eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Opóźniony lot a prawa pasażerów

Opóźniony lot a prawa pasażerów

2011-11-21 09:55

Lot samolotem jest jedną z form podróży na wymarzone i długo oczekiwane wakacje. Zdarzają się jednak sytuacje, w których musimy poczekać na wypoczynek dłużej niż nam się wydawało w momencie zakupu biletu lotniczego, ponieważ lot jest opóźniony.

Przeczytaj także: Jakie są prawa pasażerów z niepełnosprawnością?

Prawa pasażerów

Jeżeli lot jest opóźniony, pasażer ma prawo do bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach, które są adekwatne do czasu oczekiwania. Ponadto przepisy umożliwiają przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.

W przypadku, gdy podróż samolotem jest opóźniona co najmniej 5 godzin, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu.

W sytuacji w której opóźnienie wynosi co najmniej jeden dzień, wówczas przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerowi bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Podejmując decyzję o zakupie biletu lotniczego niewątpliwie zwracamy uwagę na godzinę przylotu, która ze względu na opóźnienie może ulec zmianie. Dotarcie do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, daje pasażerowi prawo do uzyskania odszkodowania na podstawie art. 7 rozporządzenia WE 261/2004 w oparciu o wyrok z dnia 19 listopada 2009 roku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07.

Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na sytuację gdy przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć, mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków np. wybuch wulkanu, wówczas pasażer nie może domagać się rzeczonego odszkodowania.

Bez względu na powyższe, pasażerowie opóźnionych lotów mogą dochodzić swoich roszczeń przed sądem powszechnym.

Urząd Lotnictwa Cywilnego

Linie lotnicze nie zawsze respektują prawa pasażerów opóźnionych lotów. Po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, istnieje możliwość skorzystania z pomocy Komisji Ochrony Praw Pasażerów działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w dochodzeniu swoich praw. Skargę na naruszenie przez przewoźnika lotniczego postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE należy wnieść do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który kończąc postępowanie w danej sprawie wydaje decyzję administracyjną.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: