Majówkowe podróże po Europie: o czym pamiętać?
2011-04-20 11:41
Przeczytaj także: KE przypomina prawa pasażera
- Reklamację mimo wszystko warto złożyć, bo linie lotnicze mogły odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości nie był to prawdziwy powód odwołania. Należy też pamiętać, że nawet w sytuacji zaistnienia siły wyższej przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam koszty biletu w ciągu 7 dni – wyjaśnia Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Czy można uzyskać rekompensatę za opóźnienie autokaru lub pociągu?
Tak. Warto poprosić konduktora lub kierowcę o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem trzeba złożyć pisemną reklamację do przewoźnika.
Kto odpowiada za rzeczy wniesione do hotelu?
Hotel. W sytuacji, gdy coś zginie z pokoju czy recepcji hotelowej, zacznij od złożenia reklamacji na miejscu. Jeśli były to cenne przedmioty, zawiadom lokalną policję.
Co zrobić, gdy wycieczka jest niezgodna z zapewnieniami biura podróży?
Złóż reklamację do organizatora wyjazdu. Zakwaterowanie w hotelu o niższym standardzie niż w wskazywała umowa, hotel położony 200 km od miejsca docelowego, a miał być „blisko” – to przykładowe sytuacje, w których można reklamować źle wykonaną usługę. Do wycenienia szkody przydatna jest Tabela Frankfurcka: . To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na konkretną niedogodność.
Zakupy
Czy można zwrócić towar bez wad kupiony podczas pobytu w kraju w UE?
Nie zawsze. Zanim dokonasz zakupu wiosennego płaszcza lub aparatu fotograficznego, zapytaj czy w razie zmiany zdania będziesz mógł go bez problemu oddać do sklepu. Pamiętaj, że tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy umożliwienie klientowi zwrócenia towaru pozbawionego wad.
Do kogo napisać reklamację, jeśli produkt zakupiony w UE okaże się bublem?
Każdą rzecz nabytą w krajach UE można reklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, jeśli okaże się mieć wady. Przykład? Podczas pobytu w Rzymie kupiłeś aparat fotograficzny. Po miesiącu przestał działać. Masz dwie możliwości: skorzystanie z gwarancji producenta i oddanie aparatu do wskazanego serwisu gwarancyjnego lub napisanie reklamacji do sprzedawcy. O ile przyznanie gwarancji wynika z dobrej woli producenta (może ją wydać lub nie), o tyle sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez dwa lata od momentu zakupu. Jak napisać reklamację? Gotowe formularze w języku angielskim:
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Reklamacja wakacji. Jak ją napisać? Ile mamy czasu?
-
Zagubiony lub uszkodzony bagaż. Co robić?
-
Lot samolotem a prawa konsumenta
-
Podróż samolotem lub koleją? Pamiętaj o swoich prawach
-
Podróż samolotem: konsumencie, czy znasz swoje prawa?
-
Prawa pasażerów podróżujących autobusem
-
Prawa konsumenta są takie same dla wszystkich podróżujących po UE
-
Reklamacja wakacji. Jak przygotować i kiedy wysłać?
-
Lista nadużyć linii lotniczych