eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1001
  • Data wpłynięcia: 2008-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2009
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58

1001-uzasadnienie

w art. 3 projektu ustawy bud etowej okre lono ródła pokrycia po yczkowych potrzeb
bud etu pa stwa, w tym deficytu bud etu pa stwa.
Niezale nie od powy szego, zgodnie z art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o finansach
publicznych w zał czniku nr 3 zaprezentowane zostały ustalone w art. 2 projektu ustawy
bud etowej przychody i rozchody bud etu pa stwa.
Uwzgl dniaj c postanowienia regulacji art. 99 ust. 1 ustawy o finansach publicznych
w projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 ustalono tak e kwoty dotacji celowych dla
jednostek samorz du terytorialnego na realizacj zada z zakresu administracji rz dowej
oraz innych zada zleconych ustawami – co zgodnie z art. 13 projektu ustawy bud etowej
okre la zał cznik nr 8.
Jednocze nie stosownie do art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. f i w zwi zku z art. 109 ust. 2 ustawy
o finansach publicznych w projekcie ustawy bud etowej ustalono zakres i kwoty dotacji
przedmiotowych. W szczególno ci ustalono w art. 19 projektu ustawy bud etowej kwot
dotacji przedmiotowych oraz rodzaje wyrobów i wiadczonych usług obj te dotowaniem.
Kwoty dotacji przedmiotowych dla pa stwowych zakładów bud etowych i gospodarstw
pomocniczych pa stwowych jednostek bud etowych ustalono w art. 20 projektu ustawy
bud etowej. Natomiast kwot dotacji przedmiotowych dla ró nych podmiotów wykonuj cych
zadania na rzecz rolnictwa ustalono w art. 21 projektu ustawy bud etowej.
Ponadto stosownie do przywołanego przepisu art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy
o finansach publicznych okre lono równie w projekcie ustawy bud etowej limity
zatrudnienia osób obj tych mno nikowymi systemami wynagrodze w pa stwowych
jednostkach bud etowych - limity te obejmuj osoby zatrudnione w urz dach organów
władzy pa stwowej, kontroli, ochrony prawa, s dach i trybunałach (wymienionych w art. 121
ust. 2 ustawy o finansach publicznych) oraz w placówkach zagranicznych. Regulacje w tym
zakresie zawarto w art. 17 projektu ustawy bud etowej oraz w zał czniku nr 11.
Art. 99 ustawy o finansach publicznych ujmuje równie przepisy zawieraj ce dyspozycje
zobowi zuj ce do zawarcia w projekcie ustawy bud etowej kolejnych elementów
reguluj cych sprawy obj te bud etem pa stwa.
W szczególno ci przepis art. 99 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wylicza
enumeratywnie i zobowi zuje do zawarcia w ustawie bud etowej zestawienia przychodów
i wydatków pa stwowych zakładów bud etowych i gospodarstw pomocniczych pa stwowych
jednostek bud etowych, które okre lono stosownie do art. 9 projektu ustawy bud etowej
w zał czniku nr 4.
W projekcie ustawy bud etowej zawarto plany finansowe pa stwowych funduszy
celowych ustalone, zgodnie z art. 10 projektu ustawy bud etowej, w zał czniku nr 5.

178
Wykaz inwestycji wieloletnich, o którym mowa w art. 99 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach
publicznych, zgodnie z art. 11 projektu ustawy bud etowej, okre la zał cznik nr 6.
Ponadto uwzgl dniaj c przepis pkt 7 w ust. 2 przywołanego wy ej artykułu ustawy
o finansach publicznych w art. 14 projektu ustawy bud etowej na rok 2009 zawarto norm
wyja niaj c , i wykaz jednostek, dla których zaplanowane zostały dotacje podmiotowe oraz
kwoty tych dotacji zawiera zał cznik nr 9.
Uwzgl dniaj c pozostałe przepisy art. 99 ust. 2 ustawy o finansach publicznych oraz
szczegółowe regulacje tej ustawy dotycz ce poszczególnych obszarów finansowanych
w ramach bud etu pa stwa, w art. 39 projektu ustawy bud etowej, w zwi zku z art. 117 ust.
1 ustawy o finansach publicznych, zawarto odniesienie do zał cznika nr 12 do projektu
ustawy bud etowej ujmuj cego wykaz programów wieloletnich. Bior c pod uwag pkt 8
omawianego przepisu ustawy o finansach publicznych limity kwot zobowi za oraz
wydatków w kolejnych latach obowi zywania Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 uj to,
zgodnie z art. 42 projektu, w zał czniku nr 15.
Niezale nie od powy szego, projekt ustawy bud etowej stosownie do postanowie art.
99 ust. 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych zawiera plany przychodów i wydatków
jednostek podsektora rz dowego, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy. Zgodnie
z art. 40 projektu ustawy bud etowej plany te okre la zał cznik nr 13.
W art. 4 projektu ustawy bud etowej okre lone zostały, zgodnie z art. 76 oraz art. 87
ust. 2 ustawy o finansach publicznych, limity przyrostu zadłu enia w 2009 r. z tytułu
zaci gni tych i spłaconych kredytów, po yczek i spłaty skarbowych papierów warto ciowych,
przy czym przez spłat kredytów lub po yczek nale y rozumie terminowe lub
przedterminowe spłaty kapitału, natomiast w przypadku spłaty skarbowych papierów
warto ciowych nale y rozumie w szczególno ci ich wykup, przedterminowy wykup,
wcze niejszy wykup, odkup oraz zamian . Uwzgl dniaj c postanowienia art. 72 ust. 1 i 3
ustawy o finansach publicznych proponowane postanowienia ust. 2 omawianego artykułu
umo liwi dokonywanie operacji finansowych i działa , które wpłyn na zmian struktury
zadłu enia Skarbu Pa stwa.
Wypełniaj c dyspozycj art. 102 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w bud ecie
pa stwa na rok 2009 okre lono kwot ogólnej rezerwy bud etowej w wysoko ci nie wi kszej
ni 0,2 % wydatków bud etu (art. 23 projektu ustawy bud etowej).
Bior c pod uwag zakres zada realizowanych przez organy administracji rz dowej
w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w art. 44 projektu ustawy bud etowej ustala si
w 2009 roku ł czn kwot , do wysoko ci której mog by zaci gane zobowi zania
finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym. Regulacje w tym zakresie

179
koresponduj z postanowieniami art. 7 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie
publiczno-prywatnym (Dz.U. Nr 169, poz. 1420).
Niezale nie od przepisów ustawy o finansach publicznych ustalaj cych generalne
systemowe zasady i tryb opracowywania oraz zakres podmiotowy i przedmiotowy regulacji
zawartych w projekcie ustawy bud etowej, równie i inne przepisy prawa materialnego
zobowi zuj do uj cia w ustawie bud etowej kolejnych przepisów.
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 uj te zostały nast puj ce zapisy
wynikaj ce z innych ustaw.
W art. 6 projektu okre lona została kwota zobowi za , które mog by obj te
por czeniem lub gwarancj spłaty ze rodków bud etu pa stwa, zgodnie z dyspozycj
wynikaj c z art. 31 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o por czeniach i gwarancjach udzielanych
przez Skarb Pa stwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689,
z pó n. zm.). W 2009 r. przewiduje si mo liwo udzielenia por cze i gwarancji
wspieraj cych, mi dzy innymi realizacj strategicznych programów rz dowych, takich jak
budowa autostrad oraz wspieranie rozwoju infrastruktury i ochrony rodowiska, a tak e
tworzenie przez banki lini kredytowych w celu finansowania przedsi wzi inwestycyjnych
jednostek samorz du terytorialnego oraz małych i rednich przedsi biorców. Ustawowy limit
por cze i gwarancji w proponowanej wysoko ci uwzgl dnia zało enia „Aktualizacji do
redniookresowej strategi udzielania gwarancji i por cze Skarbu Pa stwa do 2013 roku”
przyj tej przez Rad Ministrów w dniu 20 czerwca 2006 roku.
Przepis art. 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Pa stwa
ubezpieczeniach eksportowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 59, poz. 609, z pó n. zm.), zobowi zuje
do okre lenia w ustawie bud etowej wysoko ci limitu, którego nie mog przekroczy ł czne
zobowi zania Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu
gwarantowanych przez Skarb Pa stwa ubezpiecze eksportowych i gwarancji
ubezpieczeniowych. Dyspozycj powy szego przepisu wypełnia art. 7 projektu ustawy
bud etowej.
Równocze nie w projekcie ustawy bud etowej zawarto upowa nienie dla ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych do udzielania ze rodków bud etu pa stwa
po yczek dla Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A – zgodnie z art. 5a
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Pa stwa ubezpieczeniach
eksportowych ustawa bud etowa okre la kwot , do wysoko ci której mog by udzielone
po yczki dla Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu gwarantowania
przez Skarb Pa stwa wypłat odszkodowa z tytułu ubezpieczonych w Korporacji kredytów
i kontraktów eksportowych; dla jednostek samorz du terytorialnego - w ramach
post powania naprawczego - mo liwo taka wynika z art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy
o finansach publicznych; oraz dla Polskich Kolei Pa stwowych S.A. na podstawie ustawy

180
z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsi biorstwa pa stwowego
„Polskie Koleje Pa stwowe” (Dz.U. Nr 84, poz. 948, z pó n. zm.). Planowane jest udzielenie
PKP S.A. z bud etu pa stwa dwóch po yczek w latach 2008-2009. Pierwsza po yczka
w roku 2008 przeznaczona była w cało ci na podwy szenie kapitału zakładowego PKP PLK
S.A. rodki finansowe pochodz ce z podwy szo-nego kapitału zakładowego pozwol PKP
PLK S.A. zrealizowa plany w zakresie inwestycji, remontów i utrzymania infrastruktury
kolejowej w latach 2008-2009 (dyspozycje powy szych przepisów wypełnia art. 8 projektu
ustawy bud etowej).
Ponadto w zwi zku z art. 22 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy
o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) – okre lono
kwot , do wysoko ci której Minister Finansów jest upowa niony, do czasu zako czenia
realizacji programów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa
w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz.
1206, z pó n. zm.), do udzielania nieoprocentowanych po yczek na zapewnienie płynno ci
finansowej przy realizacji tych programów.
Po yczki te b d mogły by udzielane przede wszystkim na nast puj ce cele:
pokrycie płatno ci wynikaj cych z podpisanych umów przekraczaj cych limit rodków

przysługuj cych Polsce w ramach alokacji z Komisji Europejskiej (nadkontraktacja),
pokrycie ostatniej transzy 5% płatno ci, które zostan ostatecznie rozliczone wnioskiem

ko cowym do Komisji Europejskiej po zako czeniu realizacji programu i jego weryfikacji
przez Komisj Europejsk .
Te spo ród wskazanych rodków, które zostały oszacowane w EURO zostały
przeliczone na PLN zgodnie z kursem przyj tym w projekcie ustawy bud etowej na rok 2009:
1 Euro = 3.35 PLN.
Przepis art. 18 projektu ustawy bud etowej stanowi wykonanie dyspozycji art. 13 ust. 2
ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z pó n. zm.),
który zobowi zuje do okre lenia w ustawie bud etowej etatów Policji.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o słu bie cywilnej (Dz.U. Nr 170,
poz. 1218, z pó n. zm.) w art. 24 projektu ustawy bud etowej okre lono limit mianowa
urz dników w słu bie cywilnej na dany rok bud etowy oraz limit rodków finansowe na
wynagrodzenia, w tym wynagrodzenia zasadnicze, dodatki słu by cywilnej i dodatki
zadaniowe oraz szkolenia członków korpusu słu by cywilnej.
W art. 25 projektu ustawy bud etowej okre la si prognozowany rednioroczny
wska nik cen towarów i usług konsumpcyjnych; potrzeba tego zapisu wynika z faktu, e
zgodnie z obowi zuj cym ustawodawstwem oraz praktyk powy szy wska nik jest

181
powszechnie wykorzystywany w planowaniu niektórych wydatków i dochodów oraz
indeksowaniu ró nego typu opłat.
Zgodnie z dyspozycj art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsi biorstwa pa stwowego „Polskie Koleje Pa stwowe”
(Dz.U. Nr 84, poz. 948, z pó n. zm.) okre lono rednioroczny wska nik cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany (art. 26
projektu ustawy bud etowej).
W art. 27 projektu ustawy bud etowej okre lono wysoko odpisu z wyodr bnionych
w ramach FUS funduszy, ustalanego na podstawie planu finansowego FUS i stanowi cego
przychód Zakładu Ubezpiecze Społecznych oraz stosownie do art. 57 ustawy z dnia
13 pa dziernika 1998 r. o systemie ubezpiecze społecznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 11,
poz. 74, z pó n. zm.) w art. 28 projektu ustawy bud etowej - kwot wydatków na prewencj
rentow .
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 okre lono równie (art. 29 projektu ustawy
bud etowej) wysoko nale no ci z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia przez
Zakład Ubezpiecze Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne. Ustawa
o systemie ubezpiecze społecznych (art. 76 ust. 1 pkt 3) ustaliła, e maksymalna wysoko
nale no ci z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia składek na OFE wynosi nie
wi cej ni 0,8% kwoty przekazanych do OFE składek na to ubezpieczenie, za w ustawie
bud etowej corocznie ustala si wysoko tej nale no ci.
W art. 30 projektu ustawy bud etowej ustala si wysoko odpisu od funduszu
emerytalno-rentowego na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego; art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu
społecznym rolników (Dz.U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291, z pó n. zm.) stanowi, i odpis mo e
wynosi do 3,5% planowanych wydatków funduszu emerytalno-rentowego.
Stosownie do postanowie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 pa dziernika 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U.
Nr 199, poz. 1673, z pó n. zm.), w art. 31 projektu ustawy bud etowej okre la si kwot
wydatków na prewencj wypadkow . Kwot wydatków ustala si w wysoko ci do 1%
nale nych składek na ubezpieczenie wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym
Funduszu Ubezpiecze Społecznych na dany rok bud etowy.
Przepis art. 32 projektu ustawy bud etowej wypełnia dyspozycj art. 21 ust. 2 ustawy
z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie (Dz.U. Nr 52, poz. 539,
z pó n. zm.), który zobowi zuje do okre lenia w ustawie bud etowej kwoty rodków
przeznaczanych na finansowanie rent strukturalnych.

182
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: