Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009
projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1001
- Data wpłynięcia: 2008-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2009
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58
1001-uzasadnienie
RADA MINISTRÓW
U S T A W A B U D E T O W A
NA R O K 2 0 0 9
UZASADNIENIE
Warszawa, wrzesie 2008
SPIS TRE CI
Rozdział I
Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski
7
Rozdział II
Przewidywane wykonanie bud etu pa stwa w 2008 r.
15
Rozdział III
Podstawowe wielko ci bud etu pa stwa w 2009 r.
21
Rozdział IV
Dochody bud etu pa stwa
25
1. Warunki realizacji dochodów bud etu pa stwa w 2008 r.
25
2. Dochody bud etu pa stwa w 2009 r.
25
3. Dochody podatkowe i niepodatkowe
27
4. Dochody podatkowe
28
4.1. Podatek od towarów i usług
29
4.2. Podatek akcyzowy
30
4.3. Podatek od gier
31
4.4. Podatek dochodowy od osób prawnych
32
4.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
32
4.6 Podatek tona owy
35
5. Dochody niepodatkowe
35
5.1. Cło
36
5.2. Dywidendy i wpłaty z zysku
36
5.3. Dochody jednostek bud etowych
37
5.4. Pozostałe dochody niepodatkowe
39
5.5. Wpłaty jednostek samorz du terytorialnego
40
5.6. Dochody zagraniczne
40
6.
rodki z UE i innych ródeł niepodlegaj ce zwrotowi
41
Rozdział V
Wydatki bud etu pa stwa w 2008 r.
43
1. Struktura wydatków bud etu pa stwa w 2009 r.
43
2. Grupy wydatków
47
2.1. Subwencje i dotacje do jednostek samorz du terytorialnego
47
2.2. Dotacje do funduszy celowych
58
2.3. Inwestycje
62
2.4. Obsługa długu publicznego
68
3
2.5. Wydatki na finansowanie projektów z udziałem rodków Uni Europejskiej
74
2.6. Bud ety wojewodów
76
3. Informacja o programach wieloletnich
80
4. Wynagrodzenia i zatrudnienie w pa stwowej sferze bud etowej
99
5. Finansowanie wybranych dziedzin
103
5.1. Rozwój gospodarczy, przedsi biorczo i konkurencyjno
103
5.2. Infrastruktura
108
5.3. Nauka i edukacja, sport
112
5.4. Kultura i dziedzictwo narodowe
117
5.5. Urz dy naczelnych organów władzy pa stwowej, kontroli i ochrony
prawa oraz s downictwa
119
5.6. Bezpiecze stwo pa stwa i wymiar sprawiedliwo ci
121
5.7. Ochrona rodowiska
129
5.8. Rolnictwo i rozwój wsi oraz rybołówstwo
131
5.9. Ochrona zdrowia, pomoc socjalna i ubezpieczenia społeczne
134
Rozdział VI
Rozliczenia z Uni Europejsk
141
Rozdział VII
Finansowanie deficytu bud etu pa stwa
149
1. Finansowanie krajowe
151
2. Finansowanie zagraniczne
153
Rozdział VIII
Nale no ci Skarbu Pa stwa
155
Rozdział IX
Sektor finansów publicznych
161
1. Kształt sektora finansów publicznych
161
2. Prognoza stanu sektora finansów publicznych
162
2.1. Dochody, wydatki oraz saldo sektora finansów publicznych
162
2.2. Saldo sektora instytucji rz dowych i samorz dowych
164
2.3. Dług publiczny
165
2.4. Por czenia i gwarancje Skarbu Pa stwa
167
2.5. Podsumowanie
168
4
Rozdział X
Kierunki prywatyzacji maj tku Skarbu Pa stwa w 2009 r.
169
1. Podstawy prawne
169
2. Uwarunkowania procesów prywatyzacji
169
3. Programy prywatyzacji
170
3.1. Prywatyzacja po rednia
170
3.2. Pakiety mniejszo ciowe akcji/udziałów
173
3.3. Prywatyzacja bezpo rednia
174
4. Przewidywane przychody z prywatyzacji
174
5. Promocja prywatyzacji
175
Rozdział XI
Omówienie artykułów ustawy bud etowej na rok 2009
177
Spis tablic
185
5
Rozdział I
Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski
PRODUKT KRAJOWY BRUTTO
Dane GUS dotycz ce tempa wzrostu PKB w I półroczu 2008 r. (5,9%) potwierdzaj , e
Polska znajduje si nadal w fazie szybkiego wzrostu gospodarczego. Oczekuje si , e
w II połowie roku gospodarka nieco zwolni, jednak w skali całego 2008 r. realne tempo
wzrostu PKB utrzyma si na wysokim poziomie 5,5%. Głównym czynnikiem wzrostu
gospodarczego w Polsce w 2008 r., podobnie jak w 2007 r., pozostan popyt konsumpcyjny i
inwestycyjny (oczekiwany wkład we wzrost PKB odpowiednio 3,9 pkt. proc. i 3,1 pkt. proc.).
Bardzo dobrym wynikom eksportu (oczekiwany wkład we wzrost PKB na poziomie 3,7 pkt.
proc.) towarzyszy b dzie dynamicznie rosn cy import (oczekiwany wkład we wzrost PKB na
poziomie minus 5,3 pkt. proc.).
Przewiduje si , e w 2009 r. tempo wzrostu PKB zwolni do 4,8%, co wynika z ni szej
dynamiki zarówno inwestycji, jak i spo ycia. W zwi zku ze słabszym popytem krajowym
oczekuje si zmniejszenia w 2009 r. wkładu importu do minus 3,4 pkt. proc. Oczekiwania
dotycz ce wzrostu gospodarki wiatowej oraz kształtowania si konkurencyjno ci cenowej
polskich przedsi biorstw pozwalaj szacowa , e wkład eksportu we wzrost PKB w 2009 r.
wyniesie 2,5 pkt. proc.
rednie realne tempo wzrostu PKB w latach 2008-2009 wyniesie ok. 5,1% i b dzie
ni sze ni potencjalne tempo wzrostu polskiej gospodarki szacowane na ok. 5,5%. Oczekuje
si , e w prognozowanym okresie luka produktowa b dzie nadal dodatnia, przy czym w 2009
r. b dziemy mieli do czynienia z wyra nym jej zmniejszeniem do ok. 0,1 proc. z ok. 0,7 proc.
w 2008 r., co wraz z aprecjacj złotego, b dzie łagodzi presj inflacyjn .
ANALIZA PODSTAWOWYCH SKŁADNIKÓW ZAGREGOWANEGO POPYTU
Popyt krajowy
W I półroczu 2008 r. tempo wzrostu popytu krajowego utrzymało si na wysokim
poziomie (wzrósł realnie o 6,2%). Przewiduje si , e w 2009 r. tempo wzrostu popytu
krajowego zwolni do 5,4% za spraw przede wszystkim wolniejszego wzrostu akumulacji
brutto. Wysoka dynamika wzrostu popytu krajowego w całym omawianym okresie jest
skutkiem przede wszystkim znacz cego tempa wzrostu inwestycji i spo ycia indywidualnego.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-1001
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie-zadaniowe
› Pobierz plik

-
1001-zal-do-uzasadnienia
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1001-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei