eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Majówkowe podróże po Europie: o czym pamiętać?

Majówkowe podróże po Europie: o czym pamiętać?

2011-04-20 11:41

Przeczytaj także: KE przypomina prawa pasażera


Czy bank pobiera prowizję za płacenie kartą za granicą?

Tak, ale nie każdy. Przed wyjazdem warto skontaktować się ze swoim bankiem i zapytać o dodatkowe opłaty za korzystanie z karty za granicą. Wiele banków zabiera dla siebie 3% wartości transakcji (min. 10 zł) za pobranie gotówki z bankomatu lub płatność kartą w zagranicznym sklepie na terenie UE. Są także takie, które nie pobierają żadnych dodatkowych opłat.

Gdzie nie warto wymieniać pieniędzy?

Kantory na lotniskach i w recepcjach hotelowych oferują zwykle najmniej korzystny kurs wymiany.

Jakich pamiątek nie należy kupować?

Towarów „prawie oryginalnych”. Torebka ze znaczkiem przypominającym logo znanego domu mody. Cena za 10 EUR. Taką ofertę znajdziemy na stoiskach ulicznych sprzedawców. Skorzystanie z niej może jednak słono kosztować. Na lotnisku celnicy mają prawo nie tylko zarekwirować torbę – imitację markowej, ale też nałożyć dotkliwą karę finansową za łamanie praw własności intelektualnej.

5 EUR za butelkę wody: jak nie dać się naciągnąć?

Unikaj zakupów w centrach turystycznych. Wydarzenia przyciągające rzesze turystów sprawiają, że sprzedawcy podnoszą ceny popularnych produktów w najbardziej uczęszczanych miejscach. Może się zdarzyć, że zwykła woda czy jabłko na straganie w pobliżu watykańskiego Placu św. Piotra będą kosztowały kilka euro więcej niż w zwykłym sklepie.

Gdzie szukać pomocy w razie kłopotów z zakupami i podczas podróży?


Zwróć się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, jeśli europejska majówka nie będzie w pełni udana: włoskie linie lotnicze zagubią Twój bagaż, niemieckie biuro podróży nie uwzględni reklamacji, a pamiątka kupiona podczas pobytu w Londynie okaże się kosztownym bublem. ECK zostało powołane przez Komisję Europejską do udzielania konsumentom bezpłatnej pomocy w sporach z przedsiębiorcami z krajów UE. Konsumenci mogą zgłaszać skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę ECK w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: