Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
– kolejne cyfry osobistego numeru członka personelu lotniczego, który jest przydzielony mu przez
Państwowy Rejestr Personelu Lotniczego, zaczynający się zawsze od zera,
– SYMBOL - symbol literowy według tabeli w ust. 4.2,
– dwucyfrowy numer kolejnego wydania świadectwa, np. 06, 11 itp.,
d) część IV zawiera NAZWISKO i imię posiadacza świadectwa, wpisane alfabetem łacińskim, nawet
wówczas, gdy pisownia nazwiska i imienia w języku ojczystym posiadacza jest pisana innym alfabetem;
e) część IVa zawiera datę i miejsce urodzenia,
f) część V zawiera adres posiadacza świadectwa: nazwę ulicy, nr domu i mieszkania, kod pocztowy,
miejscowość, nazwę kraju wpisane w języku polskim i angielskim,
g) część VI zawiera obywatelstwo posiadacza wpisane w języku polskim i angielskim,
h) część VII przeznaczona na podpis posiadacza świadectwa,
i) część VIII zawiera nazwę organu wydającego świadectwo w języku polskim: Urząd Lotnictwa Cywilnego -
ULC i angielskim: Civil Aviation Office,
j) część IX zawiera określenie okresu, na który świadectwo zostało wydane, przez podanie daty ostatniego
dnia tego okresu, zapisanej w sposób określony pod lit b, informację, że świadectwo jest ważne wraz z
dokumentem tożsamości ze zdjęciem; wpisy te są dokonane w języku polskim i angielskim,
k) część X przeznaczona jest na podpis Prezesa Urzędu albo osoby wydającej świadectwo w jego imieniu,
l) część XI przeznaczona jest na odcisk pieczęci Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
m) część XII przeznaczona jest na wpisy w języku polskim i angielskim:
– uprawnień lotniczych nadanych posiadaczowi świadectwa, podlegających przedłużeniu ważności,
– dokonanych przedłużeń ważności wpisanych uprawnień lotniczych przez uprawnionego egzaminatora,
n) część XIII przeznaczona jest na wpisanie ograniczeń,
o) część XIV przeznaczona jest na inne wpisy;
p) informację o znaczeniu skrótów użytych w danym świadectwie we wpisach uprawnień, przedłużeń ich
ważności i ograniczeń.
4.5. Wzory stron świadectwa
grafika
W przypadku niewykorzystania stron świadectwa, należy zamieścić na nich napis w języku polskim: "Celowo
pozostawiono niezapisaną" i angielskim: "Intentionally left blank".
06_06zb
123
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2009 r.
w sprawie czasu pracy, czasu służby i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz
kontrolerów ruchu lotniczego2)
Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm.3)) w związku z art. 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z
1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.4) ) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa warunki rozliczania czasu pracy oraz czasu służby, a także warunki
wykonywania czynności przez:
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają w zakresie swojej regulacji postanowienia dyrektywy Rady
2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. dotycząca Europejskiego porozumienia w sprawie organizacji czasu pracy
personelu pokładowego w lotnictwie cywilnym, zawartego przez Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych
(AEA), Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF), Europejskie Stowarzyszenie Cockpit (ECA),
Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europy (ERA) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników
Lotniczych (IACA) (Dz. Urz. WE ,L 302 z 1.12.2000 r. s. 57-60)). Dane dotyczące ogłoszenia powyższego aktu
dotyczą jego ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr
141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97,
poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i
Nr 42, poz. 340.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113,
poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz.
1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz.
1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr
199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr
99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr
167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r.
Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz.
586, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33.
1) członków załóg statków powietrznych w:
a) przewozie lotniczym ( samoloty, śmigłowce);
b) lotnictwie usługowym;
c) lotnictwie ogólnym z wyłączeniem lotów rekreacyjnych i sportowych;
d) służbie ratownictwa medycznego ( samoloty, śmigłowce);
2) kontrolerów ruchu lotniczego.
§ 2. Na potrzeby rozporządzenia użyte określenia oznaczają:
1) samolotowy przewóz lotniczy – przewóz lotniczy przy użyciu samolotu
2)
śmigłowcowy przewóz lotniczy – przewóz lotniczy przy użyciu śmigłowców;
3) lotnictwo ogólne - użytkowanie statku powietrznego dla celów innych niż przewóz lotniczy i
usługa lotnicza;
4)
lotnictwo
usługowe – wykonywanie przy użyciu statków powietrznych specjalistycznych prac, w
szczególności takich jak zabiegi agrolotnicze, prace budowlane, fotogrametria, nadzorowanie,
obserwowanie i patrolowanie, szkolenie lotnicze, poszukiwanie i ratownictwo, nie będące
przewozem lotniczym;
5) lot szkolny – lot wykonywany w ramach szkolenia nie będący przewozem lotniczym;
6) lot medyczny – lot z pacjentem, personelem medycznym, transport i dostarczenie komórek,
tkanek lub narządów przeznaczonych do zastosowania u ludzi, produktów leczniczych oraz
wyrobów medycznych;
7) lot związany z udziałem w akcji ratowniczej – lot mający na celu ewakuację osób z miejsc
zagrożenia, przewóz specjalistów, sprzętu ratowniczego oraz lot w celu poszukiwania osób
zaginionych
8) członek załogi statku powietrznego – członek załogi lotniczej statku powietrznego oraz członek
personelu pokładowego;
9) członek załogi lotniczej statku powietrznego - licencjonowany członek załogi lotniczej
zobowiązany do operowania statkiem powietrznym w okresie wykonywania czynności
lotniczych;
10) członek personelu pokładowego statku powietrznego – członek załogi statku powietrznego nie
będący członkiem załogi lotniczej statku powietrznego, pełniący podczas lotu statku powietrznego
2
obowiązki związane z bezpieczeństwem pasażerów oraz inne obowiązki wyznaczone przez
użytkownika lub dowódcę statku powietrznego;
11) skład załogi lotniczego zespołu ratownictwa medycznego oraz lotniczego zespołu transportu
sanitarnego - pilot, członek załogi służby ratownictwa medycznego oraz członek personelu
pokładowego;
12) członek załogi służby ratownictwa medycznego – osoba wyznaczona na lot w celu pełnienia
opieki medycznej nad osobą przewożoną śmigłowcem służby ratownictwa medycznego oraz do
pomocy pilotowi podczas wykonywania zadania, podlegająca okresowym szkoleniom;
13) operacyjny członek załogi w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym,
lotnictwie ogólnym, w służbie ratownictwa medycznego – członek załogi, który wykonuje swoje
obowiązki na pokładzie statku powietrznego w trakcie lotu lub jego części;
14) czas dojazdu w lotnictwie usługowym oraz w Służbie Ratownictwa Medycznego – czas, który
członek załogi statku powietrznego spędza w drodze z miejsca zakwaterowania do wyznaczonego
mu przez pracodawcę miejsca pracy i z powrotem albo czas pomiędzy miejscem odpoczynku
wyznaczonym mu przez pracodawcę poza lotniskiem a miejscem pracy i z powrotem;
15) czas dojazdu w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym, lotnictwie ogólnym,
w służbie ratownictwa medycznego:
a) czas
przemieszczenia
się z domu do wyznaczonego miejsca zgłoszenia się i z
powrotem;
b) czas na transfer miejscowy z miejsca wypoczynku do miejsca podjęcia
obowiązków i z powrotem;
16) przemieszczanie w celu zajęcia stanowiska w lotnictwie usługowym, Służbie Ratownictwa
Medycznego – przeniesienie przez operatora nieoperacyjnego członka załogi z miejsca na
miejsce, z wyłączeniem czasu dojazdu;
17) czas powiadamiania - ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia pracownika
przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy lub służby do chwili
przystąpienia pracownika do pracy lub służby;
18) czas pracy – czas pracy w rozumieniu art. 128 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy;
19) gotowość w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym oraz służbie
ratownictwa medycznego to określony okres czasu, w trakcie którego operator wymaga od
członka załogi gotowości do odbioru przydziału lotu, przemieszczania w celu zajęcia stanowiska
lub podjęcia innych obowiązków bez przerywania okresu wypoczynku;
20) służba w:
3
a) samolotowym przewozie lotniczym – służba w rozumieniu rozporządzenia
Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i
procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego5),
b) śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym oraz w służbie
ratownictwa medycznego – każde zadanie, jakie członek załogi zobowiązany
jest wykonać w związku z działalnością posiadacza certyfikatu AOC,
c) lotnictwie ogólnym – każde zadanie jakie członek załogi statku powietrznego
zobowiązany jest wykonać w związku z działalnością użytkownika;
21) okres służby:
a) w samolotowym przewozie lotniczym – okres w rozumieniu rozporządzenia
Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i
procedur administracyjnych w obszarze lotnictwa cywilnego,
b) w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym i w służbie
ratownictwa medycznego – okres, który rozpoczyna się w chwili, gdy operator
wymaga od członka załogi podjęcia służby i kończy się w chwili, gdy członek
załogi jest wolny od wszelkich obowiązków,
c) w lotnictwie ogólnym – okres, który rozpoczyna się w chwili, gdy użytkownik
wymaga od członka załogi podjęcia służby i kończy w chwili, gdy członek
załogi jest wolny od wszelkich obowiązków,
d) w instytucji zapewniającej służby kontroli ruchu lotniczego – okres, który
rozpoczyna się w chwili, gdy organ służb kontroli ruchu lotniczego wymaga od
kontrolera ruchu lotniczego podjęcia służby i kończy w chwili, gdy kontroler
ruchu lotniczego jest wolny od wszelkich obowiązków;
22) przerwa w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym, lotnictwie ogólnym, w
służbie ratownictwa medycznego oraz w instytucji zapewniającej służby kontroli ruchu
lotniczego – okres wolny od wszelkich obowiązków, liczony jako czas służby, krótszy od okresu
wypoczynku;
23) czas służby z przerwą – oznacza służbę składającą się z odcinków służby rozdzielonych przerwą;
24) okres pełnienia czynności lotniczych w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie
usługowym, lotnictwie ogólnym i w służbie ratownictwa medycznego – to czas, w którym osoba
pracuje na pokładzie statku powietrznego jako członek jego załogi. Okres pełnienia czynności
lotniczych rozpoczyna się w chwili, gdy operator wymaga od członka załogi zgłoszenia się do
5) Dz. Urz. WE L 373 z 31 .12.1991, str. 4-8 z późn. zm; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdział 7 tom 1
str. 348-352.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik