eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

lotu lub serii lotów; okres ten kończy się wraz z zakończeniem ostatniego lotu, w czasie którego
pełni on obowiązki operacyjnego członka załogi;
25) okres pełnienia czynności na stanowisku operacyjnym w instytucji zapewniającej służby kontroli
ruchu lotniczego – to czas, w którym kontroler ruchu lotniczego pracuje na stanowisku
operacyjnym i wykonuje czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu
czynności na stanowisku;
26) czas blokowy:
a) statku powietrznego, z wyłączeniem śmigłowca w lotnictwie usługowym,
lotnictwie ogólnym i służbie ratownictwa medycznego – czas między
ruszeniem statku powietrznego z miejsca postoju w celu wylotu do czasu
zatrzymania na wyznaczonym miejscu postoju i zatrzymania wszystkich
silników lub śmigieł,
b) śmigłowca – czas liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do
momentu jego zatrzymania,
c) w instytucji zapewniającej służby kontroli ruchu lotniczego – czas między
rozpoczęciem pracy na stanowisku operacyjnym a jej zakończeniem;

27) lot w pasie strefowej zmiany czasu – lot w którym różnica czasu lokalnego miedzy portem startu i
portem lądowania wynosi co najmniej 4 godziny;
28) WOCL (Window of Circadian Low) w samolotowym przewozie lotniczym – okno niżu
dobowego w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji
wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego;
29) okno niżu dobowego (WOCL) w lotnictwie ogólnym, w służbie ratownictwa medycznego to okres
między godziną 02.00 a godziną 05.59. W granicach pierwszych trzech stref czasowych WOCL
odnosi się do czasu w porcie macierzystym.
30) okno niżu dobowego (WOCL) w śmigłowcowym przewozie lotniczym, w lotnictwie usługowym
oraz w instytucji zapewniającej służby kontroli ruchu lotniczego to okres między godziną 02.00 a
godziną 05.59. Poza tymi trzema strefami czasowymi WOCL odnosi się do czasu w porcie
macierzystym przez pierwszych 48 godzin od wylotu ze strefy czasowej portu macierzystego, a
następnie do czasu miejscowego;
31) port macierzysty w śmigłowcowym przewozie lotniczym – miejsce wskazane przez operatora
członkowi załogi, z którego członek załogi zazwyczaj rozpoczyna i w którym kończy okres
służby lub serii okresów służby i w którym w zwykłych warunkach operator nie odpowiada za
zakwaterowanie danego członka załogi;
5


32)

baza macierzysta w lotnictwie usługowym, lotnictwie ogólnym i służbie ratownictwa
medycznego – miejsce wskazane przez operatora członkowi załogi, z którego członek załogi
zazwyczaj rozpoczyna i w którym kończy okres służby lub serię okresów służby;
33) stałe miejsce służby dla instytucji zapewniającej służby kontroli ruchu lotniczego – miejsce w
którym kontroler rozpoczyna i w którym kończy okres służby;
34) doba lokalna w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym, lotnictwie
ogólnym, w służbie ratownictwa medycznego – okres 24 godzin rozpoczynający się o godz. 00:00
czasu miejscowego;
35) noc lokalna w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym, lotnictwie ogólnym,
w służbie ratownictwa medycznego – okres 8 godzin między godziną 22:00 a godzina 08:00 czasu
miejscowego;
36) okres wypoczynku w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym, lotnictwie
ogólnym, w służbie ratownictwa medycznego to nieprzerwany i określony okres czasu, w trakcie
którego członek załogi jest wolny od wszystkich obowiązków i pozostawania w gotowości w
porcie lotniczym.
37) ustawa – ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
38) rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91– rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie
harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w obszarze lotnictwa
cywilnego;
39) Prezes Urzędu - Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§ 3. Członek załogi w śmigłowcowym przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym, lotnictwie
ogólnym, w służbie ratownictwa medycznego i kontroler ruchu lotniczego nie może przystąpić do
wykonywania czynności, jeżeli jego stan fizyczny lub psychiczny uniemożliwia mu pełnienie
obowiązków w wymaganym przez pracodawcę zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.
§ 4. Okres wykonywania czynności lotniczych w trakcie lotów szkolnych nie może przekroczyć 10
godzin w jednej doby.


Rozdział 2
Normy czasu pracy członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego
6


§ 5.1. Czas pracy członka załogi samolotu w przewozie lotniczym, lotnictwie usługowym, lotnictwie
ogólnym nie może przekroczyć 2 000 godzin w ciągu roku kalendarzowego.
2. Czas pracy członka załogi śmigłowca w przewozie lotniczym i czas pracy członka statku
powietrznego służb ratownictwa medycznego nie może przekroczyć 1 900 godzin w ciągu roku
kalendarzowego.

3. Maksymalny czas pracy w ciągu roku winien być rozłożony na cały rok, w takim zakresie w jakim
jest to praktycznie możliwe.

§ 6. Czas pracy członka załogi śmigłowca nie może przekroczyć 40 godzin w ciągu kolejnych 5 dni
oraz 480 godzin – w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym;

§ 7. W celu zapewnienia ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników,
pracodawca zapewnia profilaktykę odpowiednią do rodzaju wykonywanej przez nich pracy.
§ 8. 1. Członkowi załogi statku powietrznego niezależnie od corocznego płatnego urlopu
wypoczynkowego przysługuje:
1) co najmniej 7 dni wolnych od pracy, w miejscu zamieszkania, w każdym miesiącu
kalendarzowym, wliczając w to dni ustawowo wolne oraz inne przerwy wynikające z
przepisów prawnych;
2) co najmniej 96 dni wolnych od pracy, w miejscu zamieszkania, w każdym roku
kalendarzowym, wliczając w to dni ustawowo wolne oraz inne przerwy wynikające z
przepisów prawnych.
2. Pracodawca informuje pisemnie członka załogi statku powietrznego o uprawnieniach
wynikających z ust. 1.
§ 9 Wymiar urlopu członków załóg wykonujących loty w przewozie lotniczym wynosi co najmniej
20 dni roboczych

§ 10. Pracodawca zapewni członkom załóg statków powietrznych lotnictwa cywilnego mającym
problemy zdrowotne, uznane za związane z pracą w porze nocnej i potwierdzone orzeczeniem lekarskim
przeniesienie, kiedy tylko to będzie możliwe, do odpowiedniej dla nich pracy na zmianie dziennej.
7


§ 11. 1. Czas pracy kontrolera ruchu lotniczego nie może przekroczyć 40 godzin na tydzień.
2. Do czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego zalicza się w szczególności:
1) szkolenia zawodowe, w tym trening na symulatorze kontroli ruchu lotniczego;
2) badania lotniczo – lekarskie;
3) udział w grupach zadaniowych, projektach związanych z rozwojem zarządzania ruchem
lotniczym (ATM – Air Traffic Management);
4) inne zadania nie zaliczane do czasu służby.

Rozdział 3
Normy czasu służby i wypoczynku członków załóg w samolotowym przewozie lotniczym
§ 12. Normy czasu służby członków załóg w samolotowym przewozie lotniczym określa część Q
załącznika III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91, z zastrzeżeniem przepisów niniejszego
rozdziału.
§ 13. Operator przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu czas zgłoszenia się do lotu członków
załóg samolotów w załodze jedno lub wieloosobowej, nie krótszy niż 30 minut przed planowanym czasem
lotu.
§ 14. Okresy wykonywania czynności lotniczych członka załogi samolotu w załodze jednoosobowej,
w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu oraz ilości lądowań, określa tabela nr 1.
Tabela nr 1. Załoga jednoosobowa


Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych


Czas zgłoszenia się
1-4 lądowań
5 lądowań
6 lądowań
7 i więcej
do lotu (według



lądowań
czasu lokalnego

portu startu)

0600-0659
9 godzin
81/4 godziny
8 godzin
8 godzin
0700-1359
10 godzin
91/4 godziny
81/4 godziny
8 godzin
8



1400-1759
9 godzin
81/4 godziny
8 godzin
8 godzin
1800-2159
81/2 godziny
8 godzin
8 godzin
8 godzin
2200-0559
8 godzin
8 godzin
8 godzin
8 godzin
§ 15. Okres wykonywania czynności lotniczych w załodze jednoosobowej określony w tabeli nr 1
może być przedłużony w przypadku:
1) zastosowania służby z przerwą;
2) zwiększenia składu załogi statku powietrznego o członka załogi lotniczej.


§ 16. 1. Jeżeli czas służby jest przedzielony planowaną i uwzględnioną w rozkładzie lotów
przerwą, to czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabeli nr 1 ulega przedłużeniu w
następujący sposób:
1) przerwa wynosząca 3-6 godzin 59 minut - przedłużenie o 1/2 czasu przerwy;
2) przerwa wynosząca 7-9 godzin 59 minut - przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 11/2 czasu przerwy,
jeżeli przerwa nastąpiła pomiędzy godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.
2. Przedłużenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i
po przerwie, nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas służby nie może być
dłuższy niż 18 godzin.


§ 17. Zgodnie z punktem 6.1 oraz 6.2, OPS 1.1105 Części Q załącznika III do rozporządzenia Rady
(EWG) nr 3922/91, na wniosek operatora, Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej,
wyrazić zgodę, na operację opartą na wydłużonym czasie wykonywania czynności lotniczych
obejmującym przerwę w załodze wieloosobowej.
§ 18. 1. W przypadku zwiększenia składu załogi samolotu o jednego pilota, który ma uprawnienia do
obsługi stanowiska dowódcy na danym typie samolotu, czas wykonywania czynności lotniczych może być
przedłużony do 15 godzin.
9


strony : 1 ... 20 ... 60 ... 68 . [ 69 ] . 70 ... 80 ... 120 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: