  • 1. Data: 2008-10-29 17:50:19
    Temat: podatek od sprzedazy mieszkania
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    Witaj Grupo
    Mam następujący casus skarbowo-prawny i chciałem zapytać czy ktoś może
    spotkał się już z takim problemem:

    W listopadzie 2004 roku, będąc stanu wolnego, nabyłem mieszkanie za
    kwotę X zł, częściowo ze środków własnych, w większej części z kredytu.
    W lutym 2008, będąc już żonatym, sprzedałem je za kwotę Y zł jako
    własność odrębną (tylko ja jako właściciel byłem na umowie sprzedaży),
    spłacając z zadatku wpłaconego przez sprzedających po
    podpisaniu umowy przedwstępnej pozostały do spłaty kredyt hipoteczny na
    to mieszkanie w kwocie 45 000 zł.

    Zgodnie z ustawą o opodatkowaniu sprzedaży mieszkań transakcja ta objęta
    była 10% podatkiem (mieszkanie sprzedałem przed upływem 5 lat od chwili
    zakupu, zakupiłem przed 2007 rokiem więc mimo że sprzedałem w 2008 nie
    obejmuje mnie nowa ustawa). Planując nabycia nowego mieszkania
    dostarczyłem do Urzędu Skarbowego oświadczenie że środki uzyskane ze
    sprzedaży mieszkania przeznaczę w ciągu 2 lat na cele mieszkaniowe, aby
    uniknąć zapłacenia w/w podatku.

    W kwietniu 2008 roku nabyłem z żoną (pozostając we wspólnocie majątkowej
    małżeńskiej) kolejne mieszkanie za kwotę Z gdzie Z jest dużo większe niż
    Y, częściowo za środki własne (X-65 000 zł) częściowo ze środków
    uzyskanych z kredytu hipotecznego.

    Teraz pytania:

    1. Czy fakt że stare mieszkanie kupiłem jako kawaler a nowe już jako
    żonaty ma jakieś znaczenie dla US ? Sprzedawałem stare mieszkanie już
    jako żonaty. Wolałbym się nie dowiedzieć, że nie uznają mi zakupu nowego
    mieszkania bo kupiłem je wspólnie z żoną.

    2. Czy w związku z tym że uzyskawszy przychód ze sprzedaży mieszkania Y
    wydatkowałem na cele mieszkaniowe kwotę Z>>Y spełniam tym samym warunek
    zwalniający mnie z opłaty podatku? Czy ma jakieś znaczenie fakt że część
    z tych pieniędzy była z kredytu?

    3. Czy jeśli odpowiedź na pytanie 2 jest negatywna, to czy pozwolą mi do
    "sumy wydanej na cele mieszkaniowe" wliczyć spłatę kredytu hipotecznego
    na stare mieszkanie, która de facto miała miejsce już po zawarciu
    notarialnej umowy przedwstępnej ale jeszcze przed umową właściwą?

    Bardzo dziękuję za ewentualną odpowiedź

    --
    MZ

  • 2. Data: 2008-10-29 18:43:29
    Temat: Re: podatek od sprzedazy mieszkania
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MZ wrote:

> [...]
    > jako żonaty. Wolałbym się nie dowiedzieć, że nie uznają mi zakupu nowego
    > mieszkania bo kupiłem je wspólnie z żoną.

    Uznać uznają, ale mogą powiedzieć, że uznają tylko Z/2, bo drugie pół
    należy do żony. Podstawa prawna: widzimisię urzędnika.
    Tak na serio, gdzies mi sie wlasnie takie cos o uszy obiło. Czy to ma
    rację bytu czy nie, nie potrafie ci powiedziec.

> [...]
    > wydatkowałem na cele mieszkaniowe kwotę Z>>Y spełniam tym samym warunek
    > zwalniający mnie z opłaty podatku? Czy ma jakieś znaczenie fakt że część

    Miales przeznaczyc pieniadze ze sprzedazy na zakup nowego, wiec patrz na
    to jak na fizyczne banknoty, czy "fizyczne banknoty" poszły w całości na
    zapłatę (Z - kredyt) , ewentualnie 1/2 - kredyt i tym podobne kombinacje

> [...]
    > na stare mieszkanie, która de facto miała miejsce już po zawarciu
    > notarialnej umowy przedwstępnej ale jeszcze przed umową właściwą?

    Znam interpretację, że ktoś kupił mieszkanie na kredyt, sprzedał stare i
    pieniędzmi ze starego spłacił kredyt nowego. I to przeszło.
    Ale spłata starego kredytu nie jest zaspokojeniem twoich potrzeb
    mieszkaniowych.

  • 3. Data: 2008-10-30 10:05:01
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    MZ napisał(a):

> [...]
    > jako żonaty. Wolałbym się nie dowiedzieć, że nie uznają mi zakupu nowego
    > mieszkania bo kupiłem je wspólnie z żoną.

    Niestety mogą uznać Ci tylko 1/2 wydatków, jeśli kupowałeś
    jako współwłasność małżeńską, bez określenia udziałów wprost.

    Rozwiązanie jest proste: u notariusza należy określić, że Ty nabywasz
    np. 1/2 własności jako majątek osobisty, za środki pochodzące ze
    sprzedaży mieszkania X, które nabyłeś jako kawaler, oraz 1/2 jako współwłasność
    ustawowa z żoną, za wspólne środki. Wtedy Ty masz 3/4 udziału we współwłasności,
    a żona 1/4 (oczywiście ten stosunek zależy od kwot).

    Przerabiałem osobiście :-)

> [...]
    > na stare mieszkanie, która de facto miała miejsce już po zawarciu
    > notarialnej umowy przedwstępnej ale jeszcze przed umową właściwą?

    Ale którą umową? Sprzedaży starego, czy kupna nowego?

    Patrz Art. 21 p.32 a) Ustawy o podatku dochodowym
    (w brzmieniu obowiązującym dla Ciebie):

    "Wolne od podatku dochodowego są:
    (...)
    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych
    w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:
    (...)
    - w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu
    lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku
    lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę
    na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę
    kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych
    przed dniem uzyskania tych przychodów"

    Jeśli kredyt spłaciłeś przed sprzedażą mieszkania, to kiszka...

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 4. Data: 2008-10-30 13:06:04
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    Dominik & Co pisze:

    > Niestety mogą uznać Ci tylko 1/2 wydatków, jeśli kupowałeś
    > jako współwłasność małżeńską, bez określenia udziałów wprost.
    Niestety wstępnie tak właśnie "pani z US" zaopiniowała. 1/2 wydatkowanej
    na mieszkanie sumy, 1/2 kosztów zakupu (notariusz, podatek itd), 1/2
    spłaconych rat i nadpłaty aktualnego kredytu mieszkaniowego, 1/2 kosztów
    remontów itd.

> [...]
    > współwłasności,
    > a żona 1/4 (oczywiście ten stosunek zależy od kwot).

    Niestety notariusz u którego zawieraliśmy umowę zapytał tylko czy mamy
    rozdzielność majątkową, bo jeśli nie mamy to zakup jest "wspólny" na
    mocy współwłasności ustawowej. Krótko mówiąc pozamiatane.
    Czy można się ewentualnie próbować ratować przy nadpłacaniu kredytu (to
    chyba w tym momencie jedyny sensowny sposób uratowania chociaż części
    pieniędzy) oświadczeniem że środki na nadpłatę pochodzą z "majątku
    osobistego czyli środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania za kwotę Y"
    i w związku z tym należy mi się zaliczenie całej kwoty nadpłaty kredytu
    a nie tylko jej połowy? Przerabiał to ktoś?

    > Ale którą umową? Sprzedaży starego, czy kupna nowego?
    Podpisałem notarialną umowę przedwstępną sprzedaży starego mieszkania w
    której kupujący zadeklarowali wpłatę zadatku w wysokości 40 000, a ja
    zadeklarowałem że spłacę hipotekę ciążącą na sprzedawanym mieszkaniu w
    podobnej wysokości (akurat się wahał frank więc wyszło 46 000). Hipotekę
    spłaciłem bo był to warunek sprzedaży mieszkania - bank z którego brali
    kredyt kupujący zażyczył sobie zaświadczenie o spłaceniu hipoteki
    warunkujące podpisanie aktu notarialnego umowy przyrzeczonej, czy jakoś
    tak to się chyba nazywa, w każdy razie tego "ostatniego". Chronologia
    jest taka:
    1. notarialna umowa przedwstępna
    2. wpłata przez kupujacych zadatku
    3. spłata przeze mnie hipoteki z tego zadatku + 6k
    4. notarialna umowa sprzedaży

    I w akcie notarialnym umowy przedwstepnej i w finalnym jest zapis że
    kupujący wpłacili mi zadatek a ja spłacę/spłaciłem hipotekę.

> [...]
    > zaciągniętych
    > przed dniem uzyskania tych przychodów"
    >
    > Jeśli kredyt spłaciłeś przed sprzedażą mieszkania, to kiszka...

    Trzymając się literalnie tego przepisu to "spłaciłem kredyt lub pożyczkę
    zaciągniętą przed dniem uzyskania tych przychodów" więc chyba właśnie
    jest OK? Z drugiej strony co rozumiemy dokładnie przez sprzedaż
    mieszkania - umowę przedwstępną notarialną która mnie obliguje do
    sprzedaży mieszkania za ustaloną kwotę pod rygorem egzekucji sądowej czy
    dopiero umowę przyrzeczoną? na zdrowy rozsądek sprzedaż została
    "umówiona" już podczas umowy przedwstępnej a ja kredyt spłaciłem po
    umówieniu tej sprzedaży. Dura lex, oj dura :]

    bardzo dziękuję za podpowiedzi

    MZ

  • 5. Data: 2008-10-30 13:46:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MZ wrote:
> [...]
    > 1. notarialna umowa przedwstępna
    > 2. wpłata przez kupujacych zadatku
    > 3. spłata przeze mnie hipoteki z tego zadatku + 6k

    ale tu nigdzie nie ma o wydatkowaniu nasy na potrzeby mieszkaniowe czyli
    na noe mieszkanie

    ale tu jest mowa o kredycie na nowe mieszkanie
    czyli tak

    a) biore kredyt na nowe mieszkanie
    b) kupuje nowe mieszkanie za kredyt
    c) sprzedaje stare mieszkanie
    d) pieniedzmi ze sprzedazy starego mieszkania spłacam kredyt wziety na
    zakup nowego mieszkania

    wowczas US uznaje ten wydatek, jako spełniający wymgania do zwolnienia z
    podatku.

  • 6. Data: 2008-10-30 13:49:36
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    witek napisał(a):

    > ale tu jest mowa o kredycie na nowe mieszkanie

    Nieprawda. Nie wprowadzaj w błąd innych.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP