Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009
projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1001
- Data wpłynięcia: 2008-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2009
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58
1001-uzasadnienie
Z uwagi na warunki rynkowe realizacja planowanej na 2008 rok prywatyzacji Banku
Gospodarki ywno ciowej S.A. nast pi najprawdopodobniej w 2009 roku.
W zwi zku z odst pieniem przez Zarz d Polskiego Towarzystwa Reasekuracji S.A. od oferty
publicznej akcji spółki, planowane w 2009 roku zbycie nale cego do Skarbu Pa stwa pakietu
akcji w spółce akcji PTR S.A. mo e nast pi w 2008 roku.
Ponadto, zgodnie z podpisan 2 wrze nia 2008 r. umow UniCredit udzielił Skarbowi Pa stwa
opcji sprzeda y akcji Pekao S.A. z terminem realizacji od dnia zawarcia umowy do dnia 30
czerwca 2009 r., natomiast Skarb Pa stwa udzielił UniCredit opcji zakupu akcji Pekao S.A.
z terminem realizacji w okresie od dnia 23 grudnia 2008 r. do dnia 23 grudnia 2009 r.
Sektor przemysłu obronnego
Rada Ministrów w dniu 31 sierpnia 2007 roku przyj ła „Strategi konsolidacji
i wspierania rozwoju polskiego przemysłu obronnego w latach 2007-2012”, która wytycza
kierunki dalszych działa w zakresie przekształce strukturalnych podmiotów sektora
obronnego, a tak e wskazuje mechanizmy i instrumenty wspieraj ce rozwój tego sektora
w najbli szych kilku latach.
W 2008 r. MSP zamierza wyst pi z propozycjami doprecyzowania w.w. „Strategi ”
w
zakresie
aktualnie
obowi zuj cych
uwarunkowa
prawnych,
wprowadzenia
harmonogramów dokonywania poszczególnych działa realizacyjnych oraz uaktualnienia
terminów realizacji poszczególnych czynno ci okre lonych w Strategi . Powy sze zmiany
wydaj si zasadne z uwagi na przedło enie przez Bumar Sp z o.o. nowej strategi działania,
która musi zosta zaakceptowana przez Ministerstwo Skarbu Pa stwa, Ministerstwo Obrony
Narodowej, Ministerstwo Gospodarki jak równie dezaktualizacj terminów okre lonych
w Strategi oraz brak dokumentów wykonawczych.
Prowadzone s działania zwi zane z konsolidacj poszczególnych spółek w ramach Grupy
Bumar. W przypadku podmiotów sektora obronnego nie obj tych konsolidacj kapitałow
Ministerstwo Skarbu Pa stwa prowadzi działania prywatyzacyjne.
Sektor uzdrowisk
Ministerstwo Skarbu Pa stwa nadzoruje 25 spółek uzdrowiskowych z czego 24 to
jednoosobowe spółki Skarbu Pa stwa. W roku 2007 rozporz dzeniem Ministra Skarbu
Pa stwa z dnia 20 lipca 2007 r. w sprawie wykazu zakładów lecznictwa uzdrowiskowego
prowadzonych w formie jednoosobowych spółek Skarbu Pa stwa, które nie b d podlega
prywatyzacji (Dz.U. z 2007r. Nr 146, poz. 1026), wydanym na podstawie art. 64 ustawy z dnia
28 lipca 2005 roku o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony
172
uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz.U Nr 167, poz.1399 ze zm.)
z prywatyzacji wył czono 14 spółek.
Sytuacja gospodarcza oraz dynamicznie zmieniaj ce si otoczenie zewn trzne spółek
uzdrowiskowych spowodowały, e wył czenie z prywatyzacji a 14 spółek nale ało uzna za
nieuzasadnione. Przygotowany projekt rozporz dzenia przewiduje, e z dotychczasowego
wykazu spółek, które nie b d podlega prywatyzacji, obejmuj cego 14 spółek
uzdrowiskowych, wył cza si i przeznacza do prywatyzacji 7 spółek.
Zmniejszenie liczby spółek uzdrowiskowych wył czonych z prywatyzacji jest zgodne
z polityk Rz du w zakresie przyspieszenia prywatyzacji spółek Skarbu Pa stwa
a jednocze nie nie ogranicza mo liwo ci zapewnienia leczenia uzdrowiskowego ze rodków
publicznych. Pozostawienie siedmiu spółek uzdrowiskowych jako wył czonych z prywatyzacji,
zaspokaja potrzeb zagwarantowania leczenia uzdrowiskowego we wszystkich profilach
leczniczych. Prywatyzacja pozostałych spółek uzdrowiskowych planowana jest do 2010 r.
* * *
Ponadto, zgodnie z „Planem prywatyzacji na lata 2008-2011” przewiduje si rozpocz cie lub
kontynuacj procesów prywatyzacji spółek mi dzy innymi w takich sektorach jak: paliwowy,
farmaceutyczny, transport, wydawnictw i poligrafi , budownictwo, telekomunikacja,
elektroniczny
i
elektrotechniczny,
maszynowy,
metalowy,
drzewny
i papierniczy, spo ywczy i otoczenia rolnictwa, odzie owy, budownictwo, przemysłu
materiałów budowlanych, ceramika itp. Jednak e wpływy z prywatyzacji spółek z ww.
sektorów stanowi b d zdecydowanie mniejszy udział w strukturze przychodów
zaplanowanych na 2009 r.
Jednocze nie w 2009 roku kontynuowane b d działania zwi zane ze zbywaniem akcji spółek
z Programu NFI zgodnie z zasadami okre lonymi przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia
1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji. Szacuje si , e przychody ze sprzeda y akcji
Skarbu Pa stwa w spółkach portfelowych NFI wynios w 2009 r. ok. 5 mln zł.
3.2. Pakiety mniejszo ciowe akcji/udziałów
W 2009 roku planowane jest zbywanie akcji Skarbu Pa stwa w spółkach
z mniejszo ciowym udziałem Skarbu Pa stwa tzw. pakietów „resztówkowych”, w tym akcji
spółek notowanych na GPW w Warszawie S.A. Pakiety spółek notowanych na GPW b d
zbywane w trybie art. 33 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji tj. po wcze niejszym
uzyskaniu zgody Rady Ministrów. Jednocze nie prowadzone b d analizy dotycz ce
mo liwo ci zbycia akcji pozostaj cych w dyspozycji Skarbu Pa stwa, w przypadku ogłoszenia
wezwania do zapisywania si na sprzeda akcji. Zgodnie bowiem z art. 33 ust 1 pkt. 4 wy ej
173
wymienionej ustawy, akcje Skarbu Pa stwa mog by zbywane w trybie przyj cia oferty
w odpowiedzi na wezwania ogłoszone na postawie art. 72-74 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do
zorganizowanego systemu obrotu oraz spółkach publicznych.
Jednocze nie nale y podkre li , i planowanie szczegółowego harmonogramu prywatyzacji
„resztówek” jest utrudnione z uwagi na brak mo liwo ci okre lenia z góry, którymi pakietami
akcji/udziałów zainteresowani b d inwestorzy. Zaznaczy nale y, e z uwagi na znikom
atrakcyjno niektórych pakietów mniejszo ciowych dla inwestorów zewn trznych
(w stosunku do spółek) intencj Ministra Skarbu jest zdynamizowanie procesu ich sprzeda y
dotychczasowym inwestorom, ju posiadaj cym akcje/udziały w spółkach.
3.3. Prywatyzacja bezpo rednia
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 12 maja 2006r. o zmianie ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji oraz innych ustaw proces prywatyzacji bezpo redniej dobiega ko ca.
Według danych GUS na 30.06.2008r. funkcjonowało 459 przedsi biorstw pa stwowych.
W grupie tej znajduj si przedsi biorstwa, które zostały wył czone z procesu komercjalizacji,
s w trudnej sytuacji finansowej, znajduj si w stanie likwidacji lub upadło ci. W nadzorze
Ministra Skarbu Pa stwa znajduje si 16 przedsi biorstw pa stwowych i jeden bank.
Do okre lenia w 2009 roku przewidywanej kwoty z tytułu prywatyzacji bezpo redniej wzi to
pod uwag tak e procesy rozpocz te w 2008 roku i w latach ubiegłych, w tym równie spłaty
rat leasingowych.
Wpływy z tytułu prywatyzacji bezpo redniej w 2009 roku szacowane s na poziomie
ok. 140 mln zł.
4. Przewidywane przychody z prywatyzacji
Planowane przychody z prywatyzacji w 2009 roku szacowane s na poziomie 12,0 mld zł,
z czego wpływy netto do bud etu w wysoko ci 6,76 mld zł. Pozostałe rodki w wysoko ci
5,24 mld zł zostan przeznaczone przez Ministra Skarbu Pa stwa na:
Fundusz Restrukturyzacji Przedsi biorców - koszty restrukturyzacji maj cej na celu
-
doprowadzenie do rentowno ci wybranych bran czy podmiotów przed ich prywatyzacj -
15% uzyskanych przychodów z prywatyzacji – (art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji),
kontynuacj tworzenia rezerwy na zaspokojenie roszcze byłych wła cicieli mienia
-
przej tego przez Skarb Pa stwa – rodki pochodz ce ze sprzeda y 5% akcji nale cych
174
do Skarbu Pa stwa w ka dej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji (art. 56 ust. 1
pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
koszty prywatyzacji, gospodarowania mieniem SP oraz inne zadania ustawowe, nało one
-
na Ministra Skarbu Pa stwa - 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji (art. 56 ust. 1
pkt 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
Ponadto, zgodnie z art. 56 ust. 1 pkt. 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
2% przychodów z prywatyzacji przekazywane jest na Fundusz Nauki i Technologi Polskiej.
Jednocze nie szacuje si , i w 2009 roku dochody z tytułu dywidend uzyskanych ze spółek
nadzorowanych przez Ministra Skarbu Pa stwa wynios 2,87 mld zł.
5. Promocja prywatyzacji
Działania informacyjno – promocyjne w 2009 b d si koncentrowały na:
projektach edukacyjnych – po wi conych problematyce prywatyzacji i ró nym aspektom
-
transformacji własno ciowej, a w szczególno ci własno ci prywatnej i jej znaczenia dla
gospodarki pa stwa. Celem tych działa b dzie budowanie zaufania i społecznej
akceptacji dla prywatyzacji w Polsce poprzez zwi kszanie wiadomo ci społecze stwa
w kwesti zagadnie gospodarczych i zrozumienia przez Polaków znaczenia procesu
prywatyzacji. Projekty edukacyjne b d adresowane do ró nych grup i rodowisk.
Informacje na temat prowadzonych projektów i ich przebiegu b d publikowane na stronie
internetowej Ministerstwa.
działaniach skierowanych do inwestorów – maj cych na celu zach cenie potencjalnych
-
inwestorów do aktywnego wł czenia si w program prywatyzacji i przede wszystkim
ułatwiaj cych im dost p do informacji na temat interesuj cych ich sektorów czy
prywatyzowanych spółek. Jeszcze w 2008 r. Ministerstwo Skarbu Pa stwa planuje
uruchomienie nowego portalu internetowego w j zyku polskim i angielskim dla inwestorów,
który b dzie zawierał najwa niejsze informacje dotycz ce procesów prywatyzacyjnych
oraz profile wybranych prywatyzowanych spółek. W roku 2009 portal b dzie prowadzony
na bie co i w zale no ci od potrzeb potencjalnych inwestorów rozwijany, tak aby
umo liwiał Ministerstwu nawi zywanie i utrzymywanie kontaktów z potencjalnymi
inwestorami. Informacje o wszystkich wa nych wydarzeniach b d publikowane na stronie
internetowej Ministerstwa.
stworzeniu karty prywatyzacji – karta prywatyzacji b dzie prowadzona od momentu
-
rozpocz cia procesu prywatyzacji danej spółki i b dzie zawiera informacje na temat
podstawowych danych prywatyzowanego podmiotu oraz poszczególnych etapów
prywatyzacji. Ma to na celu zapewnienie jawno ci procesu prywatyzacji. Karta b dzie
stanowiła m.in. form promocji spółki oraz działalno ci ministerstwa.
175
Rozdział XI
Omówienie artykułów ustawy bud etowej na rok 2009
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 219 ust. 2 stanowi, i ustawa okre la
zasady i tryb opracowania projektu bud etu pa stwa, stopie jego szczegółowo ci oraz
wymagania, którym powinien odpowiada projekt ustawy bud etowej.
Ustaw realizuj c powy sz dyspozycj jest ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z pó n. zm.).
Stosownie do postanowie art. 95 ust. 2 ustawy o finansach publicznych bud et
pa stwa jest uchwalany w formie ustawy bud etowej na okres roku kalendarzowego,
zwanego rokiem bud etowym.
W konsekwencji bud et pa stwa jest planem ogólnopa stwowym, którego istnienie jest
okre lone w drodze bezwzgl dnego wymogu konstytucyjnego, obejmuj cym dochody
i wydatki pa stwa oraz przychody i rozchody na okres jednego roku bud etowego, którym
jest rok kalendarzowy. Ustawa bud etowa zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy o finansach
publicznych stanowi podstaw gospodarki finansowej pa stwa w roku bud etowym.
Projekt ustawy bud etowej na rok 2009 opracowany został zgodnie z trybem
i wymogami okre lonymi w ustawie o finansach publicznych.
Bud etem pa stwa s obj te organy władzy pa stwowej, kontroli, ochrony prawa, s dy
i trybunały oraz organy administracji rz dowej jak równie wszystkie zadania, których
obowi zek finansowania wynika z odr bnych ustaw i umów mi dzynarodowych.
Uj te w bud ecie pa stwa dochody stosownie do postanowie art. 34 ustawy
o finansach publicznych - stanowi prognozy ich wielko ci, natomiast wydatki - stanowi
nieprzekraczalny limit.
Do okre lenia w ustawie bud etowej prognozy dochodów bud etu pa stwa oraz limitu
wydatków bud etu pa stwa zobowi zuje art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Dyspozycj powy sz wypełnia art. 1 projektu ustawy bud etowej; dochody i wydatki
bud etu pa stwa prezentowane s w zał cznikach nr 1 i 2, w których zgodnie z art. 100
ustawy o finansach publicznych dochody bud etu pa stwa ujmuje si w ustawie bud etowej
według ródeł dochodów oraz cz ci i działów klasyfikacji bud etowej, natomiast wydatki
bud etu pa stwa ujmuje si w podziale na cz ci, działy i rozdziały tej klasyfikacji.
Art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych zobowi zuje do ustalenia
deficytu bud etu pa stwa oraz ródeł jego pokrycia. Dyspozycj t wypełnia art. 1 ust. 3
projektu ustawy bud etowej okre laj cy wysoko deficytu bud etu pa stwa, natomiast
177
Gospodarki ywno ciowej S.A. nast pi najprawdopodobniej w 2009 roku.
W zwi zku z odst pieniem przez Zarz d Polskiego Towarzystwa Reasekuracji S.A. od oferty
publicznej akcji spółki, planowane w 2009 roku zbycie nale cego do Skarbu Pa stwa pakietu
akcji w spółce akcji PTR S.A. mo e nast pi w 2008 roku.
Ponadto, zgodnie z podpisan 2 wrze nia 2008 r. umow UniCredit udzielił Skarbowi Pa stwa
opcji sprzeda y akcji Pekao S.A. z terminem realizacji od dnia zawarcia umowy do dnia 30
czerwca 2009 r., natomiast Skarb Pa stwa udzielił UniCredit opcji zakupu akcji Pekao S.A.
z terminem realizacji w okresie od dnia 23 grudnia 2008 r. do dnia 23 grudnia 2009 r.
Sektor przemysłu obronnego
Rada Ministrów w dniu 31 sierpnia 2007 roku przyj ła „Strategi konsolidacji
i wspierania rozwoju polskiego przemysłu obronnego w latach 2007-2012”, która wytycza
kierunki dalszych działa w zakresie przekształce strukturalnych podmiotów sektora
obronnego, a tak e wskazuje mechanizmy i instrumenty wspieraj ce rozwój tego sektora
w najbli szych kilku latach.
W 2008 r. MSP zamierza wyst pi z propozycjami doprecyzowania w.w. „Strategi ”
w
zakresie
aktualnie
obowi zuj cych
uwarunkowa
prawnych,
wprowadzenia
harmonogramów dokonywania poszczególnych działa realizacyjnych oraz uaktualnienia
terminów realizacji poszczególnych czynno ci okre lonych w Strategi . Powy sze zmiany
wydaj si zasadne z uwagi na przedło enie przez Bumar Sp z o.o. nowej strategi działania,
która musi zosta zaakceptowana przez Ministerstwo Skarbu Pa stwa, Ministerstwo Obrony
Narodowej, Ministerstwo Gospodarki jak równie dezaktualizacj terminów okre lonych
w Strategi oraz brak dokumentów wykonawczych.
Prowadzone s działania zwi zane z konsolidacj poszczególnych spółek w ramach Grupy
Bumar. W przypadku podmiotów sektora obronnego nie obj tych konsolidacj kapitałow
Ministerstwo Skarbu Pa stwa prowadzi działania prywatyzacyjne.
Sektor uzdrowisk
Ministerstwo Skarbu Pa stwa nadzoruje 25 spółek uzdrowiskowych z czego 24 to
jednoosobowe spółki Skarbu Pa stwa. W roku 2007 rozporz dzeniem Ministra Skarbu
Pa stwa z dnia 20 lipca 2007 r. w sprawie wykazu zakładów lecznictwa uzdrowiskowego
prowadzonych w formie jednoosobowych spółek Skarbu Pa stwa, które nie b d podlega
prywatyzacji (Dz.U. z 2007r. Nr 146, poz. 1026), wydanym na podstawie art. 64 ustawy z dnia
28 lipca 2005 roku o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony
172
uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz.U Nr 167, poz.1399 ze zm.)
z prywatyzacji wył czono 14 spółek.
Sytuacja gospodarcza oraz dynamicznie zmieniaj ce si otoczenie zewn trzne spółek
uzdrowiskowych spowodowały, e wył czenie z prywatyzacji a 14 spółek nale ało uzna za
nieuzasadnione. Przygotowany projekt rozporz dzenia przewiduje, e z dotychczasowego
wykazu spółek, które nie b d podlega prywatyzacji, obejmuj cego 14 spółek
uzdrowiskowych, wył cza si i przeznacza do prywatyzacji 7 spółek.
Zmniejszenie liczby spółek uzdrowiskowych wył czonych z prywatyzacji jest zgodne
z polityk Rz du w zakresie przyspieszenia prywatyzacji spółek Skarbu Pa stwa
a jednocze nie nie ogranicza mo liwo ci zapewnienia leczenia uzdrowiskowego ze rodków
publicznych. Pozostawienie siedmiu spółek uzdrowiskowych jako wył czonych z prywatyzacji,
zaspokaja potrzeb zagwarantowania leczenia uzdrowiskowego we wszystkich profilach
leczniczych. Prywatyzacja pozostałych spółek uzdrowiskowych planowana jest do 2010 r.
* * *
Ponadto, zgodnie z „Planem prywatyzacji na lata 2008-2011” przewiduje si rozpocz cie lub
kontynuacj procesów prywatyzacji spółek mi dzy innymi w takich sektorach jak: paliwowy,
farmaceutyczny, transport, wydawnictw i poligrafi , budownictwo, telekomunikacja,
elektroniczny
i
elektrotechniczny,
maszynowy,
metalowy,
drzewny
i papierniczy, spo ywczy i otoczenia rolnictwa, odzie owy, budownictwo, przemysłu
materiałów budowlanych, ceramika itp. Jednak e wpływy z prywatyzacji spółek z ww.
sektorów stanowi b d zdecydowanie mniejszy udział w strukturze przychodów
zaplanowanych na 2009 r.
Jednocze nie w 2009 roku kontynuowane b d działania zwi zane ze zbywaniem akcji spółek
z Programu NFI zgodnie z zasadami okre lonymi przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia
1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji. Szacuje si , e przychody ze sprzeda y akcji
Skarbu Pa stwa w spółkach portfelowych NFI wynios w 2009 r. ok. 5 mln zł.
3.2. Pakiety mniejszo ciowe akcji/udziałów
W 2009 roku planowane jest zbywanie akcji Skarbu Pa stwa w spółkach
z mniejszo ciowym udziałem Skarbu Pa stwa tzw. pakietów „resztówkowych”, w tym akcji
spółek notowanych na GPW w Warszawie S.A. Pakiety spółek notowanych na GPW b d
zbywane w trybie art. 33 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji tj. po wcze niejszym
uzyskaniu zgody Rady Ministrów. Jednocze nie prowadzone b d analizy dotycz ce
mo liwo ci zbycia akcji pozostaj cych w dyspozycji Skarbu Pa stwa, w przypadku ogłoszenia
wezwania do zapisywania si na sprzeda akcji. Zgodnie bowiem z art. 33 ust 1 pkt. 4 wy ej
173
wymienionej ustawy, akcje Skarbu Pa stwa mog by zbywane w trybie przyj cia oferty
w odpowiedzi na wezwania ogłoszone na postawie art. 72-74 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do
zorganizowanego systemu obrotu oraz spółkach publicznych.
Jednocze nie nale y podkre li , i planowanie szczegółowego harmonogramu prywatyzacji
„resztówek” jest utrudnione z uwagi na brak mo liwo ci okre lenia z góry, którymi pakietami
akcji/udziałów zainteresowani b d inwestorzy. Zaznaczy nale y, e z uwagi na znikom
atrakcyjno niektórych pakietów mniejszo ciowych dla inwestorów zewn trznych
(w stosunku do spółek) intencj Ministra Skarbu jest zdynamizowanie procesu ich sprzeda y
dotychczasowym inwestorom, ju posiadaj cym akcje/udziały w spółkach.
3.3. Prywatyzacja bezpo rednia
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 12 maja 2006r. o zmianie ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji oraz innych ustaw proces prywatyzacji bezpo redniej dobiega ko ca.
Według danych GUS na 30.06.2008r. funkcjonowało 459 przedsi biorstw pa stwowych.
W grupie tej znajduj si przedsi biorstwa, które zostały wył czone z procesu komercjalizacji,
s w trudnej sytuacji finansowej, znajduj si w stanie likwidacji lub upadło ci. W nadzorze
Ministra Skarbu Pa stwa znajduje si 16 przedsi biorstw pa stwowych i jeden bank.
Do okre lenia w 2009 roku przewidywanej kwoty z tytułu prywatyzacji bezpo redniej wzi to
pod uwag tak e procesy rozpocz te w 2008 roku i w latach ubiegłych, w tym równie spłaty
rat leasingowych.
Wpływy z tytułu prywatyzacji bezpo redniej w 2009 roku szacowane s na poziomie
ok. 140 mln zł.
4. Przewidywane przychody z prywatyzacji
Planowane przychody z prywatyzacji w 2009 roku szacowane s na poziomie 12,0 mld zł,
z czego wpływy netto do bud etu w wysoko ci 6,76 mld zł. Pozostałe rodki w wysoko ci
5,24 mld zł zostan przeznaczone przez Ministra Skarbu Pa stwa na:
Fundusz Restrukturyzacji Przedsi biorców - koszty restrukturyzacji maj cej na celu
-
doprowadzenie do rentowno ci wybranych bran czy podmiotów przed ich prywatyzacj -
15% uzyskanych przychodów z prywatyzacji – (art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy
o komercjalizacji i prywatyzacji),
kontynuacj tworzenia rezerwy na zaspokojenie roszcze byłych wła cicieli mienia
-
przej tego przez Skarb Pa stwa – rodki pochodz ce ze sprzeda y 5% akcji nale cych
174
do Skarbu Pa stwa w ka dej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji (art. 56 ust. 1
pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
koszty prywatyzacji, gospodarowania mieniem SP oraz inne zadania ustawowe, nało one
-
na Ministra Skarbu Pa stwa - 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji (art. 56 ust. 1
pkt 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
Ponadto, zgodnie z art. 56 ust. 1 pkt. 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
2% przychodów z prywatyzacji przekazywane jest na Fundusz Nauki i Technologi Polskiej.
Jednocze nie szacuje si , i w 2009 roku dochody z tytułu dywidend uzyskanych ze spółek
nadzorowanych przez Ministra Skarbu Pa stwa wynios 2,87 mld zł.
5. Promocja prywatyzacji
Działania informacyjno – promocyjne w 2009 b d si koncentrowały na:
projektach edukacyjnych – po wi conych problematyce prywatyzacji i ró nym aspektom
-
transformacji własno ciowej, a w szczególno ci własno ci prywatnej i jej znaczenia dla
gospodarki pa stwa. Celem tych działa b dzie budowanie zaufania i społecznej
akceptacji dla prywatyzacji w Polsce poprzez zwi kszanie wiadomo ci społecze stwa
w kwesti zagadnie gospodarczych i zrozumienia przez Polaków znaczenia procesu
prywatyzacji. Projekty edukacyjne b d adresowane do ró nych grup i rodowisk.
Informacje na temat prowadzonych projektów i ich przebiegu b d publikowane na stronie
internetowej Ministerstwa.
działaniach skierowanych do inwestorów – maj cych na celu zach cenie potencjalnych
-
inwestorów do aktywnego wł czenia si w program prywatyzacji i przede wszystkim
ułatwiaj cych im dost p do informacji na temat interesuj cych ich sektorów czy
prywatyzowanych spółek. Jeszcze w 2008 r. Ministerstwo Skarbu Pa stwa planuje
uruchomienie nowego portalu internetowego w j zyku polskim i angielskim dla inwestorów,
który b dzie zawierał najwa niejsze informacje dotycz ce procesów prywatyzacyjnych
oraz profile wybranych prywatyzowanych spółek. W roku 2009 portal b dzie prowadzony
na bie co i w zale no ci od potrzeb potencjalnych inwestorów rozwijany, tak aby
umo liwiał Ministerstwu nawi zywanie i utrzymywanie kontaktów z potencjalnymi
inwestorami. Informacje o wszystkich wa nych wydarzeniach b d publikowane na stronie
internetowej Ministerstwa.
stworzeniu karty prywatyzacji – karta prywatyzacji b dzie prowadzona od momentu
-
rozpocz cia procesu prywatyzacji danej spółki i b dzie zawiera informacje na temat
podstawowych danych prywatyzowanego podmiotu oraz poszczególnych etapów
prywatyzacji. Ma to na celu zapewnienie jawno ci procesu prywatyzacji. Karta b dzie
stanowiła m.in. form promocji spółki oraz działalno ci ministerstwa.
175
Rozdział XI
Omówienie artykułów ustawy bud etowej na rok 2009
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 219 ust. 2 stanowi, i ustawa okre la
zasady i tryb opracowania projektu bud etu pa stwa, stopie jego szczegółowo ci oraz
wymagania, którym powinien odpowiada projekt ustawy bud etowej.
Ustaw realizuj c powy sz dyspozycj jest ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z pó n. zm.).
Stosownie do postanowie art. 95 ust. 2 ustawy o finansach publicznych bud et
pa stwa jest uchwalany w formie ustawy bud etowej na okres roku kalendarzowego,
zwanego rokiem bud etowym.
W konsekwencji bud et pa stwa jest planem ogólnopa stwowym, którego istnienie jest
okre lone w drodze bezwzgl dnego wymogu konstytucyjnego, obejmuj cym dochody
i wydatki pa stwa oraz przychody i rozchody na okres jednego roku bud etowego, którym
jest rok kalendarzowy. Ustawa bud etowa zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy o finansach
publicznych stanowi podstaw gospodarki finansowej pa stwa w roku bud etowym.
Projekt ustawy bud etowej na rok 2009 opracowany został zgodnie z trybem
i wymogami okre lonymi w ustawie o finansach publicznych.
Bud etem pa stwa s obj te organy władzy pa stwowej, kontroli, ochrony prawa, s dy
i trybunały oraz organy administracji rz dowej jak równie wszystkie zadania, których
obowi zek finansowania wynika z odr bnych ustaw i umów mi dzynarodowych.
Uj te w bud ecie pa stwa dochody stosownie do postanowie art. 34 ustawy
o finansach publicznych - stanowi prognozy ich wielko ci, natomiast wydatki - stanowi
nieprzekraczalny limit.
Do okre lenia w ustawie bud etowej prognozy dochodów bud etu pa stwa oraz limitu
wydatków bud etu pa stwa zobowi zuje art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Dyspozycj powy sz wypełnia art. 1 projektu ustawy bud etowej; dochody i wydatki
bud etu pa stwa prezentowane s w zał cznikach nr 1 i 2, w których zgodnie z art. 100
ustawy o finansach publicznych dochody bud etu pa stwa ujmuje si w ustawie bud etowej
według ródeł dochodów oraz cz ci i działów klasyfikacji bud etowej, natomiast wydatki
bud etu pa stwa ujmuje si w podziale na cz ci, działy i rozdziały tej klasyfikacji.
Art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych zobowi zuje do ustalenia
deficytu bud etu pa stwa oraz ródeł jego pokrycia. Dyspozycj t wypełnia art. 1 ust. 3
projektu ustawy bud etowej okre laj cy wysoko deficytu bud etu pa stwa, natomiast
177
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-1001
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie-zadaniowe
› Pobierz plik

-
1001-zal-do-uzasadnienia
› Pobierz plik

-
1001-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
1001-ustawa
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei