Overbooking, opóźniony lot, zagubiony bagaż. Jakie prawa pasażera?
2024-07-21 00:41
![Overbooking, opóźniony lot, zagubiony bagaż. Jakie prawa pasażera? [© István z Pixabay] Overbooking, opóźniony lot, zagubiony bagaż. Jakie prawa pasażera?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazera/Overbooking-opozniony-lot-zagubiony-bagaz-Jakie-prawa-pasazera-260975-200x133crop.jpg)
Co przysługuje pasażerom za opóźniony lot? © István z Pixabay
Przeczytaj także: Odszkodowanie za opóźniony lot: Sąd Najwyższy zdecyduje o transgranicznej cesji wierzytelności
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie prawa mają pasażerowie w przypadku overbookingu?
- Co przysługuje pasażerom za opóźniony lot?
- Co przysługuje pasażerom za odwołany lot?
- Jakie prawa ma pasażer, który stracił bagaż?
Prawa Pasażera
Pasażerowie lotniczy mają prawa, które chronią ich w przypadku problemów związanych z podróżą.
Kluczowe jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie odszkodowania i pomocy w przypadku overbookingu, odwołania i opóźnienia lotu.
Znajomość tych praw i umiejętność ich egzekwowania może poprawić komfort podróży oraz pomóc w dochodzeniu należnych roszczeń. Warto zawsze zachować wszystkie dokumenty związane z podróżą oraz skorzystać z pomocy, jeśli linie lotnicze nie wywiązują się ze swoich obowiązków.
Co to jest overbooking?
Overbooking, czyli nadsprzedaż, to sytuacja, gdy linie lotnicze sprzedają więcej biletów niż jest miejsc w samolocie. Robią to dlatego, że zakładają, iż nie wszyscy pasażerowie przybędą na lot. Dzięki nadsprzedaży można zminimalizować straty finansowe związane z pustymi miejscami w samolocie.
W przypadku overbookingu, pasażerowie mają prawo do:
- Odszkodowania: Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, którego wysokość 250, 400 lub 600 euro w zależności od długości lotu i opóźnienia w dotarciu do miejsca docelowego.
- Zwrotu kosztów lub zmianę planu podróży: Pasażerowie mają prawo do wyboru między zwrotem kosztów biletu a alternatywnym lotem do miejsca docelowego.
- Opieki: Linie lotnicze muszą zapewnić pasażerom posiłki, napoje, zakwaterowanie (jeśli jest to konieczne) oraz transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
- Rekompensaty za dobrowolne zrezygnowanie z lotu: Linie lotnicze czasem szukają osób, które zechcą zrezygnować z lotu za dodatkową nagrodę, na przykład bon na kolejny lot.
fot. István z Pixabay
Co przysługuje pasażerom za opóźniony lot?
Pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania, prawo do zmiany planów podróży i prawo do opieki.
Opóźnienia lotów
Opóźnienie lotu są jednymi z najczęstszych problemów, z którymi muszą się mierzyć pasażerowie. Warto znać swoje prawa, aby móc skutecznie dochodzić roszczeń.
Kiedy przysługuje prawo do odszkodowania za opóźniony lot:
-
Odszkodowanie: Przysługuje, gdy opóźnienie przekroczy co najmniej trzy godziny i wynosi:
- 250 euro dla lotów do 1500 km.
- 400 euro dla lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km oraz dla innych lotów od 1500 do 3500 km.
- 600 euro dla lotów poza UE powyżej 3500 km.
- Prawo do zmiany planów podróży: Pasażer może wybrać między zwrotem pełnej ceny biletu a zmianą planu podróży na inny, dogodny lot do miejsca docelowego.
- Prawo do opieki: Obejmuje posiłki, napoje, zakwaterowanie oraz możliwość wykonania dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, wysłania faksu lub e-maila.
Jakie prawa ma pasażer gdy lot jest odwołany
W przypadku odwołania lotu, pasażerom przysługuje:
Odszkodowanie: Jeśli lot został odwołany i linie lotnicze poinformowały o odwołaniu lotu mniej niż 14 dni przed planowanym terminem wylotu oraz nie zaproponowały alternatywnego lotu w zbliżonym terminie. Wysokość odszkodowania wynosi w zależności od długości trasy: 250, 400, 600 euro.
W przypadku odwołania lotu, pasażerowie mają też prawo do:
- Zwrot pełnej ceny biletu, jeśli pasażer zdecyduje się nie kontynuować podróży.
- Zmiana trasy do miejsca docelowego, w najbliższym możliwym terminie lub w późniejszym, dogodnym dla pasażera terminie.
- Linie lotnicze mają obowiązek zapewnić pasażerom opiekę, jak posiłki, zakwaterowanie, dwa bezpłatne połączenia telefoniczne.
Zagubienie bagażu
Zagubienie bagażu to jedno z bardziej frustrujących doświadczeń podczas podróży. Na szczęście w takich sytuacjach pasażerowie też mają określone prawa:
- Zgłoszenie zgubienia: Pasażer powinien natychmiast zgłosić zagubienie bagażu na lotnisku, wypełniając formularz PIR (Property Irregularity Report).
- Odszkodowanie: Pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za zagubiony bagaż. Maksymalna kwota odszkodowania wynosi około 1300 EUR (wg Konwencji Montrealskiej). Warto zachować wszystkie rachunki związane z zakupem niezbędnych rzeczy, które będą potrzebne podczas oczekiwania na odzyskanie bagażu.
- Zwrot kosztów: Linia lotnicza może być zobowiązana do zwrotu kosztów związanych z zakupem podstawowych artykułów, takich jak odzież i kosmetyki, które pasażer musiał nabyć w wyniku zagubienia bagażu.
Procedura ubiegania się o odszkodowanie
Pasażerowie mogą składać reklamacje i skargi do przewoźnika lotniczego. Jeśli przewoźnik nie rozpatrzy reklamacji w terminie 30 dni, pasażerowie powinni zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pasażerów przy ULC. Niestety przewoźnicy ze reguły nie odpowiadają lub odrzucają wnioski pasażerów indywidualnych. Dlatego warto wiedzieć, że najbardziej skuteczne w uzyskiwaniu odszkodowania są specjalistyczne firmy jak AirCashBack.
Krok po kroku
- Zachowaj dokumenty: przechowuj bilety, karty pokładowe oraz wszelką korespondencję z linią lotniczą dotyczącą lotu.
- Zgłoś reklamację: Skontaktuj się z linią lotniczą, przedstawiając swoje roszczenie o odszkodowanie oraz dołączając kopie niezbędnych dokumentów.
- Dokumentuj wydatki: Zachowaj paragony za dodatkowe koszty poniesione w wyniku odwołania lotu, takie jak jedzenie, zakwaterowanie czy transport.
- Skorzystaj z pomocy organizacji konsumenckich: W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania przez linię lotniczą, skontaktuj się z organizacjami konsumenckimi, które mogą pomóc w dochodzeniu roszczeń.
- Rozważ postępowanie sądowe: Jeśli wszystkie inne środki zawiodą, możesz rozważyć złożenie pozwu sądowego.
![Overbooking pod kontrolą, czyli nowe udogodnienie Wizz Air [© SKYRADAR z Pixabay] Overbooking pod kontrolą, czyli nowe udogodnienie Wizz Air](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/overbooking/Overbooking-pod-kontrola-czyli-nowe-udogodnienie-Wizz-Air-263629-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)