eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Majówkowe podróże po Europie: o czym pamiętać?

Majówkowe podróże po Europie: o czym pamiętać?

2011-04-20 11:41

Planujesz wyjazd do Rzymu na uroczystości beatyfikacyjne, wyprawę na ślub brytyjskiego księcia lub po prostu długi weekend w Europie? Dowiedz się, jak uniknąć kłopotów podczas podróży, zareklamować opóźniony lot czy zaniżony standard hotelu oraz jakich pamiątek nie należy kupować. Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało zestaw praktycznych porad w formie pytań i odpowiedzi.

Przeczytaj także: KE przypomina prawa pasażera

Podróż


Jak przygotować się do wyjazdu? Potrzebne dokumenty

Weź dowód osobisty. Odkąd Polska należy do Strefy Schengen podróżowanie po Europie nie wymaga posiadania paszportu. Warto też pamiętać o wyrobieniu Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Uprawnia ona do korzystania z niezbędnej publicznej opieki medycznej w krajach UE na równi z obywatelami danego państwa. Jeśli np. tak jak we Włoszech leczenie szpitalne jest darmowe, to polski obywatel, który w trakcie pobytu w tym kraju będzie potrzebował hospitalizacji, otrzyma pomoc za darmo, okazując EKUZ.

Czy trzeba odrębnie ubezpieczyć bagaż?

Nie, za wyjątkiem rzeczy cennych. Regulaminy linii lotniczych wyłączają zwykle ich odpowiedzialność za przedmioty tj. sprzęt fotograficzny, laptopy, biżuterię.

Czego nie można wnieść na pokład samolotu?

Woda święcona, krem, perfumy czy alkohol. Bez względu na rodzaj płynu, pojemność buteleczki, przewożonej w bagażu podręcznym, nie może przekraczać 100 ml. W przeciwnym razie przy odprawie zostanie nam ona odebrana. Na liście przedmiotów zakazanych są też wszelkie ostre przedmioty, np. nożyczki.

Co zrobić, gdy bagaż zaginie lub będzie zniszczony?

Będąc jeszcze na lotnisku - wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię. Następnie złóż reklamację w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce „Złóż skargę”.

Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie (maksymalnie ok. 4700 zł, liczone w SDR – międzynarodowej walucie rozliczeniowej). Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczymy paragonów, przewoźnik wyceni wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

Jakie prawa ma pasażer w sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu?

Powinien bezpłatnie otrzymywać posiłki i napoje oraz bieżące informacje o czasie opóźnienia. Pasażer ma także prawo do bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie. Za odwołany lub opóźniony lot można też domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży). Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku.

 

1 2 3

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: