiczne.
3. Nie naruszając ustępu 1 i 2, Prezes Urzędu może wyrazić zgodę na skrócony okres wypoczynku.
18


4. Każdy operator ma obowiązek wykazać Prezesowi Urzędu, korzystając z doświadczenia
operacyjnego i uwzględniając inne stosowne czynniki, jak aktualna wiedza naukowa, że jego wniosek o
skrócony okres wypoczynku zapewnia równoważny stopień bezpieczeństwa.
5. Operator zapewnia, by minimalny okres wypoczynku określony powyżej był okresowo
wydłużany do tygodniowego okresu wypoczynku, wynoszącego 36 godzin, w tym dwóch nocy lokalnych,
w sposób zapewniający, by czas między końcem jednego tygodniowego okresu wypoczynku a początkiem
kolejnego nie przekraczał nigdy 168 godzin.

§ 41. 1. Uwzględniając potrzebę dokładnej kontroli przypadków zakładanych poniżej, w trakcie
operacji lotniczej, jaka rozpoczyna się z chwilą zgłoszenia, ograniczenia czasu pełnienia obowiązków
lotniczych, okresy służby i wypoczynku określone w niniejszym rozdziale można modyfikować w
wypadku nieprzewidzianych okoliczności zgodnie z poniższymi warunkami:
a) maksymalny czas wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 37 ust. 1, nie może być
wydłużony o więcej niż dwie godziny, chyba że liczba członków załogi lotniczej została zwiększona, w
którym to przypadku maksymalny okres pełnienia obowiązków lotniczych można wydłużyć o nie więcej
niż 3 godziny;
b) jeśli na końcowym odcinku w granicach czasu wykonywania czynności lotniczych nieprzewidziane
okoliczności wystąpią po starcie i spowodują przekroczenie dopuszczalnego okresu wydłużenia, lot
można kontynuować do planowanego lub zapasowego miejsca przeznaczenia;
c) w przypadku powyższych okoliczności okres wypoczynku przypadający po czasie wykonywania
czynności lotniczych można skrócić, jednak nigdy poniżej minimalnego okresu wypoczynku określonego
przez § 40 ustęp 1 i 2 niniejszego rozdziału.

§ 42. 1. Operator zapewnia, by:
a) dowódca składał operatorowi meldunek w przypadku wydłużenia czasu wykonywania czynności
lotniczych według jego uznania lub kiedy okres wypoczynku jest skrócony podczas rzeczywistej
operacji; oraz
b) jeśli wydłużenie czasu wykonywania czynności lotniczych lub skrócenie okresu wypoczynku
przekracza jedną godzinę, kopia meldunku, na którym operator winien nanieść uwagi, przesyła się do
Prezesa Urzędu nie później niż w ciągu 28 dni od wydarzenia.

§ 43. 1. Członek załogi pozostaje w gotowości w porcie lotniczym od momentu zgłoszenia w
ustalonym przez operatora punkcie zgłoszenia do zakończenia zgłoszonego okresu gotowości.
2. Gotowość w bazie macierzystej jest wliczana w całości do łącznych godzin służby.
19


strony : 1 ... 20 ... 60 ... 70 . [ 71 ] . 72 ... 80 ... 120 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: