  • 1. Data: 2008-10-29 14:47:46
    Temat: Co robić gdy firma firmie zalega 3tys ? Proszę o krótką instrukcję obsług
    Od: "marek" <m...@w...pl>

    Witam

    sytuacja jak w tytule, facet bezczelnie mnie kręci i ma w d..
    kwota ok3tys
    data wystawienia faktury styczeń2008

    Posiadam :
    podpisaną fakturę
    protokół przekazania towaru
    poszło wezwanie w lipcu, posiadam :
    potwierdzenie odbioru listu poleconego przez właściciela (wezwania do
    zapłaty - na aviso nie ma informacji ,ze jest to wezwanie)
    dowód nadania listu - wpis w PKN (Pocztowej Książce Nadawczej) z adnotacją
    "wezw"
    Dodatkowo mogę mieć biling dokumentujący niezliczoną ilość telefonów do
    dłużnika oraz nagraną rozmowę telefoniczną w której dłużnik zobowiązuje się
    do zapłacenia

    Chciałbym iść z tym do sądu ,dzwoniłem do wydziału gospodarczego -odłyłają
    mnie do dzienników ustaw ,żebym sobie poczytał.
    Czy może ktoś kto zna drogę podpowiedział jak temat najlepiej załatwić, jaki
    tryb postępowania wybrać - nakazowy czy uproszczony, jakie pismo, czy
    występować jako firma, jakie koszty itd?

    pozdr

    Marek

  • 2. Data: 2008-10-29 17:48:47
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    marek pisze:
> [...]
    > tryb postępowania wybrać - nakazowy czy uproszczony, jakie pismo, czy
    > występować jako firma, jakie koszty itd?

    Studia prawo - 5 lat
    aplikacja - 3 lata
    stress, egzaminy, wpis itp. - 5 lat życia
    Razem: 13 lat
    Czyli krótka droga do odpowiedzi na Twoje pytanie.

    To pół żartem, a poważnie to:
    1. czy prowadzisz działalność gospodarczą?
    2. jeżeli tak to sąd gospodarczy i dokumenty Twoje i faceta. (np. wpis
    do ewidencji, KRS itp.)
    3. Pozew na formularzu,
    4. wezwanie do zapłaty z potwierdzeniem odbioru.
    5. opłata sądowa.

    Jeżeli nie jesteście przedsiębiorcami to:
    1.pozew na formularzu do sądu grodzkiego.
    2.odpis faktury i ewentualnie umowa, czy zlecenia,
    3.wezwanie do zapłaty z potwierdzeniem
    4. opłata sądowa.

    I to by było na tyle.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 3. Data: 2008-10-29 21:11:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mecenas" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    Trochę rozwinę. Zakładam, ze jest przedsiębiorcą, bo napisał, że firma
    firmie te 3.000 zł zalega.

    Należy z sądu lub strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości pobrać
    formularz pozwu w postępowaniu uproszczonym
    (http://www.ms.gov.pl/sprawy_cywilne/form1_p.pdf) i go wypełnić stosownie
    do opisu. Krótko opiszę co wpisać:

    poz. 1 - wpisujesz 3.000 zł ale masz prawo dodać do tego odsetki
    skapitalizowane na chwilę wniesienia pozwu.

    poz. 2 - wpisujesz sąd siedziby dłużnika (niech mnie ktoś sprostuje, bo
    dawno nie robiłem i chyba można również siedziby wierzyciela)

    poz. 3 - Twoje dane.

    poz. 4 - Dane dłużnika. Jeśli to osoba fizyczna, to jego dane osobowe. Przy
    spółce w kolejnych polach dane wspólników. Przy spółkach kapitałowych
    podajesz ich firmę.

    poz. 6 - Jeśli jest jeden pozwany, to skreślasz, w przeciwnym wypadku
    pozostawiasz "solidarnie". Odsetki ustawowe. Z kwotami to jest tak., Jak w
    poz. 1 wpisałeś 3.000 zł, to żądasz od dnia, kiedy roszczenie stało się
    wymagalne (musi być konkretna data) do dnia zapłaty, a jeśli dodałeś w poz.
    1 odsetki, to teraz wpisujesz od dnia, na który je liczyłeś.

    poz. 6.2 - wszystko skreślasz.

    poz. 7 - wpisujesz: "żądam zwrotu wpisu sądowego" - sąd jego wysokość zna.
    Lepiej nie wpisywać kwoty, bo jak źle wniesiesz, to sąd Cię wezwie do
    dopłacenia, a zapis pozwu nadal będzie aktualny.

    poz. 8 - Wnoszę o przeprowadzenie postępowania w trybie nakazowym.

    poz. 9 - Krótko opisz o co chodzi, ale bez rozwlekania. Na zasadzie: W dniu
    ............ sprzedałem Kowalskiemu radio. Radio przyjął bez zastrzeżeń i
    pokwitował. Jednocześnie wystawiono fakturę, którą zgodnie z umową miał
    uregulować do dnia ........... . Pomimo upływu terminu zapłaty dłużnik
    należności nie uregulował. Ponieważ monity telefoniczne nie pomagały, więc
    w dniu ............. wysłałem wezwanie, które pozostało bez odpowiedzi.

    poz. 10 - dowody:

    faktura zaakceptowana przez dłużnika - potwierdzenie istnienia roszczenia
    kopia wezwania do zapłaty z potwierdzeniem doręczenia - potwierdzenia
    podjęcia próby ugodowego załatwienia sporu

    Teraz co do samej faktury. Albo dołączasz ją w oryginale do pozwu, a w
    księgowości zostawiasz kserokopię potwierdzoną za zgodność o oryginałem i
    adnotacją, że oryginał jest w sądzie. Albo idziesz do notariusza i robisz
    poświadczony za zgodność z oryginałem odpis i jego dołączasz do pozwu.

    Reszta chyba jest oczywista.

    Cały ten nabój kopiujesz, tak, by poza oryginałem (dla sądu) była kopia dla
    Ciebie i tyle kopii, ile jest osób pozwanych (najpewniej jedna).
    Jednocześnie wnosisz opłatę sądową w wysokości 100 zł na konto sądu. Numer
    rachunku bankowego znajdziesz na stronie sądu, a i na stronie Ministerstwa
    Sprawiedliwości jest zestawienie tych numerów. Dla pewności zadzwoń do sądu
    i się upewnij,m czy numeru nie zmienili ostatnio, bo bywały czasem z tym
    kłopoty.

    Wysyłasz do sądu powyżej opisany nabój bez Twojej kopii wraz z odpisem
    dowodu wpłaty na rachunek kosztów procesu. Po pewnym czasie dostajesz nakaz
    zapłaty. Czekasz te 14 dni, bo dostał go również dłużnik. Warto poczekać
    chwilę dłużej albo nawet skontaktować się z dłużnikiem, albowiem czasem
    może on wysłać to w jakiś sposób, ze nie dostaniesz równo w terminie.
    Zresztą jemu termin liczy się od chwili doręczenia nakazu, więc może być to
    nieco później. W każdym razie miesiąc zwłoki powinien wystarczyć spokojnie.

    Jeśli pieniądze nie wpływają, to wysyłasz do sądu wniosek o opatrzenie
    nakazu klauzulą wykonalności. Do pisma dołączasz dowód wpłaty 50 zł opłaty
    sądowej i ten otrzymany nakaz zapłaty w oryginale (zostaw sobie kserokopię
    na wszelki wypadek). Po pewnym czasie dostajesz wyrok z powrotem z taką
    wielką pieczątką.

    Teraz zaczyna się najlepsze. Trzeba to jakoś wyegzekwować. O
    przedsiębiorcy, ale to już znajdziesz w archiwum grupy, bo było wiele razy
    wałkowane, a możliwości jest bardzo wiele.

    Poczekaj z wcieleniem tej instrukcji kilka chwil, bo osobiście dawno tego
    nie praktykowałem i być może coś mi uleciało, wiec ktoś z grupy pewnie
    sprostuje. Ale co do ogólnego zarysu raczej powinno się zgadzać.

  • 4. Data: 2008-10-29 22:12:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > poz. 7 - wpisujesz: "żądam zwrotu wpisu sądowego" - sąd jego wysokość
    > zna. Lepiej nie wpisywać kwoty, bo jak źle wniesiesz, to sąd Cię wezwie
    > do dopłacenia, a zapis pozwu nadal będzie aktualny.

    Standardowa regułka to "według norm przepisanych", też sąd będzie
    wiedział ile i za co.

> [...]
    > Ministerstwa Sprawiedliwości jest zestawienie tych numerów. Dla pewności
    > zadzwoń do sądu i się upewnij,m czy numeru nie zmienili ostatnio, bo

    A nie prościej kupić znaków sądowych na 100zł, niż bawić się w przelewy?

> [...]
    > równo w terminie. Zresztą jemu termin liczy się od chwili doręczenia
    > nakazu, więc może być to nieco później. W każdym razie miesiąc zwłoki

    Trzeba wziąć pod uwagę, że sąd czeka ponad termin na ewentualny
    sprzeciw/zarzuty dostarczone pocztą.

    > Jeśli pieniądze nie wpływają, to wysyłasz do sądu wniosek o opatrzenie

    W kwestii formalnej: teraz sądy nadają klauzulę do nakazu zapłaty z
    urzędu. Część z nich po nadaniu klauzuli automatycznie wysyła ją do
    wierzyciela. W przypadku niektórych sądów faktycznie trzeba zawnioskować
    o przesłanie tytułu wykonawczego, co nie oznacza, że klauzula nie
    została nadana (po prostu interpretują nadanie klauzuli jako nadanie
    klauzuli, a nie nadanie i wysłanie).

    > nakazu klauzulą wykonalności. Do pisma dołączasz dowód wpłaty 50 zł
    > opłaty sądowej i ten otrzymany nakaz zapłaty w oryginale (zostaw sobie

    Klauzula jest za darmo. Skąd Ci się wzięło 50zł???

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-10-29 22:16:40
    Od: "marek" <m...@w...pl>

    > poz. 10 - dowody:
    >
    > faktura zaakceptowana przez dłużnika - potwierdzenie istnienia roszczenia

    posiadam podpisaną fakturę ,jest termin płatności a kasa nie wpłyneła- co ja
    mam jeszcze potwierdzać ?

    > kopia wezwania do zapłaty z potwierdzeniem doręczenia

    sekretarka wysyłała wezwanie do zapłaty i doręczenie jest potwierdzone
    zielonym kwitkiem przez dłużnika- ale na tym kwitku nie jest napisane ,że
    dostarczono wezwanie, przecież mogła wysłać cokolwiek

    - potwierdzenia
    > podjęcia próby ugodowego załatwienia sporu

    Czy mam przygotować kwit "potwierdzam ,że próbowano załatwić ze mną spór
    ..." i poprosić pana dłużnika o jego podpisanie ? :)

  • 6. Data: 2008-10-29 22:23:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A nie prościej kupić znaków sądowych na 100zł, niż bawić się w
    > przelewy?

    Przelew może zrobić z domu, a po znaki musi iść do sądu.

    > Trzeba wziąć pod uwagę, że sąd czeka ponad termin na ewentualny
    > sprzeciw/zarzuty dostarczone pocztą.

    Toteż właśnie uważam, że miesiąc od otrzymania spokojnie wystarczy.

> [...]
    > nadana (po prostu interpretują nadanie klauzuli jako nadanie klauzuli, a

    A nie pobierają już tych 40 zł za drugi odpis wyroku?

    > Klauzula jest za darmo. Skąd Ci się wzięło 50zł???

    Znalazłem w ustawie, ale może jestem nie na bieżąco.

  • 7. Data: 2008-10-29 22:28:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > A nie pobierają już tych 40 zł za drugi odpis wyroku?

    Nie. 40 zł pobierają za drugi tytuł wykonawczy w miejsce utraconego.

    > Znalazłem w ustawie, ale może jestem nie na bieżąco.

    50 zł jest za klauzulę na rzecz nowego wierzyciela (jeśli np. doszło
    do cesji wierzytelności), tudzież za klauzulę uprawniającą do egzekucji
    z majątku prywatnego wspólnika (spółki jawnej) itp. Może z tym Ci się
    pomyliło? Zacytuj przepis, to się wyjaśni :)

  • 8. Data: 2008-10-29 22:29:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "marek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > posiadam podpisaną fakturę ,jest termin płatności a kasa nie wpłynęła- co
    > ja mam jeszcze potwierdzać ?

    Nic - zobacz do wzoru. Tam są dwie rubryki, a ja Ci dałem opis do obydwu.

    > sekretarka wysyłała wezwanie do zapłaty i doręczenie jest potwierdzone
    > zielonym kwitkiem przez dłużnika- ale na tym kwitku nie jest napisane
    > ,że dostarczono wezwanie, przecież mogła wysłać cokolwiek

    To już jego problem, by tego dowieść.

    > - potwierdzenia
    >
    > Czy mam przygotować kwit "potwierdzam ,że próbowano załatwić ze mną spór
    > ..." i poprosić pana dłużnika o jego podpisanie ? :)

    Nie - to jest treść wpisu do tej drugiej rubryki.

  • 9. Data: 2008-10-29 22:30:51
    Od: "marek" <m...@w...pl>

    temat wrzuciłem również na pl.biznes
    i tam gość odradza mi przeciągać sprawy przez sąd ponieważ strace czas i
    pieniądze

    radzi skorzystać z usług zaprzyjaźnionego bandyty (uważam ,że za mała suma)
    lub
    zgłosić delikwenta do Krajowego Rejestru Dłużników lub Europejskiego
    Rejestru Dłużników www.erif.pl/spis

    Jakie jest prawdopodobieństwo ,ze sadownie uda mi sie zalatwic sprawe?

  • 10. Data: 2008-10-29 22:41:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > majątku prywatnego wspólnika (spółki jawnej) itp. Może z tym Ci się
    > pomyliło? Zacytuj przepis, to się wyjaśni :)

    Pewnie tak. nie chce mi się jeszcze raz szukać. Dawniej brali, wiec się
    zagalopowałem.